Slider Απόψεις Συνεντεύξεις

Ευριπίδης Στυλιανίδης στο «Π»: «Μοναδική ευκαιρία εθνικής συνεννόησης το Σύνταγμα»

Την αξιοπιστία της χώρας ως αναγκαία προϋπόθεση για να διεκδικήσουμε τη μείωση των πλεονασμάτων προτάσσει, μιλώντας στο «Π», ο βουλευτής της Ν.Δ. και πρόεδρος της Επιτροπής για την Αναθεώρηση του Συντάγματος Ευριπίδης Στυλιανίδης. Ο κ. Στυλιανίδης ξεκαθαρίζει ότι ανησυχεί, αλλά δεν τρομάζει από την τουρκική προκλητικότητα, ενώ προαναγγέλλει έναρξη των εργασιών της Επιτροπής για το Σύνταγμα εντός του Σεπτεμβρίου. Τονίζει, δε, ότι «το Σύνταγμα είναι μια μοναδική ευκαιρία εθνικής συνεννόησης και πολιτικής σύνθεσης».

Η κυβέρνηση έχει ξεκινήσει με γρήγορο τέμπο, τόσο ως προς τα νομοθετήματα όσο και ως προς τις τροχιοδεικτικές κινήσεις. Θα καταφέρει να το διατηρήσει και το επόμενο διάστημα ή είναι απλώς μια καλή αρχή;

Η ετοιμότητα, η στοχευμένη προετοιμασία και η ταχύτητα της κυβέρνησης νομίζω ότι έχουν αναγνωριστεί από όλους. Ο πρωθυπουργός λειτουργεί γρήγορα και διαφορετικά από τα συνηθισμένα, χωρίς να αφήσει να εξαντληθεί η δυναμική της στιγμής. Είναι βέβαιο, όμως, ότι η πολιτική δεν είναι αγώνας ταχύτητας, αλλά μαραθώνιος. Άρα, χρειάζονται σωστή κατανομή δυνάμεων, ιεράρχηση στόχων και ισχυρά αντανακλαστικά, ώστε να αξιοποιούμε για την Ελλάδα και τους Έλληνες τη συγκυρία που κάθε φορά δημιουργείται.

Είναι σε εξέλιξη μια προσπάθεια αποκατάστασης της εμπιστοσύνης στη χώρα μας διεθνώς, με στόχο να μειωθούν τα πλεονάσματα. Εκτιμάτε ότι είναι ένας στόχος εφικτός; Και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα;

Ό,τι εξαρτάται από εμάς πρέπει να το αποφασίζουμε και να το προχωράμε γρήγορα. Ό,τι όμως εξαρτάται από τους άλλους πρέπει να το διεκδικούμε με σοβαρότητα, αξιοπιστία και δυναμισμό. Γι’ αυτό πιστεύω ότι η αποκατάσταση της αξιοπιστίας μας και η ενίσχυση της αποτελεσματικότητάς μας μπορούν να αποτελέσουν τη στέρεη βάση για μια επιτυχή επαναδιαπραγμάτευση των πλεονασμάτων. Το «πότε» δεν εξαρτάται μόνο από την αποτελεσματικότητα τη δική μας, αλλά και από την ευρύτερη συγκυρία. Πάντως, σε κάθε περίπτωση, άμεσα.

Σας ανησυχεί η κλιμάκωση της προκλητικότητας της Τουρκίας σε όλα τα μέτωπα, με επίκεντρο φυσικά την ΑΟΖ της Κύπρου και το Αιγαίο; Πώς αντιμετωπίζουμε έναν νευρικό και απρόβλεπτο γείτονα;

Με ανησυχεί, αλλά δεν με τρομάζει. Η ψύχραιμη και αποφασιστική στάση της Ελλάδας, η προσήλωσή μας στον στόχο και η ενίσχυση διμερώς και πολυμερώς των διεθνών μας συμμαχιών, η ταύτιση των διεθνών μας δικαίων με τα φίλια διεθνή συμφέροντα, η εδραίωση στο εσωτερικό μιας εθνικής πολιτικής που θα εδράζεται στην εθνική συνεννόηση και ο συνεχής συντονισμός με τους αδελφούς μας Κυπρίους μάς θωρακίζουν και διατηρούν την πρωτοβουλία κινήσεων στα δικά μας χέρια. Η νευρικότητα της Τουρκίας προκύπτει από τη «φυλάκισή» της στη γεωγραφία της και στο Διεθνές Δίκαιο», και επιδιώκει την ένταση με στόχο τη διαμόρφωση ενός ad hoc δικαίου που θα τη βολεύει. Εδώ, όμως, δοκιμάζονται όχι μόνο η Ελλάδα, αλλά και η διεθνής αξιοπιστία της Ε.Ε. και το διεθνές κύρος του ΝΑΤΟ στην περιοχή.
Θα είστε πρόεδρος της Επιτροπής Αναθεώρησης του Συντάγματος. Ποιες είναι οι ενέργειες που θα ακολουθήσουν; Θα ξεκινήσετε τις διεργασίες από τον Οκτώβριο και με ποιο χρονοδιάγραμμα;

Ο πρόεδρος της Βουλής θα καλέσει μετά τον Αύγουστο τα πολιτικά κόμματα να ορίσουν τους εκπροσώπους τους. Θα ξεκινήσουν μάλλον μέσα στο Σεπτέμβριο οι εργασίες της Επιτροπής Αναθεώρησης. Στόχος μου είναι να συμβάλω σε έναν γόνιμο, δημοκρατικό διάλογο, όπου οι παρατάξεις θα τοποθετηθούν με διάθεση όχι τρέχουσας μικροκομματικής αντιπαράθεσης αλλά θεσμικής λογικής. Το Σύνταγμα είναι μια μοναδική ευκαιρία εθνικής συνεννόησης και πολιτικής σύνθεσης. Χρέος όλων είναι το βλέμμα τους να είναι στραμμένο όχι στις επόμενες εκλογές, αλλά στις επόμενες γενιές. Σε αυτή τη διαδικασία κρίνονται κυρίως η ωριμότητα του πολιτικού κόσμου και η δύναμη ή η αδυναμία του, πέρα από ιδεοληψίες και στεγανά, να επικαιροποιήσει τον κώδικα αξιών του σύγχρονου πολιτισμού μας και να διαμορφώσει έναν νέο Οδικό Χάρτη για το μέλλον της πατρίδας και της κοινωνίας μας.

Ένα σημαντικό κεφάλαιο είναι η εκλογή ΠτΔ στις αρχές του 2020. Θα προχωρήσει η Ν.Δ. με την πρόταση για αλλαγή των πλειοψηφιών στη Βουλή, ώστε να εκλέγεται ο ΠτΔ ακόμα και με 151 ψήφους; Έχετε κάνει σκέψεις ως προς το πρόσωπο του ΠτΔ;

Δεν είναι δική μου αρμοδιότητα ούτε το ένα ούτε το άλλο. Άποψη έχω και θα την καταθέσω και στην Αναθεωρητική Επιτροπή. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, πιστεύω ακράδαντα ότι πρέπει να συμφωνήσουμε τον τρόπο, ώστε η εκλογή Προέδρου να μη διακόπτει βίαια τη θητεία μιας δημοκρατικά εκλεγμένης κυβέρνησης, διότι έτσι εργαλειοποιείται η κορυφαία διαδικασία ανάδειξης του αρχηγού του κράτους και κλονίζονται παράλληλα η αποτελεσματικότητα, η συνέχεια και η δημοκρατική νομιμοποίηση της εκλεγμένης κυβέρνησης.

Εκλογικός νόμος: Θα πάει «πακέτο» με το Σύνταγμα; Θα αλλάξουν συνταγματικά οι απαιτούμενες πλειοψηφίες για να τεθεί σε ισχύ ένα νέο εκλογικό σύστημα με την παρούσα αναθεώρηση;

Τη συνταγματοποίηση του εκλογικού συστήματος, σύμφωνα με τις ιδεοληπτικές του αντιλήψεις ή την υπολογιστική μικροκομματική του επιλογή, την επιχείρησε ο ΣΥΡΙΖΑ κατά την προαναθεωρητική Βουλή, όπου είχε την πρωτοβουλία. Η Νέα Δημοκρατία σέβεται Σύνταγμα και θεσμούς. Ωστόσο, θα μπορούσε σε κάθε περίπτωση, κατά την προσωπική μου άποψη, να ξανασυζητηθεί η συνταγματική διάταξη που θέτει ως προϋπόθεση την ισχύ του εκλογικού συστήματος από τη μεθεπόμενη εκλογή. Αυτό κάποτε θεσπίστηκε για να αποφεύγεται η χρησιμοποίηση του εκλογικού νόμου από την εκάστοτε κυβέρνηση. Θεωρώ ότι οι συνθήκες έχουν αλλάξει για δύο λόγους: 1. Διότι και αυτή η διάταξη μπορεί πλέον να χρησιμοποιηθεί από κυβέρνηση ή αντιπολίτευση για λόγους σκοπιμότητας σε βάρος της σταθερότητας του συστήματος, προκαλώντας ακυβερνησία και κρίση. 2. Διότι πιστεύω ότι, επειδή οι εξελίξεις θεσμικά και πολιτικά τρέχουν ταχύτερα από τον συνταγματικό νομοθέτη, τέτοιου είδους συνταγματικές διατάξεις, που αποφασίστηκαν από πολύ παλαιότερες κοινοβουλευτικές συνθέσεις, δεν παρακολουθούν τις σύγχρονες ανάγκες, δημιουργώντας δογματισμούς και δυσκαμψία στην προσαρμογή και την εξέλιξη του πολιτικού μας συστήματος, και μπορεί να ζημιώσουν τη χώρα όχι μόνο οικονομικά και πολιτικά, αλλά και εθνικά. Εδώ επιβεβαιώνεται η άποψη ότι «οι καλοί πολιτικοί μπορούν να διαχειριστούν αποτελεσματικά κακούς νόμους ή ατελή Συντάγματα, όχι όμως και το αντίθετο». Δηλαδή, καλοί νόμοι και ολοκληρωμένα Συντάγματα δεν αρκούν, όταν έχουμε κακούς διαχειριστές.

Συνέντευξη στον Γιώργο Ευγενίδη

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

Σχολιάστε ...

ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Παρασκήνιο» σε μορφή PDF

NEWSLETTER


Focus-On


Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

Karfitsa