Slider Πολιτική

Κυριάκος Μητσοτάκης: Η Ελλάδα να γίνει εκπαιδευτικό περιφερειακό κέντρο

O πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της Βουλής τοποθετήθηκε για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την Ανώτατη εκπαίδευση.

Συγκεκριμένα στην αρχή της ομιλίας του ο πρωθυπουργός ανέφερε πως «Η Παιδεία, είναι εθνικό πεδίο. Η δημόσια εκπαίδευση στη χώρα μας ήταν ιμάντας κοινωνικής ανέλιξης. (…) Σηκώνουμε το γάντι στις προκλήσεις των καιρών», είπε και εξαπέλυσε πυρά για την αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ: «Μόλις πέρυσι χωρίς προετοιμασία, αναδιατάχθηκε ο ακαδημαϊκός χάρτης, με κριτήρια αμιγώς ψηφοθηρικά. Λίγο πριν τις εκλογές ιδρύθηκαν ανά την επικράτεια πανεπιστημιακά τμήματα αμφίβολης βιωσιμότητας. Την ίδια ώρα έμπαινε στο περιθώριο η ανεξάρτητη αρχή που ήταν υπεύθυνη για την αξιολόγηση του ακαδημαϊκού έργου».

Στη συνέχεια τόνισε ότι «Δέσμη μεταρρυθμίσεων που καθιερώνουν την αξιολόγηση στα πανεπιστήμια, συνδέοντας τη χρηματοδότησή τους με την παραγωγή επιστημονικού έργου, και ενισχύουν την έρευνα, αίροντας τις αγκυλώσεις της γραφειοκρατίας. Το τρίπτυχο «σχεδιασμός-αξιολόγηση-ευελιξία» συμπυκνώνει το περιεχόμενο και τους στόχους των νέων διατάξεων που εισηγείται σήμερα η κυβερνητική πλειοψηφία. Το πνεύμα τους, όμως, είναι πολύ ευρύτερο, καθολικό».

Ακόμα συμπλήρωσε πως «Έχω βαθιά πίστη στο δημόσιο πανεπιστήμιο. Το οποίο όμως θα ανοίξει τα φτερά του μόνο εάν του δοθούν οι δυνατότητες να αποφασίζει το ίδιο για το ταξίδι του στην έρευνα. Είναι μια πρόταση ελευθερίας για τα πανεπιστήμια. Μια πρόταση χειραφέτησης και ευθύνης»

Παράλληλα υπογράμμισε ότι το νομοσχέδιο αυτό φέρνει τρεις τομές στην Ανώτατη εκπαίδευση λέγοντας ότι «Αποκτάμε Ανώτατη Αρχή Δημόσιας Εκπαίδευσης. Ένα όργανο με ενισχυμένες αρμοδιότητες, που θα αποτελεί θεσμικό αντίβαρο στις όποιες παρεμβάσεις της εκάστοτε κυβέρνησης. Ένα ανεξάρτητο όργανο διασφάλισης της αυτονομίας της Εκπαίδευσης από το κράτος – πατερούλη. (…) Πρέπει να απαρτίζεται από πρόσωπα μεγάλου κύρους. Τα στελέχη της νέας αρχής θα συμβάλουν στην αναδιάταξη και την ανακατανομή των τμημάτων ανά την επικράτεια. Με βάση τις υπαρκτές ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας. Κεντρική αποστολή είναι η συνεχής αξιολόγηση αυτών των ιδρυμάτων, ώστε κάθε σχολή να ακολουθεί τη δικιά της δυναμική.

Σύνδεση αξιολόγησης ΑΕΙ με χρηματοδότηση. Τα κονδύλια του προϋπολογισμού, δεν θα διατίθεται με βάση τις παρεμβάσεις των υπουργών και βουλευτών, αλλά με τη βάση της απόδοσης των τμημάτων. Θα υπάρχουν συγκεκριμένα κριτήρια, διευρυμένη βεντάλια αξιολόγησης, όπως συμβαίνει σε όλα τα πανεπιστήμια του κόσμου. Το κράτος εξακολουθεί να εγγυάται τη βιωσιμότητα των σχολών.

Η αξιολόγηση κατά 80% θα δίδεται με αντικειμενικά κριτήρια. Όμως, σε ποσοστό 20% θα καθορίζεται από δείκτες, που θα επιλέγουν τα ίδια: η ποιότητα της διδασκαλίας, η πρωτοτυπία της επιστημονικής έρευνας και η δυναμική εξωστρέφεια. Όλα αυτά θα αποτελούν, έτσι, κίνητρα για μεγαλύτερη κρατική χρηματοδότηση.Απελευθέρωση έρευνας και καινοτομίας. (…) Στην πράξη τα ΕΛΚΕ κατέληξαν δαιδαλώδεις μηχανισμοί μακριά από τους στόχους τους. Αυτό αλλάζει. Οι νέες ρυθμίσεις απαλλάσσουν τους επιστημονικούς υπεύθυνους της έρευνας από γραφειοκρατικά εμπόδια. Ο στόχος κάθε προγράμματος θα εξειδικεύεται».

Την ίδια στιγμή ο πρωθυπουργός δήλωσε ότι «Οι φοιτητές αποκτούν πρόσβαση σε προγράμματα σπουδών σύγχρονα και από καθηγητές αυξημένων προσόντων, ενώ οι υποψήφιοι σπουδαστές θα διευκολύνονται, καθώς η αξιολόγηση θα παρέχει σε αυτούς και τις οικογένειές τους σαφή εικόνα του επιπέδου σπουδών της σχολής που θα επιλέξουν», είπε και τόνισε: «Τα ίδια τα πανεπιστήμια αποκτούν, πλέον, την δυνατότητα να καθορίζουν μόνα τους την πορεία τους, διαχειριζόμενα ανάλογα και τους πόρους τους. Θεσπίζεται, για πρώτη φορά στη χώρα, το Κρατικό Πιστοποιητικό Πληροφορικής. Ένα εφόδιο για το παρόν και το μέλλον».

Τέλος ο κ. Μητσοτάκης επεσήμανε πως «Ελευθερία σημαίνει ευθύνη. Και αυτή η ευθύνη είναι η διαδικασία της αξιολόγησης που θα οδηγήσει στην μετάκληση των αποφάσεων από το υπουργείο Παιδείας, στα πανεπιστήμια. (…) Οι μεταρρυθμίσεις δεν θα στοιχίσουν ούτε ένα ευρώ στα δημόσια ταμία. Μεγάλες αλλαγές συχνά δεν είναι ζήτημα χρημάτων, αλλά απόφασης. Το να μπορέσει η χώρα μας να μετατραπεί σε ένα περιφερειακό εκπαιδευτικό κέντρο, θα δώσει τη δυνατότητα στα πανεπιστήμια να έχουν μια πρόσθετη πηγή εσόδων»

Σχολιάστε ...

ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Παρασκήνιο» σε μορφή PDF

NEWSLETTER



Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

Karfitsa