Οικονομία

Όχι στη «συνεκμετάλλευση»

Θα προχωρήσει ο EastMed, διαβεβαιώνει ο καθηγητής Γιάννης Μανιάτης,πρώην υπουργός και βουλευτής Αργολίδας ΚΙΝΑΛ, σε συνέντευξή του στο «Π». Δηλώνει ότι «τα ΕΛΠΕ είναι μια ακόμη αποτυχία ιδιωτικοποίησης της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ», που έκανε«το λαθρεμπόριο καυσίμων ζήτημα μηδενικής σημασίας» και διευκρινίζει ότι «το κοινωνικό πρόσωπο της ΔΕΗ»είναι συνυφασμένο με την οικονομική της υγεία. Απεύχεται τη «συνεκμετάλλευση» στο Αιγαίο με την Τουρκία και μιλά εμφατικά για τον«προοδευτικό πατριωτισμό».

ΟEastMed είναι ένα πολιτικό πρότζεκτ που θέλει την παράκαμψη της Τουρκίας. Αναρωτιέμαι αν μπορεί να γίνει και πραγματικότητα, αν δεν βρεθούν επαρκείς, μεγάλες ποσότητες φυσικού αερίου, και με την Ιταλία να αρνείται να περάσει ο αγωγός από το έδαφός της.

Πρόκειται για το πιο σπουδαίο πολιτικό κι ενεργειακό πρότζεκτ της Μεσογείου, που αναβαθμίζει τη γεωπολιτική θέση της χώρας και αποτελεί μια νέα πηγή ενεργειακής τροφοδοσίας όλης της ΕΕ. Κάποτε μάς κατηγορούσαν, εμάς που οραματιστήκα με αυτό το σπουδαίο έργο, ως υπερβολικούς, επειδή δήθεν τα μεγάλα βάθη της περιοχής, καθώς και τα ισχυρά lobbiesυποστήριξης του αγωγού μέσω Τουρκίας, δεν θα επέτρεπαν ποτέ να γίνει πραγματικότητα. Με αποφασιστικότητα και τεκμηριωμένες μελέτες, αποδείξαμε ότι το έργο είναι εφικτό τεχνικά, χρηματοοικονομικά ελκυστικό, ενώ γεωστρατηγικά αναβαθμίζει και τις τρεις χώρες, Ισραήλ-Κύπρο-Ελλάδα. Επιπλέον, θα άρει την ενεργειακή απομόνωση 4 Περιφερειών της Ελλάδας (Κρήτη, Πελοπόννησο, Δυτική Ελλάδα, Ήπειρος) και θα μειώσει κατά 40% το ενεργειακό κόστος 100.000 μικρομεσαίων επιχειρήσεων και 2.200.000 κατοίκων.

Οι απαραίτητες ποσότητες φυσικού αέριου υπάρχουν.Τα τελευταία χρόνια, με την ανακάλυψη του «Zohr» στην Αίγυπτο, του «Γλαύκου» στην Κύπρο, καθώς και των πολύ μεγάλων κοιτασμάτων που αναμένουμε νότια της Κρήτης, διασφαλίζουμε απολύτως το «γέμισμα» του EastMed.Η μισή σημερινή ιταλική κυβέρνηση, τα Πέντε Αστέρια, έχει επιφυλάξεις, όμως είναι θετική η Λέγκα του Βορρά του Σαλβίνι. Μετά τις ευρωεκλογές, δεν θα υπάρχει κανένα πρόβλημα.

Έχω γίνει αποδέκτης ερωτήσεων για τον TAP, γιατί δεν πληρώνει και διόδια, εκτός από τα αντισταθμιστικά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες; 

Οι αγωγοί όπως ο TAP, που υπόκεινται στο ενεργειακό καθεστώς της ΕΕ, δεν πληρώνουν διόδια στα κράτη-μέλη. Τα αντισταθμιστικά οφέλη των τοπικών κοινωνιών που εξασφάλισε η σημερινή κυβέρνηση είναι πενιχρά. Εμείς διεκδικούσαμε τριπλάσια, με τη διαπραγματευτική μας ομάδα. Σε κάθε περίπτωση, το 1 δισ.κυβ. μέτρα που διασφαλίσαμε για την ελληνική αγορά, καθώς και η τροφοδότηση από τον TAP του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB,στηρίζει αποφασιστικά την εσωτερική ενεργειακή αγορά και τη γεωστρατηγική αναβάθμιση της χώρας, αφού θα τροφοδοτεί τον «Κάθετο Διάδρομο» των ανατολικών Βαλκανίων, από Ελλάδα μέσω Βουλγαρίας προς Ρουμανία και από βορειότερα.

Ποιος πιστεύετε ότι ευθύνεται για τη μη κατάθεση δεσμευτικών προσφορών από τους επενδυτές που συμμετείχαν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την απόκτησητου 50,1% του μετοχικού κεφαλαίου των ΕΛΠΕ; Συμφωνείτε το Δημόσιο να ελέγχει το 51% της holding εταιρείας, στην οποία θα περιέλθει η δραστηριότητα των υδρογονανθράκων;

Πρόκειται για μια ακόμη αποτυχία ιδιωτικοποίησης της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, μετά τα τραγικά λάθη στην παραχώρηση του Αεροδρομίου των Σπάτων και το σκάνδαλο των 600 εκατ. ευρώ που επρόκειτο να χαρίσουν στους ιδιώτες. Για τους Υδρογονάνθρακες, είναι βέβαιο ότι αποτελούν εθνική περιουσία για τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος. Η αξιοποίησή τους πρέπει να γίνεται με πλειοψηφική συμμετοχή του Δημοσίου και μεγιστοποίηση του κοινωνικού οφέλους.

Βρίσκετε βάσιμη την αισιοδοξία των ΕΛΠΕ για λειτουργία του αγωγού στα Σκόπια;

Ο αγωγός εγκαινιάστηκε το 1999 από τον τότε υπουργό Ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ Βαγγέλη Βενιζέλο, είναι η μεγαλύτερη ελληνική επένδυση στη γειτονική χώρα, χωρίς να εκχωρήσουμε όνομα, ταυτότητα και γλώσσα Μακεδονίας, όπως η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Υπάρχουν νομικά προβλήματα στη λειτουργία του αγωγού, που πρέπει να λυθούν με βάση τις υφιστάμενες συμφωνίες. Είμαι βέβαιος ότι η διαπραγματευτική ικανότητα των ΕΛΠΕ θα βοηθήσει να πείσουμε για τα δικά μας δίκαια.

Πιστεύετε ότι η άνοδος της τιμής των καυσίμων οφείλεται, εκτός από την υψηλή φορολογία, και στην έλλειψη υγιούς ανταγωνισμού των διυλιστηρίων;

Οι φόροι στα ελληνικά καύσιμα είναι το 70% της τελικής τιμής. Πάντα η τιμή επηρεάζεται από την τιμή των διυλιστηρίων, όπου ασφαλώς υπάρχουν περιθώρια μεγαλύτερου ανταγωνισμού. Το λαθρεμπόριο καυσίμων,ενώ ήταν σημαία της σημερινής κυβέρνησης ως αντιπολίτευσης, σήμερα αποτελεί ζήτημα μηδενικής σημασίας. Ενώ το 2014 στο υπουργείο Ενέργειας με τα ΚΕΔΑΚ διενεργήσαμε πάνω από 4.000 ελέγχους, ο ΣΥΡΙΖΑ το 2018 διενήργησε μόλις 800.

Πέραν της αισιοδοξίας που έχει καλλιεργηθεί για τις έρευνες υδρογονανθράκων σε Ιόνιο, Δυτική Ελλάδα, Κρήτη, πότε βλέπετε να έχουμε μια πρώτη καλή εικόνα, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα; Θα… γεμίσει το «ταμείο αλληλεγγύης γενεών»;

Με το δικό μας χρονοδιάγραμμα, σήμερα αντί για 0! (μηδέν) ευρώ στα δημόσια ταμεία, θα είχαμε εισροή άνω των 500 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο και σε βάθος 5ετίας θα ξεπερνούσαμε τα 3 δισ. ευρώτ ον χρόνο.Με τον Ν. 4162/2013 διασφαλίσαμε ότι το 75% των δημοσίων εσόδων θα… γεμίσει το «Ταμείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης Γενεών», ενώ το υπόλοιπο 25% θα κατευθυνθεί σε αναπτυξιακά και περιβαλλοντικά έργα των Περιφερειών, καθώς και στη χρηματοδότηση των ελληνικών Πανεπιστημίων για στήριξη της νέας γενιάς. Σήμερα θα έπρεπε να έχουμε τουλάχιστον έξι γεωτρύπανα, που να παράγουν φυσικό αέριο στις περιοχές Πατραϊκός, Κατάκολο, Ιωάννινα, Άρτα – Πρέβεζα, Αιτωλοακαρνανία, Αχαΐα.

Μήπως οι υδρογονάνθρακες μάς οδηγήσουν σε μια «συνεκμετάλλευση» στο Αιγαίο;

Εύχομαι τέτοιου είδους σκέψεις να μην περνούν από το μυαλό κανενός κυβερνητικού παράγοντα. Το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας διασφαλίζει απολύτως τα εθνικά συμφέροντα. Εμείς με τον Ν. 4001/2011 νομοθετήσαμε για πρώτη φορά τα όρια της ΑΟΖ, ώστε μόνο ο ελληνικός λαός να είναι ο ιδιοκτήτης του ορυκτού μας πλούτου. Η κυβέρνηση, δυστυχώς, κινείται με σκοτεινό τρόπο, μη ενημερώνοντας κανέναν και με τραγικές καθυστερήσεις που επέτρεψαν στην Τουρκία να διεκδικεί ακόμη και τα θαλάσσια οικόπεδα 15 και 20 νότια της Κρήτης, τα οποία είχαμε διασφαλίσει και προκηρύξει με τον διεθνή διαγωνισμό του 2014. Η καταχώριση των οικοπέδων αυτών στον χάρτη που δημοσιεύσαμε στην Εφημερίδα της ΕΕ έπρεπε να έχει οδηγήσει τη σημερινή κυβέρνηση στην εγκατάσταση, τουλάχιστον σε αυτά, πετρελαϊκών κολοσσών, που θα θωράκιζαν τα εθνικά συμφέροντα. Οι αρμόδιοι, με πρώτο τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, κοιμούνται τον ύπνο της αδιαφορίας.

Θα τα καταφέρουμε να προχωρήσουμε σε μια νέα ενεργειακήεποχή; Μπορεί να αντεπεξέλθει το κράτος, το Δημόσιο;

Η Ελλάδα μπορεί να τα καταφέρει να περάσει στη σύγχρονη εποχή της Ενεργειακής Δημοκρατίας και της καταπολέμησης της Ενεργειακής Φτώχειας, με αξιοποίηση της σύγχρονης Ψηφιακής Τεχνολογίας και των τεράστιων προοπτικών παραγωγής «Πράσινης Ενέργειας» από Αιολικά-Φωτοβολταϊκά Πάρκα, Γεωθερμία, Βιομάζα κ.ά.

Ποια βήματα πρέπει να κάνει η ΔΕΗ ΑΕ για να σταθεί στα πόδια της καινα διατηρήσει ένα κοινωνικό πρόσωπο;

Από 400 εκατ. ευρώ κέρδη το 2014 που την παραδώσαμε, το 2018 η ΔΕΗ είχε 400 εκατ. ευρώ ζημιές. Ο ΣΥΡΙΖΑ την οδηγεί στην καταστροφή. Απαιτείται πλήρες πλαίσιο εκσυγχρονισμού της εσωτερικής της λειτουργίας, στροφή στο αέριο και στις ΑΠΕ, και βεβαίως στρατηγικές συμμαχίες που θα την βοηθήσουν να αποκτήσει την αναγκαία ρευστότητα και τεχνογνωσία. Το κοινωνικό πρόσωπο μπορεί να υπάρχει μόνο αν η εταιρεία είναι οικονομικά υγιής.

Μιλάτε διαρκώς για τον «προοδευτικό πατριωτισμό». Δώστε μας ένα απτό παράδειγμα που να αφορά την επαρχία και να έχει ενεργειακό χαρακτήρα. 

Προοδευτικός πατριωτισμός είναι η πίστη σε μια Ελλάδα εξωστρεφή, κοσμοπολίτικη, με εθνική αυτοπεποίθηση και με Έλληνες που νιώθουν ξανά περήφανοι, πιστεύουν στις δυνατότητές τους. Σημαίνει,εκτός από αγάπη για την πατρίδα, ένα δίκαιο κοινωνικό κράτος, που δημιουργεί θέσεις εργασίας και παράγει νέο εθνικό πλούτο, χωρίς να έχει ανάγκη από δανειστές και δάνεια. Η Περιφερειακή Ανάπτυξη που θα προκύψει με τη διέλευση του EastMed από τις 4 Περιφέρειες, καθώς και τα περίπου 50-70 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο που θα επενδύονται σε καθεμία από τις αυτές, λόγω των κοιτασμάτων υδρογονανθράκων, αναδεικνύουν την περιφερειακή συμβολή του προοδευτικού πατριωτισμού.

Να διατεθούν κονδύλια για περιβαλλοντικές δράσεις

Στις ερωτήσεις που αφορούν το ζήτημα της αποθήκευσης Ενέργειας και τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής,ο καθηγητής Γιάννης Μανιάτης απαντά ως εξής:

Χωρίς αποθήκευση Ενέργειας μπορούν να σταθούν με αξιώσεις οι ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας;

Η αποθήκευση Ενέργειας αποτελεί την κορυφαία πρόκληση για επέκταση των ΑΠΕ σε όλο τον κόσμο. Ευτυχώς, οι εξελίξεις της τεχνολογίας φέρνουν αισιόδοξα μηνύματα.

Η κλιματική αλλαγή έχει θετική εκδοχή; 

Ουδέν κακόν αμιγές καλού. Οφείλουμε να αντιδράσουμε στις αναμενόμενες αρνητικές επιδράσεις, παίρνοντας μέτρα αποτροπής της αύξησης της παγκόσμιας θερμοκρασίας πάνω από 2 βαθμούς Κελσίου. Τα κονδύλια, αντί για επούλωση των καταστροφικών συνεπειών, να διατεθούν για περιβαλλοντικές και αναπτυξιακές δράσεις αποτροπής και αποφυγής των συνεπειών αυτών.

του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο

Σχολιάστε ...

ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Παρασκήνιο» σε μορφή PDF

NEWSLETTER




Focus-On


Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

Karfitsa