Πολιτική Συνεντεύξεις

Νίκη Κεραμέως στο «Π»: Θα κάνουμε διάλογο όταν τα σχολεία είναι ανοιχτά για όλους τους μαθητές

Ξεκάθαρο μήνυμα στους καταληψίες ανά την Ελλάδα, ότι «διάλογος γίνεται μόνο με ανοιχτά σχολεία», στέλνει μέσω του «Π» η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως. Υπογραμμίζει ότι δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις στα ζητήματα που ανακύπτουν από την πανδημία, όπως στον αριθμό των μαθητών ανά τάξη.

Ξεκαθαρίζει ότι, λόγω κορονοϊού, έχει ανασταλεί η λειτουργία μόλις στο 0,4% των σχολικών τμημάτων της χώρας και προσθέτει ότι υπάρχουν τα εργαλεία της τηλεκπαίδευσης, η οποία ήδη εφαρμόζεται σε όσα τμήματα έχουν προσωρινά αναστείλει τη λειτουργία τους.

Όλες τις προηγούμενες ημέρες έχουμε δει εικόνες έντονου προβληματισμού, με τις καταλήψεις σε πολλά σχολεία της χώρας. Μήπως θα έπρεπε η στάση της Πολιτείας να είναι πιο σκληρή ή σε αυτό το ενδεχόμενο θα είχαμε σκηνικό γενικευμένης σύγκρουσης;

Στόχος μας δεν είναι να οξύνουμε τις αντιπαραθέσεις, αλλά να προβούμε σε έναν εποικοδομητικό διάλογο. Κάθε θέση και άποψη είναι θεμιτή, αλλά ο διάλογος γίνεται μόνο με ανοιχτά σχολεία. Κανένας δεν μπορεί να εμποδίζει την πρόσβαση κανενός στην εκπαίδευση. Έχουμε καταστήσει σαφές ότι όλες οι χαμένες ώρες μαθημάτων θα αναπληρωθούν, μέσω διδασκαλίας τις ημέρες σχολικών εορτών, αργιών, Σαββάτων, σχολικών περιπάτων. Στις σχολικές μονάδες που τελούν υπό κατάληψη ξεκινά υποχρεωτική για όλους εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Με ευθύνη των διευθυντών των σχολείων, καταρτίζεται το ωρολόγιο πρόγραμμα και η τηλεκπαίδευση εφαρμόζεται κανονικά, σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν εκδοθεί και αποσταλεί σε όλα τα σχολεία με την έναρξη του σχολικού έτους.

Η σχολική χρονιά έχει μόλις ξεκινήσει και ήδη είδαμε αντιδράσεις από μαθητές και καθηγητές. Εκτιμάτε ότι βαίνουμε προς μια αποκλιμάκωση ή θα βιώσουμε μια χρονιά αντιπαράθεσης, με αφορμή την πανδημία;

Αναμφισβήτητα βιώνουμε πρωτόγνωρες καταστάσεις εξαιτίας της πανδημίας, όμως εργαζόμαστε άοκνα ώστε να ανταποκρινόμαστε άμεσα σε κάθε ανάγκη. Η μεγάλη πλειοψηφία εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων έχει δείξει υπευθυνότητα και τηρεί υποδειγματικά τα μέτρα που υιοθετήθηκαν στη βάση των συστάσεων των ειδικών επιστημόνων. Αφουγκραζόμαστε ανησυχίες και προβληματισμούς και είμαστε εδώ για να τους συζητήσουμε και να βρίσκουμε λύσεις. Παρακολουθούμε καθημερινά την εξέλιξη της πανδημίας και είμαστε συνεχώς σε εγρήγορση. Προσαρμοζόμαστε στα νέα δεδομένα πάντοτε σύμφωνα με τις οδηγίες της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορονοϊού COVID-19. Όπως και στην πρώτη φάση της πανδημίας, κατά την οποία η εκπαιδευτική κοινότητα ανταποκρίθηκε με ιδιαίτερη προσαρμοστικότητα, ευελιξία και θετική διάθεση, όλοι μαζί θα τα καταφέρουμε και σε αυτή την απαιτητική χρονιά που μόλις ξεκίνησε.

Οι μαθητές έθεσαν ορισμένα ζητήματα, βεβαίως, που δεν είναι… εξωφρενικά. Για παράδειγμα, θα μπορούσαν οι τάξεις να έχουν σπάσει σε τμήματα των 15 ατόμων;

Ακολουθούμε από την πρώτη στιγμή τις οδηγίες της ομάδας των Ειδικών Επιστημόνων, οι οποίοι έχουν λάβει υπόψη τους όλα τα δεδομένα και συνέστησαν με απόφασή τους την πλήρη επαναλειτουργία των εκπαιδευτικών δομών με αυξημένα μέτρα προστασίας και πρόληψης, ανάμεσα στα οποία είναι η υποχρεωτική χρήση της μάσκας, τα διαφορετικά διαλείμματα, η επέκταση του Ολοήμερου Σχολείου, η συστηματική υγιεινή των χεριών, ο σχολαστικός καθαρισμός του σχολείου, οι δειγματοληπτικοί έλεγχοι ΕΟΔΥ και άλλα πολλά. Η σημαντική διαφορά της σχολικής τάξης σε σχέση με άλλους χώρους είναι ότι ο πληθυσμός της είναι σταθερός και δεν μεταβάλλεται, όπως π.χ. στα καταστήματα, όπου κάθε μέρα εισέρχονται διαφορετικοί άνθρωποι. Με βάση τα επιστημονικά δεδομένα που έχουμε στη διάθεσή μας, φαίνεται πως τα παιδιά είναι ασφαλέστερη πληθυσμιακή ομάδα σε σχέση με άλλες: Νοσούν λιγότερο συχνά από τους ενήλικες, εμφανίζουν ηπιότερα συμπτώματα και περιορισμένη συχνότητα μετάδοσης στο περιβάλλον τους. Αν υπήρχε ένας μαγικός τρόπος όχι μόνο να λύσουμε το πρόβλημα δεκαετιών αναφορικά με τη σχολική στέγη αλλά επιπλέον να διπλασιάσουμε σε μερικούς μήνες τις σχολικές αίθουσες της χώρας, ασφαλώς και θα το κάναμε. Οφείλουμε όμως να είμαστε ρεαλιστές και να πορευόμαστε με πραγματικά δεδομένα. Η προηγούμενη κυβέρνηση δεν κατάφερε να στεγάσει μία μόλις τάξη νηπιαγωγείου (για παιδιά 4-5 ετών) για να εφαρμόσει, υπό κανονικές συνθήκες και μέσα σε έναν χρόνο, τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση που η ίδια θεσμοθέτησε. Σκεφθείτε τη δυσκολία όταν πρόκειται όχι για μία αλλά για 14 σχολικές τάξεις (4-18 ετών) μέσα σε λίγους μήνες, εν μέσω πανδημίας.

Στη Βουλή μιλήσατε για επιπλέον πιστώσεις στον Προϋπολογισμό του 2020-2021 για προσλήψεις εκπαιδευτικών. Με δεδομένο ότι και αυτό έχει πέσει στο τραπέζι και από τους μαθητές και την ΟΛΜΕ, πότε θα δρομολογηθούν αυτές οι διαδικασίες προσλήψεων;

Φέτος έχουμε την καλύτερη στελέχωση των σχολείων μας σε σχέση με όλες τις τελευταίες χρονιές, και τούτο παρά τις αντίξοες συνθήκες εξαιτίας του κορονοϊού. Φροντίσαμε ούτως ώστε:

α) οι προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών να γίνουν πολύ νωρίτερα,

β) να γίνουν για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας 4.485 μόνιμοι διορισμοί στην ειδική αγωγή και να ολοκληρωθούν εγκαίρως,

γ) να προχωρήσουν οι μόνιμοι διορισμοί και στη γενική εκπαίδευση, και

δ) να διατεθούν πρόσθετα κονδύλια 318 εκατομμυρίων ευρώ για προσλήψεις εκπαιδευτικών. Οι έως τώρα προσλήψεις αναπληρωτών ανέρχονται στις 32.291, ενώ προετοιμάζουμε και τρίτη φάση εντός των επόμενων ημερών.

Ευρύτερα, πώς βαίνει το άνοιγμα των σχολείων εν μέσω πανδημίας; Βλέπουμε κρούσματα σε τάξεις που απομονώνονται και κλείνουν τα τμήματα. Πόσες είναι αυτές οι περιπτώσεις πανελληνίως;

Η μεγάλη πλειοψηφία των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας εφαρμόζει τα μέτρα υποδειγματικά. Καθημερινά καταγράφουμε τα νέα περιστατικά και λαμβάνουμε όλα τα ενδεδειγμένα κατά περίπτωση περιοριστικά μέτρα, σύμφωνα με τα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ. Μετά από 16 ημέρες λειτουργίας των σχολείων, έχει ανασταλεί η λειτουργία για λόγους πρόληψης και προφύλαξης από τον κορονοϊό στο 0,4% των σχολικών τμημάτων της χώρας. Τα, δε, κρούσματα που έχουν καταγραφεί στην εκπαιδευτική κοινότητα φτάνουν το 0,01% των μαθητών και το 0,02% των εκπαιδευτικών, η εξέλιξη όμως της πανδημίας είναι δυναμική και την παρακολουθούμε στενά. Όπως στην κοινωνία, έτσι και στα σχολεία, αναμένουμε κρούσματα, προσαρμοζόμαστε διαρκώς στα νέα δεδομένα και εξασφαλίζουμε τις καλύτερες δυνατές συνθήκες.

Υπάρχει στο τραπέζι «plan B» για τους επόμενους μήνες, σε περίπτωση που υπάρξει επιδημιολογική έξαρση; Μπορεί να δούμε την επαναφορά της τηλεκπαίδευσης;

Η διά ζώσης διδασκαλία των παιδιών μας από τους εκπαιδευτικούς μας είναι αναντικατάστατη. Ωστόσο, όταν αυτό δεν είναι εφικτό, σε αυτή την ιδιαίτερη σχολική χρονιά που ξεκίνησε, οι εκπαιδευτικοί καλούνται να διασφαλίσουν την απρόσκοπτη συνέχιση της μαθησιακής διαδικασίας μέσω τηλεκπαίδευσης. Η τηλεκπαίδευση έχει ήδη ξεκινήσει σε σχολικά τμήματα που τελούν σε αναστολή λειτουργίας για λόγους πρόληψης και προφύλαξης από τον κορωνοϊό. Μάλιστα, είχα τη χαρά να επισκεφθώ μία ψηφιακή τάξη της Πέλλας και να συνομιλήσω με τους μαθητές και την καθηγήτριά τους, κατά τη διάρκεια της εξ αποστάσεως διδασκαλίας. Το υπουργείο Παιδείας έχει εξασφαλίσει τα απαραίτητα εργαλεία προκειμένου, σε αυτή την πρωτοφανή συγκυρία, τα παιδιά μας να συνεχίσουν να συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία και οι εκπαιδευτικοί να μπορούν να εξασκούν το λειτούργημά τους. Επιπλέον, με στόχο την επιτυχή εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και αναγνωρίζοντας την εξαιρετική ανταπόκριση της εκπαιδευτικής κοινότητας κατά την πρώτη φάση της πανδημίας, δρομολογήσαμε συμπληρωτικές δράσεις επιμόρφωσης για τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και των ειδικοτήτων.

Νομοθετήσατε το να γίνονται οι εκλογές για τα υπηρεσιακά συμβούλια των εκπαιδευτικών τα Σάββατα. Ήδη ξεκινά και η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών πότε; Ίσως από το επόμενο σχολικό έτος;

Η εισαγωγή της αξιολόγησης στα σχολεία υλοποιείται με βάση τον αρχικό μας προγραμματισμό, όπως είχε εξαγγελθεί και προεκλογικά:

·  1ο στάδιο η αξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικού έργου: Νομοθετήθηκε τον περασμένο Ιούνιο και εφαρμόζεται ήδη τη φετινή σχολική χρονιά.

·   2ο στάδιο η αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Ετοιμάζεται το σχετικό νομοσχέδιο προς ψήφιση τους επόμενους μήνες και εφαρμογή από τον προσεχή Σεπτέμβριο.

Στόχος μας η επένδυση στον εκπαιδευτικό, η ποιοτική εκπαίδευση για τα παιδιά μας και η εμπέδωση της εμπιστοσύνης στο νέο σύστημα.

Συνέντευξη στον Γιώργο Ευγενίδη

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

Σχολιάστε ...

NEWSLETTER

 

 

 



 

 

 

 

Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

Karfitsa