Κοινωνία Συνεντεύξεις

Φίλιππος Τσαλίδης στο «Π»: Τον Ιούνιο το πρώτο δρομολόγιο με το τρένο νέας γενιάς

Για τον Ιούνιο έχει προγραμματίσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ το πρώτο δρομολόγιο με το τρένο νέας γενιάς στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Αθήνα, ενώ μέσα στο καλοκαίρι ξεκινά και η εμπορική του εκμετάλλευση, ανακοινώνει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, καθηγητής Φίλιππος Τσαλίδης, σε συνέντευξή του στο «Π».

Ο προγραμματισμός της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι να έρθουν στην Ελλάδα αλλά τέσσερα τρένα νέας γενιάς, ενώ συνολικά η εταιρεία επενδύει γύρω στα 70 εκατομμύρια ευρώ σε νέα τρένα και αμαξοστάσια, «παρά την καταστροφική περίοδο για τον κλάδο των μεταφορών».

Ο κ. Τσαλίδης τονίζει επίσης ότι, παρά τη δύσκολη αυτή κατάσταση, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν προχώρησε σε αναστολές εργασίας ούτε σε συρρίκνωση προσωπικού, ενώ, αντίθετα, έκανε προσλήψεις.

Κύριε Τσαλίδη, πότε θα ταξιδέψουμε στη Θεσσαλονίκη με το νέο γρήγορο τρένο που φέρατε τον Ιανουάριο από την Ιταλία και το «μπλόκαρε» η πανδημία;

Εντός της εβδομάδας καταθέτουμε όλα τα χαρτιά για την πιστοποίηση του τρένου στο εθνικό δίκτυο, διότι –όπως γνωρίζετε– ένα τρένο, για να κυκλοφορήσει σε οποιοδήποτε δίκτυο, πρέπει πρώτα να πιστοποιηθεί.

Όλο αυτό το διάστημα γίνονται δυναμικές δοκιμές –όπως ονομάζονται οι δοκιμές εν κινήσει– ώστε να αποκτήσουν εμπειρία και να πιστοποιηθεί και το δικό μας προσωπικό (μηχανοδηγοί και τεχνίτες). Εντός του Απριλίου καταθέτουμε στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων τα αποτελέσματα των δοκιμών αυτών, προκειμένου να πιστοποιήσει το τρένο στο εθνικό μας δίκτυο.

Για τα επόμενα τέσσερα τρένα που θα έρθουν η διαδικασία πιστοποίησης θα είναι πολύ πιο σύντομη.

Στον αρχικό μας σχεδιασμό ήταν το πρώτο δρομολόγιο να πραγματοποιηθεί στα τέλη Μαρτίου. Δυστυχώς όμως, με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα, αναγκαστήκαμε να το αναβάλλουμε.

Προγραμματίζουμε τον Ιούνιο να γίνει το πρώτο δρομολόγιο και μέσα στο καλοκαίρι να ξεκινήσει η εμπορική εκμετάλλευση, πάντα με γνώμονα την εξέλιξη της πανδημίας στη χώρα μας.

Ποιο είναι το κόστος για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την απαγόρευση των δια-περιφερειακών μετακινήσεων από τον περασμένο Νοέμβριο και πώς το αντιμετωπίζετε; Πόσο σας στήριξε η Πολιτεία και τι ζητάτε από αυτή; 

Να σας θυμίσω ότι το 2020 ήταν μια καταστροφική χρονιά. Η πανδημία ανέτρεψε όλες τις αρχικές μας προβλέψεις. Το πρώτο γενικό lockdown, καθώς και η κατακόρυφη μείωση της ζήτησης, αλλά και οι αυστηροί περιορισμοί που ακολούθησαν έως και σήμερα, οδήγησαν τελικά σε μια ζημιογόνο χρήση, με τα έσοδα να περιορίζονται περίπου στο 50% του 2019. Ο περιορισμός των δρομολογίων, λόγω των έκτακτων μέτρων, συγκράτησε σε έναν βαθμό τα λειτουργικά έξοδα και το κράτος ενίσχυσε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με μία μικρή αποζημίωση, όμως σε καμία περίπτωση δεν καλύπτονται οι απώλειες. Άλλωστε δεν περιμένουμε από το κράτος να καλύψει όλες τις ζημιές.

Να επισημάνω ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν προχώρησε σε αναστολές εργασίας για το προσωπικό μας ούτε σε μείωση προσωπικού. Αντιθέτως, κάναμε προσλήψεις και συνεχίζουμε να ενισχύουμε το ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας προετοιμαζόμενοι για ένα καλύτερο αύριο.

Εκτιμούμε ότι η κατάσταση θα αρχίσει να ομαλοποιείται κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2021. Βεβαίως, αυτό εξαρτάται από την πορεία της πανδημίας και την εξέλιξη των εμβολιασμών. Εάν η πρόβλεψη αυτή επιβεβαιωθεί, τότε το 2022 θα είναι μια πολύ καλύτερη χρονιά.

Έχετε δεσμευτεί πως, μόλις ομαλοποιηθεί η κατάσταση, θα φέρετε και άλλα σύγχρονα τρένα αλλά και ότι θα φτιάξετε ή θα εκσυγχρονίσετε τις τεχνικές σας βάσεις;

Παρά τις τεράστιες δυσκολίες που προκάλεσε η πανδημία, οι επενδύσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνεχίζονται.

Εκτός από τα νέα τρένα, στον σχεδιασμό της εταιρείας είναι η άφιξη νέων, πιο σύγχρονων τρένων με μηδενικό αποτύπωμα στην ατμόσφαιρα.

Επίσης, μέσα στον Απρίλιο, παραλαμβάνουμε το νέο αμαξοστάσιο στη Θεσσαλονίκη. Αυτό το αμαξοστάσιο θα είναι ένα από τα πιο σύγχρονα στην Ευρώπη και όλες οι εργασίες συντήρησης θα είναι σχεδόν αυτοματοποιημένες. Το συγκεκριμένο αμαξοστάσιο θα υποδεχθεί τα πέντε νέα τρένα, αλλά ταυτόχρονα σε αυτό θα γίνονται εργασίες συντήρησης και στα υπόλοιπα τρένα.

Εντός του 2021 θα δρομολογηθεί και η αναβάθμιση του μηχανοστασίου στην περιοχή του Ρέντη. Στη συνέχεια θα εκσυγχρονιστούν και κάποιες ακόμη από τις υπόλοιπες εγκαταστάσεις συντήρησης στη χώρα.

Με αυτόν τον τρόπο στοχεύουμε στην ποιοτικά αναβαθμισμένη συντήρηση του τροχαίου υλικού και, κατά συνέπεια, σε ακόμη πιο ποιοτικές και ασφαλείς μετακινήσεις.

Τελικά, ποιο είναι το ύψος των επενδύσεων που έχετε κάνει και προγραμματίζετε;

Οι δύο αυτές επενδύσεις, δηλαδή τα πέντε πλήρως ανακατασκευασμένα τρένα, καθώς και το νέο μηχανοστάσιο στη Θεσσαλονίκη, φτάνουν κοντά στα 70 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων οι ταμειακές εκροές κατά το 2020 είναι περίπου 28 εκατ. ευρώ, σε μια περίοδο καταστροφική για τον κλάδο των μεταφορών.

Όπως αναφέραμε και πιο πάνω, στον σχεδιασμό της εταιρείας είναι η άφιξη νέων, πιο σύγχρονων τρένων, με μηδενικό αποτύπωμα στην ατμόσφαιρα, επενδύσεις στον τομέα των logistics, καθώς και επενδύσεις στις νέες τεχνολογίες, με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη. Επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Ο Σιδηρόδρομος ήταν πάντα ένα λαϊκό μέσο. Ποιο μήνυμα στέλνετε στον Έλληνα πολίτη εν όψει του καλοκαιριού και της τουριστικής περιόδου;

Ο σιδηρόδρομος είναι ένα κοινωνικό αγαθό και εξυπηρετεί τις ανάγκες των πολιτών εδώ και δεκάδες χρόνια. Είναι το μέσο που συνέβαλε όσο κανένα άλλο στην πρόοδο και την ανάπτυξη των κοινωνιών.

Άλλωστε, αυτό φάνηκε και στην κρίση του Covid-19, όπου ο σιδηρόδρομος έδειξε ότι μπορεί να διασφαλίσει την ταχεία μεταφορά βασικών αγαθών, όπως φαρμάκων, τροφίμων και καυσίμων σε εξαιρετικές περιστάσεις.

Ο σιδηρόδρομος στηρίζει τον τουρισμό και είναι άμεσα συνυφασμένος με αυτόν. Ειδικά φέτος το καλοκαίρι, που οι συνθήκες θα είναι διαφορετικές, δεσμευόμαστε ότι θα πληθύνουν τα δρομολόγια, θα προσφέρονται ολοκληρωμένες σιδηροδρομικές τουριστικές διαδρομές και θα βοηθήσουμε με κάθε τρόπο τους πολίτες (της αλλοδαπής και της ημεδαπής) να ταξιδέψουν στην Ελλάδα, ώστε να θαυμάσουν τη μοναδική αρχαιολογική μας κληρονομιά, καθώς και το μοναδικό φυσικό κάλλος της χώρας μας, τηρώντας όλα τα μέτρα προστασίας.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανέκαθεν στήριζε τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, γι’ αυτό και καλούμε τους πολίτες να ταξιδέψουν φέτος το καλοκαίρι με τον σιδηρόδρομο και να βιώσουν αυτή την ξεχωριστή εμπειρία.

Συνέντευξη στην Ελένη Πρωτόπαππα 

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

 

Σχολιάστε ...

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

NEWSLETTER

 

 



 

 

 

Karfitsa