Πολιτική Συνεντεύξεις

Ο Γιάννης Πλακιωτάκης στο «Π»: Πώς βίωσα τον κορονοϊό μέσα στην εντατική

Συναντήσαμε τον υπουργό Ναυτιλίας  και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη στο γραφείο του και σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη, με φόντο το λιμάνι του Πειραιά, μας μίλησε για την αίσθηση που του άφησε η περιπέτειά του με τον κορονοϊό, για τις δυσκολίες που συνάντησε στην πολιτική διαδρομή του, αλλά και για το όραμά του για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.

Υπουργέ, το τελευταίο διάστημα ο ΣΥΡΙΖΑ ανεβάζει τους αντιπολιτευτικούς τόνους με αιχμή την πανδημία, υποστηρίζοντας πως η κυβέρνηση όχι μόνο έχει χάσει τον έλεγχο στην διαχείρισή της, αλλά και πως επιχειρεί με πρόσχημα τα υγειονομικά μέτρα να επιβάλει μια «σκληρή και δεξιά» ατζέντα στην κοινωνία. Τι απαντάτε σε αυτό;

Είναι κρίμα το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης να μην στέκεται στο ύψος που απαιτούν οι περιστάσεις. Η αντιμετώπιση της πανδημίας είναι θέμα που αφορά τη ζωή και την υγεία όλων μας. Προφανώς, η κυβέρνηση αποδέχεται την καλόπιστη κριτική. Προφανώς σε μία πρωτόγνωρη για την ανθρωπότητα κατάσταση, θα υπάρξουν και καθυστερήσεις, ακόμα και λάθη. Η Ελλάδα όμως, το γνωρίζουν όλοι, αποτελεί θετικό παράδειγμα σε παγκόσμιο επίπεδο στην αντιμετώπιση της πανδημίας. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει από την πρώτη στιγμή επιλέξει τον δρόμο της ειλικρίνειας και της λήψης μέτρων με βάση τις εισηγήσεις των ειδικών επιστημόνων. Όπως αποδεικνύεται, επέλεξε τον σωστό δρόμο. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θέλει να το αντιληφθεί, επιμένει σε διχαστικές λογικές του παρελθόντος, σε αντιπολίτευση για την αντιπολίτευση, και γι’ αυτό η κοινωνία τού έχει γυρίσει την πλάτη και εμπιστεύεται την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

Επίσης, ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί την κυβέρνηση ότι νομοθετεί υπέρ των λίγων και ισχυρών παραγόντων της αγοράς και αφήνει στο έλεος τους μικρούς και αδύναμους επιχειρηματίες. Ποια είναι η δική σας άποψη;

Δεν είναι θέμα άποψης, αλλά πραγματικότητας. Από την αρχή της υγειονομικής κρίσης, η κυβέρνηση στηρίζει τους εργαζομένους, τους ανέργους, τους δανειολήπτες, τους ανθρώπους του πολιτισμού, τους ελεύθερους επαγγελματίες, τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, Απόφασή μας είναι να εξαντλήσουμε τα όρια των δημοσιονομικών δυνατοτήτων μας. Ασφαλώς οι δυνατότητες της χώρας μας δεν είναι απεριόριστες, η στήριξη όλων, όμως, είναι και ευρεία και σταθερή.

Εσείς νοσήσατε από τον κορονοϊό, και μάλιστα νοσηλευτήκατε σε ΜΕΘ. Αισθανθήκατε φόβο ή ανασφάλεια από αυτή την ασθένεια;

Δεν σας κρύβω ότι τα συναισθήματά μου ήταν αντιφατικά και έντονα. Ανησυχία, αφού πρόκειται για έναν αόρατο, φονικό εχθρό, που δεν γνωρίζεις πώς μπορεί να εξελιχτεί. Πείσμα, για να καταφέρεις να τον νικήσεις. Μοναξιά, αφού δεν επιτρέπονται οι επισκέψεις. Δύναμη, από τα μηνύματα της οικογένειας, των αγαπημένων προσώπων, των φίλων, αφού είχα τη δυνατότητα να τα λαμβάνω. Θαυμασμός, για την προσπάθεια ιατρών και νοσηλευτικού προσωπικού για καθεμία και καθέναν ασθενή.

Τι αίσθημα σας άφησε αυτή η περιπέτεια;

Μεγαλύτερη πίστη στον Θεό, στην αξία της ζωής και στη δύναμη της ανθρώπινης θέλησης, ευγνωμοσύνη για τους ιατρούς, τους νοσηλευτές, ολόκληρο το προσωπικό του «Ευαγγελισμού», αλλά και για την οικογένεια, τους φίλους και όλους όσοι με στήριξαν με τις ευχές τους, μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, καθώς και αλλαγές στις προτεραιότητές μου για τα σημαντικά της ζωής μας.

Τι είναι αυτό που σας έχει λείψει πιο πολύ κατά τη διάρκεια της καραντίνας;

Η επαφή με τα αγαπημένα μου πρόσωπα.

Για να περάσουμε όμως και στα θέματα του χαρτοφυλακίου σας. Ως υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, τι μέριμνα λάβατε για τη ναυτική εργασία;

Για εμάς, η στήριξη της ναυτικής εργασίας αποτελεί σταθερή μας προτεραιότητα. Γνωρίζουμε καλά ότι οι Έλληνες ναυτικοί αποτελούν καθοριστικό παράγοντα για τη διατήρηση και την ενίσχυση της ισχύος της ελληνικής Ναυτιλίας. Λειτουργούμε, συνεπώς, σε δύο κατευθύνσεις. Πρώτον, στη στήριξη της εργασίας τους. Με πρόσφατες νομοθετικές παρεμβάσεις, δημιουργούμε τη δυνατότητα πρόσληψης περισσότερων Ελλήνων ναυτικών στα πλοία με ελληνική σημαία, με τις αμοιβές που προβλέπει η διεθνής σύμβαση εργασίας των ναυτικών. Ανοίγει ο δρόμος για χιλιάδες θέσεις εργασίας στα αμέσως επόμενα χρόνια. Ταυτοχρόνως, στηρίζουμε τους ναυτικούς μας για να αντιμετωπίσουν τις αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας. Ενδεικτικά, σας αναφέρω την αποζημίωση ειδικού σκοπού, την παράταση ασφαλιστικής ικανότητας άνεργων ναυτικών και παροχής επιδόματος ανεργίας, την ένταξη της ακτοπλοΐας στο καθεστώς επιδότησης εργοδοτικών εισφορών για ενεργούς ναυτικούς, την αναθεώρηση προϋποθέσεων για την εγγραφή άνεργων ναυτικών στους καταλόγους προσφερόμενων προς ναυτολόγηση, την κάλυψη μέρους των ενοικίων των άνεργων ναυτικών. Δεύτερον, αναμορφώνουμε τη ναυτική εκπαίδευση, ώστε η επόμενη ακαδημαϊκή περίοδος να φέρει μεγάλες αλλαγές στο περιεχόμενο σπουδών, αλλά και τις εγκαταστάσεις και τη γενικότερη υποδομή των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού σε ολόκληρη την Ελλάδα. Οι Έλληνες ναυτικοί πρέπει να έχουν όλες τις γνώσεις και τις δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να είναι απολύτως ανταγωνιστικοί στη διεθνή αγορά εργασίας και είμαστε έτοιμοι να διασφαλίσουμε ότι αυτό θα γίνει.

Έχετε υπολογίσει πόσο «κοστίζουν» αυτά τα μέτρα ενίσχυσης;

Μάλιστα, συνολικά, τα μέτρα στήριξης της ναυτικής εργασίας προσεγγίζουν, μέχρι σήμερα, τα 15 εκατ. ευρώ

Από όσο γνωρίζω, στις προτεραιότητες του υπουργείου έχετε θέσει τη βελτίωση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων των μικρών νησιών. Σήμερα, ποια είναι η εικόνα όσον αφορά τις επιδοτούμενες γραμμές; 

Η ομαλή λειτουργία της ακτοπλοΐας διασφαλίζει τη συνοχή του εθνικού μας χώρου, με την αδιάλειπτη επικοινωνία των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά και μεταξύ τους. Θεωρώ πολύ σημαντική επιτυχία το ότι, εν μέσω πανδημίας, κανένα νησί μας δεν έμεινε χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση και όπου τυχόν προέκυψαν ζητήματα αντιμετωπίστηκαν άμεσα.

Ποια ήταν η εικόνα στις άγονες γραμμές το προηγούμενο διάστημα και ποια είναι σήμερα;

Στις άγονες γραμμές παραλάβαμε το 2019 έναν προϋπολογισμό ύψους 90 εκατ. ευρώ. Το 2020 τον αυξήσαμε στα 135 εκατ. ευρώ, ενώ το 2021 θα φτάσει στα 138 εκατ. ευρώ. Συνάμα, αρκετές άγονες γραμμές επεκτάθηκαν χρονικά και γεωγραφικά, ενώ προσθέσαμε και νέες. Σε απόλυτα νούμερα, μαζί με τα 12 νέα εκατ. ευρώ που διασφαλίσαμε αυτές της ημέρες ως υπουργείο για τη στήριξη του κλάδου, το συνολικό πακέτο στήριξης για την ακτοπλοΐα ανέρχεται πλέον στα 67 εκατ. ευρώ.

Ένα άλλο μεγάλο στοίχημα που έχετε θέσει ως υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης. Πώς προχωράει αυτό;

Το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης είναι έργο τεράστιας σημασίας για την προστασία των θαλασσών και των συνόρων μας στη θάλασσα, συνολικού προϋπολογισμού 62 εκατ. ευρώ. Η λειτουργία του συστήματος θα ενισχύσει αποφασιστικά τις επιχειρησιακές δυνατότητες του Λιμενικού Σώματος, σε μία περίοδο, μάλιστα, που συνεχίζονται οι τουρκικές προκλήσεις στο Αιγαίο.

Μετά από 4,5 χρόνια αδικαιολόγητων καθυστερήσεων από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, προχωράμε με γρήγορα και σωστά βήματα στην υλοποίησή του. Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη ο σχετικός διαγωνισμός, στην πρώτη φάση του οποίου κατατέθηκαν δέκα αιτήσεις συμμέτοχής. Η επιλογή του αναδόχου αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο 2021, ώστε, πολύ σύντομα, τα θαλάσσια σύνορά μας να προστατεύονται από ένα σύγχρονο, ολοκληρωμένο σύστημα.

Από το γραφείο σας έχετε θέα προς το λιμάνι του Πειραιά. Πώς οραματίζεστε να δείτε σε μερικά χρόνια το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας;

Το λιμάνι του Πειραιά μπορεί και πρέπει να αναδειχτεί σε μεγάλο πρωταγωνιστή στη Μεσόγειο. Το επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΛΠ βρίσκεται σε εξέλιξη, η πορεία είναι ήδη θετική και τα οφέλη για την ελληνική οικονομία αλλά και για την τοπική κοινωνία θα είναι, σε όλα τα επίπεδα, πολύ σημαντικά.

Είστε από τους ανθρώπους που σήμερα έχετε περάσει από σχεδόν όλα τα πόστα του κόμματος. Επί σειρά ετών, έχετε διατελέσει βουλευτής, υπουργός, υφυπουργός, πρόεδρος της ΝΔ κ.ά. Ποια ήταν η πιο δύσκολη στιγμή σε αυτήν τη μακρόχρονη πορεία σας;

Η πορεία και η συμμετοχή μου στη δράση της Νέας Δημοκρατίας είναι, πράγματι, εμπειρία ζωής. Με τιμά όλα αυτά τα χρόνια η εμπιστοσύνη των συμπατριωτών μου στο Λασίθι, αλλά και των συναδέλφων μου στην Κοινοβουλευτική Ομάδα και των προέδρων του Κόμματος. Σε μια έντονη διαδρομή είναι φυσικό να υπάρχουν και πολλές δύσκολες στιγμές. Θα ξεχώριζα λοιπόν τη διαχείριση της ήττας σε εκλογικές αναμετρήσεις, την αντιμετώπιση του λαϊκισμού του ΣΥΡΙΖΑ, που έθεσε σε κίνδυνο την ευρωπαϊκή πορεία της πατρίδας μας, αλλά και το μέγεθος της ευθύνης, ως πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, να διασφαλίσω την άρτια διεξαγωγή των εκλογικών διαδικασιών. Πιστεύω ότι, μέχρι τώρα, ο απολογισμός είναι θετικός, ότι ανταποκρίθηκα στις δυσκολίες με υπευθυνότητα και επιτυχία.

Αν δεν κάνω λάθος, με τον πρόεδρο της ΝΔ Κυριάκο Μητσοτάκη, εκτός από συνομήλικοι, είστε ίδια «σειρά» στη Βουλή, υπό την έννοια ότι και οι δύο εκλεχθήκατε για πρώτη φορά το 2004. Τι έχει αλλάξει από τότε μέχρι σήμερα στη Βουλή; Πώς ήταν τότε και πώς είναι σήμερα το κλίμα;

Πολλά έχουν αλλάξει τα τελευταία χρόνια. Θα έλεγα ότι γενικώς οι συνθήκες είναι πιο δύσκολες, αφού η κοινωνία είναι πολύ πιο δύσπιστη και αντιμετωπίζει περισσότερο αρνητικά την πολιτική. Προφανώς, όλοι έχουμε μερίδιο ευθύνης γι’ αυτό. Κυρίως, όμως, ευθύνονται δυνάμεις που στηρίχτηκαν στον λαϊκισμό. Που λειτούργησαν και λειτουργούν ακόμα με προσεγγίσεις «Μαυρογιαλούρου», λογικές διχασμού, υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα. Δεν είμαστε όλοι ίδιοι. Η εμπιστοσύνη που δείχνει η κοινωνία στον Κυριάκο Μητσοτάκη και στη Νέα Δημοκρατία είναι, ελπίζω, σημαντικό βήμα για να περιορίσουμε τον λαϊκισμό και τις αρνητικές συνέπειές του. Και μια και με ρωτήσατε για τον πρωθυπουργό, να σας πω ότι αυτό που ξεχωρίζω στην πολιτική του διαδρομή είναι ότι ποτέ δεν συμβιβάστηκε με τον λαϊκισμό. Ότι δεν λογάριασε και δεν λογαριάζει το πολιτικό κόστος και μένει πιστός στις απόψεις του. Είναι ένας παραπάνω λόγος για να με τιμά η εμπιστοσύνη του και να χαίρομαι τη συνεργασία μαζί του.

Προέρχεστε από μια πολιτικοποιημένη οικογένεια, που πάντοτε ήταν ενεργή στα κοινά. Εσείς πότε καταλάβατε πως έχετε κολλήσει το «μικρόβιο» της πολιτικής;

Προφανώς βοήθησαν και τα βιώματα από την οικογένειά μου, γιατί δεν θυμάμαι να ήμουν –από τα νεανικά μου χρόνια– αδιάφορος για όσα συνέβαιναν γύρω μας. Με ενδιέφερε η κοινωνική και πολιτική δράση και είχα άποψη, την οποία εξέφραζα. Ξεκίνησα από τον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ένα πολύ καλό σχολείο, και διαπιστώνοντας ότι μπορούσα να είμαι χρήσιμος έκανα το βήμα της εμπλοκής μου στην κεντρική πολιτική σκηνή. Προσπάθειά μου εξακολουθεί να είναι να αποδεικνύομαι χρήσιμος για την πατρίδα μας, το Λασίθι, τους πολίτες. Η εμπιστοσύνη τους, όλα αυτά τα χρόνια, με τιμά και με παρακινεί να προσπαθώ ακόμα περισσότερο.

Συνέντευξη στην Άννα Καραβοκύρη

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

 

Σχολιάστε ...

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

NEWSLETTER

 

 



 

 

 

Karfitsa