Άρθρα

Αποκρατικοποιήσεις και προστιθέμενη αξία

Στην Ελλάδα εφαρμόζονται, θεωρητικά τουλάχιστον, προγράμματα αποκρατικοποιήσεων εδώ και πάνω από 25 χρόνια. Μέχρι και το ξεκίνημα της οικονομικής κρίσης, ένα ελάχιστο ποσοστό αυτών των προγραμμάτων είχε τελεσφορήσει.

Στο πλαίσιο των μνημονίων, όλες οι κυβερνήσεις των τελευταίων ετών ανέλαβαν δεσμεύσεις και υποχρεώσεις για τις αποκρατικοποιήσεις, προκειμένου να αντληθούν έσοδα για το ελληνικό κράτος, αλλά και για να στηριχθεί η ανάπτυξη σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Παρά τις φιλόδοξες εξαγγελίες, είδαμε για μια ακόμη φορά την υλοποίηση των προγραμμάτων να καρκινοβατεί και τους στόχους για τα αντίστοιχα έσοδα να αναθεωρούνται προς τα κάτω.

Σήμερα, σε μια περίοδο όπου η επιτάχυνση της ανάπτυξης αποτελεί ζήτημα επιβίωσης για την ελληνική οικονομία, είναι πιο επιβεβλημένη από ποτέ η αποτελεσματική αξιοποίηση του εργαλείου των αποκρατικοποιήσεων, ιδιαίτερα με τη μορφή των στρατηγικών συμπράξεων κράτους και ιδιωτών, για την πραγματοποίηση μεγάλων επενδύσεων. Πρόκειται για επιλογή-μονόδρομο, προκειμένου να εισρεύσουν κεφάλαια στην οικονομία, να τονωθούν οι επενδύσεις, άμεσες αλλά και έμμεσες, να εισέλθει πρόσθετη τεχνογνωσία και καινοτομία, για να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα της χώρας σε κρίσιμους τομείς, όπως ο τουρισμός και οι μεταφορές, για να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας.

Η προστιθέμενη αξία που μπορεί να δημιουργηθεί για την οικονομία, μέσα από την εφαρμογή μεγάλων αποκρατικοποιήσεων και συμβάσεων παραχώρησης, επιβεβαιώνεται με στοιχεία και αριθμούς. Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, για τη σύμβαση παραχώρησης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, στην Κρήτη, τα έσοδα για το Δημόσιο από την 35ετή περίοδο παραχώρησης υπολογίζονται σε 2,6 δισεκατομμύρια ευρώ. Το συνολικό ύψος της επένδυσης τοποθετείται σε 1,5 δισ. ευρώ, το νέο αεροδρόμιο θα εξυπηρετεί περίπου 9 εκατ. επιβάτες σε βάθος πενταετίας, ενώ θα δημιουργηθούν περισσότερες από 7.500 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο κατασκευής, και περισσότερες από 1.500 κατά την περίοδο λειτουργίας του έργου.

Είναι, επίσης, γνωστό το επιτυχημένο παράδειγμα του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Το επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας για τα επόμενα χρόνια αγγίζει τα 3 δισ. ευρώ, ενώ το όφελος για το Δημόσιο στο σύνολο της περιόδου παραχώρησης εκτιμάται στα 6 δισ. ευρώ. Στα 400 εκατ. ευρώ ανέρχεται το ύψος των εν εξελίξει επενδύσεων στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, πάνω από 600 εκατ. ευρώ αναμένεται να επενδυθούν στο λιμάνι του Πειραιά από τον ΟΛΠ και περίπου 300 εκατ. ευρώ στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης από τον ΟΛΘ, με το Δημόσιο να αντλεί οφέλη εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ από τις αντίστοιχες συμφωνίες πώλησης. Στον τουρισμό, αναμένονται συνολικές επενδύσεις ύψους άνω των 200 εκατ. ευρώ στο συγκρότημα του Αστέρα Βουλιαγμένης μέχρι το 2020, ενώ τα 200 εκατ. ευρώ εκτιμάται πως θα υπερβεί και η επένδυση στην Αφάντου της Ρόδου, που μετά από χρόνια εμπλοκών και καθυστερήσεων μπήκε σε τροχιά υλοποίησης.

Ευκαιρίες για την περαιτέρω αξιοποίηση αυτού του εργαλείου υπάρχουν κατεξοχήν στον τομέα του τουρισμού, αλλά και σε άλλους τομείς, όπως η Ενέργεια, η εφοδιαστική αλυσίδα κ.ά. Για να αξιοποιηθούν, ωστόσο, οι ευκαιρίες αυτές, είναι απαραίτητο να ξεφύγουμε από τον διοικητικό λαβύρινθο και τις στρεβλώσεις που εμποδίζουν όλα αυτά τα χρόνια την ολοκλήρωση τέτοιων έργων – με χαρακτηριστικό, αλλά όχι μοναδικό παράδειγμα, την επένδυση στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού. Χρειάζεται ένα σύγχρονο και ορθολογικό πλαίσιο για τις αποκρατικοποιήσεις, με απλοποίηση των σχετικών διαδικασιών, αλλά και η αντιμετώπιση των εμποδίων που παρουσιάζει το ευρύτερο επενδυτικό περιβάλλον της χώρας, όπως είναι η υψηλή φορολογία, το πολύπλοκο και συχνά μεταβαλλόμενο θεσμικό περιβάλλον, οι ελλείψεις και ασάφειες στη νομοθεσία, η γραφειοκρατία, οι καθυστερήσεις στην απονομή δικαιοσύνης.

Εξίσου απαραίτητο είναι να ξεπεράσουμε μια σειρά από ξεπερασμένες αντιλήψεις, οι οποίες ταυτίζοντας σχεδόν τη λέξη «επένδυση» με τη λέξη «ξεπούλημα», καταδικάζουν τις τοπικές κοινωνίες στη μιζέρια, αντί να αξιοποιούν τα πλεονεκτήματα και τις δυνατότητές τους. Είναι καιρός να συνειδητοποιήσουμε ότι η ανάπτυξη, οι θέσεις εργασίας, τα εισοδήματα και οι ευκαιρίες που έχουν ανάγκη οι πολίτες δεν θα προκύψουν από κάποιο θαύμα, αλλά από την κινητοποίηση νέων, σοβαρών ιδιωτικών επενδύσεων.

του Κωνσταντίνου Μίχαλου

Πρόεδρος ΚΕΕΕ και ΕΒΕΑ

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

 

Σχολιάστε ...

ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Παρασκήνιο» σε μορφή PDF

NEWSLETTER




Focus-On
reportaznet


Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ