Πολιτική Συνεντεύξεις

Νίκη Κεραμέως στο «Π»: Το νέο σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια

Μιλώντας στο «Π», η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, τονίζει ότι είναι ανοιχτή η επαναφορά των Συμβουλίων Ιδρυμάτων στα πανεπιστήμια, ενώ επιμένει στην ανάγκη για επαναφορά βάση εισαγωγής. Τα ΑΕΙ, πάντως, θα μπορούν να καθορίζουν ακόμα και υψηλότερη βάση εισαγωγής στα εκάστοτε τμήματα. Τονίζει ότι οι αλλαγές στις Πανελλαδικές θα γίνουν με ορίζοντα το 2021, ενώ αφήνει ανοιχτό και να συνυπολογίζεται, εν μέρει, ο βαθμός του απολυτηρίου για την είσοδο στα Πανεπιστήμια.

Η κυβέρνηση έχει ξεκινήσει πρωτοβουλίες σε υψηλό τέμπο. Θα καταφέρετε να το διατηρήσετε και το επόμενο διάστημα ή είδαμε ένα ιδιότυπο… blitzkrieg (σ.σ. πόλεμος-αστραπή);

Ο ελληνικός λαός εμπιστεύθηκε τη Νέα Δημοκρατία για να προσδώσει μία ανοδική πορεία στη χώρα, να αντιμετωπίσει προβλήματα, στρεβλώσεις, αγκυλώσεις και ιδεοληψίες του παρελθόντος και να δημιουργήσει νέες προοπτικές για το μέλλον. Η κυβέρνηση έχει τη βούληση να δώσει μάχες και το έχει –νομίζω– ήδη αποδείξει τις 60 ημέρες που έχουν παρέλθει από τις εκλογές. Την ίδια προσήλωση στον στόχο θα δείτε καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας της κυβέρνησης. Σε ό,τι αφορά ειδικά το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, αληθεύει ότι ξεκινήσαμε να εργαζόμαστε με ταχείς ρυθμούς από τη στιγμή που αναλάβαμε την ηγεσία, και με τους ίδιους ρυθμούς σκοπεύουμε να πορευθούμε και στη συνέχεια. Οι στόχοι είναι πολλοί και υψηλοί και δεν χωρούν εφησυχασμοί.

Ποιοι θα είναι οι βασικοί άξονες του νέου μοντέλου διοίκησης των ΑΕΙ; Διαβάζουμε, φερειπείν, για επαναφορά των Συμβουλίων Διοίκησης. Ποιον ρόλο θα διαδραματίζουν;

Είμαστε στη διαδικασία νομοθέτησης σε τρία παράλληλα πεδία. Ένα από αυτά είναι η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Κινούμαστε πάντα στη βάση ενός ενεργού διαλόγου. Συναντηθήκαμε με το προεδρείο της Συνόδου των Πρυτάνεων, στο οποίο θέσαμε μια σειρά από θέματα τα οποία για εμάς είναι πολύ σημαντικά και τα οποία θα βελτιώσουν ουσιωδώς την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Σε αυτά συγκαταλέγεται και το θέμα των οργάνων διοίκησης των ΑΕΙ. Αναφορικά με τα Συμβούλια Διοίκησης των Ιδρυμάτων, σε μερικά Πανεπιστήμια λειτούργησαν πολύ καλά. Ήρθαν επιφανείς ακαδημαϊκοί από το εξωτερικό και συνέβαλαν καθοριστικά στην αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης. Σε άλλα Πανεπιστήμια ενδεχομένως δεν απέδωσαν καρπούς. Σε κάθε περίπτωση, το θέμα είναι υπό συζήτηση με τους εμπλεκόμενους φορείς.

Έχετε κάνει λόγο για επαναφορά της βάσης του 10, αλλά και επιλογή του αριθμού των εισακτέων από τα ίδια τα ΑΕΙ. Πώς θα γίνει αυτό πρακτικά;

Τα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων κατέδειξαν πως έχουμε μεγάλο ποσοστό επιτυχόντων που εισάγονται σε τμήματα με βαθμό κάτω από τη βάση – και πολύ κάτω από τη βάση. Όσον αφορά στους επιτυχόντες Γενικών Λυκείων, ένας στους τέσσερις πέρασε στο τμήμα φοίτησης με βαθμό κάτω από τη βάση, ενώ στους επιτυχόντες των Επαγγελματικών Λυκείων το 41% εισήλθε σε τμήμα με βαθμό κάτω από τη βάση. Αυτό μας προβληματίζει. Πρόθεση του υπουργείου είναι η θέσπιση ελάχιστης βάσης εισαγωγής μετά από διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς, αλλά και ο ενεργότερος ρόλος των Ιδρυμάτων στον ορισμό του αριθμού των εισακτέων, για παράδειγμα με τη δυνατότητα θέσπισης υψηλότερης από την κατώτατη βάσης εισαγωγής από τα ίδια τα Ιδρύματα.

Πώς θα γίνουν περισσότερο εξωστρεφή τα ελληνικά ΑΕΙ, κα υπουργέ; Τι θα προβλέπεται για τα ξενόγλωσσα προγράμματα, ειδικά τα προπτυχιακά;

Σκοπός της κυβέρνησης είναι να δοθεί η δυνατότητα σε κάθε Ίδρυμα να μπορεί αυτόνομα να ιδρύει ξενόγλωσσα προγράμματα. Να μη χρειάζεται, όπως σήμερα, να συνεργαστεί απαραιτήτως με το Διεθνές Πανεπιστήμιο, προκειμένου να ιδρυθούν τέτοια προγράμματα σε προπτυχιακό επίπεδο. Ταυτόχρονα, με τη δημιουργία των ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων, θέλουμε να δώσουμε μεγαλύτερη αυτονομία στα ΑΕΙ στην ανάπτυξη διεθνών συνεργασιών, στην εκπόνηση νέων θερινών και χειμερινών προγραμμάτων για την προσέλκυση ξένων φοιτητών, αλλά και στην επίλυση υφιστάμενων δυσλειτουργιών των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ). Επιτρέψτε μου ένα παράδειγμα σχετικό με τους ΕΛΚΕ: Αν σήμερα ένα Πανεπιστήμιο θέλει να προσκαλέσει έναν καθηγητή από Πανεπιστήμιο του εξωτερικού να έρθει για να δώσει μια διάλεξη στους φοιτητές, μπορεί να χρειαστούν τέσσερις, πέντε ή και έξι μήνες για να εγκριθεί η δαπάνη κάλυψης του αεροπορικού του εισιτηρίου, ακριβώς επειδή το πλαίσιο είναι τόσο πολυσχιδές και γραφειοκρατικό.

Έχετε πει ότι τα παιδιά που δίνουν Πανελλήνιες το 2020 θα δώσουν με το ισχύον σύστημα. Πότε θα νομοθετηθούν οι αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και ποιες θα είναι οι βασικές κατευθύνσεις;

Για τους μαθητές που από τις 11 Σεπτεμβρίου ξεκινούν τη Γ΄ Λυκείου δεν θα υπάρχουν αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ, πέρα από τις ήδη εξαγγελθείσες (λελογισμένη μείωση της εξεταστέας ύλης στα μαθήματα για τα οποία η κάλυψή της δεν ήταν εφικτή, μείωση του συντελεστή βαρύτητας της Λογοτεχνίας στο 15% του συνολικού βαθμού κατά την ενιαία εξέταση Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, άρση στην κατηγοριοποίηση των τμημάτων σε «ελεύθερης πρόσβασης» και «κατόπιν εξετάσεων» ). Σχετικά με περαιτέρω αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αυτές θα γίνουν μετά από διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς και με απώτερο στόχο να ενισχύσουμε τον αυτόνομο παιδαγωγικό ρόλο του Λυκείου. Στο πλαίσιο αυτό, θα επιδιώξουμε η επιτυχής ολοκλήρωση του Λυκείου να οδηγεί στην απόκτηση Εθνικού Απολυτηρίου, για το οποίο θα λαμβάνονται υπ’ όψιν οι βαθμοί και των τριών τάξεων του Λυκείου, με διαφορετικό συντελεστή ανά τάξη. Μια σκέψη είναι ο βαθμός του απολυτηρίου να συνυπολογίζεται –σε κάποιον βαθμό τουλάχιστον– για την είσοδο στο Πανεπιστήμιο. Ωστόσο, δεν αρκούν οι αλλαγές στις τελευταίες σχολικές τάξεις για την εν γένει βελτίωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Στόχος μας είναι η αναβάθμισή του από τη βάση της εκπαιδευτικής πυραμίδας, δηλαδή από την προσχολική εκπαίδευση.

 Έχετε δηλώσει ότι θα προχωρήσουν έως το τέλος του έτους οι 4.500 προσλήψεις στην Ειδική Αγωγή. Τι θα γίνει, όμως, με τους μόνιμους εκπαιδευτικούς στη γενική εκπαίδευση; Υπάρχει χρονοδιάγραμμα;

Σε σχέση με την Ειδική Αγωγή, έχουμε επισπεύσει τις διαδικασίες για τις προσλήψεις 4.500 εκπαιδευτικών παρά τα διαδικαστικά προβλήματα και τις καθυστερήσεις που παραλάβαμε από την απελθούσα κυβέρνηση, και στόχος μας είναι να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους. Σε ό,τι αφορά τη γενική εκπαίδευση, το θέμα είναι πιο σύνθετο και προβαίνουμε τώρα σε αναλυτική καταγραφή των αναγκών. Να τονίσω πάντως πως εκπεφρασμένος στόχος της κυβέρνησης είναι να προχωρήσει κατά προτεραιότητα σε προσλήψεις στους ευαίσθητους τομείς της Παιδείας, της Υγείας και της Ασφάλειας.

Συνέντευξη στον Γιώργο Ευγενίδη

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

 

Σχολιάστε ...

ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Παρασκήνιο» σε μορφή PDF

NEWSLETTER


Focus-On


Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

Karfitsa