Η βουλευτής Επικρατείας και τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ Νίκη Κεραμέως μιλά στο «Π» για τις προτάσεις του κόμματος για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, την αξιολόγηση και το άσυλο, ενώ παράλληλα εξηγεί γιατί η αξιωματική αντιπολίτευση επιμένει στις Εξεταστικές Επιτροπές για την υπόθεση Καμμένου και τη διαπραγμάτευση του 2015.

Η ΝΔ επιμένει στην υπόθεση Καμμένου – «Noor 1». Στα ερωτήματα που θέτετε, εσείς έχετε απαντήσεις; Και πώς απαντάτε στις εγκλήσεις ότι εναγκαλίζεστε επιχειρηματικά συμφέροντα;

Η ΝΔ κατέθεσε αίτημα για σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής για να διερευνηθεί η υπόθεση «Noor 1» και συγκεκριμένα η εμπλοκή του ΥΠΕΘΑ και πιθανώς άλλων μελών της κυβέρνησης σε αυτήν, καθότι εγείρονται σοβαρά ζητήματα ηθικής/πολιτικής και έννομης τάξης. Οι πολύ σοβαρές καταγγελίες που πρέπει να ελεγχθούν αφορούν στη δημοκρατία μας και στην ανεξαρτησία των θεσμών. Δυστυχώς, η κυβέρνηση Τσίπρα – Καμμένου κάνει ό,τι μπορεί για να συσκοτίσει το τοπίο, αντί να επιδιώκει να το διαλευκάνει.

Ως υπεύθυνη αξιωματική αντιπολίτευση, η ΝΔ έχει υπερψηφίσει όλες τις Εξεταστικές Επιτροπές που έχει κατά καιρούς προτείνει η κυβέρνηση, καθώς παγίως πρεσβεύουμε την αρχή «Όλα στα φως».

Το ερώτημα που πρέπει να απαντήσει ο πρωθυπουργός είναι γιατί η κυβέρνηση αρνείται τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής σχετικά με την εμπλοκή του κ. Καμμένου σε αυτήν τη σκανδαλώδη υπόθεση με τον ισοβίτη κατάδικο για εμπόριο ναρκωτικών. Όσο για τις σχέσεις της ΝΔ με κάθε επιχειρηματία, αυτές είναι σχέσεις θεσμικές. Επιδιώκουμε συστηματικά να αποκαλυφθούν όλες οι σκοτεινές πτυχές αυτής της πρωτοφανούς υπόθεσης και να κριθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι από τη Δικαιοσύνη.

Επαναφέρετε, επίσης, και το ζήτημα της διαπραγμάτευσης του 2015. Αυτός ο ιστορικός λογαριασμός δεν έχει κλείσει; Θα επιμείνετε στο αίτημα για Εξεταστική και όταν γίνετε κυβέρνηση;

Δυστυχώς, είμαστε πολύ μακριά από το να κλείσει αυτός ο λογαριασμός.

Πρώτον, διότι τις συνέπειες της καταστροφικής διαπραγμάτευσης του 2015 τις πληρώνουμε έως σήμερα και θα τις πληρώνουν αρκετές μελλοντικές γενιές, καθώς το μέχρι τώρα κόστος ξεπερνά τα 100 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τον κ. Ρέγκλινγκ, και αγγίζει τα 14,5 δισ. ευρώ μέτρα λιτότητας.

Δεύτερον, διότι οι κεφαλαιακοί έλεγχοι είναι παρόντες δύο χρόνια τώρα, διαλύοντας την οικονομία και την επιχειρηματικότητα, παρά τις περί του αντιθέτου –διαρκώς αυτοαναιρούμενες– δεσμεύσεις της κυβέρνησης.

Τρίτον, διότι καθημερινά έρχονται στο φως της δημοσιότητας ολοένα και πιο δραματικές αποκαλύψεις για τα υποχθόνια κυβερνητικά σχέδια που οδηγούσαν τη χώρα κατ’ ευθείαν στον γκρεμό, με άμεση εμπλοκή ηγετικών κυβερνητικών στελεχών. Οι πολίτες απαιτούν να μάθουν την αλήθεια για τον λόγο που η ποιότητα της ζωής τους επιδεινώθηκε τόσο δραματικά τα τελευταία δυόμισι χρόνια της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.

Η ΝΔ έχει δεσμευτεί ότι θα συστήσει αυτήν την Εξεταστική Επιτροπή όταν γίνει κυβέρνηση.

Ο κ. Μητσοτάκης προανήγγειλε εκ νέου ότι η ΝΔ θα αλλάξει τον νόμο Γαβρόγλου, στη λογική της βελτίωσης του νόμου Διαμαντοπούλου. Ποιες θα είναι οι βασικές παράμετροι αυτής της βελτίωσης;

Το όραμά μας για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είναι να παράσχουμε στην ελληνική κοινωνία Ιδρύματα αυτόνομα, εξωστρεφή, διεθνώς ανταγωνιστικά, που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες προκλήσεις. Συγκεκριμένα, προκρίνουμε, μεταξύ άλλων:

·  Σύνδεση της εκπαίδευσης και της έρευνας με την παραγωγική διαδικασία, π.χ. συνεργασία μεταξύ πανεπιστημίων και νεοφυών επιχειρήσεων.

·  Αξιοποίηση και διεύρυνση των χρηματοδοτικών εργαλείων για την επίλυση χρόνιων ζητημάτων, π.χ. μέσω ΣΔΙΤ.

·  Ενίσχυση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

·  Ενίσχυση της εξωστρέφειας των πανεπιστημίων και των συνεργασιών με ιδρύματα του εξωτερικού, π.χ. ίδρυση ξενόγλωσσων προγραμμάτων.

· Διαρκή τακτική αξιολόγηση των προγραμμάτων σπουδών, των διδασκόντων και των ιδρυμάτων, καθώς και πιστοποίηση από μια ισχυρή ανεξάρτητη Αρχή.

·  Ουσιαστική ενίσχυση της αυτονομίας και αυτοδιοίκησης των ιδρυμάτων.

· Και, βεβαίως, δυνατότητα σύστασης μη κρατικών πανεπιστημίων, υπό αυστηρές προϋποθέσεις και κριτήρια.

Από την παρέμβαση του κ. Μητσοτάκη στην εκδήλωση της ΠΡΩ.ΠΑΙΔΕΙ.Α. τη Δευτέρα, σημειώνω και την αναφορά του περί «εξαντλητικής αξιολόγησης» στα πανεπιστήμια. Πώς θα εφαρμοστεί αυτή, όταν υπάρχουν τόσοι θύλακες αντίστασης;

Οι θύλακες αντίστασης στην αξιολόγηση είναι αυτοί που επιδιώκουν τη μετριοκρατία, αποκηρύσσουν κάθε έννοια κρίσης και αποτίμησης, επαναπαύονται στα δεδομένα τους προνόμια. Στον αντίποδα, υπάρχει η σιωπηρή πλειοψηφία των πολιτών, που εργάζεται σκληρά, που μοχθεί και διαπρέπει, που έχει κατανοήσει ότι το μοντέλο των «εξυπηρετήσεων» και της αναξιοκρατίας δεν είναι βιώσιμο και ότι οι ικανοί και οι άξιοι πρέπει να μπορούν να αναδειχθούν, ενώ οι λιγότερο άξιοι να εκπαιδευτούν και να βελτιωθούν.

Γνωρίζουμε καλά ότι τα κατεστημένα δεκαετιών έχουν βαθιά ριζώσει σε όλους τους χώρους, όμως η κοινωνία είναι πιο έτοιμη από ποτέ να δεχθεί την εκθεμελίωσή τους – για την ακρίβεια, την έχει ανάγκη. Η ΝΔ τόλμησε να ξεκινήσει την υλοποίηση αναγκαίων και ουσιαστικών αξιολογήσεων, μία πολλά υποσχόμενη μεταρρύθμιση, που ανέτρεψε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ τον Ιανουάριο του 2015.

Όταν η ΝΔ αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας, θα ξεκινήσει εκ νέου τον αγώνα για αξιοκρατία.

Με το νομοσχέδιο του κ. Γαβρόγλου επαναφέρεται και το άσυλο στην πρότερη μορφή του. Θεωρείτε τη διάταξη προβληματική; Ποια είναι η αντιπρόταση της ΝΔ για το πανεπιστημιακό άσυλο;

Θεωρούμε ότι η διάταξη για το άσυλο είναι απολύτως προβληματική, οπισθοδρομική και επικίνδυνη και ότι θα εντείνει τα προβλήματα βίας και ανομίας στα Ιδρύματα της χώρας.

Η θέση μας είναι ξεκάθαρη: Για όλες τις αξιόποινες πράξεις που τελούνται στα Ιδρύματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, θα πρέπει να μπορούν οι Αρχές να παρέμβουν αυτεπαγγέλτως. Η έννοια του ασύλου αποσκοπεί στην προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας στην έρευνα και στη διδασκαλία, της ελεύθερης έκφρασης και διακίνησης ιδεών στα τριτοβάθμια Ιδρύματα. Σε καμία περίπτωση δεν στοχεύει στη μετουσίωσή του σε άβατο ανομίας και στην παρεμπόδιση της επέμβασης των δημοσίων δυνάμεων ασφαλείας για την αντιμετώπιση παραβατικών συμπεριφορών.

Ο κ. Μητσοτάκης ζητά ευρύτερες συναινέσεις για την Παιδεία. Μπορεί αυτό το πεδίο να είναι και μια εναρκτήρια βάση συνεργασίας για την επόμενη μέρα των εκλογών;

Ασφαλώς και η εκπαίδευση πρέπει να συνιστά πεδίο συναινέσεων, πέρα και πάνω από κόμματα. Είναι ένας χώρος που προσφέρεται για διάλογο και απαιτεί συνθέσεις. Την επόμενη ημέρα των εκλογών, ανεξαρτήτως αυτοδυναμίας που οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι η ΝΔ μπορεί να επιτύχει, εμείς θα επιδιώξουμε να συνεργαστούμε με όλες τις υγιείς δυνάμεις του τόπου που ασπάζονται τις ιδέες και τις αξίες που πρεσβεύουμε: την προσέλκυση επενδύσεων για τη δημιουργία θέσεων εργασίας ως κινητήριο μοχλό ανάπτυξης, την ισότητα των ευκαιριών, τη διαφάνεια, την αξιοκρατία, την ενίσχυση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας, τη δημιουργία ενός πιο ευέλικτου και αποτελεσματικού κράτους.

Ομοίως και στην Παιδεία, θα συνεργαστούμε με όσους ενστερνίζονται το τρίπτυχο αξιακό πλαίσιο «αριστεία, αξιοκρατία, αυτονομία», και θα στηρίξουν τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις σε αυτήν την κατεύθυνση.

Συνέντευξη στον Γιώργο Ευγενίδη

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο που κυκλοφόρησε το Σάββατο 15/7