Περιφέρειες - Δήμοι Σε πρώτο πλάνο Συνεντεύξεις

Νίκος Ζενέτος: Θα είμαι και πάλι υποψήφιος

Ηλίας Ζενέτος

Παρών για τις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές, όποτε κι αν αυτές γίνουν δηλώνει μέσα από το «Π», ένας από τους πιο έμπειρους αυτοδιοικητικούς ο δήμαρχος Ιλίου Νίκος Ζενέτος, επισημαίνοντας πως «Η αγάπη και η στήριξη του κόσμου, μας δίνει δύναμη να συνεχίσουμε την προσπάθεια».

Συνέντευξη στον Γιώργο Λαιμό

Ο κ. Ζενέτος δεν αφήνει, παράλληλα, ασχολίαστα βασικά ζητήματα που είναι ανοιχτά από το υπουργείο Εσωτερικών και το Διοικητικής Διοικητικής Ανασυγκρότησης σχετικά με την αυτοδιοίκηση. Αναφερόμενος στην αξιολόγηση τονίζει πως: «Έχω την άποψη ότι συχνά προωθούνται βεβιασμένες νομοθετικές ρυθμίσεις, χωρίς τα σοβαρά αυτά ζητήματα να διαθέτουν έναν συνολικό και μακροσκοπικό σχεδιασμό, που να στοχεύει σε μια προοπτική αναδιάρθρωσης του δημόσιου τομέα και των υπαλλήλων του». Ενώ δηλώνει πως δεν είναι «ικανοποιημένος με το μέτρο της κινητικότητας». Παράλληλα, για ένα από τα βασικά ζητήματα που ταλανίζουν τον δήμο Ιλίου, όπως είναι η αξιοποίηση του Πάρκου Τρίτση τονίζει πως: «Ο κόσμος έχει βαρεθεί πια να ακούει για τα προβλήματα του Πάρκου. Κάτι πρέπει, επιτέλους, να γίνει».

 ΕΡΩΤ: Ένα από τα βασικότερα ζητήματα της αυτοδιοίκησης είναι η αξιολόγηση. Ποια είναι η εκτίμηση σας για το μέτρο. Πιστεύετε ότι θα μπορούσε να λειτουργήσει θετικά, ώστε να εκσυγχρονιστεί το Δημόσιο; Εσείς ως δήμος στείλατε τα απαραίτητα στοιχεία στο αρμόδιο υπουργείο;

ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΙΛΙΟΥ:

Το θέμα της αξιολόγησης μας έχει απασχολήσει έντονα. Ασφαλώς και απασχόλησε τους εργαζομένους μας, όπως φαίνεται και από την ομόφωνη απόφαση του Σωματείου Εργαζομένων του Δήμου Ιλίου, η οποία προωθήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο και έλαβε την ομόφωνη αποδοχή του.

Πρόκειται για ένα μακρόχρονο ζήτημα, το οποίο δεν διαφαίνεται να έχει θετική κατάληξη, επειδή δεν έχει τεθεί εξ’ αρχής στη σωστή βάση. Συγκεκριμένα, έως το 2014 υπήρχε μία παρεμφερής αξιολόγηση. Από το 2014 έως σήμερα ίσχυε μια αξιολόγηση η οποία δεν εφαρμόστηκε ποτέ, γιατί ήταν ανέφικτη και δημιουργούσε προβλήματα. Προέβλεπε τρεις κατηγορίες βαθμολόγησης με ποσόστωση, η οποία κατέτασσε τους εργαζομένους σε τρεις ομάδες. Στην πρώτη το 25% των εργαζομένων θα έπρεπε να βαθμολογηθεί με 9-10, στη δεύτερη ομάδα το 60% με 7-8 και στην τρίτη το 15% του προσωπικού θα έπρεπε να βαθμολογηθεί με 1-6.Αντιλαμβάνεστε ότι έφταναν τη βαθμολογία σε συγκεκριμένα ποσοστά. Πώς είναι δυνατόν εκ των προτέρων να γνωρίζεις ότι οι άριστοι είναι 25%, ότι οι μεσαίοι είναι 60% και ότι οι κακοί είναι 15%;

Έρχονται σήμερα και αλλάζουν το μέτρο της αξιολόγησης. Δεν περιλαμβάνει βέβαια, ποσοστώσεις όπως η προηγούμενη, δεν θέτει, όμως, αντικειμενικά κριτήρια, ώστε να μην αισθάνεται αδικημένος κανένας εργαζόμενος.

Έχω την άποψη ότι συχνά προωθούνται βεβιασμένες νομοθετικές ρυθμίσεις, χωρίς τα σοβαρά αυτά ζητήματα να διαθέτουν έναν συνολικό και μακροσκοπικό σχεδιασμό, που να στοχεύει σε μια προοπτική αναδιάρθρωσης του δημόσιου τομέα και των υπαλλήλων του. Θα ήταν σε σωστότερη κατεύθυνση αν είχε προηγηθεί αξιολόγηση των δομών και στοχοθεσία, έτσι ώστε να διαπιστώσουμε, για παράδειγμα, σε ποιες το προσωπικό είναι υπεράριθμο και σε ποιες υπάρχει έλλειψη, ποιος στόχος κατακτήθηκε και ποιος όχι. Με βάση αυτά τα δεδομένα, θα μπορούσε ύστερα να εφαρμοστεί ένα σύστημα αξιολόγησης.

Την αξιολόγηση την επιζητούν και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι. Επιθυμούν όμως, την αναγνώριση του έργου τους με κριτήρια και διαδικασίες που να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Αυτό που θέλουμε είναι να βρεθεί τρόπος να ενεργοποιηθούν οι εργαζόμενοι, για την καλύτερη δυνατή απόδοσή τους.

ΕΡΩΤ:Πώς πιστεύετε ότι θα πρέπει να επιβραβευτούν οι δημόσιοι υπάλληλοι που θα βαθμολογηθούν θετικά αλλά και αντιστοίχως τι πρέπει να γίνει με αυτούς θα συγκεντρώσουν χαμηλές βαθμολογίες;

ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΙΛΙΟΥ:

Κάθε Δήμαρχος καλείται να διοικήσει τους εργαζόμενους του Δήμου του. Για παράδειγμα, στον Δήμο Ιλίου, μαζί με τους συμβασιούχους ορισμένου χρόνου, διαθέτουμε συνολικά 750 εργαζόμενους. Χρειάζεσαι τα κατάλληλα εργαλεία για να μπορείς να διοικήσεις. Αν δεν τα έχεις, θα πρέπει να βρεις άλλους τρόπους για να το κάνεις.

Αν υποθέσουμε ότι έχουμε ένα σωστό σύστημα αξιολόγησης, θα πρέπει να μπορείς να επιβραβεύσεις τον εργαζόμενο ο οποίος αποδίδει τα μέγιστα, να έχεις την δυνατότητα, όμως, να αντικαταστήσεις εκείνον που αρνείται την εργασία με κάποιον άλλον. Γιατί θα πρέπει να παραμείνει στο δημόσιο εκείνος που δεν αποδίδει και εμποδίζει τον συνάδελφό του να αποδώσει, επηρεάζοντας την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες και να μην προσληφθεί στη θέση του κάποιος άλλος, ο οποίος έχει όρεξη να δουλέψει; Ίσως αυτή η δυνατότητα να αποτελούσε και ένα κίνητρο, προκειμένου να εμποδίσει την απροθυμία κάποιων. Η κυβέρνηση λοιπόν, θα πρέπει να μας δώσει τα απαραίτητα εργαλεία για να μπορέσουμε να ασκήσουμε διοίκηση και να αυξήσουμε την παραγωγικότητα των εργαζομένων.

Για κινητικότητα

ΕΡΩΤ:Το μέτρο της κινητικότητας πιστεύετε ότι θα βοηθούσε στο να στελεχωθούν υπηρεσίες, που έχουν έλλειψη προσωπικού;

ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΙΛΙΟΥ:

Δεν είμαι ικανοποιημένος από το μέτρο της κινητικότητας. Πιστεύω ότι ο σχεδιασμός του είναι ανεπαρκής. Οι χρονοβόρες διαδικασίες και οι προϋποθέσεις, εμποδίζουν την παραγωγικότητα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Μέχρι αυτή τη στιγμή,  πρέπει πρώτα ένας φορέας του δημοσίου να εκδηλώσει το ενδιαφέρον του, στη συνέχεια να εκδηλώσουν ενδιαφέρον εκείνοι που θέλουν να πάνε στον φορέα, δεν βλέπεις πρόσωπα και για τη μετακίνηση αυτή υπάρχουν κάποια κριτήρια και διαδικασίες που παίρνουν χρόνο.

Όσοι έχουν την ευθύνη της σύνταξης των νόμων, λοιπόν, σε ό,τι αφορά την Τοπική Αυτοδιοίκηση, θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της και να δημιουργήσουν τις απαραίτητες προϋποθέσεις, ώστε να μπορούμε να ασκήσουμε παραγωγική διοίκηση. Τότε πολλά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε σήμερα δεν θα υπάρχουν.

Για την απλή αναλογική

ΕΡΩΤ:Η κυβέρνηση προωθεί την αλλαγή του εκλογικού νόμου και στην αυτοδιοίκηση. Το σύστημα της απλής αναλογικής, θα βοηθούσε να υπάρξει κουλτούρα συνεργασιών μεταξύ των παρατάξεων όπως συμβαίνει σε κάποιες χώρες της Ευρώπης ή θα λειτουργούσε αρνητικά στη διακυβέρνηση ενός δήμου;

ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΙΛΙΟΥ:

Η απλή αναλογική είναι ένα δίκαιο σύστημα, πλην όμως, είναι αδύνατο να εφαρμοστεί στην αυτοδιοίκηση με τον τρόποπου θα λειτουργούσε σε επίπεδο κυβέρνησης. Θα οδηγήσει τους Δήμους σε μεγάλα προβλήματα,όταν δεν θα μπορούν να ληφθούν αποφάσεις.
Η εφαρμογή του προϋποθέτει την καλλιέργεια του απαραίτητου κλίματος συνεργασίας. Θα έπρεπε, λοιπόν, να έχει προηγηθεί η δυνατότητα αξιοποίησης Δημοτικών Συμβούλων της Αντιπολίτευσης, προκειμένου να δημιουργηθεί κουλτούρα συνεργασίας, κάτι το οποίο μέχρι στιγμής δεν έχει προβλεφθεί και δεν επιτρέπεται. Τότε θα μπορούσαμε ισχυριστούμε ότι στην Αυτοδιοίκηση είμαστε έτοιμοι να εργαστούμε με το σύστημα της απλής αναλογικής. Μέχρι στιγμής, ωστόσο, δεν έχουμε κάποιο σχέδιο νόμου, υπάρχουν μόνο διαρροές. Αναμένουμε.

Για τα ταμειακά διαθέσιμα

ΕΡΩΤ:Έχετε τακτοποιήσει τα οικονομικά σας και μάλιστα είστε από εκείνους τους δήμους που έχουν πραγματικά ταμειακά διαθέσιμα. Πώς σχολιάζετε την κίνηση της κυβέρνησης όπου ζητούσε από τους δήμους να περάσουν στην ΤτΕ;

ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΙΛΙΟΥ:

Λίγοι Δήμοι έχουμε πραγματικά ταμειακά διαθέσιμα. Τα τελευταία χρόνια έχουν δοθεί αρκετά χρήματα για να πληρωθούν οφειλές παρελθόντων ετών. Το μέτρο αυτό είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς αφορά εκείνους που περίμεναν να πληρωθούν από το δημόσιο και τους ΟΤΑ. Ωστόσο, άδικο για εμάς που είμαστε συνεπείς στις υποχρεώσεις μας απέναντι στους προμηθευτές, τους εργολάβους και τις εταιρίες. Εμείς, μπορούμενα ανταποκριθούμε στις αναγκαιότητες, διότι διαθέτουμε ένα αποθεματικό. Όμως, κάποτε ξεκινήσαμε με 13 εκατ. ευρώ και σήμερα φτάσαμε στα 6,5 εκατ. ευρώ.

Όταν έγινε η περίφημη πράξη νομοθετικού περιεχομένου το 2015, ζητήθηκαν τα ταμειακά διαθέσιμα των ΟΤΑ. Τότε, λόγω της οικονομικής κρίσης και της αβεβαιότητας, επειδή διαχειριζόμαστε χρήματα του δημοσίου,δεν πήραμε το ρίσκο να τα έχουμε σε ιδιωτικές τράπεζες. Κρίναμε ότι τα χρήματα αυτά έπρεπε να βρίσκονταικατατεθειμέναστο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, μέχρι και σήμερα.

Πιστεύω ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει συμβάλλει περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο Δημόσιο Φορέα στην προσπάθεια της χώρας για δημιουργία δημοσιονομικών πλεονασμάτων και έξοδο από την κρίση. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, λοιπόν, δεν πρέπει να διώκεται κατά αυτόν τον τρόπο. Τα οικονομικά της βαίνουν μειούμενα τα τελευταία χρόνια. Τα χρήματα που της αποδίδονται, είναι μειωμένα, μάλιστα, κατά 70%. Συνεπώς, τι ζητάς να πάρεις πίσω και από ποιους τα ζητάς; Τα ζητάς από εκείνους που κράτησαν κάποια χρήματα στην άκρη για μια ώρα ανάγκης; Πολλές φορές κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε απρόοπτες καταστάσεις, στις οποίες ανταποκριθήκαμε με συνέπεια και νηφαλιότητα, ακριβώς επειδή διαθέταμε χρήματα. Έχω την άποψη ότι είναι λάθος και άδικο αυτό που συμβαίνει.

Για τον Καλλικράτη

ΕΡΩΤ: Πώς πιστεύετε ότι λειτούργησε ο Καλλικράτης στην τοπική αυτοδιοίκηση και αν κατά τη γνώμη σας θα έπρεπε να ανοίξει πάλι το χωροταξικό θέμα;

ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΙΛΙΟΥ:

Ανήκω και εγώ σε εκείνους που πιστεύουν ότι ο Καλλικράτης, αν δεν είχε εφευρεθεί τότε, θα έπρεπε να ανακαλυφθεί. Πριν την εφαρμογή του επικρατούσε απόλυτη αταξία στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Η διοικητική αυτή μεταρρύθμιση υλοποιήθηκε με σχεδόν ομόφωνη απόφαση της ίδιας της Αυτοδιοίκησης στο συνέδριό μας στην Κυλλήνη τον Νοέμβριο του 2007.

Σε θεσμικό επίπεδο, ήταν κάτι που έπρεπε να διευθετηθεί, ώστε η Αυτοδιοίκηση να αποτελεί έναν άρτια στελεχωμένο και θεσμικά θωρακισμένο μηχανισμό. Στον χωροταξικό πυλώνα, ήταν απαραίτητες οι μεταρρυθμίσεις. Ο μεγάλος αριθμός Δημάρχων και κοινοταρχών, που απαριθμούσαν τότε τους 1034, των Προέδρων, των Αντιδημάρχων κλπ., είχαν δημιουργήσει ένα πολυδαίδαλο και πολυδάπανο αυτοδιοικητικό μοντέλο. Έπρεπε, λοιπόν, να μπει μια τάξη και ένας έλεγχος, ώστε η Αυτοδιοίκηση να επιτελέσει αποτελεσματικότερα το έργο της.  Σίγουρα υπάρχουν λάθη και δυνατότητες βελτίωσης. Στο χωροταξικό μάλιστα, χρειάζεται να αντιμετωπιστούν ζητήματα που έχουν δημιουργήσει προβλήματα. Υπάρχουν Δήμοι υπερμεγέθεις, όπως για παράδειγμα η Λέσβος. Είναι δύσκολο να ανταποκριθεί κανείς στις αναγκαιότητες τέτοιων Δήμων. Πρέπει να διορθωθεί. Να ανοίξει και πάλι η συζήτηση για το χωροταξικό. Αυτό όμως, είναι κάτι, για το οποίο χρειάζεται πολιτικό θάρρος.

Ο Καλλικράτης λοιπόν, λειτούργησε. Όλα, όμως, θα ήταν καλύτερα αν είχαν τηρηθεί από την πλευρά της πολιτείας οι υποχρεώσεις της και ιδιαίτερα αν η αποκέντρωση των αρμοδιοτήτων,που μεταβιβάστηκαν στους Δήμους, συνοδευόταν από τους πόρους που προβλέπονται και από το Σύνταγμα. Η πολιτεία είναι ασυνεπής ως προς τις υποχρεώσεις της.

Πάρκο Τρίτση

ΕΡΩΤ: Ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που σας απασχολούν ως δήμο είναι το Πάρκο Τρίτση. Θα μπορούσε να είναι από τα μεγαλύτερα της Αττικής και ένας «πνεύμονας» πρασίνου. Γιατί δεν έχει αξιοποιηθεί;

ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΙΛΙΟΥ:

Πράγματι, θα μπορούσε να είναι το ομορφότερο Πάρκο της Αττικής. Πρόκειται για ένα πάρκο 1100 στρεμμάτων, το οποίο βρίσκεται εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Ιλίου. Τι πιο φυσιολογικό, λοιπόν, ο Δήμος, στου οποίου τα όρια βρίσκεται ένα τέτοιο πάρκο,να αναλάβει και την ευθύνη της διαχείρισής του. Ιδιαίτερα, όταν ο δήμος στον οποίο υπάγεται έχει δώσει εξετάσεις σε ζητήματα διαχείρισης και καθαριότητας. Τότε δεν χρειάζεται κανείς να σκεφτεί πολύ. Δυστυχώς, όμως, επιδίωξαν και βρήκαν άλλη λύση, για δικούς τους λόγους. Γνωρίζαμε εκ των προτέρων ότι η δημιουργία ενός νέου Φορέα δεν θα είχε αποτέλεσμα και διαπιστώνουμε πλέον, ότι πράγματι, δεν προχωράει αυτό το μοντέλο διαχείρισης. Μάλιστα, με έγγραφό μας προτείναμε στο αρμόδιο Υπουργείο να μας παραχωρήσει τη διαχείριση του Πάρκου, χωρίς χρήματα. Η πρότασή μας, όμως, δεν έγινε δεκτή. Τους καταθέσαμε συγκεκριμένη πρόταση καιδηλώσαμε ότι έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε το Πάρκο όμορφο, καθαρό, φωτεινό παράδειγμα, όπως είναι το Ίλιον, αλλά εισπράξαμε αδιαφορία. Ο κόσμος έχει βαρεθεί πια να ακούει για τα προβλήματα του Πάρκου. Κάτι πρέπει, επιτέλους, να γίνει.

Έργα

ΕΡΩΤ:Ποια έργα υποδομής βρίσκονται σε εξέλιξη στο δήμο Ιλίου και ποια έχουν δρομολογηθεί;

ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΙΛΙΟΥ:

Πρόσφατα εγκαινιάσαμε τρία νέα Νηπιαγωγεία, το 15ο, το 28ο και το 30ο Νηπιαγωγείο. Η δημιουργία τους αποτελεί επιβράβευση της πολυετούς προσπάθειας και διεκδίκησής μας, με στόχο τα νήπια να αποκτήσουν το σχολείο που τους αξίζει, σε νέες σύγχρονες εγκαταστάσεις. Αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη βρίσκονται τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας, οι εργασίες των οποίων προχωρούν σε ικανοποιητικό βαθμό και όταν θα ολοκληρωθούν θα θωρακιστεί η πόλη από τα πλημμυρικά φαινόμενα και θα προστατευτούν οι περιουσίες των συμπολιτών μας από τις καταστροφικές συνέπειές τους. Επίσης, κατασκευάζεται το Πολυδύναμο Βιοκλιματικό Κέντρο (Γηροκομείο), για να μπορούμε να φροντίσουμε καλύτερα τους ηλικιωμένους και για τα μικρά παιδιά προγραμματίζουμε την κατασκευή τριών ακόμη Παιδικών Σταθμών, έναν στο πάρκο Φοινίκων, όπου θα στεγάσει τον 5ο Βρεφονηπιακό, έναν σε οικόπεδο δωρεάς επιφανούς συμπολίτη μας που πήρε και το όνομά του, τον 13ο Παιδικό Σταθμό «Νικόλαος Λιάκος» και άλλον έναν στην περιοχή του Αγίου Φανουρίου, σε οικόπεδο χαρακτηρισμένο ως χώρο Βρεφονηπιακών Σταθμών.

Παράλληλα, υλοποιούνται έργα συντήρησης ασφαλτοτάπητα σε πολλές οδούς του Δήμου, στοχευμένα, όπου διαπιστώθηκε αναγκαιότητα, έχουν προχωρήσει οι μελέτες για την ανακατασκευή πλατειών, ενώ έχουμε υποβάλει προς χρηματοδότηση έργα πνοής για την πόλη μας, όπως η ανάπλαση της Λεωφόρου Αγίου Νικολάου, η οποία εντάχθηκε στο πρόγραμμα εκτελεστέων έργων της Περιφέρειας, καθώς και τηςΛεωφόρου Πετρουπόλεως.

Εκλογές

ΕΡΩΤ:Επιθυμείτε να ζητήσετε από τους πολίτες του δήμου σας άλλη μία θητεία, ώστε να συνεχίσετε το έργο σας;

ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΙΛΙΟΥ:

Αισθάνομαι ότι έχουμε πολλά ακόμα να κάνουμε για την πόλη μας. Διαθέτουμε την εμπειρία, αλλά και τη διάθεση να προσφέρουμε. Η αγάπη και η στήριξη του κόσμου, μας δίνει δύναμη να συνεχίσουμε την προσπάθεια. Θα είμαι εκ νέου υποψήφιος στις επόμενες Αυτοδιοικητικές εκλογές.

 

Σχολιάστε ...

ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Παρασκήνιο» σε μορφή PDF

NEWSLETTER



Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

Karfitsa