Πολιτική Συνεντεύξεις

Χάρης Καστανίδης στο «Π»: Το ΚΙΝΑΛ να αποκτήσει σαφή ιδεολογική ταυτότητα

Συνέντευξη για θέματα της τρέχουσας πολιτικής επικαιρότητας, τις αλλαγές που πρέπει να επέλθουν στο ΚΙΝΑΛ για να πρωταγωνιστήσει ξανά, αλλά και για θέματα της Θεσσαλονίκης παραχώρησε στο «Π» ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής, Χάρης Καστανίδης. Ο κ. Καστανίδης τόνισε πως, για να πρωταγωνιστήσει ξανά το ΚΙΝΑΛ στα πολιτικά δρώμενα, πρέπει να γίνουν μεγάλες προσπάθειες κυρίως από την ηγεσία του. Αναλύοντας τον τρόπο που μπορεί να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, εξήγησε πως το κόμμα πρέπει να αποκτήσει σαφή ιδεολογική ταυτότητα. Όσον αφορά τα σενάρια για την πρόωρη προσφυγή στις κάλπες και το ενδεχόμενο συνεργασίας του ΚΙΝΑΛ, ο κ. Καστανίδης αναφέρθηκε στη δήλωση του πρωθυπουργού για εκλογές στο τέλος της τετραετίας, εκφράζοντας θέση κατά της διεξαγωγής πρόωρων εκλογών, δηλώνοντας πως «η χώρα πρέπει να παραμείνει προσηλωμένη στην υπεράσπιση των εθνικών συμφερόντων της». Επίσης ανέφερε πως κριτήριο στη χάραξη της πολιτικής του ΚΙΝΑΛ δεν είναι τυχόν προεκλογικές ή μετεκλογικές συνεργασίες, αλλά η διατήρηση της πολιτικής αυτονομίας του.

Κύριε Καστανίδη, η Βουλή πρόσφατα ψήφισε νέο εκλογικό νόμο. Γιατί το ΚΙΝΑΛ ήταν αντίθετο και τον καταψήφισε, από τη στιγμή που είχε καταθέσει και το ίδιο πρόταση ενός συστήματος με κλιμακωτό μπόνους 35 εδρών;

Σε ένα μεικτό εκλογικό σύστημα πρέπει να τηρείται η ισορροπία ανάμεσα στις αρχές της αναλογικότητας και της κυβερνησιμότητας. Το εκλογικό σύστημα που ψήφισε η κυβέρνηση όχι μόνο δεν τηρεί την ισορροπία αυτή, αλλά πλήττει βάναυσα την αρχή της αναλογικότητας και της αντιπροσωπευτικότητας. Για να δώσω δύο συγκεκριμένα παραδείγματα, αν ένας συνασπισμός κομμάτων πάρει το 45% των ψήφων, δεν θα πάρει ούτε μία έδρα ως bonus, ενώ το δεύτερο αυτοτελές κόμμα, εάν πάρει το 30% των ψήφων, θα έχει ως bonus 30 έδρες. Επίσης, εάν το πρώτο κόμμα προτιμηθεί από το 41% των εκλογέων και το δεύτερο κόμμα από το 40,5% των εκλογέων, το μεν πρώτο κόμμα θα πάρει 50 έδρες bonus, ενώ το δεύτερο κόμμα δεν θα πάρει ούτε μία. Γίνεται αντιληπτό ότι και στις δύο περιπτώσεις φαλκιδεύεται η λαϊκή εντολή. Να σημειωθεί ότι η Κοινοβουλευτική Συνέλευση του Συμβουλίου της Ευρώπης υιοθέτησε πρόσφατα έκθεση, σύμφωνα με την οποία η ενίσχυση της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας του νικητή των εκλογών πρέπει να είναι λελογισμένη και όχι δυσανάλογη προς την πραγματική υποστήριξη που έχει μεταξύ των εκλογέων. Η πρόταση του Κινήματος Αλλαγής κινείται στο πλαίσιο των αρχών του Συμβουλίου της Ευρώπης, ενώ το κυβερνητικό εκλογικό σύστημα όχι.

Πιστεύετε πως ο κ. Μητσοτάκης θα οδηγήσει τη χώρα σε πρόωρες εκλογές; Υπάρχει ενδεχόμενο συνεργασίας του ΚΙΝΑΛ στις επόμενες εθνικές κάλπες;

Ο κ. Μητσοτάκης διαβεβαιώνει ότι οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας. Ελπίζω να το εννοεί και να μην αλλάξει την απόφασή του υπό το βάρος μικροκομματικών σκοπιμοτήτων, σε μια περίοδο ισχυρών γεωστρατηγικών εντάσεων στην Ανατολική Μεσόγειο, περίοδο στην οποία η χώρα πρέπει να παραμείνει προσηλωμένη στην υπεράσπιση των εθνικών συμφερόντων της. Σε ό,τι αφορά το Κίνημα Αλλαγής, κριτήριο στη χάραξη της πολιτικής του δεν είναι τυχόν προεκλογικές ή μετεκλογικές συνεργασίες, αλλά η διατήρηση της πολιτικής αυτονομίας του και η αποφασιστική ενίσχυση της πολιτικής του επιρροής με τη συγκρότηση σαφούς ιδεολογικής ταυτότητας και τη διαμόρφωση ενός συνεκτικού πολιτικού προγράμματος για την οριστική υπέρβαση της κρίσης, την ανάπτυξη και την κοινωνική ευημερία.

Το μεταναστευτικό-προσφυγικό είναι ένα από μεγάλα θέματα που αφήνει το αποτύπωμά του και στις τοπικές κοινωνίες. Έχουν γίνει λάθη; Εκτός από δομές φιλοξενίας, ποια άλλα βήματα πρέπει να γίνουν;

Η κυβέρνηση ως αντιπολίτευση επιδόθηκε σε μια ρητορεία πονηρού πολιτευτή για το μεταναστευτικό, αλλά, όταν ήλθε στα πράγματα, αποδείχθηκε ότι δεν είχε κανένα σχέδιο. Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της OXFAM, τους τελευταίους μήνες οι προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές προς την Ελλάδα υπερδιπλασιάστηκαν, ενώ οι συνθήκες κράτησης στα νησιά επιβαρύνθηκαν δραματικά και οι κάτοικοί τους αισθάνονται ότι δεν έχουν υποστήριξη. Μια σοβαρή πολιτική για την αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού προϋποθέτει τη συνεννόηση μεταξύ όλων των πολιτικών δυνάμεων για τη χάραξη κοινής και μόνιμης στρατηγικής. Πρώτος στόχος μιας εθνικά συμφωνημένης πολιτικής πρέπει να είναι η πίεση προς την αδρανούσα Ευρωπαϊκή Ένωση να δεχθούν και οι άλλες χώρες-μέλη να κρίνουν τις πολυάριθμες αιτήσεις παροχής διεθνούς προστασίας, ώστε να μην πέφτει όλο το βάρος στους ώμους του ελληνικού διοικητικού μηχανισμού, με αποτέλεσμα μεγάλες καθυστερήσεις. Η γρήγορη έκδοση αποφάσεων για τη διεθνή προστασία θα διευκολύνει και την ταχεία κατανομή των προσφύγων και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η κα Γεννηματά έχει δηλώσει πρόσφατα πως το Κίνημα Αλλαγής είναι ρυθμιστής, με στόχο να ξαναγίνει πρωταγωνιστής. Πώς θα γίνει αυτό; Αισθάνεστε πως υπάρχει η απαραίτητη ενότητα εντός του κόμματος, προκειμένου να επιτευχθεί αυτός ο υψηλός στόχος;

Πράγματι, το Κίνημα Αλλαγής πρέπει να γίνει πρωταγωνιστής και πάλι στη δημόσια ζωή. Θα απαιτηθούν πολλές και σοβαρές προσπάθειες. Από όλους και κυρίως από την ηγεσία. Πρώτα-πρώτα, με αφορμή και την ιδεολογική συνδιάσκεψη που θα γίνει τον επόμενο Μάρτιο, ο χώρος του δημοκρατικού σοσιαλισμού πρέπει να επανακαθορίσει τα ιδεολογικά του χαρακτηριστικά και συνεπώς το Κίνημα Αλλαγής να αποκτήσει σαφή ιδεολογική ταυτότητα. Τι ακριβώς, δηλαδή, σημαίνει σήμερα μια σοσιαλδημοκρατία που δίνει προοπτική και ελπίδα στους πολίτες για το μέλλον της δημοκρατίας, την κοινωνική συνοχή και το κράτος δικαίου. Και αυτό έχει μεγάλη σημασία, αν λάβουμε υπόψη μας ότι τα τελευταία χρόνια η σοσιαλδημοκρατία περνά κρίση στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης. Το δεύτερο που θα απαιτηθεί είναι η άμεση διαμόρφωση ενός διαφορετικού πολιτικού-καθοδηγητικού κέντρου που να διαθέτει πολιτική ικανότητα, ιδεολογική συγκρότηση και ισχυρή θέληση. Το τρίτο μέτρο που απαιτείται για την ενίσχυση του Κινήματος Αλλαγής είναι η επιλογή συγκεκριμένου αριθμού πολιτικών στελεχών, που μπορούν να διαχειριστούν με επάρκεια τον δημόσιο λόγο και τη δημόσια εικόνα της παράταξης.

Η τουρκική προκλητικότητα οδήγησε πρόσφατα τον υπουργό Εθνικής Άμυνας να δηλώσει πως, αν χρειαστεί, θα απαντήσουμε ακόμη και με στρατιωτική εμπλοκή. Θεωρείτε πως υπάρχει λόγος αυξημένης ανησυχίας; Είστε ικανοποιημένος από τις μέχρι τώρα κυβερνητικές κινήσεις;

Οι Τούρκοι διαθέτουν συνήθως ένα αξιοσημείωτο βάθος στη στρατηγική τους. Δεν είναι όμως απρόβλεπτοι και δεν είναι αλάνθαστοι. Αυτό που εμείς πρέπει να κάνουμε, και όχι μόνο στις περιόδους υψηλής έντασης, όπως τώρα, είναι να αποκτήσουμε μια σταθερή και μακροπρόθεσμη στρατηγική έναντι της Τουρκίας, ως αποτέλεσμα της σταθερής συνεννόησης των πολιτικών κομμάτων, συγκαλούμενα, όταν χρειάζεται, και από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής η Ελλάδα πρέπει να έχει διαμορφωμένες όλες τις πιθανές απαντήσεις.

Ως βουλευτής Θεσσαλονίκης θα ήθελα την πρότασή σας για τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης. Πού εντοπίζετε το πρόβλημα στον ΟΑΣΘ και τι πρέπει να γίνει, ώστε να παρέχει ποιοτικότερες υπηρεσίες;

Οι αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης κατέρρευσαν από λανθασμένες επιλογές της διοίκησης που όρισε η προηγούμενη κυβέρνηση. Λανθασμένες επιλογές κάνει και η σημερινή κυβέρνηση, κινούμενη στο ακριβώς αντίθετο πλαίσιο. Ο στόλος των λεωφορείων είναι «γερασμένος» με ευθύνη των προηγούμενων κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ, που αύξησαν δραστικά το προς απόσυρση όριο των οχημάτων. Η αφόρητη ταλαιπωρία των Θεσσαλονικέων μπορεί να αποτυπωθεί σε ένα μόνο αριθμητικό δεδομένο: Για μεγάλα χρονικά διαστήματα κυκλοφορούν λιγότερα από τα μισά λεωφορεία του στόλου του ΟΑΣΘ. Η λύση δεν είναι η μαζική παραχώρηση γραμμών στα ΚΤΕΛ. Η λύση είναι η ανανέωση του χρόνου του ΟΑΣΘ σε εύλογο χρονικό διάστημα, με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Τα πρωτογενή πλεονάσματα των κρατικών προϋπολογισμών, μετά από δέκα χρόνια θυσιών, πρέπει να διατίθενται στην ανάπτυξη και την εξυπηρέτηση των κοινωνικών αναγκών και όχι να χρησιμοποιούνται με ευκαιριακά πελατειακά κριτήρια. Επιπροσθέτως, αυτό που απαιτείται είναι η διαμόρφωση από σήμερα ενός συνολικού σχεδίου για τη διαχείριση των μέσων μαζικής μεταφοράς, ενόψει και της ολοκλήρωσης κάποια στιγμή και του έργου του Μετρό.

Ποια είναι η άποψή σας για το υφυπουργείο Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης) που υπάρχει στη Θεσσαλονίκη, το έργο που παράγει, αλλά και τις δυνατότητες που έχει, καθώς και για το πρωθυπουργικό γραφείο που διατήρησε ο κ. Μητσοτάκης;

Οι μηχανισμοί αυτοί στη σημερινή τους μορφή δεν έχουν καμιά σημασία για τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα. Αν θέλουμε να υπάρξει ένας στιβαρός και αποτελεσματικός διοικητικός μηχανισμός που να βοηθά την ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας, πρέπει να επανιδρυθεί ένα αυτοτελές υπουργείο που θα διαθέτει δύο αποφασιστικές αρμοδιότητες: α) τη διαχείριση των μειονοτικών ζητημάτων, σε όλες τις πτυχές τους, και β) την εκπόνηση και χρηματοδότηση των αναπτυξιακών σχεδίων της περιοχής, με την ενοποίηση όλων των αρμόδιων διοικητικών μηχανισμών στο πλαίσιο της αρμοδιότητάς του.

Συνέντευξη στον Γιώργο Νεοχωρίτη

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

Σχολιάστε ...

NEWSLETTER

 

 



Focus-On

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

Karfitsa