Πολιτική Συνεντεύξεις

Κώστας Καραμανλής στο «Π»: Στους δρόμους από την επόμενη εβδομάδα τα νέα λεωφορεία

Στα καθημερινά δρομολόγια αναμένεται να ενταχθούν, σε περίπου μία εβδομάδα, σταδιακά, τα 300 λεωφορεία που παρέλαβε το Ελληνικό Δημόσιο με τη διαδικασία του leasing, μετά την επικύρωση της πράξης από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Αυτό αποκαλύπτει στο «Π» ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, ο οποίος περιγράφει τις κινήσεις ενίσχυσης των ΜΜΜ και απαντά στην κριτική της αντιπολίτευσης για τα περί υπερμετάδοσης εντός των Μέσων. Υπογραμμίζει ότι «ο κόσμος έχει κουραστεί», προσθέτοντας ότι η κυβέρνηση επιδιώκει ένα σημείο τομής ανάμεσα σε αυτή την κόπωση και στην επιμονή του τρίτου κύματος. Απαντά, τέλος, και για το τι μέλλει γενέσθαι για τα μεγάλα έργα υποδομών που δεν θα ενταχθούν στη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Κύριε υπουργέ, αν κάτι παρατηρείται, αυτό είναι η έντονη κοινωνική κόπωση λόγω του παρατεταμένου lockdown και των μέτρων. Θεωρείτε ότι αυτή η «δειλή» χαλάρωση θα είναι χρήσιμη, προκειμένου και να πάρουν ανάσα οι πολίτες και να τηρηθούν καλύτερα τα μέτρα;

Νομίζω ότι αυτή ακριβώς είναι η λογική των επιστημόνων που έκαναν τις σχετικές εισηγήσεις. Είναι βέβαιο και απολύτως φυσιολογικό ότι ο κόσμος έχει κουραστεί. Το νιώθουμε όλοι μας. Είναι εξίσου βέβαιο, όμως, και ότι η πανδημία βρίσκεται στην πιο δύσκολη καμπή της. Κυρίως, όπως λένε οι ειδικοί, λόγω των πιο μεταδοτικών μεταλλάξεων. Ενώ από την άλλη, την ίδια ώρα, το αισιόδοξο είναι ότι η πορεία των εμβολιασμών είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντική. Αυτή την ισορροπία θέλουμε να βρούμε, λοιπόν, αυτήν τη στιγμή. Ανάμεσα στην κόπωση των πολιτών και στην επιμονή του τρίτου κύματος, λίγο πριν εκ των πραγμάτων οι εμβολιασμοί τα κάνουν όλα πολύ καλύτερα. Και θα τη βρούμε, θα τα καταφέρουμε.

Στο σκέλος της πανδημίας, η αντιπολίτευση σας χρεώνει μονίμως αποτυχία, εφ’ όλης της ύλης. Έγιναν λάθη στην πορεία; Γιατί και το δεύτερο και το τρίτο κύμα είναι οδυνηρά…

Δυστυχώς, από την πρώτη στιγμή αυτής της πρωτοφανούς παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης, ο ΣΥΡΙΖΑ, αντί να δει την πανδημία ως κρίση που απαιτεί εθνική προσπάθεια, τη βλέπει ως ευκαιρία για μικροκομματική εκμετάλλευση. Πάνε καλύτερα τα πράγματα; Το αμφισβητεί. Πάνε χειρότερα; Σχεδόν επιχαίρει. Κάνουμε lockdown; Φωνάζει για την οικονομία. Χαλαρώνουμε; Φωνάζει για την υγεία. Και βέβαια, καμία πρόταση, μόνο συνεχή καλέσματα σε συγκεντρώσεις και πορείες, με απόλυτη και επικίνδυνη ανευθυνότητα…

Εμείς, αντιθέτως, από το ξεκίνημα της πανδημίας μέχρι σήμερα, ακολουθούμε μία βασική αρχή: Τον πρώτο λόγο τον έχουν οι ειδικοί. Ως κυβέρνηση ακούμε με προσοχή τι λένε οι επιστήμονες και μέσα σε αυτό το πλαίσιο λαμβάνουμε πάντα όλες μας τις αποφάσεις. Αυτό έγινε και στο πρώτο και στο δεύτερο κύμα, αυτό γίνεται και τώρα. Και βλέποντας τη συνολική εικόνα του τελευταίου έτους, όλοι οι δείκτες επιβεβαιώνουν ότι η χώρα μας βρίσκεται σε συγκριτικά καλύτερη θέση από τις περισσότερες χώρες της ΕΕ.

Συχνά πυκνά, πάντως, στον ΣΥΡΙΖΑ επικαλούνται και τα ΜΜΜ ως στοιχείο υπερμετάδοσης. Τι γίνεται εκεί; Υπάρχουν νεότερα για το leasing των νέων λεωφορείων; Πότε θα τα δούμε στους δρόμους;

Μα και για τα ΜΜΜ το ίδιο κάνουν, προσπαθούν να δημιουργήσουν εντυπώσεις και τροφοδοτούν μια συζήτηση που στην τελική δεν έχει κανένα νόημα. Στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, από την ίδια τη φύση τους, προφανώς και υπάρχει κίνδυνος μετάδοσης του ιού, απλώς, όπως ξέρετε, πολλοί επιστήμονες λένε πως άλλες δραστηριότητες συμβάλλουν περισσότερο στη διάδοση του ιού, ιδίως όταν δεν λαμβάνονται μέτρα πρόληψης. Ξέρετε, όμως, γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ επιδιώκει αυτή την ανούσια συζήτηση; Για να αποφύγει την ουσία, που είναι ότι επί 4,5 χρόνια διέλυσε τα ΜΜΜ, δεν έκανε ούτε μία πρόσληψη, δεν πήρε ούτε ένα λεωφορείο. Ενώ εμείς κάνουμε ό,τι μπορούμε, εφαρμόζουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, που δεν έχει λύσει βέβαια όλα τα προβλήματα αλλά έχει απτά αποτελέσματα:

Σήμερα στην Αθήνα έχουμε 3.000 περισσότερα δρομολόγια λεωφορείων την ημέρα σε σχέση με τον Σεπτέμβριο. Δημιουργήσαμε 655 νέες θέσεις εργασίας σε ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ. Παραλάβαμε 850 λεωφορεία στον δρόμο, σήμερα έχουμε 1.250 – αύξηση σχεδόν 50%. Τώρα, έρχονται άλλα 300 λεωφορεία με leasing. Πήραμε το «πράσινο φως» από το Ελεγκτικό Συνέδριο και περίπου σε μία εβδομάδα θα αρχίσουν σταδιακά να κυκλοφορούν κι αυτά. Στο δε Μετρό, οι χρονοαποστάσεις έχουν μειωθεί κατά 2,5-3’. Ακόμα μεγαλύτερη πρόοδος στη Θεσσαλονίκη: Παραλάβαμε 235 λεωφορεία στον δρόμο, σήμερα είμαστε στα 454. Σχεδόν τα διπλασιάσαμε. Και βέβαια προχωράμε τον διαγωνισμό για 1.300 νέα, φιλικά προς το περιβάλλον λεωφορεία, για Αθήνα και Θεσσαλονίκη – ξεκίνησε η διαβούλευση για τα πρώτα 800. Όλα αυτά τα κάνουμε εν μέσω πανδημίας και ενώ η προηγούμενη κυβέρνηση δεν είχε κάνει απολύτως τίποτα. Το μόνο το οποίο είχε αυξήσει ήταν η τιμή του εισιτηρίου. Όμως εμείς τη μειώσαμε ξανά.

Προοδευτικά «ξεκλειδώνουν» βήματα για την υλοποίηση της Γραμμής 4 του Μετρό. Με βάση τον σχεδιασμό, πότε εκτιμάτε ότι το έργο θα παραδοθεί στο επιβατικό κοινό;

Μετά από καθυστερήσεις πολλών ετών, η Γραμμή 4 του Μετρό, το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που θα γίνει στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, επιτέλους ξεκινά. Από την πρώτη στιγμή είχαμε δεσμευτεί –και τότε σίγουρα πολλοί δεν μας πίστευαν– ότι μετά από χρόνια οι Αθηναίες και οι Αθηναίοι θα δουν ξανά έργα Μετρό στο κέντρο της πόλης. Και πράγματι, στο επόμενο διάστημα θα δούμε να λειτουργούν τα πρώτα εργοτάξια.

Είναι ένα έργο που θα αλλάξει την καθημερινότητα στην Αθήνα. Γι’ αυτό και όλο αυτό το διάστημα δουλεύουμε εντατικά για να ξεπεράσουμε τόσες δυσκολίες. Ξεμπλοκάραμε τον μεγάλο διαγωνισμό για το κυρίως έργο και, παράλληλα, κάναμε τις αναγκαίες ενέργειες ώστε να ξεκινήσουν οι πρόδρομες εργασίες. Για την ολοκλήρωση, βέβαια, έχουμε δρόμο ακόμα. Τα έργα Μετρό απαιτούν περίπου οκτώ χρόνια από την έναρξη των εργασιών τους.

Τι σχεδιάζει το υπουργείο σας στο επίπεδο των Υποδομών; Θα προχωρήσουν και όσα από αυτά τα έργα δεν θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης;

Έχουμε εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων, ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ. Το μεγαλύτερο πρόγραμμα μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες και την περίοδο 2004-2009. Έργα που έχει ανάγκη ο τόπος και μπορούν να δώσουν μεγάλη ώθηση στην οικονομία. Σε αυτά περιλαμβάνονται εμβληματικά έργα που καταφέραμε να ξεμπλοκάρουμε μετά από χρόνια: Γραμμή 4, Μετρό Θεσσαλονίκης, Πατρών-Πύργου, Ε65, ΒΟΑΚ. Και παράλληλα, μια σειρά από νέα έργα, όπως το flyover στη Θεσσαλονίκη, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού στην Αθήνα, αντιπλημμυρικά έργα σε όλη τη χώρα, παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας, το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα.

Για όλα αυτά, έχουμε εξαρχής πλάνο χρηματοδότησης, γιατί εμείς δεν εξαγγέλλουμε έργο αν δεν είμαστε βέβαιοι ότι μπορούμε να το χρηματοδοτήσουμε. Το ότι για ορισμένα προκύπτει μια νέα δυνατότητα χρηματοδότησης, από το Ταμείο Ανάκαμψης, είναι κάτι που αρχικά δεν υπολογίζαμε και προφανώς δημιουργεί νέες, ακόμα καλύτερες προοπτικές.

Σας ανησυχούν σημάδια φθοράς που παρουσιάζονται στις δημοσκοπήσεις; Κυρίως για μια γενικότερη δυσαρέσκεια των πολιτών με βασικές πτυχές της κυβερνητικής διαχείρισης. 

Νομίζω καλό είναι να βλέπουμε τη μεγάλη εικόνα. Και η μεγάλη εικόνα είναι ότι, με όλες τις λογικές αυξομειώσεις, η ΝΔ έχει από τον ΣΥΡΙΖΑ μια διαφορά σταθερά πολύ μεγαλύτερη από εκείνη των εκλογών – πριν από 20 μήνες.

Από εκεί και πέρα, εμείς μελετάμε τα ευρήματα των δημοσκοπήσεων και να είστε βέβαιοι ότι κρατάμε τα συμπεράσματα που πρέπει και ακούμε με προσοχή τους πολίτες.

Συνέντευξη στον Γιώργο Ευγενίδη

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

Σχολιάστε ...

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

NEWSLETTER

 

 



 

 

 

Karfitsa