Οικονομία

Ενισχυμένος ο σταθμός ΥΦΑ Ρεβυθούσας

Ο σταθμός ΥΦΑ (Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου) της Ρεβυθούσας δεν προωθεί τα μονοπώλια στην αγορά, αντιθέτως υποστηρίζει τον ανταγωνισμό, παρέχοντας τη δυνατότητα σε διαφορετικούς παίκτες να εισάγουν φορτία φυσικού αερίου μέσω του σταθμού, τονίζει, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο «Π», ο Νικόλα Μπατιλιάνα, διευθύνων σύμβουλος ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστής του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου), δίνοντας έμφαση στον στρατηγικό ρόλο και στις προοπτικές του σταθμού καθώς και στις αυστηρές προδιαγραφές ασφαλείας που διέπουν τη λειτουργία του (το 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ κατέχει η Σενφλούγκα Ανώνυμη Εταιρεία Συμμετοχών Ενεργειακών Υποδομών ΑΕ – κοινοπραξία των εταιρειών SNAM, ENAGAS και FLUXYS, ενώ το ελληνικό Δημόσιο έχει το 34%).

Ο κος Μπατιλιάνα, από το βήμα του 4ου Ενεργειακού Συμποσίου της HAEE, είπε ότι η διοίκηση σχεδιάζει την ανάπτυξη του ΔΕΣΦΑ σε τέσσερις τομείς με επενδύσεις 2 δισ. ευρώ την επόμενη δεκαετία, που περιλαμβάνουν: μικρής κλίμακας νέα προβλήτα στη Ρεβυθούσα, εικονικούς αγωγούς σε δέκα νησιά (Δωδεκάνησα και Βόρειο Αιγαίο), επέκταση στην αεριοκίνηση (πρόβλεψη έως το 2030 να έχουμε 120.000 αυτοκίνητα και 3.000 φορτηγά με CNG-φυσικό αέριο κίνησης) και εφοδιασμό πλοίων με καύσιμα ξεκίνησε η δημιουργία μικρής κλίμακας LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) στον Πειραιά.

Ποιες είναι οι προοπτικές του σταθμού ΥΦΑ Ρεβυθούσας στην ευρύτερη περιοχή και ποιος ο στρατηγικός του ρόλος στην ασφάλεια εφοδιασμού; Τι σημαίνει για τη χώρα μας;

Ο σταθμός της Ρεβυθούσας αποτελεί μία από τις τρεις πύλες εισόδου φυσικού αερίου στη χώρα μας, μαζί με αυτές του Σιδηροκάστρου (σύνορα με τη Βουλγαρία) και των Κήπων (σύνορα με την Τουρκία). Από αυτόν καλύπτεται, ανάλογα με το επίπεδο τιμών του ΥΦΑ στη διεθνή αγορά, περίπου το 20% της ζήτησης της Ελλάδας. Χάρη στην πρόσφατη αναβάθμισή του και την πρόσφατη μείωση των τιμών του ΥΦΑ, στους τρεις πρώτους μήνες του 2019, αυτό το ποσοστό έφτασε το 45%. Έχει ζωτική σημασία για τη δυνατότητα της ελληνικής ενεργειακής αγοράς να καλύπτει τη χειμερινή εποχιακή αιχμή καθώς και τις ημερήσιες αιχμές, λαμβάνοντας υπόψη ότι ένα σημαντικό μέρος της ηλεκτρικής ενέργειας παράγεται, στη χώρα, από φυσικό αέριο και ότι συνεχώς αυξάνει η διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας των οποίων η παραγωγή είναι, από τη φύση τους, διαλείπουσα. Έχει επίσης στρατηγική σημασία για τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας, με ευεργετικές επιπτώσεις στις τιμές του αερίου και σε περίπτωση προβλήματος σε ένα από τα δύο άλλα σημεία εισόδου.

Η Ρεβυθούσα προσφέρει ασφάλεια τροφοδοσίας όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά και στις γειτονικές μας χώρες. Αυτό αποδείχθηκε το 2009, όταν διεκόπη η τροφοδοσία της Βαλκανικής με ρωσικό φυσικό αέριο μέσω της Ουκρανίας. Η Ελλάδα μπόρεσε τότε να καλύψει τις ανάγκες της, αλλά και να συνδράμει σε μικρό, έστω, βαθμό τη Βουλγαρία, που δεν είχε εναλλακτική δυνατότητα τροφοδοσίας.

Ο εξαγωγικός ρόλος της Ρεβυθούσας ενισχύεται σημαντικά από: την αναβάθμιση της αποθηκευτικής της ικανότητας (προσθήκη, από τον Δεκέμβριο του 2018, τρίτης και μεγαλύτερης δεξαμενής), την αύξηση της δυναμικότητας εισαγωγής αερίου στο δίκτυο μεταφοράς, την αναβάθμιση της λιμενικής υποδομής, που επιτρέπει πλέον στον σταθμό να δεχθεί μερικά από τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς ΥΦΑ (κατηγορία Qmax – χωρητικότητας 260.000 m3) και τη δυνατότητα αντίστροφης ροής στο ήδη υπάρχον σημείο διασύνδεσης με τη Βουλγαρία (Σιδηρόκαστρο), που επιτρέπει στη Βουλγαρία να εισάγει ΥΦΑ από διάφορες χώρες. Χάρη στην πρόσφατη αναβάθμισή του, ο σταθμός ΥΦΑ της Ρεβυθούσας ενισχύει τόσο τον ρόλο του στην ασφάλεια εφοδιασμού της Ελλάδας, όσο και τον στρατηγικό του ρόλο για την παροχή ασφάλειας εφοδιασμού και διαφοροποίησης των πηγών προμήθειας αερίου στη ΝΑ Ευρώπη. Αυτό αποκτά ιδιαίτερη σημασία σε μια περίοδο κατά την οποία οι ΗΠΑ και ο Καναδάς ήδη στέλνουν μεγάλες ποσότητες ΥΦΑ στην Ευρώπη και ενώ προχωρούν οι ανακαλύψεις κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο (από τον Δεκέμβριο του 2018, 2 πλοία μεταφοράς ΥΦΑ έχουν φτάσει στη Ρεβυθούσα, από τις ΗΠΑ).

Κατά την πρόσφατη επίσκεψη στελεχών των Lloyd’s Foundation & Lloyd’s Register στον σταθμό, συζητήθηκαν και τα θέματα που αφορούν τις υψηλές προδιαγραφές ασφάλειας του σταθμού. Μπορείτε να μας τις περιγράψετε για να νιώσουν ασφαλείς και οι γύρω πόλεις-δήμοι, και όχι μόνο.

Ειδικά ο σταθμός της Ρεβυθούσας, που δημιουργήθηκε αργότερα από τους περισσότερους ευρωπαϊκούς σταθμούς, επωφελήθηκε από την τριακονταετή συσσωρευμένη εμπειρία και την εξέλιξη των κωδίκων σχεδιασμού, που του επιτρέπουν να λειτουργεί με ασφάλεια επί 20 έτη. Ο σταθμός διαθέτει: τρία διαφορετικά συστήματα συναγερμού (πυρανίχνευσης, διαρροής αερίου και διαρροής υγρών), διπλής εφεδρείας σύστημα διακοπής λειτουργίας έκτακτης ανάγκης (κλείνει με ασφάλεια κάθε υποσύστημα του σταθμού σε περίπτωση βλάβης του), κέντρο ελέγχου, στο οποίο καταλήγουν τα σήματα που επιτρέπουν στους χειριστές, σε 24ωρη βάση, να έχουν άμεση εικόνα της κατάστασης του εξοπλισμού στο σύνολο της εγκατάστασης και πυροσβεστικό σταθμό και αυτόματο σύστημα πυρανίχνευσης και πυρόσβεσης. Για την έδραση των δεξαμενών υιοθετήθηκε πρωτοποριακό σύστημα που επιτρέπει την ελεύθερη μετακίνησή τους σε οριζόντια απόσταση 30 cm, σε κάθε κατεύθυνση, σε περίπτωση σεισμού – στον σχεδιασμό χρησιμοποιήθηκε, για λόγους μεγαλύτερης ασφάλειας, διπλάσιος συντελεστής (0,48g) σεισμικής επιτάχυνσης από τον ανώτερο συντελεστή που προβλέπει ο ελληνικός αντισεισμικός κανονισμός για τη συγκεκριμένη περιοχή. Διαρκής είναι η εκπαίδευση του προσωπικού.

Η ασφαλής προσέγγιση και ο ελλιμενισμός πλοίων μεταφοράς LNG κατηγορίας Q-maxκαι Q-flex, (στον αναβαθμισμένο προβλήτα του νησιού) σε ποια διεθνή στάνταρντ στηρίζονται;

Όπως σε όλους τους σταθμούς ΥΦΑ, έτσι και στη Ρεβυθούσα ακολουθούνται, μεταξύ άλλων, οι οδηγίες της SIGGTO (Society of International Gas Tankers and Terminal Operators) και του OCIMF (Oil Companies International Marine Forum). Η προσέγγιση πλοίων μεταφοράς ΥΦΑ στους σταθμούς ΥΦΑ έχει σημαντικές διαφορές από αυτήν των κοινών πλοίων σε λιμάνια: Πριν από την πρώτη προσέγγιση κάθε πλοίου γίνεται μελέτη συμβατότητας πλοίου-σταθμού, με τη συνεργασία εκπροσώπων του πλοίου, στην οποία εξετάζονται όλες οι λεπτομέρειες που μπορεί να επηρεάσουν τη δυνατότητα του σκάφους να προσεγγίσει τη συγκεκριμένη λιμενική εγκατάσταση. Στη μελέτη δεν εξετάζονται μόνο θέματα διαστάσεων αλλά και διαδικασιών, συστημάτων επικοινωνίας, συστήματα αντιμετώπισης επειγουσών καταστάσεων κ.λπ. Κάθε πλοίο δεν προσεγγίζει με ίδιες δυνάμεις αλλά με τη βοήθεια τριών έως πέντε ρυμουλκών (ανάλογα με το μέγεθος) και πλοηγού. Ο σταθμός διαθέτει ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης της απόστασης και της ταχύτητας του πλοίου από το Κέντρο Ελέγχου. Οι ίδιες πληροφορίες είναι ορατές και από τη γέφυρα του πλοίου χάρη σε ειδικούς πίνακες ενδείξεων. Η τάση των κάβων, μετά την πρόσδεση, παρακολουθείται συνεχώς και οι πληροφορίες μεταδίδονται στο κέντρο ελέγχου και οι δέστρες είναι ειδικού τύπου ώστε να επιτρέπουν τη γρήγορη αποδέσμευση των κάβων, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, σε περίπτωση που το πλοίο πρέπει να απομακρυνθεί άμεσα, είτε επειδή το ύψος κύματος επιβάλλει τη διακοπή της εκφόρτωσης είτε σε περίπτωση κάποιου επικίνδυνου συμβάντος.

«Πρωταρχικός μας στόχος η ασφάλεια των υποδομών»

Για τις μελέτες εκτίμησης κινδύνου (risk assessments) που αφορά την ασφάλεια των λιμενικών υποδομών ΥΦΑ μικρής κλίμακας, ο CEO του ΔΕΣΦΑ, Νικόλα Μπατιλιάνα, λέει: Υπάρχει χρονοδιάγραμμα ως προς την υλοποίηση του σχεδιασμού των υποδομών, με καταληκτική ημερομηνία την ολοκλήρωση του προγράμματος Poseidon Med II (PMII) το 2020. Γίνεται μία σειρά από μελέτες, που αφορούν τη σχεδίαση των λιμενικών υποδομών ΥΦΑ μικρής κλίμακας στους λιμένες του προγράμματος (Πειραιάς, Πάτρα, Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο), που εμπεριέχουν μεταξύ άλλων και τις μελέτες εκτίμησης κινδύνου, προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφαλής λειτουργία των υποδομών αυτών. Οι Lloyd’s και οι υπόλοιποι εταίροι του προγράμματος θεωρούμε την ασφαλή λειτουργία των υποδομών πρωταρχικό μας στόχο! Οι επενδυτικές αποφάσεις για την κατασκευή των υποδομών, ωστόσο, δεν αφορούν το PMII. Από την πλευρά μας εκτιμούμε ότι οι λιμένες της χώρας είναι έτοιμοι για την περαιτέρω ανάπτυξη και υλοποίηση των υποδομών αυτών.

Ο ΔΕΣΦΑ –με μακρόχρονη εμπειρία στη διαχείριση κρυογενικών υποδομών και ρόλο του τεχνικού συντονιστή στο πρόγραμμα PMII– προχωρά στην κατασκευή υποδομών ΥΦΑ μικρής κλίμακας (σταθμό πλήρωσης βυτιοφόρων, προβλήτα για πλοία ανεφοδιασμού με ναυτιλιακό LNG) δεδομένου ότι η Ρεβυθούσα αποτελεί τον πρώτο κρίκο της εφοδιαστικής αλυσίδας. Έχουν υποβληθεί ήδη στις αρμόδιες Αρχές οι μελέτες ασφαλείας και οι περιβαλλοντικές μελέτες, προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία των υποδομών στο νησί.

του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

Σχολιάστε ...

ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Παρασκήνιο» σε μορφή PDF

NEWSLETTER




Focus-On
reportaznet


Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ