Slider Κοινωνία

Αποκλειστικό! Τροχαία και εργατικά δεν μπαίνουν στη διαμεσολάβηση!

Αποσοβούνται μέρα με τη ημέρα οι μάχες του νομικού και δικαστικού κόσμου με το υπουργείο Δικαιοσύνης για τον θεσμό της υποχρεωτικής διαμεσολάβησης, καθώς το τελευταίο προχώρησε στις αλλαγές, των άρθρων εκείνων που αποτελούσαν «αγκάθια» στην αποδοχή του νομοσχεδίου και είχαν δημιουργήσει μια εμπόλεμη κατάσταση μεταξύ των δύο μερών.

Τα δύο επίμαχα σημεία του νομοσχεδίου, που παραλίγο να οδηγήσουν στα άκρα τις σχέσεις υπουργού Δικαιοσύνης με δικαστές και δικηγόρους, αφορούσαν τη δαπάνη και το είδος των διαφορών που υπάγονται στην υποχρεωτική διαμεσολάβηση. Η δαπάνη,σύμφωνα με το βελτιωμένο νομοσχέδιο, πέφτει στο 1/3 αυτής που προβλεπόταν με το αρχικό νομοσχέδιο της προηγούμενης κυβέρνησης το 2018, ενώ, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Π», από την υποχρεωτική διαμεσολάβηση εξαιρούνται δύο είδη ιδιωτικών διαφορών, οι εργατικές και τα αυτοκινητιστικά, γεγονός που επιφέρει ισορροπία στις σχέσεις και εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε «αναίμακτη» ψήφιση του νομοσχεδίου.

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά.Ο θεσμός της διαμεσολάβησης (όχι υποχρεωτικής) έχει εισαχθεί ως τρόπος επίλυσης διαφορών μεταξύ πολιτών εδώ και αρκετά χρόνια και οι μεγάλοι δικηγορικοί σύλλογοι της χώρας έχουν δημιουργήσει κέντρα εκπαίδευσης δικηγόρων, ως διαμεσολαβητών, οι οποίοι μετά από ειδική εκπαίδευση και εξετάσεις ελάμβαναν επίσημη άδεια από το υπουργείο Δικαιοσύνης ως «διαπιστευμένοι διαμεσολαβητές».

Ως λαός, όμως, αφενός είμαστε από τη φύση μας δικομανείς και αφετέρου θέλουμε αυτή η διαμάχη μας να αρχίζει και να τελειώνει ενώπιον του φυσικού μας δικαστή, στις αίθουσες των δικαστηρίων, και είμαστε φειδωλοί έως απόλυτα αρνητικοί στον εξωδικαστικό τρόπο επίλυσης των διαφορών μας, που είναι και απόδειξη νομικού πολιτισμού, και όχι μόνο. Και ίσως μόνο όταν μας επιβάλλουν κάτι, δούμε και τα θετικά αυτής της διαδικασίας.

Η συμφόρηση των δικαστηρίων από υποθέσεις τέτοιου είδους, όπως π.χ. τα διαζύγια, οδήγησε την προηγούμενη κυβέρνηση στη σκέψη της θεσμοθέτησης της διαμεσολάβησης ως υποχρεωτικής για ορισμένες ιδιωτικές διαφορές.

Υπήρξε μεγάλη αντίδραση και από τους δικαστές, καθώς η Διοικητική Ολομέλεια του Αρείου Πάγου έκρινε αντισυνταγματική την υποχρεωτική υπαγωγή στη διαμεσολάβηση, άποψη με την οποία συντάχθηκε τότε η πλειοψηφία των μελών του Δ.Σ. της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων, αλλά και η Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων τη χώρας. Οι διαφωνούντες υποστήριζαν ότι ο πολίτης αποκλείεται από το συνταγματικό του δικαίωμα να δικάζεται από το φυσικό του δικαστή, η δαπάνη ήταν πολύ υψηλή, ξεκινούσε από τα 170 ευρώ τη συνεδρία, για τον πολίτη που θα προσέφευγε στον διαμεσολαβητή και ούτε θα έπρεπε να υπαχθούν όλα τα είδη των ιδιωτικών διαφορών.

Το νομοσχέδιο εκείνο «πάγωσε» και επανήλθε πριν από λίγες ημέρες, με ουσιαστικές αλλαγές και με αποφασισμένη την κυβέρνηση να το περάσει, με κάθε κόστος.

Μέχρι και την προηγούμενη εβδομάδα, οι δικηγόροι «απειλούσαν» με κινητοποιήσεις αν περάσει αυτό το νομοσχέδιο, αλλά και το προεδρείο της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων το πολεμούσε με κάθε τρόπο.

Η διαβούλευση όμως ανάμεσα στα εμπλεκόμενα μέρη έφερε ευνοϊκά αποτελέσματα και ο υπουργός αποδέχτηκε πολλές από τις τροποποιήσεις που πρότειναν δικαστές και δικηγόροι.

Με αυτές τις αλλαγές, η πλειοψηφία της Ενώσεως Δικαστών και Εισαγγελέων (μειοψήφησαν οι κ.κ. Χρ.Σεβαστίδης, πρόεδρος, Χαρ. Σεβαστίδης. Β. Πάπαρη, Π. Μποροδήμος, Α. Ερμίδου και Χ. Νάστας) τάχθηκε υπέρ του νομοσχεδίου. Να σημειωθεί ότι υπήρξε αλλαγή πλεύσης στο συμβούλιο από τους κ.κ.Λυμπερόπουλο και Σαλάτα –είχαν ψηφίσει κατά το 2018–, ενώ σταθερή παρέμεινε η πλευρά της κας Μ.Στενιώτη και του κ. Κων.Βουλγαρίδη, οι οποίοι από την πρώτη στιγμή είχαν ταχθεί υπέρ.

Όπως αναφέραμε και παραπάνω, ο υπουργός εξαιρεί από την υποχρεωτική διαμεσολάβηση τις εργατικές διαφορές και τα αυτοκινητιστικά, γεγονός που φέρεται να ικανοποιεί τους δικηγόρους, γιατί αυτές οι διαφορές αποτελούσαν μεγάλο και ουσιαστικό κομμάτι της δικηγορικής ύλης, και ως εκ τούτου είναι σφόδρα πιθανό να υπαναχωρήσουν στην αρχική τους θέση για κινητοποιήσεις και αντιδράσεις. Αυτό βέβαια θα το αποφασίσουν στην Ολομέλειά τους στις αρχές Νοεμβρίου. Και ακόμη, το μεγαλύτερο ποσοστό (96%) στους 3.000 συνολικά των διαπιστευμένων διαμεσολαβητών είναι δικηγόροι.Και διαρκώς αυξάνονται, άρα δεν μπορεί κανείς να υποστηρίξει την άποψη ότι θα γίνεται η διαμεσολάβηση από ανθρώπους που δεν έχουν σχέση με τη νομική επιστήμη.

Πάντως, η διαβούλευση του νομοσχεδίου συνεχίζεται μέχρι το τέλος Νοεμβρίου και δεν αποκλείεται να υπάρξουν και άλλες βελτιώσεις.

Πόσα θα πληρώνουν οι πολίτες

Όσον αφορά τον φυσικό δικαστή, αν από την πρώτη συνεδρία με τον διαμεσολαβητή ο προσφεύγων κρίνει ότι δεν μπορεί να επιτύχει φιλική επίλυση, παίρνει πίσω τα χρήματα που κατέβαλλε ως πρώτη επαφή (50 ευρώ) και συνεχίζει στην τακτική Δικαιοσύνη.

Όσον αφορά τη δαπάνη, διότι είχε υποστηριχθεί ότι είναι ασύμφορη, κάθε άλλο με το νέο νομοσχέδιο. Η κάθε συνεδρία με τον διαμεσολαβητή κοστίζει 40 ευρώ στον κάθε προσφεύγοντα (80 ισομερώς προβλέπει το νομοσχέδιο).Υπολογίζεται ότι μια υπόθεσης μεσαίας βαρύτητας θα χρειαστεί περίπου 10 συνεδρίες, άρα περί τα 500 ευρώ συνολικά, και δεν προβλέπεται η υποχρεωτική παρουσία δικηγόρου. Ποσό σχετικά ασήμαντο με αυτό (3.000 ευρώ και άνω) που απαιτείται να καταβάλει κάποιος για να προσφύγει στην τακτική Δικαιοσύνη (τουλάχιστον δύο βαθμοί, επιδόσεις, δικαστικοί κλητήρες, επιμελητές κ.ο.κ.), συν ότι κερδίζει χρόνο, καθώς μπορεί να τακτοποιηθεί μέσα σε έναν-δυο μήνες και να μη χρειάζεται να περιμένει χρόνια. Εδώ οι επιδόσεις μπορούν να γίνονται και με mail ή sms.

 

της Μαίρης Ζαρκάδα

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

 

 

 

Σχολιάστε ...

NEWSLETTER



Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

Karfitsa