Πολιτική

Ο ΣΥΡΙΖΑ «αναθεωρεί»… την απλή αναλογική

Τσίπρας Θέμα

Ήταν ακριβώς πριν από τρία χρόνια, όταν ο Αλέξης Τσίπρας από τα Χανιά κατηγορούσε τα «μνημονιακά κόμματα» της συγκυβέρνησης,ότι ζητούν να αλλάξουν το Σύνταγμα, για να φτιάξουν το «Σύνταγμα των δανειστών». Λίγους μήνες αργότερα, η ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ αποχωρούσε από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής, που θα συζητούσε τη συνταγματική αναθεώρηση, ζητώντας να προηγηθούν εκλογές.

Σήμερα ζητάει τη συναίνεση των κομμάτων της αντιπολίτευσης, την ώρα που το πολιτικό κλίμα διαμορφώνεται καθημερινά από πολεμικές ιαχές μεταξύ των κομμάτων.

Την όλη συζήτηση ήρθε να τορπιλίσει και το «πυροτέχνημα» που έριξε η κυβερνητική εκπρόσωπος, όταν αρχικά άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο η συνταγματική αναθεώρηση να περάσει μέσα από ένα δημοψήφισμα.

Ο ΣΥΡΙΖΑ πέρα από τα προφανή, δηλαδή «να αφήσει ένα προοδευτικό αποτύπωμα στη διακυβέρνησή του», όπως τονίζουν συνεργάτες του πρωθυπουργού, επιδιώκει να «στριμώξει» την αντιπολίτευση, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που βλέπουν ακόμη και επιχείρηση απομόνωσης της ΝΔ, ειδικά στο θέμα του εκλογικού νόμου, εάν μάλιστα διατάξεις του θα περάσουν μέσα από τη συνταγματική αναθεώρηση.Και αυτό, γιατί το νέο εκλογικό αναλογικότερο σύστημα, όπως διατείνεται συχνά πυκνά ο ίδιος ο πρωθυπουργός, είτε με μείωση είτε με κατάργηση του μπόνους των 50 εδρών, εκτός από το ότι διχάζει τα κυβερνητικά στελέχη, διχάζει και την αντιπολίτευση.

Όπως όλα δείχνουν, η απλή και ανόθευτηαναλογική πάει περίπατο, μένοντας μόνο ως μια αριστερή ρητορική, που αφήνει όμως πολλά περιθώρια να κοπεί και να ραφτεί στα μέτρα των κυβερνώντων. Η πριμοδότηση ακόμη και του δεύτερου κόμματος και η προοπτική της εξουσίας φαίνεται πως κάνουν ακόμη και ιστορικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ να βλέπουν με καλό μάτι το «εκλογικό πατρόν» που ετοιμάζεται.

Όσο για τις αλλαγές στο Σύνταγμα, στο κυβερνητικό στρατόπεδο ποντάρουν στο γεγονός ότι «η συνταγματική αναθεώρηση πρέπει να περάσει από αυτήν τη Βουλή, διαφορετικά θα χαθούν τα επόμενα οκτώ χρόνια. Και όταν όλα τα κόμματα έχουν εκφράσει την ανάγκη αλλαγών του Συντάγματος, όπως, για παράδειγμα, την αλλαγή του άρθρου 86, που αφορά τον παραδεκτό από όλους άθλιο νόμο περί ευθύνης υπουργών, δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην προχωρήσουμε σε συγκλίσεις», τονίζουν κυβερνητικά στελέχη.

Ωστόσο, το ερώτημα που θέτουν πολλοί στο εσωτερικό του κόμματος είναι εάν η κυβέρνηση θα «τολμήσει» να οχυρώσει θεσμικά πτυχές μνημονιακών υποχρεώσεων.

Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η πρόταση για την ίδρυση της Αρχής Εγγύησης της δημόσιας περιουσίας και υπηρεσιών. Δηλαδή, να υπάρξει συνταγματική απαγόρευση της ιδιωτικοποίησης του νερού, του ηλεκτρισμού και γενικότερα της εκμετάλλευσης των κοινών αγαθών…

της Ειρήνης Σαββοπούλου

Οι αλλαγές στο Σύνταγμα και τι… εννοούσε η Γεροβασίλη

Ο Κώστας Χρυσόγονος, ευρωβουλευτής ΣΥΡΙΖΑ, μιλά στο “Π”

Κώστας Χρυσόγονος

Κυβερνητική σταθερότητα και λειτουργικότητα του Κοινοβουλίου εκτιμά ως βασικές προτεραιότητες στον νέο εκλογικό νόμο ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Κώστας Χρυσόγονος. Ο συνταγματολόγος, που συμμετείχε στην «ομάδα σοφών» για τη διαμόρφωση των προεκλογικών προτάσεων του κόμματος για την αναθεώρηση του Συντάγματος και θαείναι μέλος και της νέας επιτροπής που θα συντονίζει ο Γιώργος Κατρούγκαλος, ανοίγει τα χαρτιά του για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στο Σύνταγμα.

Η κυβερνητική εκπρόσωπος άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο η συνταγματική αναθεώρηση να περάσει μέσα από ένα δημοψήφισμα. Μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο;

Έχω την εντύπωση ότι η κυβερνητική εκπρόσωπος δεν εννοούσε κυριολεκτικά τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος περί της αναθεώρησης, που θα ήταν άλλωστε αντίθετη στο σχετικό άρθρο 110 του Συντάγματος, αλλά χρησιμοποίησε τον όρο μεταφορικά, προκειμένου να υποδηλώσει ότι οι βουλευτικές εκλογές, οι οποίες μεσολαβούν, σύμφωνα με την ανωτέρω διάταξη, μεταξύ της διαπίστωσης της ανάγκης αναθεώρησης από την παρούσα Βουλή και της διεξαγωγής της από την επόμενη, αναθεωρητική Βουλή, ενδέχεται να προσλάβουν οιονεί «δημοψηφισματικό» χαρακτήρα, εάν και εφόσον το ζήτημα της αναθεώρησης (ή μη) κυριαρχήσει στις επιλογές των ψηφοφόρων.

Ποιες είναι οι βασικές αλλαγές που θα πρέπει να γίνουν και αυτές πρέπει να περιλαμβάνουν εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από τη βάση;

Προσωπικά, έχω διατυπώσει πριν από μία τριετία μια σειρά συγκεκριμένων προτάσεων για αλλαγές στο συνταγματικό κείμενο, μεταξύ των οποίων η θέσπιση ανώτατου ορίου βουλευτικής θητείας, η υπέρβαση του οποίου θα συνεπάγεται κώλυμα εκλογιμότητας, ώστε να περιοριστεί η υπερβολική επαγγελματοποίηση της πολιτικής τάξης και η μετατροπή της σε ένα ημίκλειστό, προνομιούχο κοινωνικό στρώμα, και άλλες. Το κύριο ζήτημα, πάντως, είναι να συμφωνήσουμε ποια γενική κατεύθυνση πρέπει να έχει η αναθεώρηση. Τούτο υποκρύπτει και ένα ερώτημα σχετικά με τις ευθύνες για τηνde facto χρεοκοπία της χώρας. Αν δηλαδή πιστεύουμε και δεν αμφιβάλλω πως κάποιοι το πιστεύουν ότι για τη χρεοκοπία ευθύνεται η ύπαρξη υπερβολικής δημοκρατίας ή η κατάχρηση της δημοκρατίας, τότε η απάντηση θα ήταν η περιστολή, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, της δημοκρατίας. Η δική μου προσέγγιση, και νομίζω πως αυτή είναι σε γενικές γραμμές η προσέγγιση του ΣΥΡΙΖΑ και άλλων προοδευτικών πολιτικών δυνάμεων, είναι πως για τη χρεοκοπία ευθύνεται, αντίθετα, το υπαρκτό από δεκαετίες στην Ελλάδα έλλειμμα ουσιαστικής δημοκρατίας, ιδίως στο εσωκομματικό πεδίο και μάλιστα στα κόμματα που άσκησαν την εξουσία από το 1974 έως την άνοιξη του 2010 και την έλευση των μνημονίων. Συνεπώς, η αναθεώρηση πρέπει να κινηθεί σε μια κατεύθυνση περαιτέρω εκδημοκρατισμού. Το αν αυτό θα εμπεριέχει και την άμεση εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας είναι ασφαλώς ένα από τα θέματα προς συζήτηση.

Απλή αναλογική ή ενισχυμένη με χαμηλότερο μπόνους από ό,τι σήμερα;

Το βέβαιο είναι ότι η ενίσχυση του πρώτου κόμματος με 50 βουλευτικές έδρες πάνω από την αναλογία των ψήφων του στρεβλώνει τους συσχετισμούς των πολιτικών δυνάμεων κατά τρόπο θεσμικά αντιπαραγωγικό, διότι κατ’ ουσία δεν αφήνει περιθώριο για κυβερνητικές συμπράξεις, παρά μόνο εφόσον συμμετέχει σ’ αυτές το πρώτο κόμμα. Αν όμως συμβαίνει το κόμμα αυτό να έχει μεγάλες πολιτικές και ιδεολογικές αποστάσεις από τα υπόλοιπα, τότε οδηγούμαστε σε συνασπισμούς ετερόκλητους και μακροπρόθεσμα μη βιώσιμους. Η κυβερνητική σταθερότητα και η λειτουργικότητα του Κοινοβουλίου μπορεί ν’ αποδειχθούν ότι εξυπηρετούνται περισσότερο, αν αφεθούν τα ίδια τα κόμματα να επιλέξουν τη μορφή του κυβερνητικού σχήματος.

* Από την εφημερίδα ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ που κυκλοφόρησε

Σχολιάστε ...

NEWSLETTER

 

 

 



 

 

 

 

Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

Karfitsa