Media Slider

13 χρόνια δίπλα σας το «ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ» – Ανανεωμένοι συνεχίζουμε τον αγώνα της ενημέρωσης

Έπιασε αισίως το…13άρι το «ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ». Συμπλήρωσε 13 χρόνια ζωής η εφημερίδα σημαία του Ομίλου μας. Η εφημερίδα που, χωρίς οικονομικούς «προστάτες» και στηριζόμενη μόνο στην αγάπη χιλιάδων αναγνωστών της, κατάφερε να παραμένει όρθια μέσα στις ασφυκτικά πνιγηρές συνθήκες, που διαμόρφωσαν τα μνημόνια και η οικονομική κρίση. Και που ανανεωμένη και δυναμική ετοιμάζεται τώρα να ριχτεί στον παρεμβατικό της αγώνα, της ενημέρωσης, της στήριξης, αλλά και του ελέγχου της εξουσίας, στις νέες μεταμνημονιακές συνθήκες.

Καθώς η χώρα βγήκε από τα μνημόνια, ο τομέας των Μέσων Ενημέρωσης στην Ελλάδα και ειδικότερα των εφημερίδων βρίσκεται τώρα μπροστά σε ένα σταυροδρόμι κρίσιμων αποφάσεων, αλλά και αναπόφευκτων ανακατατάξεων. Ο συνδυασμός αυτού που ονομάζουμε κρίση του Τύπου με την οικονομική κρίση έχει προκαλέσει ασφυκτικές πιέσεις σε όλα τα Μέσα και έχει οδηγήσει σε οικονομικά αποτελέσματα που πολύ απλά δεν είναι δυνατόν να διατηρηθούν. Ήδη πολλές εφημερίδες έχουν υποθηκεύσει όλα τα περιουσιακά στοιχεία τους και πληρώνουν τους μισθούς με δανεικά, την ίδια στιγμή που οι τράπεζες αδυνατούν να τις χρηματοδοτήσουν.

Επέρχεται, λοιπόν, το τέλος των εφημερίδων; Ασφαλώς όχι, αλλά τον κώδωνα του κινδύνου έχουν κρούσει ήδη οι εκδότες, σε μακροσκελή τους ανακοίνωση, στην οποία αναφέρεται πως, παρότι έχουν κάνει συγκεκριμένες
προτάσεις τόσο στον αρμόδιο υπουργό όσο και τον ίδιο τον πρωθυπουργό κ. Τσίπρα, το μόνο που εισέπραξαν είναι
υποσχέσεις. Στην ανακοίνωση τονίζεται ότι, στην εποχή των μνημονίων, ο κλάδος των εφημερίδων δέχεται συνεχή
πλήγματα με την αύξηση ασφαλιστικών εισφορών, την εισφορά 2% επί του τζίρου, την κατάργηση κρατικών δημοσιεύσεων, την κατάργηση της υποχρεωτικής δημοσίευσης Ισολογισμών κ.λπ. Αναφέρουν, ακόμα, ότι σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπάρχουν προγράμματα ενίσχυσης του Τύπου (χρηματικές ενισχύσεις, χαμηλοί συντελεστές ΦΠΑ, ακόμα και μηδενικοί, επιδοτήσεις μεταφοράς και διανομής των εφημερίδων κ.λπ.), με πλήρη διαφάνεια. Και καταλήγουν στην ανακοίνωσή τους ότι στην Ελλάδα συνεχώς ανακοινώνονται προθέσεις λήψης μέτρων στήριξης, χωρίς ποτέ να υλοποιείται τίποτα συγκεκριμένο.

Για πόσο καιρό ακόμη όμως μπορεί να συνεχιστούν έτσι τα πράγματα;
Δυστυχώς, οι παράγοντες που θα μπορούσαν να κινητοποιηθούν για να βρεθούν λύσεις κοιμούνται τον ύπνο τον βαθύ. Τη στιγμή που σε άλλες χώρες, όπως στη Γαλλία, γίνονται παρεμβάσεις με στόχο όχι μόνο την οικονομική ενίσχυση, αλλά και την αύξηση της κυκλοφορίας των εφημερίδων, ιδίως μεταξύ των νέων, στην Ελλάδα οι ιθύνοντες είτε προσπαθούν να ποδηγετήσουν τα ΜΜΕ είτε επιχειρούν να τα απαξιώσουν.
Πράγμα παράδοξο, ιδίως αν ληφθούν υπ’ όψιν οι επίσημες θέσεις όλων των κομμάτων για τη σημασία που έχει
η ενημέρωση στην αποτελεσματική λειτουργία της Δημοκρατίας.

Τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα στην εποχή της οικονομικής κρίσης, έχει ανασταλεί η έκδοση εφημερίδων και
περιοδικών, έχει σημειωθεί διακοπή λειτουργίας ραδιοτηλεοπτικών σταθμών καθώς και υπαγωγή στο άρθρο 99
(πτώχευση) επικοινωνιακών ομίλων που κάποτε θεωρούνταν εύρωστοι και καινοτόμοι. Εξεδόθησαν βέβαια και
νέα έντυπα, αλλά η κυκλοφοριακή τους απήχηση είναι δυσανάλογη των επενδύσεων που έχουν γίνει. Ακόμη και οι πιο ισχυροί όμιλοι μέσων επικοινωνίας στη χώρα μας έχουν «χτυπηθεί» από την κρίση, με αποτέλεσμα να προβαίνουν σε απολύσεις εργαζομένων και σε μειώσεις μισθών.

Στα χρόνια των μνημονίων έχουν χαθεί περισσότερες από 10.000 θέσεις εργασίας στον χώρο των ΜΜΕ και αρκετοί εκδοτικοί φορείς αντιμετωπίζουν έντονα οικονομικά προβλήματα. Έτσι, οι εργαζόμενοι, ακόμη και στα «καλύτερα μαγαζιά», νιώθουν εξίσου ανασφαλείς με τους υπόλοιπους συναδέλφους τους. Η περίοδος αυτή, αφενός, λόγω λανθασμένων στρατηγικών, αλλά κυρίως λόγω της καταβαράθρωσης της διαφημιστικής δαπάνης και των «παράπλευρων επιπτώσεων» της οικονομικής ύφεσης, κινδυνεύει να χαρακτηριστεί μία από τις χειρότερες στην περίοδο του δημοσιογραφικού επαγγέλματος, τουλάχιστον από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Η κατάσταση που βιώνουν σήμερα οι επιχειρήσεις του Τύπου είναι πρωτόγνωρη. Με μείωση των εσόδων από
την κυκλοφορία της τάξεως του 40% και της διαφήμισης 60%, τα ελλείμματα έχουν «εκτιναχθεί». Από την άλλη πλευρά όμως, η απήχηση των Μέσων και δη των εφημερίδων, όπως το «ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ», εξακολουθεί να κινείται σε υψηλά επίπεδα. Ωστόσο, δυστυχώς, αυτή η αυξημένη απήχηση δεν μεταφράζεται και σε αυξημένα
έσοδα. Η κρίση είναι, δυστυχώς, γενική. Και η πρώτη άμεση παρενέργεια της κρίσης ήταν και είναι αποφάσεις για
δραματικές περικοπές στο κόστος. Βέβαια, η μεγάλη πρόκληση για τις εφημερίδες δεν είναι να περικόψουν τα έξοδά τους, αλλά να μπορέσουν να αναπτυχθούν μέσα στο καινούργιο τοπίο της ενημέρωσης. Το «ΠAΡAΣKHNIO»
ασφαλώς έχει και αυτό πληγεί από την οικονομική κρίση.

Είχαμε, όμως, την έμπνευση να προχωρήσουμε έγκαιρα σε τολμηρές ανανεωτικές κινήσεις (τις οποίες και θα συνεχίσουμε) και οι οποίες, προσαρμοσμένες στο νέο περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί, απέφεραν θετικά αποτελέσματα. Και είναι ίσως η μόνη από τις «παραδοσιακές» εφημερίδες, από αυτές δηλαδή οι οποίες εκδίδονταν και πριν από την εποχή των μνημονίων, που κατάφερε μέσα στην κρίση όχι μόνον να σημειώσει ποιοτική βελτίωση, αλλά να σταθεροποιήσει την κυκλοφορία της. Και αυτό οφείλεται στη σκληρή δουλειά και στην προσφορά του στελεχιακού δυναμικού της εφημερίδας και σε όλους τους εργαζομένους, αλλά και σε εσάς, τους πολυπληθείς αναγνώστες της εφημερίδας, που αναγνωρίσατε έμπρακτα την προσπάθειά μας
για έγκυρη, πλουραλιστική, αντικειμενική ενημέρωση, για κριτική και έλεγχο της εξουσίας.

Η υπόσχεση που σας δίνουμε είναι πως και τα επόμενα χρόνια θα είμαστε δίπλα σας.

του εκδότη Νίκου Καραμανλή

 

 

Σχολιάστε ...

ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ

Κάντε κλικ στο εξώφυλλο και διαβάστε την τελευταία έκδοση της Εφημερίδας «Παρασκήνιο» σε μορφή PDF

NEWSLETTER


Focus-On


Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

Karfitsa