Οικονομία

Κίνδυνος να χαθούν 7 δισ. έσοδα από φόρους!

«Δεν είναι μονοσήμαντο το γεγονός της μείωσης των καταναλώσεων των υγρών καυσίμων και του υγραερίου LPG, ούτε καν για τα έσοδα του κράτους που σήμερα, από τους άμεσους και έμμεσους φόρους, τις θέσεις εργασίας και άλλες δραστηριότητες, έχει έσοδα άνω των 7 δισ.», επισημαίνουν οι πρατηριούχοι βενζίνης.

«Όλα έχουν ένα κόστος το οποίο πρέπει να είναι διαχειρίσιμο», τονίζει ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης (ΕΝΒΕΘ), Θέμης Κιουρτζής, με αφορμή την πρόσφατη συνάντηση αντιπροσωπείας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), με επικεφαλής τον πρόεδρο της (ΠΟΠΕΚ) Γιώργο Ασμάτογλου και τον πρόεδρο των Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης, με τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη, για «προσαρμογή των πρατηρίων παροχής καυσίμων και ενέργειας στη νέα εποχή διάθεσης των εναλλακτικών καυσίμων, ηλεκτροκίνηση, κ.λπ.».

Μείωση κατανάλωσης

Ο Θέμης Κιουρτζής καταθέτει την άποψή του συνολικά για το μέλλον των πρατηρίων στην Ελλάδα: Η αγορά ενέργειας αλλάζει με γοργούς ρυθμούς στην Ευρώπη και με κάποια μικρή καθυστέρηση στη χώρα μας. Αυτό σίγουρα επιφέρει σημαντικές αλλαγές στην επιλογή του καυσίμου στα αυτοκίνητα. Οι καταναλώσεις των υγρών καυσίμων προφανώς και θα μειώνονται συνεχώς, διότι οι νέοι κινητήρες καταναλώνουν λιγότερο καύσιμο, οι νέοι αυτοκινητόδρομοι μείωσαν τις αποστάσεις και η οικονομική κρίση στη Ελλάδα μείωσε το διαθέσιμο εισόδημα επηρεάζοντας τις μετακινήσεις των πολιτών. Η αυξητική τάση του τουρισμού όμως δεν είναι ικανή να ανατρέψει τη μείωση των καταναλώσεων. Ο τουρισμός μέσω των ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων φέρνει περισσότερες πωλήσεις καυσίμων και έχουν αυξηθεί μέσω αυτής της δράσης οι καταναλώσεις τους, από την άλλη τα ακριβά διόδια αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα να πάρει ο Έλληνας το αυτοκίνητο του για να πάει ας πούμε Θεσσαλονίκη – Αθήνα. Ο τουρίστας θα κάνει τις μετακινήσεις του προκειμένου να επισκεφτεί τα μέρη που θέλει και έτσι καταναλώνει καύσιμα. Στις περιοχές με τουριστικό ενδιαφέρον, το επάγγελμα του πρατηριούχου έχει ενδιαφέρον. Δεν είναι αμελητέο επίσης ότι οι όμορες χώρες που έχουν φτηνότερο καύσιμο έχουν αναγκάσει πολλές μεταφορικές εταιρείες να μετακομίσουν σε αυτές και να εφοδιάζονται εκεί. Μικρότερη φορολογία, λιγότερα έξοδα, ανταγωνιστικές τιμές έναντι ημών. Δεν πρέπει να περνάει απαρατήρητο ότι εκεί που δεν ανθεί το λαθρεμπόριο, τα περιθώρια κέρδους έχουν μια κανονικότητα.

Επενδύσεις κλάδου

Οι νέες μορφές ενέργειας, που είναι το φυσικό αέριο και η ηλεκτροκίνηση, θα επηρεάσουν τις καταναλώσεις των πρατηρίων και ταυτοχρόνως τα εισοδήματά τους, άρα και τη βιωσιμότητα αυτών. Αυτονόητα, ο κλάδος πρέπει γρήγορα να ετοιμαστεί για το νέο καθεστώς και προφανώς για να επενδύσει θα πρέπει η Πολιτεία να συμπεριλάβει τους πρατηριούχους σε όλα τα επιδοτούμενα προγράμματα από τα οποία μέχρι τώρα είναι αποκλεισμένοι. Το πρατήριο δεν έχει συμπεριληφθεί ποτέ στους αναπτυξιακούς νόμους και μόνο στην τελευταία δράση του ΕΣΠΑ μπήκε, και μάλιστα την τελευταία στιγμή, με ενέργειες της ΕΝΒΕΘ και αυτό. Μετά από επαφές που είχαμε με το υπουργείο Ανάπτυξης πήραμε τη διαβεβαίωση ότι θα ενταχθούμε. Για παράδειγμα, μία εγκατάσταση για μεταπώληση φυσικού αερίου υπερβαίνει σε κόστος τα 200.000 ευρώ. Επίσης ακριβές είναι και οι εγκαταστάσεις για την ταχυφόρτιση των ηλεκτροκίνητων. Μάλιστα επειδή και σε αυτά υπάρχουν τεχνολογικές εξελίξεις, το κόστος δεν είναι μικρό, αφού δεν μπορείς να εξυπηρετήσεις με 1-2 φορτιστές, εφόσον το κάθε όχημα απασχολεί και μία μονάδα για 20-30 λεπτά όταν στο υγρό καύσιμο ο ανεφοδιασμός γίνεται σε 1,5 λεπτό. Προφανώς αίτημα του κλάδου είναι να δοθεί προτεραιότητα οι ταχυφορτιστές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων να υπάρχουν στα πρατήρια. Πού πρέπει λοιπόν να δοθεί η προτεραιότητα; Στον δρόμο; Στο parking; Στο σούπερ μάρκετ; Ή στο πρατήριο για να επιβιώσει; Αν τα πρατήρια δεν αντέξουν από τη μείωση των καταναλώσεων… έχετε σκεφτεί τι θα συμβεί αν κλείσει το 60% αυτών; Δεν είναι μονοσήμαντο το γεγονός της μείωσης των καταναλώσεων των υγρών καυσίμων και του υγραερίου LPG, ούτε καν για τα έσοδα του κράτους που σήμερα από τους άμεσους και έμμεσους φόρους, τις θέσεις εργασίας κ.λπ. έχει έσοδα άνω των 7 δισ. Όλα έχουν ένα κόστος το οποίο πρέπει να είναι διαχειρίσιμο.
Για το θέμα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ο πρόεδρος της ΕΝΒΕΘ προσθέτει ότι αν σήμερα το 50% των αυτοκινήτων ήταν ηλεκτρικά, είναι αμφίβολο αν η ΔΕΗ θα μπορούσε να τα καλύψει.

Θεσμικό πλαίσιο

Το θεσμικό πλαίσιο αλλά και ο τρόπος αδειοδότησης των πρατηρίων πρέπει να εκσυγχρονιστούν: Συνοπτικά, αυτό έχει να κάνει με τη χωροταξία των εγκαταστάσεων (οικοδομικό – μηχανολογικό), τα όρια ασφαλείας. Παράδειγμα είναι ότι δεν χρειάζεται να είσαι σε αγωγό φυσικού αερίου για να ανεφοδιάζεις οχήματα, μπορείς να έχεις και μεταφερόμενες μεγάλες φιάλες και, γι’ αυτό, αυτό πρέπει να έχει τους ανάλογους κανόνες ασφαλείας. Όταν έγιναν τα πρώτα πρατήρια υγραερίου στην Ελλάδα, παραδόξως είχαν κανονισμούς που διέφεραν τελείως από αυτούς της υπόλοιπης Ευρώπης που είχαν κοινό διανομέα καυσίμων για βενζίνη, υγραέριο, πετρέλαιο – π.χ. Βουλγαρία που είχε υγραέριο ((με κοινό διανομέα) 20 χρόνια πριν και τα πρατήρια λειτουργούσαν με ασφάλεια. Εδώ η νομοθεσία αρχικώς επέβαλε να απέχουν αναγκαστικά σε 5 μέτρα από τις αντλίες βενζίνης και το κτίριο. Με αυτή την παρωχημένη νομοθεσία προχωρήσαμε, που ευνοούσε κάποιους και μετά άλλαξε ο νόμος και τα πρώτα πρατήρια βρέθηκαν σε μειονεκτική θέση λόγω αποστάσεων. Τα 5 μέτρα έγιναν 2 και οι διανομείς μπορούν να είναι κοινοί. Χωρίς ανακαίνιση δεν κάνεις τίποτα, δηλαδή χρειάζεται να δώσεις, μόνο για τον κοινό διανομέα (που θα διαθέτει και φυσικό αέριο) 12.000 ευρώ, χώρια κάποια άλλα εξτρά που χρειάζονται για την επένδυση!

Υπερφορολογημένα καύσιμα

«Σημαντικός παράγοντας της επιβίωσης των οικογενειαρχών πρατηριούχων είναι η νομιμότητα στη διακίνηση των καυσίμων. Τα καύσιμα που προέρχονται από λαθρεμπόριο, νοθεία και κλοπή πωλούνται φθηνά, παρασύροντας τον οδηγό, με αποτέλεσμα ο πρατηριούχος που λειτουργεί νόμιμα να μην μπορεί να ανταγωνιστεί και να κλείνει. Οι νομοθετικές παρεμβάσεις πρέπει να είναι άτεγκτές και να οδηγούν αυτόματα σε κλείσιμο των πρατηρίων με τις προηγούμενες παραβάσεις. Τα υπερφορολογημένα καύσιμα δίνουν τεράστια κέρδη στους λαθρέμπορους, κλέφτες και νοθευτές. Ο κλάδος μας στην Ελλάδα», συνεχίζει ο πρόεδρος της ΕΝΒΕΘ, «επηρεάζεται από διάφορα υπουργεία, όπως Ανάπτυξης, Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, και έτσι πολλές αποφάσεις πρέπει να κοινές (ΚΥΑ). Μέχρι τώρα οι κυβερνήσεις δεν είχαν δείξει κανένα ενδιαφέρον και οι συνεχείς αναβολές, οι τροποποιήσεις και διευκρινιστικές δεν είχαν δώσει πρόσφορο έδαφος για επενδύσεις».

Η ΠΟΠΕΚ ανακοίνωσε ότι ο υπουργός Άδωνις Γεωργιάδης ανέλαβε να προωθήσει όλες τις απαιτούμενες διαδικασίες με τα συναρμόδια υπουργεία, «γνωρίζοντας τις διαδικαστικές προϋποθέσεις που απαιτούνται για τη μετάβαση και την προσαρμογή της Ελλάδας και ιδιαιτέρως των πρατηρίων παροχής καυσίμων και ενέργειας στις απαιτήσεις διάθεσης εναλλακτικών καυσίμων». Ένα ακόμα θέμα της συνάντησης ήταν η εύρυθμη λειτουργία της (πολύπαθης) αγοράς πετρελαιοειδών, εντός των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού.

του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

Σχολιάστε ...

ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Παρασκήνιο» σε μορφή PDF

NEWSLETTER



Focus-On


Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

Karfitsa