Η εκπαιδευτική ρομποτική είναι για παίκτες με ομαδικότητα, φαντασία και γερά νεύρα… «Προπόνηση», «ομάδες», «coach», «στρατηγική», «στόχος» «εμφάνιση στον τελικό» – η ορολογία που χρησιμοποιούν στην κουβέντα τους η Ελένη, η Κυριακή και η Μαρίλια είναι αθλητική, το πάθος τους, είναι πάθος κερκίδας. Κι όμως, τα κορίτσια, δεν μιλάνε για ποδόσφαιρο. Ούτε για βόλεϊ, μπάσκετ ούτε για κανένα άλλο ομαδικό σπορ. Η 19χρονη Ελένη Κουγιουμτζή, η 14χρονη Κυριακή Μπάκα και μικρή Μαρίλια Καλαφατά, που έκλεισε τα 12, ανήκουν σε μια νέα γενιά, ενός «καινοτόμου» ψηφιακού κόσμου: είναι όλες τους «αθλήτριες» της ρομποτικής!

Η εκπαιδευτική ρομποτική βοηθά τους μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα τις βασικές αρχές των επιστημών, των μαθηματικών, του προγραμματισμού, της μηχανικής. Κι όλα αυτά, παίζοντας.

Κάθε χρόνο, στην Ελλάδα, χιλιάδες μαθητές, κάθε ηλικίας, αγόρια και κορίτσια παίρνουν μέρος στους Πανελλήνιους Διαγωνισμούς Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, που διοργανώνει ο Οργανισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και Επιστήμης, WRO Hellas. με στρατηγικό συνεργάτη την COSMOTE. Τα τελευταία πέντε χρόνια, η COSMOTE επενδύει στην εκπαιδευτική ρομποτική, καθώς πιστεύει σε έναν καλύτερο κόσμο με αφετηρία τα παιδιά.
Η Μαρίλια πέρυσι έλαβε μέρος στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, και η ομάδα της, (Oxygen Bombs), τερμάτισε 4η σε σύνολο 84 ομάδων της κατηγορίας της, από όλη την Ελλάδα.

Η Ελένη, ασχολείται με την εκπαιδευτική ρομποτική έξι χρόνια. Έχει συμμετάσχει 3 φορές σε Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής με την ομάδα της, την «ΕT- team». Η Κυριακή και η δική της ομάδα, οι «Αutonomous Robotic Aquaponics» του Συλλόγου Πανοράματος Γαλατσίου κέρδισαν στον Εθνικό Διαγωνισμό για την Ολυμπιάδας Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO 2018, στην κατηγορία Open Γυμνασίου, και κατόπιν ταξίδεψαν στην Ταϊλάνδη για να πάρουν μέρος στον Παγκόσμιο Τελικό της Ολυμπιάδας Εκπαιδευτικής Ρομποτικής. Η ελληνική ομάδα απέσπασε την 4η θέση, ανάμεσα σε 63 χώρες!!
«Ήταν μια πολύ σημαντική διάκριση», παραδέχεται η Κυριακή, ακτινοβολώντας περηφάνια. «Την κερδίσαμε παρουσιάζοντας ένα «αυτόματο, αυτόνομο, ρομποτικό σύστημα ενυδρειοπονίας με απομακρυσμένη πρόσβαση», δηλαδή μια βιώσιμη – συμβιωτική μέθοδο παραγωγής οργανικών τροφίμων (δηλαδή ψάρια και φυτά) που συνδυάζει την υδατοκαλλιέργεια με την υδροπονία. Είναι ένα σχετικά απλό σύστημα που θα μπορούσε να δουλέψει και σε κανονικές συνθήκες. Όταν μας ανακοίνωσαν τη θέση μας, το πανηγυρίσαμε τρελά…»

«Οι ομάδες είναι μεικτές», εξηγεί η Ελένη «Απαρτίζονται από αγόρια – κυρίως- αλλά και από πάρα πολλά κορίτσια, από όλη την Ελλάδα. Τα τελευταία χρόνια, βέβαια, επειδή ακριβώς η ρομποτική γνωρίζει μεγάλη άνθιση, οι συμμετοχές των κοριτσιών έχουν πολλαπλασιαστεί. Προπονούμαστε διαρκώς, πολλές μέρες της εβδομάδες και πολλές ώρες διότι ο φόρτος εργασίας είναι μεγάλος. Στην αρχή, βρισκόμαστε μια φορά την εβδομάδα για κανά δυό ώρες, σε μια αίθουσα που μας παραχωρεί το σχολείο και ανταλλάσσουμε ιδέες. Αυτό γίνεται μέχρι να αποφασίσουμε το πώς θα προσεγγίσουμε το πρόβλημα. Δεν είναι και πολύ εύκολο, διότι – αντίθετα με ό,τι μπορεί να φαντάζεται ο καθένας – οι λύσεις είναι πολλές και δεν υπάρχει πουθενά ένα εγχειρίδιο με οδηγίες. Η σωστή απάντηση μπορεί να είναι ό,τι φανταστεί ο καθένας – κατά κυριολεξία. Μετά επιλέγεις ένα σχέδιο δράσης, το υλοποιείς και το τελειοποιείς, μέσα από πολλές, ατέλειωτες δοκιμές. Δύο-τρείς μήνες πριν τον διαγωνισμό οι προπονήσεις γίνονται πιο εντατικές. Περισσότερες συναντήσεις, περισσότερες ώρες. Τις τελευταίες βδομάδες ή μέρες, μπορεί να είμαστε και κάθε μέρα, όλη μέρα, στην Ρομποτική!»
Η αφοσίωση είναι το μυστικό της επιτυχίας και για την Κυριακή : «Όταν προπονούμασταν για την Ολυμπιάδα, βρισκόμασταν σχεδόν κάθε μέρα, επί 3-4 ώρες, κάθε μέρα. Ναι, ήταν πολλές ώρες, οπότε έπρεπε να «κλέψω» λίγο χρόνο από τις άλλες δραστηριότητές μου, το τάε κβον ντο και τα αγγλικά, για να τα βγάλω πέρα.. Έβγαινα κιόλας που και που με τις φίλες μου, αλλά τις περισσότερες ελεύθερες ώρες μου, τις αφιέρωνα στην κατασκευή…»
H προπόνηση είναι σκληρή – πρέπει να είναι. Στη φετινή διοργάνωση με θέμα «Food Matters», στην ελληνική αποστολή συμμετείχαν δώδεκα ομάδες.

Πρόσφατα τα κορίτσια επισκέφτηκαν το εργαστήριο καινοτομίας της COSMOTE, που ειδικεύεται στο πώς εφαρμόζονται οι νέες τεχνολογίες στην καθημερινότητά μας. Εκεί, «συνάντησαν» τον DINNO, το ρομπότ που αποτελεί το νέο μέλος της ομάδας IT Digitalization & Innovation, κι εκπαιδεύεται χρησιμοποιώντας τεχνολογίες αιχμής να μιλάει ελληνικά κ να αλληλεπιδρά με τους ανθρώπους.

«Ανταγωνισμός; Ναι, υπάρχει» παραδέχεται η Ελένη. «Στην πραγματικότητα, βέβαια, η συμμετοχή σε έναν Παγκόσμιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής είναι, από μόνη της, μια τόσο μοναδική εμπειρία που δεν σε νοιάζει καθόλου τι θα κάνουν οι άλλοι – αρκεί το ότι θα είσαι εκεί!» Η ομάδα της, η ΕΤ-Τeam, η οποία διαγωνίστηκε στην κατηγορία Regular Λυκείου, (την πιο απαιτητική και ανταγωνιστική κατηγορία της Ολυμπιάδας) κατέλαβε την 16η θέση, στην παγκόσμια κατάταξη. «Διαγωνίζεσαι με παιδιά, από όλο τον κόσμο, εκπροσωπώντας την χώρα σου σε μια ιδιότυπη αναμέτρηση. Ναι, είναι ένα «κανονικό» αθλητικό γεγονός. Το βιώνεις με την ίδια ένταση, αγωνία, άγχος όπως θα βίωνες οποιονδήποτε άλλο αγώνα. Και πανηγυρίζεις με τον ίδιο ενθουσιασμό. Με την ίδια συγκίνηση…»


«Η εκπαιδευτική ρομποτική μοιάζει λίγο με ομαδικό άθλημα. Πρέπει να έχεις στόχο, πειθαρχία, να συνεργάζεσαι, να μην τα παρατάς με την πρώτη δυσκολία. Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής θυμίζει περισσότερο τελικό πρωταθλήματος…», λέει η Μαρίλια γελώντας «Πάρα πολλά παιδιά, κόσμος, φασαρία, φωνές, πανηγυρισμοί. Για μένα, που, φέτος, ήταν η πρώτη μου φορά, ήταν και λίγο αγχωτικό. Ευτυχώς, στο τέλος, πήγαν όλα καλά…»
Οι αγωνίες και οι χαρές των παιδιών που ασχολούνται με την εκπαιδευτική ρομποτική θα είναι το θέμα της ταινίας μυθοπλασίας «ROBOGIRL» – που θα κάνει πρεμιέρα στο YouTube κανάλι της COSMOTE στις 18 Δεκεμβρίου. (Το σενάριο υπογράφει η Μυρτώ Κοντοβά και τη σκηνοθεσία ο Βαρδής Μαρινάκης). Ηρωίδα είναι μια μαθήτρια του γυμνασίου, ένα χαρούμενο, κοινωνικό κορίτσι, με πάθος για το χορό που – αν και δεν έχει καμία σχέση με τις θετικές επιστήμες – ένα αναπάντεχο γεγονός της δίνει την ευκαιρία να ασχοληθεί με τη ρομποτική. Και τότε ανακαλύπτει έναν συναρπαστικό κόσμο…
«Η εκπαιδευτική ρομποτική μπορεί να γίνει πάθος!» υποστηρίζει η Ελένη Κουγιουμτζή. «Εφόσον, πλέον, το ηλικιακό όριο δεν μας επιτρέπει να λάβουμε μέρος σε άλλο διαγωνισμό, σκεφτόμαστε με τις συναθλήτριές μου την πιθανότητα, να ασχοληθούμε με το αντικείμενο με άλλο τρόπο. Να βοηθήσουμε, αρχικά, τον προπονητή μας και αργότερα να πάρουμε κι εμείς κάποιες ομάδες για να τις εκπαιδεύσουμε. Έτσι, ώστε να δούμε και την άλλη πλευρά του διαγωνισμού…»
Η COSMOTE στηρίζει την εκπαιδευτική ρομποτική, τα τελευταία 5 χρόνια, ως στρατηγικός συνεργάτης του WRO Hellas. Μέσα από ένα πλήθος δράσεων, η εταιρεία συμβάλλει σε έναν καλύτερο κόσμο για όλους, ενισχύοντας την ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων και τον τεχνολογικό προσανατολισμό των νέων, καθώς και τη διάδοση της εκπαιδευτικής μεθόδου STEM (Science-Technology-Engineering-Mathematics) στη χώρα μας. Με αφετηρία τα παιδιά η COSMOTE επενδύει σε έναν κόσμο καλύτερο για όλους.

Σχολιάστε ...