Άρθρα Θανάσης Παπαμιχαήλ

Στην άκρη, στην άκρη… λεκιάζει!

Δεν είναι όλα τα πολιτικά κόμματα ίδια. Υπάρχουν και τα χειρότερα, λίγο πριν πάρουν τον δρόμο των δεινοσαύρων. Κάποια χρησιμοποιούν τη διχαστική λογική, μετατρέποντάς την υπέρ τους, κάποια άλλα για να πλήξουν την εικόνα των αντιπάλων τους δεν φείδονται χρήσεως της προσβλητικής αρνητικής διαφήμισης.

Αρχέγονος πολιτικός κανόνας, η αρνητική διαφήμιση για να πληγεί ο αντίπαλος. Όσο πιο δημιουργική και έξυπνη η διαφήμιση, τόσο καλύτερο το αποτέλεσμα.

Στην πρώτη δεκαετία του νέου αιώνα, χρησιμοποιήθηκε μια κινηματογραφική ταινία, για να στηρίξει με ένα σενάριο μυθοπλασίας την υποψηφιότητα ενός υποψήφιου προέδρου. Μια σατιρική κωμωδία, λίγο τραβηγμένη από τα μαλλιά, με τον ξένο τίτλο «Wag the dog» και μεταφρασμένο στα ελληνικά «Ο Πρόεδρος, ένα ροζ σκάνδαλο και ένας πόλεμος». Στόχος η ανατροπή της αρνητικής εικόνας του υποψήφιου προέδρου, με την «κατασκευή» ενός φανταστικού πολέμου. Η κοροϊδία των πολιτών-ψηφοφόρων σε όλο της το μεγαλείο. Πολλά τα παραδείγματα της αρνητικής διαφήμισης των πολιτικών μας κομμάτων. Αλλά κομψά και δημιουργικά, «σφάζουν» με το βαμβάκι, και άλλα άγαρμπα και φθηνά με στόχο να «λεκιάζουν»!

Σε αυτή την κατηγορία, του «λεκιάσματος», λόγω περιεχόμενου, εντάσσεται και το νέο διαφημιστικό σποτ, με την ξανθιά παρουσιάστρια -επαναστάτρια και τη βροχή των ευρώπουλων! Το στόρι της ταινίας είναι μια οπτική καταγραφή όλων όσων έχουν γραφτεί και λεχθεί, από φίλια στην αντιπολίτευση Μέσα, για το «λιβάνισμα» άλλων Μέσων στο πρόσωπο του πολιτικού αντιπάλου της και ο αδιαφανής χρηματισμός φίλιων ΜΜΕ. Ο λόγος που έγινε σενάριο και η «πρόχειρη» παραγωγή του διαφημιστικού σποτ.

Τους ξέφυγε μόνο το «λέκιασμα» μιας ομάδας επαγγελματιών δημοσιογράφων. Όλοι στο ίδιο τσουβάλι. Εργοδότες Μέσων και εργαζόμενοι που υπακούουν σε εντολές, λόγω χρηματισμού.

Φυσικά, το διαφημιστικό σποτ έγινε talk of the town, με την αρνητική φόρτιση που πήρε από τα Μέσα. Όμως, ο απώτερος στόχος επετεύχθη. Μια μεγάλη μερίδα τηλεθεατών πήρε το μήνυμα της αδιαφάνειας μοιράσματος ενός μεγάλου ποσού, είκοσι εκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με την αντιπολίτευση.

Η κυβέρνηση θα πρέπει να δώσει άμεσα τη λίστα και τα ποσά που έλαβαν οι ωφελούμενοι, αν θέλει να απαντήσει αποτελεσματικά στις κατηγορίες. Διαφορετικά, θα το βρίσκει μπροστά της κάθε λίγο και λιγάκι. Είναι θέμα διαφάνειας και ηθικής τάξης.

Το μόνο πρόβλημα που δημιούργησε το σποτ ήταν το «λέκιασμα» ενός μεγάλου αριθμού εργαζομένων στα Μέσα. Εκεί θα έπρεπε να είναι πιο προσεκτικοί για να μην ξεσηκώσουν αντιδράσεις.

Άλλωστε, στην καθημερινότητα όλων των Μέσων χρησιμοποιούνται θεμιτά και αθέμιτα μέσα για τη στήριξη των φίλιων πολιτικών κομμάτων αλλά και προσώπων. Διαφθορά προσώπων, σκάνδαλα, μίζες, εκστρατείες λάσπης, αφερέγγυες υποσχέσεις συμπληρώνουν το «παζλ» της αρνητικής πληροφόρησης για ίδιον όφελος των δημιουργών, σε πρωτοσέλιδα και δελτία ειδήσεων.

Η χειραγώγηση της κοινής γνώμης, μέσω των αρνητικών ειδήσεων, η σπίλωση προσώπων είναι «έργα» που πουλάνε μέσω των media. Είμαστε θύματα «ινστρουχτόρων» πολιτικοοικονομικών συμφερόντων και βομβαρδιζόμαστε με ήσσονος σημασίας θέματα, ενώ μας «κρύβουν» τα κύρια. Αν δεν είχαμε την παράπλευρη προσβολή του δημοσιογραφικού επαγγέλματος, δεν θα μπαίναμε στην κόπο να «χυθεί» τόσο μελάνι για ένα κομματικό διαφημιστικό με αρνητικό πρόσημο.

Στην άκρη, στην άκρη, «λεκιάζει» είναι ένα γνωστό σύνθημα της αγοράς, για την προστασία των θαμώνων, από επαφή με κάτι που «λερώνει». Η ταύτισή του με το πολιτικό μας σύστημα, επικίνδυνη!

του Θανάση Παπαμιχαήλ, επικοινωνιολόγου

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

 

Σχολιάστε ...

NEWSLETTER



Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

Karfitsa