Οικονομία Συνεντεύξεις

Το μέλος ΔΣ ΕΟΤ Βασίλειος Πολίτης στο «Π»: Έχουμε σχέδιο για να στηρίξουμε και τον θαλάσσιο τουρισμό

Ο θαλάσσιος τουρισμός σε μια χώρα με τεράστια ακτογραμμή, φημισμένες δαντελωτές παραλίες, δεκάδες πανέμορφα νησιά και πολύχρονη ναυτική παράδοση αποτελεί την «αιχμή του δόρατος» στη βαριά τουριστική βιομηχανία.

Ο υποναύαρχος Βασίλειος Πολίτης ΠΝ (ε.α.), μέλος ΔΣ ΕΟΤ, ΝΟΕ, ΝΝΕ, ΣΙΤΕΣΑΠ, αποκαλύπτει το σχέδιο δράσης του υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ για το φετινό καλοκαίρι, την εποχή του κορονοϊού με τα περιοριστικά μέτρα, τις απαγορεύσεις, τον φόβο και τις ακυρώσεις των κρατήσεων.

Πιστεύετε ότι υπάρχει φέτος προοπτική για τον ελληνικό τουρισμό, παρ’ όλο που η τουριστική σεζόν έχει ξεκινήσει, και ιδιαίτερα για τον θαλάσσιο τουρισμό που συνεισφέρει κάθε χρόνο ένα σημαντικό ποσοστό της τάξεως του 2% στο ΑΕΠ;

Η Ελλάδα έχει αναδειχθεί, μαζί με την Κύπρο και την Κόστα Ρίκα, στις τρεις πρώτες χώρες του κόσμου με τις καλύτερες κλιματικές και καιρικές συνθήκες. Η Ελλάδα, μία χώρα με 15.500 χιλιόμετρα ακτογραμμών με χιλιάδες κολπίσκους και απομονωμένες παραλίες και με νησιωτικό σύμπλεγμα με 6.000 νησιά, νησάκια και βραχονησίδες, με 3.000 ώρες ηλιοφάνεια μέσο όρο τον χρόνο και 212 μέρες τον χρόνο ηλιόλουστες, με μέση θερμοκρασία πάνω από 22 βαθμούς, είναι σίγουρο ότι θα είναι πρώτη σε προτίμηση για διακοπές αυτό το δύσκολο καλοκαίρι, όταν επιτραπούν οι αεροπορικές μετακινήσεις. Αν αναλογισθεί κανείς ότι είναι και η μόνη χώρα υγειονομικά που νίκησε τον κορονοϊό χάρις στα γρήγορα αντανακλαστικά της κυβέρνησης και κράτησε τα επίπεδα κρουσμάτων στο χαμηλότερο επίπεδο, τότε αναμφισβήτητα θα είναι και η πιο ασφαλής για διακοπές για τους «πιεσμένους» κατοίκους της Ευρώπης και της Αμερικής. Κατά την άποψή μου, ο θαλάσσιος τουρισμός σε όλες του τις μορφές(yachting και κρουαζιέρα), τα 6.300 επαγγελματικά σκάφη αναψυχής, ιστιοπλοϊκά και μηχανοκίνητα που δραστηριοποιούνται στο yachting, τα ελληνικά κρουαζιερόπλοια με ημερήσιες και πολυήμερες κρουαζιέρες πιστεύω ότι φέτος το καλοκαίρι θα αποτελέσουν έναν πόλο έλξης και μία πιο ασφαλή διέξοδο διακοπών για τους τουρίστες που ίσως να θελήσουν να αποφύγουν τα μεγάλα ξενοδοχεία και resorts, λόγω του υψηλού βαθμού επικινδυνότητας και των αυστηρότερων πρωτοκόλλων υγιεινής. Με την τελευταία απόφαση της κυβέρνησης για αναβολή, επί έναν χρόνο, της αύξησης του ΦΠΑ στα ναυλοσύμφωνα από 12% στα 24%, που είχε ζητηθεί με ευρωπαϊκή οδηγία, και τη μείωση του κόστους ελλιμενισμού στις μαρίνες, δόθηκε μία ανάσα ελπίδας και αισιοδοξίας στον ήδη χειμαζόμενο κλάδο του yachting. Επίσης, η κυβερνητική απόφαση για τη μη μείωση του αριθμού επιβαινόντων στα επαγγελματικά σκάφη για υγειονομικούς λόγους έφερε τελικά ένα προβάδισμά προτίμησης στους πελάτες, σε σχέση με τις ανταγωνίστριες χώρες Κροατία και Τουρκία.

Πιστεύετε ότι το ελληνικό yachting έχει μέλλον στην Ελλάδα;

Η Ελλάδα, όπως είπαμε και παραπάνω, διαθέτει έναν παράδεισο πολλών μικρών νησιών και μαγευτικών παραλιών που προσφέρονται για διακοπές ήσυχες, απομονωμένες, χωρίς κίνδυνο έκθεσης σε κορονοϊούς, που μπορεί να επισκεφθεί ο τουρίστας χρησιμοποιώντας τα μικρά σκάφη. Αυτό στο οποίο δυστυχώς υστερούμε σαν χώρα είναι το δίκτυο αναπτυγμένων περιφερειακών μαρινών με υψηλά standards παροχής υπηρεσιών και οι θέσεις ελλιμενισμού. Ενώ είμαστε πρώτη σαν χώρα στο μήκος ακτογραμμών στην Ευρώπη, είμαστε η τελευταία σε θέσεις ελλιμενισμού (8.987 θέσεις), όταν η Γαλλία με 6.200 χιλιόμετρα ακτογραμμής διαθέτει 226.000 θέσεις. Τελευταία όμως έχει ξεκινήσει ένα πρόγραμμα αποκρατικοποίησης πολλών μαρίνων και η εκχώρησή τους σε ιδιώτες επενδυτές. Η κίνηση αυτή και έσοδα στο κράτος θα αποφέρει και τουρίστες υψηλότερής κλάσης θα προσελκύσει, αλλά και θα φέρει ιδιοκτήτες mega yachts.

Πιστεύετε ότι τα κρουαζιερόπλοια θα μπορέσουν να επισκεφθούν τα νησιά φέτος;

Το κρουαζιερόπλοιο είναι το μοναδικό ίσως τουριστικό μεταφορικό μέσο το οποίο διαθέτει ιατρικό και εξειδικευμένο νοσηλευτικό προσωπικό, οργανωμένο κέντρο υγείας επιπέδου Echelon 2, παρακολουθεί σε καθημερινή βάση την υγεία των επιβατών και του πληρώματος και αναφέρει σε καθημερινή βάση την κατάσταση υγείας όλων των επιβαινόντων στις υγειονομικές αρχές. Κανένα άλλο τουριστικό μεταφορικό μέσο δεν το κάνει αυτό (ούτε το αεροσκάφος ούτε το πλοίο της γραμμής ούτε το τουριστικό πούλμαν ούτε το λεωφορείο). Επίσης, τα πρωτόκολλα υγιεινής που εφαρμόζουν τα κρουαζιερόπλοια εδώ και πολλά χρόνια είναι εν πολλοίς αυτά που συζητούμε να εφαρμόσουμε εμείς τώρα στην καθημερινή ζωή μας. Από όσο γνωρίζω, οι εταιρείες κρουαζιέρας ήδη από μόνες τους ετοιμάζουν αυστηροποίηση και επικαιροποίηση αυτών των πρωτοκόλλων, ώστε να είναι ακόμη πιο απαιτητικά σε ελέγχους για τους επιβάτες κατά την επιβίβαση και την αποβίβασή τους.

Για αυτούς τους λόγους και λόγω του ελεγχόμενου περιβάλλοντος, το κρουαζιερόπλοιο πιστεύω ότι είναι ίσως το ασφαλέστερο μέσο τουριστικής μεταφοράς, όπως είναι βέβαια και τα μικρά yachts.

Αφού είναι ασφαλέστερο, τότε γιατί έλαβε αρνητική δημοσιότητα, με κρούσματα σε επιβάτες και πλήρωμα;

Να συμφωνήσουμε ότι ο κορονοϊος δεν γεννήθηκε στα πλοία αλλά στις πόλεις και εισήλθε σε αυτά όπως εισήλθε και στα νοσοκομεία, στα ξενοδοχεία, στα αεροσκάφη, στα λεωφορεία της γραμμής, στο μετρό, αλλά και στα σπίτια μας. Το θέμα των κρουσμάτων στα κρουαζιερόπλοια έλαβε δημοσιότητα γιατί, όπως είπαμε, τα κρουαζιερόπλοια παρακολουθούν και αναφέρουν, ενώ όλα τα άλλα Μέσα όχι. Αυτό όχι γιατί δεν θέλουν να αναφέρουν, αλλά γιατί δεν γνωρίζουν καθότι οι επιβάτες παραμένουν για μερικές ώρες σε αυτά, ενώ στα κρουαζιερόπλοια, που είναι μικρές πλωτές πόλεις, οι επιβάτες θα παραμείνουν και θα ελέγχονται καθημερινά από μία εβδομάδα έως και έναν μήνα.

Ποια τα οφέλη της κρουαζιέρας για τη χώρα μας και ποιους τομείς μπορεί να βοηθήσει να αναπτυχθούν;

Η κρουαζιέρα, αντίθετα με ότι πιστεύουν οι περισσότεροι, είναι κατά 60% ναυτιλία και κατά 40% τουρισμός. Τα εισοδήματα από την κρουαζιέρα πανευρωπαϊκά είναι κοντά στα 20 δισ. ευρώ. Το 41% αυτών των εισοδημάτων προέρχεται από τις δαπάνες των εταιρειών για τις ανάγκες των πλοίων τους (καύσιμα, τρόφιμα, εφόδια, ανταλλακτικά, υπηρεσίες), το 29% από τη ναυπηγική και επισκευαστική δραστηριότητα (ναυπηγεία, επισκευαστικές ζώνες), το 21% από τις δαπάνες που κάνουν οι επιβάτες και τα πληρώματα στους προορισμούς που επισκέπτονται και το 9% προέρχεται από τις αμοιβές των πληρωμάτων και των υπαλλήλων των εταιρειών. Η Ελλάδα εισπράττει κοντά στα 500 εκατομμύρια, από τα 20 αυτά δισεκατομμύρια που εισπράττει η οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο είναι ένα πολύ μικρό ποσό σε σύγκριση με τον αριθμό των πλοίων και των τουριστών που την επισκέπτονται. Αυτό συμβαίνει γιατί η Ελλάδα δεν συμμετέχει σε κανέναν από τους τομείς που προανέφερα, παρά μόνο στο 21% που δαπανούν τα πληρώματα και οι επιβάτες, αλλά πώς, π.χ., προσβλέπεις ως χώρα να διεκδικήσεις μερίδιο από το 29% της ναυπηγοεπισκευής, όταν τα ναυπηγεία σου είναι όλα κλειστά ή από το 41% των δαπανών για τις ανάγκες των πλοίων σε τρόφιμα, εφόδια, καύσιμα, όταν προμηθεύονται από ανταγωνιστικές χώρες (Κροατία, Μάλτα, Τουρκία, κ.λπ.) με χαμηλό ΦΠΑ; Ή, τέλος, όταν οι τελωνειακές διαδικασίες είναι χρονοβόρες και η γραφειοκρατία ανίκητη, με ένα κράτος που δεν διευκολύνει την επιχειρηματικότητα, αλλά προτάσσει πάντα το δεν μπορώ, δεν γίνεται, δεν προβλέπεται. Και δυστυχώς τα λάθη του παρελθόντος, όσο και αν προσπαθεί η νέα κυβέρνηση, είναι δύσκολο να διορθωθούν από τη μια μέρα στην άλλη. Χαρακτηριστικά σας αναφέρω, για να δείτε πόσο ανίκητο είναι το κράτος και η γραφειοκρατία του, στις αρχές Μαρτίου μεγάλη εταιρεία κρουαζιερόπλοιων, επειδή είχε μεγάλο αριθμό τροφίμων που θα χαλούσαν λόγω των ακυρωμένων πλοών, αποφάσισε να δωρίσει τα τρόφιμα στην Ιερά Μητρόπολη Πειραιώς, με σκοπό να διανεμηθούν σε συσσίτια απόρων. Εκεί άρχισε ο κυκεώνας της γραφειοκρατίας από τον Άννα στον Καϊάφα, ο νόμος προέβλεπε κατάθεση εγγυητικής 150.000 ευρώ στην τράπεζα από την πλοιοκτήτρια εταιρεία, αποτέλεσμα τα τρόφιμα να καταλήξουν στη χωματερή.

Συνέντευξη στον Δημήτρη Σταυρόπουλο

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

 

Σχολιάστε ...

NEWSLETTER



Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

Karfitsa