Συνεντεύξεις

Νίκος Χαρδαλιάς στο «Π»: «Αυτό θα είναι το νέο δόγμα μας για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών»

Τη νέα φιλοσοφία που θα διέπει στο εξής τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας αποκωδικοποιεί, μιλώντας στο «Π», ο γενικός γραμματέας Νίκος Χαρδαλιάς. Ο κ. Χαρδαλιάς αναφέρεται στο 112, στη νέα δομή της Πολιτικής Προστασίας, στην έμφαση στην ενημέρωση του πληθυσμού, αλλά και στην 24ωρη λειτουργία της Γ.Γ., και όχι με ωράριο Δημοσίου.

 

Κάνατε προ ημερών μια επιτυχημένη δοκιμή στο ενδιάμεσο σύστημα ειδοποίησης πολιτών, πριν ενεργοποιηθεί το 112. Πότε θα είναι πλήρως και για όλες τις συσκευές λειτουργικό το νέο σύστημα;

 

Κύριε Ευγενίδη, όπως έχουμε ανακοινώσει, το ολοκληρωμένο σύστημα 112 ‒το οποίο επιτρέψτε μου να πω ότι είναι πράγματι πρωτοποριακό ως προς τις λειτουργίες του‒ θα είναι διαθέσιμο στα τέλη του 2019. Μέχρι τότε θα εφαρμόσουμε μια μεταβατική κατάσταση, που προβλέπει την αποστολή προειδοποιητικών μηνυμάτων (SMS), την οποία είχε εξαγγείλει ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, από τις 12 Ιουλίου.

 

Πρέπει να σας πω πως υπήρξαν τεχνικά θέματα που έπρεπε να λυθούν άμεσα, εντός μόλις ενός μήνα, όπως, για παράδειγμα, η αδυναμία ορισμένων συσκευών να λάβουν μηνύματα κυψέλης (CBS) μέσω του 112. Τελικά, ύστερα από μεγάλη προσπάθεια, τις επόμενες ημέρες θα ενεργοποιηθεί το σύστημα των SMS, πλήρως λειτουργικό από τεχνικής άποψης, ενώ ο κρατικός μηχανισμός θα είναι σε απόλυτη ετοιμότητα για να στέλνει SMS σε όσα κινητά τηλέφωνα βρίσκονται εντός των περιοχών ενδιαφέροντος. Ετοιμάζουμε το επόμενο διάστημα μια μεγάλη εκστρατεία ενημέρωσης των πολιτών για τη λειτουργία του 112 και τις δυνατότητες που παρέχει. Είναι, για παράδειγμα, σημαντικό να ενημερώσουμε με σαφήνεια τους πολίτες για τις αναγκαίες ρυθμίσεις που θα πρέπει να κάνουν στα κινητά τους, προκειμένου να δέχονται απρόσκοπτα τις ειδοποιήσεις. Αυτό είναι το πρώτο βήμα, ώστε οι πολίτες να αισθάνονται ότι βρισκόμαστε δίπλα του και μπορούν να γνωρίζουν εγκαίρως αν η περιοχή όπου βρίσκονται απειλείται από φυσική καταστροφή.

 

Είδαμε όλες τις προηγούμενες εβδομάδες από την Πολιτική Προστασία μια άμεση κινητοποίηση σε έκτακτες περιπτώσεις. Ο στόχος ποιος είναι, πέραν του προφανούς; Να αισθανθούν οι πολίτες ότι το κράτος είναι εκεί;

 

Όχι μόνο να αισθανθούν ότι είμαστε δίπλα τους. Δεν είναι θέμα επικοινωνίας, αλλά ουσίας, αποτελεσματικής αντιμετώπισης! Οι πολίτες πρέπει να νιώθουν πως η Πολιτική Προστασία είναι παρούσα 24 ώρες το 24ωρο. Αυτή είναι η δουλειά μας, το αυτονόητο καθήκον μας. Και, δυστυχώς, πρέπει να σας πω πως, παρά την επιχειρησιακή δεινότητα των ανθρώπων της Πολιτικής Προστασίας, η προηγούμενη κυβέρνηση είχε λάθος αντίληψη και προσέγγιση του πώς πρέπει να λειτουργεί η Πολιτική Προστασία. Στόχος μας στη Γενική Γραμματεία είναι να αλλάξουμε το δόγμα προσέγγισης της Πολιτικής Προστασίας. Δεν εφησυχάζουμε, κάνουμε τα αυτονόητα. Είμαστε πάντα δίπλα στον πολίτη, όχι μόνο επιχειρησιακά, αλλά και με σωστή, έγκαιρη ενημέρωση.

 

Πότε θα είναι έτοιμο το νέο επιχειρησιακό σχέδιο για την Πολιτική Προστασία; Διότι η προηγούμενη κυβέρνηση άργησε και βγάζουμε το καλοκαίρι με το υφιστάμενο…

 

Θέλω να είμαι ακριβοδίκαιος. Ο προκάτοχός μου, ο κ. Ταφύλλης, έκανε μια σημαντική δουλειά πάνω στον τομέα αυτόν. Αλλά η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε ψηλά στις προτεραιότητές της την Πολιτική Προστασία.

 

Πάμε όμως στο σήμερα, γιατί προσωπικά δεν θέλω να αναλωθώ στο τι δεν έκαναν οι προηγούμενοι, αλλά στο τι μπορούμε να κάνουμε εμείς. Ήδη, λοιπόν, με το πολυνομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος και τη λειτουργία της Αυτοδιοίκησης, περνάμε διατάξεις που περιγράφουν τη φιλοσοφία μας για το νέο επιχειρησιακό σχέδιο Πολιτικής Προστασίας. Νέοι θεσμοί, όπως ο διοικητής του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας και οι 13 περιφερειακοί συντονιστές, θα δημιουργήσουν πολύ σύντομα τη νέα δομή Πολιτικής Προστασίας.

 

Πρόκειται για μια κάθετη δομή σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο. Τώρα βρισκόμαστε εν μέσω αντιπυρικής περιόδου και πολεμάμε κάθε μέρα με τα μέσα που έχουμε και με το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο. Με τη λήξη της αντιπυρικής, το νέο σχέδιο νόμου για την Πολιτική Προστασία θα τεθεί σε διαβούλευση και, μέχρι το τέλος του έτους, θα έχει ψηφιστεί.

 

Η ευθύνη της νέας υπηρεσίας θα ξεκινά από την πρόληψη και την ετοιμότητα, και θα εκτείνεται στην αντιμετώπιση του κινδύνου και στα μέτρα αποκατάστασης, με βάση το τρίπτυχο «άμεση πληροφόρηση, άμεσος εντοπισμός και άμεση κινητοποίηση». Η δομή θα είναι ξεκάθαρη, σύμφωνα με τα πρότυπα των χωρών που διαθέτουν τα πλέον αναπτυγμένα συστήματα Πολιτικής Προστασίας, όπως η Γαλλία, η Γερμανία και φυσικά οι ΗΠΑ.

 

Προεκλογικά, ο κ. Μητσοτάκης είχε μιλήσει για απλουστευμένες δομές στην Πολιτική Προστασία και για έναν άνθρωπο που θα έχει την τελική εντολή. Έχετε καταλήξει ως προς τα οργανογράμματα και ως προς το ποιος θα έχει τον τελικό λόγο;

 

Όπως σας είπα, έχουμε ξεκάθαρη άποψη για τη νέα μορφή που θα έχει η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, ώστε να αποτελέσει και να εξελιχθεί σε μια αποτελεσματική Εθνική Υπηρεσία Διαχείρισης Κρίσεων. Σε αυτό το νέο πλαίσιο, το γενικό πρόσταγμα θα το έχει ένα πρόσωπο. Μιλάμε για μια κάθετη δομή, η οποία θα περιλαμβάνει και τις τέσσερις φάσεις διαχείρισης έκτακτων αναγκών: πρόληψη, ετοιμότητα, αντιμετώπιση και αποκατάσταση.

 

Αυτό, όμως, που πρέπει να γίνει ξεκάθαρο είναι ότι υπάρχουν πρωτόκολλα ενεργειών για κάθε έκτακτη ανάγκη και πολύ αξιόμαχο προσωπικό. Ωστόσο, απαιτείται να ορίζεται σαφώς ποιος παρακολουθεί αν όλα γίνονται σωστά και στον χρόνο που πρέπει να γίνονται ‒ αυτό είναι το κρίσιμο στοιχείο στο οποίο υστερούμε έως τώρα. Επίσης ‒και θέλω να τονίσω το σημείο αυτό‒, θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην ενημέρωση και την εκπαίδευση του πληθυσμού. Πρέπει να εκπαιδεύσουμε τις νέες γενιές στο τι σημαίνουν έκτακτες ανάγκες και το πώς μπορούμε να προστατευτούμε αποτελεσματικά. Προτεραιότητά μας είναι να δημιουργήσουμε συνειδητοποιημένους πολίτες, τους οποίους θέλουμε αρωγούς σε αυτή την προσπάθεια.

 

Διαβάσαμε και εμείς ότι υπηρεσίες της Γ.Γ. λειτουργούσαν με ωράριο Δημοσίου, περίπου έως το μεσημέρι. Θα το αλλάξετε αυτό; Θα πάμε σε 24ωρη βάρδια;

 

Αυτό αλλάζει ήδη, με τη νομοθετική ρύθμιση που ήρθε στη Βουλή. Η λειτουργία της υπηρεσίας θα γίνεται πια σε 24ωρη βάση, 7 ημέρες την εβδομάδα, 365 ημέρες τον χρόνο. Μάλιστα, ο πρωθυπουργός έδωσε τις σχετικές οδηγίες για την ενίσχυση της Γενικής Γραμματείας σε προσωπικό και μέσα, ώστε να μπορεί να επιτελέσει πλήρως τα καθήκοντά της.

 

Μελετάτε την κτιριακή ενοποίηση με το Συντονιστικό του Κέντρου Επιχειρήσεων; Γιατί η Γ.Γ. βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας και το Συντονιστικό στο Χαλάνδρι…

Και μόνο από την ερώτηση γίνεται αντιληπτό το χάος που επικρατούσε… Η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας στεγάζεται στην οδό Ευαγγελιστρίας, απέναντι από τη Μητρόπολη Αθηνών! Απέχει σχεδόν 50 λεπτά από το Κέντρο Επιχειρήσεων στο Χαλάνδρι, σε ομαλές συνθήκες κυκλοφορίας. Με απλά λόγια, αλλού ήταν ο γενικός γραμματέας, αλλού οι «στρατηγοί» και αλλού το σημείο συγκέντρωσης σε περίπτωση κρίσης! Η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη αντιλήφθηκε αμέσως το πρόβλημα και ήδη έχουν δρομολογηθεί οι διαδικασίες για την αντιμετώπιση αυτής της κομβικής λειτουργικής αρρυθμίας.

Συνέντευξη στον Γιώργο Ευγενίδη

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

Σχολιάστε ...

ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Παρασκήνιο» σε μορφή PDF

NEWSLETTER



 


Focus-On


Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

Karfitsa