Άρθρα

Ταχύτερα βήματα στην ψηφιακή διακυβέρνηση

Πάγιο αίτημα της επιχειρηματικής κοινότητας αποτελεί η ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης ως απαραίτητης προϋπόθεσης για μια αποτελεσματική, σύγχρονη Δημόσια Διοίκηση, η οποία θα συμβάλλει στην προσπάθεια για οικονομική και κοινωνική ανάκαμψη. Στον τομέα αυτόν, η χώρα μας έχει κάνει αρκετά βήματα τα τελευταία χρόνια, ωστόσο έχουμε ακόμη πολύ δρόμο να διανύσουμε, προκειμένου να συμβαδίσουμε με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σύμφωνα με τον Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας (DESI) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το έτος 2018, οι επιδόσεις της Ελλάδας στον τομέα των παρεχόμενων ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών, παρά την πρόοδο που έχει σημειωθεί, παραμένουν σε πολύ χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τον μέσο όρο της ΕΕ.

Οι πρόσφατες ανακοινώσεις του υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σχετικά με την έκδοση νέων ταυτοτήτων με τη χρήση ενιαίου αριθμού ταυτοποίησης των πολιτών και ψηφιακής υπογραφής, δημιουργούν την προσδοκία ότι η χώρα μας θα κινηθεί ταχύτερα στο επόμενο διάστημα, προκειμένου να καλύψει το χαμένο έδαφος. Η ανάγκη να βελτιωθούν οι επιδόσεις της Ελλάδας στον τομέα αυτόν είναι προφανής. Η διεθνής εμπειρία έχει δείξει ότι η ψηφιακή διακυβέρνηση, πέραν της παροχής ποιοτικών υπηρεσιών προς τον πολίτη και την επιχείρηση, συμβάλλει στην αποδοτικότερη αξιοποίηση των δημόσιων πόρων και του ανθρώπινου δυναμικού, στη μείωση της γραφειοκρατίας, στην αντιμετώπιση της διαφθοράς, στην αύξηση της διαφάνειας και της εμπιστοσύνης στη Δημόσια Διοίκηση.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο υπάρχουν επιτυχημένες πρακτικές, οι οποίες μπορούν να αξιοποιηθούν και στη χώρα μας, σε επίπεδο καθορισμού προτεραιοτήτων και τακτικών υλοποίησης. Κοινό χαρακτηριστικό αυτών των πρακτικών είναι ότι προσαρμόζουν τις διαδικασίες στις ανάγκες των πολιτών και των επιχειρήσεων – και όχι το αντίστροφο. Στο πλαίσιο αυτό, λειτουργούν με συγκεκριμένες βασικές αρχές, όπως είναι η δημιουργία ενιαίων σημείων πρόσβασης, η διαλειτουργικότητα των συστημάτων και χρήση της αυτοπληροφόρησης, ώστε ο πολίτης να μη χρειάζεται να παρέχει τις ίδιες πληροφορίες περισσότερο από μια φορά, η υιοθέτηση πολυ-καναλικού συστήματος υπηρεσιών, η φιλικότητα προς τον χρήστη. Χαρακτηριστικό, με βάση αυτές τις αρχές, είναι το παράδειγμα της Εσθονίας, όπου σχεδόν το σύνολο των συναλλαγών με το Δημόσιο διεκπεραιώνονται ηλεκτρονικά, χωρίς να απαιτείται φυσική παρουσία του πολίτη.

Τα μηνύματα από την πλευρά της Πολιτείας είναι ενθαρρυντικά και ελπίζουμε ότι η υλοποίηση των πρόσφατων εξαγγελιών θα προχωρήσει χωρίς προσκόμματα και καθυστερήσεις. Παράλληλα, είναι σημαντικό να επιταχυνθεί η ανάπτυξη των εθνικών υποδομών και δικτύων επικοινωνίας, με τη διαμόρφωση ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος για την υλοποίηση ιδιωτικών επενδύσεων, αλλά και να υπάρξει ουσιαστική επένδυση στην αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων των πολιτών.

Ο κόσμος γύρω μας αλλάζει ραγδαία και ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους δεν είναι θέμα επιλογής, αλλά ανάγκης. Η αξιοποίηση των δυνατοτήτων της ψηφιακής τεχνολογίας είναι η ευκαιρία της Ελλάδας να αποκτήσει επιτέλους ένα κράτος φιλικότερο προς τον πολίτη και τις επιχειρήσεις, με ποιοτικές υπηρεσίες, λιγότερη γραφειοκρατία, περισσότερη διαφάνεια και αποτελεσματικότητα.

του Κωνσταντίνου Μίχαλου

Πρόεδρος ΚΕΕΕ και ΕΒΕΑ

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

 

 

 

Σχολιάστε ...

ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Παρασκήνιο» σε μορφή PDF

NEWSLETTER



Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

Karfitsa