Άρθρα Φώτης Σιούμπουρας

Οι αριθμοί δεν λένε ψέματα…

Πέρασε «στα ψιλά» η ετήσια Έκθεση της Κομισιόν για την Παιδεία στην Ελλάδα, που δημοσιοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα. Και πέρασε «στα ψιλά», παρότι σε αυτή την έκθεση περιλαμβάνονται στοιχεία που όχι μόνον θα έπρεπε να μας ανησυχήσουν, αλλά στην παγκοσμιοποιημένη σήμερα και συνεχώς εξελισσόμενη κοινωνία επιβαλλόταν να τα αξιολογήσουμε και στη συνέχεια να τα αξιοποιήσουμε. Τι μάθαμε από την έκθεση;

Ότι το 35,8% των μαθητών έχει χαμηλή επίδοση στα Μαθηματικά ενώ στην έκθεση του 2009 το ποσοστό ήταν 30,4%, με τον μέσο όρο της ΕΕ να είναι στο 22,2%.

Ότι ο ένας στους τρεις Έλληνες μαθητές (32,7%) έχει χαμηλή επίδοση στις φυσικές επιστήμες, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 20,6%.

Ότι στην ανάγνωση υστερούν οι Έλληνες μαθητές σε ποσοστό 27,3% (έναντι 19,7% του ευρωπαϊκού μέσου όρου), όταν το 2009 ο αντίστοιχος μέσος όρος των Ελλήνων μαθητών ήταν 21,3%.

Έχουμε όμως και ένα θετικό. Περισσότεροι Έλληνες ηλικίας 30-34 ετών κατέχουν πανεπιστημιακό πτυχίο σε σχέση με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους (44,3% και 40,7% τα αντίστοιχα ποσοστά)!

Πώς θα αξιολογούσαμε αυτά τα στοιχεία;

•        Ότι στα χρόνια της περίφημης «οικονομικής κρίσης» στη χώρα μας (2009-2018) η ποιότητα της υποχρεωτικής εκπαίδευσης που παρέχει η ελληνική Πολιτεία υποβαθμίσθηκε μεσοσταθμικά κατά περίπου 25%.

•        Ότι, ενώ η παρεχόμενη βασική εκπαίδευση στην Ελλάδα υπολείπεται τουλάχιστο κατά 50% του ευρωπαϊκού μέσου όρου, τα πανεπιστήμιά μας παράγουν αναλογικά περισσότερους πτυχιούχους απ’ ό,τι η υπόλοιπη Ευρώπη.

Βέβαια οι αριθμοί δεν λένε πάντοτε όλη την αλήθεια. Δεν λένε όμως ποτέ ψέματα. Και στην προκειμένη περίπτωση, επιβεβαιώνουν αυτό που όλοι γνωρίζουμε: Ότι το ελληνικό σχολείο έχει εδώ και χρόνια μεταβληθεί σε έναν χαμηλής ποιότητας, διεκπεραιωτικό μηχανισμό εισόδου των παιδιών στα κρατικά πανεπιστήμια.

Τι πρέπει όμως να είναι το σχολείο στην σημερινή σύγχρονη εποχή; Κατά πώς λένε οι επαΐοντες πανεπιστημιακοί, το σχολείο σήμερα πρέπει να είναι ένας μαγικός κόσμος ερεθισμάτων και ιδεών. Ένας κόσμος δημιουργίας που καθημερινά θα δίνει κίνητρα και ευκαιρίες στα παιδιά να εξερευνήσουν, να πειραματιστούν, να συνθέσουν, να αμφισβητήσουν – να ανακαλύψουν διαδραστικά τη σύγχρονη γνώση μέσα από την ενεργό συμμετοχή τους στη διαρκώς εξελισσόμενη πραγματικότητα. Και αφού η δωδεκάχρονη βασική εκπαίδευση θα έχει φυτέψει για τα καλά μέσα τους τον σπόρο της δημιουργικότητας και της δίψας για την πρόοδο και την αριστεία, να πάνε μετά στο πανεπιστήμιο που (ελεύθερα) θα επιλέξουν, με ενθουσιασμό και με όρεξη να φτιάξουν σπουδαία πράγματα.

Τι κάνει όμως σήμερα το ελληνικό σχολείο; Βομβαρδίζει από νωρίς τα παιδιά με άχρηστη και ξεπερασμένη γνώση, τα υποχρεώνει σε βαρετή διδασκαλία, αποτρέποντας την ενεργό εμπλοκή τους με τον πραγματικό κόσμο, και θέτει ως έναν και μοναδικό στόχο επιτυχίας στη ζωή την είσοδο στο (κρατικό) πανεπιστήμιο. Σε μια οποιαδήποτε σχολή, όπου «κάτσει». Και έρχονται μετά οι μαθητές να συνειδητοποιήσουν ότι το πτυχίο που πήραν και οι γνώσεις που απέκτησαν δεν τους βοηθούν και πολύ να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις της εποχής.

Η Έκθεση της κομισιόν επιβεβαίωσε για μια ακόμη φορά ότι χρειαζόμαστε ένα άλλο, διαφορετικό σχολείο. Που εμπνέει, κινητοποιεί, δίνει οράματα, προάγει την αξιοσύνη και παράγει σκεπτόμενους πολίτες. Η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ελάχιστα συνέβαλε στο να βελτιωθεί η κατάσταση. Απεναντίας μάλιστα.

Εναποθέτουμε τώρα τις ελπίδες μας στη νέα κυβέρνηση του Κυρ. Μητσοτάκη, που τουλάχιστον άρχισε καλά…

του Φώτη Σιούμπουρα

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

Σχολιάστε ...

ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Παρασκήνιο» σε μορφή PDF

NEWSLETTER



 


Focus-On


Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

Karfitsa