Αυτοκίνητο Οικονομία

Χωρίς… ρεύμα η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα – Τι λέει στο «Π» ο γενικός διευθυντής του ΣΕΑΑ

Μέσα σε έξι χρόνια, συμπεριλαμβανομένου του έτους που διανύουμε, μέχρι και το 2025, αναμένεται να αυξηθεί κατά έξι φορές η παραγωγή αυτοκινήτων στην Ευρώπη φτάνοντας τα τέσσερα εκατομμύρια οχήματα, ήτοι αύξηση 20% του μεριδίου τους στην αγορά.

«Η διείσδυση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην αγορά είναι πραγματικότητα ήδη στην ΕΕ και το 2,5% των νέων ταξινομήσεων αφορά επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα (αμιγώς ηλεκτρικά ή plugin υβριδικά). Στην Ελλάδα, μόλις το 0,4% της αγοράς είναι ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθώς εκλείπουν εντελώς τα κίνητρα αγοράς και κυκλοφορίας», επισημαίνει ο Δημήτρης Πάτσιος, γενικός διευθυντής Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και Δικύκλων-ΣΕΑΑ.

Εκτιμήσεις ΕΕ

Στον αντίποδα, λέει ο κ.Πάτσιος, «σε χώρες όπως η Νορβηγία, οι ταξινομήσεις επαναφορτιζόμενων αυτοκινήτων έχουν ήδη υπερβεί το 56% των καινούργιων οχημάτων. Οι εκτιμήσεις/στόχευση της ΕΕ για την εισαγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ένα στα τρία νέα αυτοκίνητα το 2030 να είναι επαναφορτιζόμενο, απαίτηση ιδιαίτερα αυστηρή, καθώς οι υποδομές είναι πολύ δύσκολο να υποστηρίξουν την εισαγωγή τεσσάρων έως πέντε εκατομμυρίων επιβατικών ετησίως. Η παραγωγή οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα συνεχίσει να καλύπτει το 65% της αγοράς, καθώς οι εκπομπές ρύπων ελέγχονται πολύ αυστηρά, λαμβάνοντας μετρήσεις ακόμη και στον δρόμο/κανονική οδήγηση. Στην Ελλάδα, εκτίμηση είναι πως μεσοπρόθεσμα η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης θα έχει ηπιότερη διείσδυση, ίσως στο 1%-2% της αγοράς 2-3 χρόνια αργότερα.

Πολύ θετικό είναι πως οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας ενδιαφέρονται ιδιαίτερα και έχουν στραφεί ήδη στον σχετικό σχεδιασμό. Πρέπει όμως να σημειωθεί ότι στη χώρα μας το επείγον ζήτημα είναι η παλαιότητα του στόλου (μέση ηλικία επιβατικών 15,9 έτη) και η κάκιστη/ανεξέλεγκτη κατάσταση των κυκλοφορούντων οχημάτων, παράλληλα με τις αθρόες εισαγωγές παλαιών αυτοκινήτων που απορρίπτουν οι χώρες της δυτικής Ευρώπης».

Οικονομικά κίνητρα

Ο ΣΕΑΑ, συνεκτιμώντας και τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στα περισσότερα νοικοκυριά στη χώρα μας, όπως και τα ιδιαίτερα επιβαρυμένα από ρύπανση αστικά κέντρα, έχει προτείνει μία σειρά εφικτών οικονομικών και κυκλοφοριακών κινήτρων για τη διευκόλυνση στην απόκτηση ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος και την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας.

Τα οικονομικά κίνητρα που προτείνει ο Σύνδεσμος είναι σημαντικά,αλλά θέλουμε δρόμο ακόμα για να πούμε ότι μπορούν να γίνουν πραγματικότητα. Περιλαμβάνουν:«Επιδότηση 3.000 ευρώ για τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα/rangeextender και 1.500 για τα plugin υβριδικά αυτοκίνητα,προσαύξηση κατά 50% των εξόδων που εκπίπτουν στις επιχειρήσεις από τη χρήση επαναφορτιζόμενων οχημάτων και εξαίρεση από τη φορολογία παροχής σε είδος για τους εταιρικούς χρήστες επαναφορτιζόμενων οχημάτων».

Σε συνδυασμό με τα οικονομικά, ο ΣΕΑΑ προτείνει και κυκλοφοριακά κίνητρα:«Προνομιακή, δωρεάν στάθμευση σε δημόσιους χώρους,υποχρέωση παροχής προνομιακών, δωρεάν θέσεων στα parking μεγάλων εμπορικών καταστημάτων (π.χ. supermarkets, malls κ.λπ.),ελεύθερη πρόσβαση στις λεωφορειο-λωρίδες για τους οδηγούς ηλεκτρικών επαναφορτιζόμενων οχημάτων».Και ειδικά μέτρα για τα ταξί:«Επαρκής επιδότηση για την απόκτηση ενός επαναφορτιζόμενου ηλεκτρικού ταξί. Προνομιακοί χώροι αναμονής («πιάτσες») για τους ιδιοκτήτες-οδηγούς επαναφορτιζόμενων ταξί».

Τα διαφορετικά είδη ηλεκτροκίνητων οχημάτων που «δίνουν ευχέρεια των επιλογών στο αγοραστικό κοινό», διαχωρίζονται: στις κύριες κατηγορίες των αμιγώς ηλεκτροκίνητων(BEVs) και των επαναφορτιζόμενων υβριδικών οχημάτων, που είναι εξοπλισμένα με μπαταρία επαναφορτιζόμενη για ημερήσια χρήση, αλλά και με κινητήρα καυσίμου (PHEVs) για μακρύτερες διαδρομές.

Καθορισμός όρων

Στις αρχές Ιουνίου είχαμε από πλευράς Πολιτείας τη δημοσίευση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) (42863/438)για τον «καθορισμό των όρων, των προϋποθέσεων και των τεχνικών προδιαγραφών για την εγκατάσταση συσκευών φόρτισης συσσωρευτών ηλεκτροκίνητων οχημάτων (σημεία επαναφόρτισης), στις εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης οχημάτων, σε δημοσίως προσβάσιμα σημεία επαναφόρτισης κατά μήκος του αστικού, υπεραστικού και εθνικού οδικού δικτύου καθώς και σε χώρους στάθμευσης δημόσιων και ιδιωτικών κτιρίων».

Στην ΚΥΑ προβλέπεται μεταξύ άλλων: «Η δημιουργία Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, όπου θα καταγράφονται και οι πληροφορίες (ηλεκτρονικό μητρώο) για τις υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Το ηλεκτρονικό μητρώο της πλατφόρμας αυτής θα είναι διαλειτουργικό με τα υπόλοιπα ηλεκτρονικά μητρώα των υπολοίπων κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Μέσω αυτής θα δίνεται η δυνατότητα πληροφόρησης των πολιτών όλων των ευρωπαϊκών χωρών, για τη διαθεσιμότητα των σημείων φόρτισης σε κάθε γεωγραφική περιοχή, καθώς και τεχνικές (χρόνος φόρτισης κτλ.) ή εμπορικές (κόστος ενέργειας) πληροφορίες σχετικά με το κάθε σημείο φόρτισης. Στο πλαίσιο ανάπτυξης του διαλειτουργικού αυτού μητρώου, είναι σε εξέλιξη το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα “Data Collection”, όπου η χώρα μας συμμετέχει και εκπροσωπείται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Στόχοςείναιη ενιαία κωδικοποίηση των ηλεκτρονικών συστημάτων, όλων των ευρωπαϊκών χωρών, τα οποία θα παρέχουν πληροφόρηση για τα σημεία φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων».

Επόμενο βήμα προκειμένου να συμπληρωθεί το θεσμικό πλαίσιο για την ηλεκτροκίνηση στη χώρα μας, «είναι η υπογραφή Υπουργικής Απόφασης, σχετικά με τους όρους και τη λειτουργία των Φορέων Εκμετάλλευσης υποδομών επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, όπου αφορά στην οργάνωση της αγοράς ηλεκτροκίνησης, (μοντέλο λειτουργίας υποδομών φόρτισης) την τιμολόγηση των υπηρεσιών κ.ά.».

Κυριαρχία υβριδικών

Στην Ευρώπη,οι αυτοκινητοβιομηχανίες ήδη σχεδιάζουν τα επόμενα βήματα της ηλεκτροκίνησης, έχοντας όμως να επιλύσουν το μεγαλύτερο πρόβλημα που είναι η έλλειψη ικανού αριθμού σταθμών φόρτισης.

Σε ό,τι αφορά το εμπόριο ηλεκτρικών και υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων, στην αγορά κυριαρχούν τα υβριδικά βενζινοκίνητα, τα οποία αντιπροσώπευσαν το 67% της αξίας των εισαγωγών της ΕΕ και το 60% της αξίας των εξαγωγών της ΕΕ. Τα ηλεκτρικά οχήματα από μόνα τους αντιπροσώπευσαν το 32% των εισαγωγών και το 39% των εξαγωγών της ΕΕ.

Σύμφωνα με τηEurostat, το 2018η Ευρωπαϊκή Ένωση εξήγαγε ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα, αξίας 4,7 δισ. ευρώ.Κύριοι προορισμοί των ευρωπαϊκών εξαγωγών οχημάτων ήταν η Νορβηγία (39%), οι ΗΠΑ (23%) και η Κίνα (10%).Οι εισαγωγές (αντιστοίχως) προήλθαν κυρίως από τη Νότια Κορέα (48%), την Ιαπωνία (35%) και τις ΗΠΑ (10%).

Πολλά νέα μοντέλα το 2021

Μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι Volkswagen, BMW, Daimler, PSA, Renault-Nissan-Mitsubishi,Fiat Chrysler, Ford,βλέπουν την ηλεκτροκίνηση ολοένα και πιο θετικά–παρά το αυξημένο κόστος της επένδυσης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα–, ποντάροντας στην εξέλιξη των ηλεκτρικών οχημάτων. Οι ειδικοί πάντως αναφέρουν ότι τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα θα κυριαρχήσουν στην αγορά για τουλάχιστον ακόμη μια δεκαετία. διευκρινίζοντας όμως ότι «πλησιάζει το τέλος των κινητήρων εσωτερικής καύσης».

Οι προβλέψεις θέλουν περισσότερα από 200 νέα μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων να είναι διαθέσιμα στις ευρωπαϊκές αγορές το 2021, από περίπου 60 που ήταν το 2018. Οι ειδικοί αναμένουν ότι έως το 2025 οι καταναλωτές θα μπορούν να επιλέξουν μεταξύ 330 διαθέσιμων μοντέλων ηλεκτρικών οχημάτων.

Οι υποδομές είναι καθοριστικός παράγοντας στην ανάπτυξη τη ηλεκτροκίνησης. Στη Γερμανία, για παράδειγμα,υπάρχουν σήμερα περίπου 17.400 σημεία φόρτισης. Που σημαίνει ότι σε κάθε σημείο φόρτισης αντιστοιχούν πέντε ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τα 83.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν σε όλη τη χώρα.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής,το 2018 καταχωρήθηκαν 208.000 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μια αύξηση της τάξης του 100%, σε σχέση με το 2017.

του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παρασκήνιο»

Σχολιάστε ...

ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Παρασκήνιο» σε μορφή PDF

NEWSLETTER

Focus-On


Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

Karfitsa