Σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη, ο βουλευτής Ρεθύμνου της ΝΔ Γιάννης Κεφαλογιάννης μιλάει στο «Π» για τη βαριά πολιτική κληρονομιά που κουβαλάει, για τις προκλήσεις που αντιμετώπισε ως υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών αλλά και για το μπάσκετ, τα Ανώγεια και την Κρήτη.

Για ένα πολύ μεγάλο και πολύ κρίσιμο διάστημα, διατελέσατε υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Ποια ήταν η σημαντικότερη πρόκληση που αντιμετωπίσατε;

Θα έλεγα αυτή της οδικής ασφάλειας. Σύνθετο και πολυπαραγοντικό πρόβλημα, με προεκτάσεις σε πολλά πεδία της κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας. Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης που παρουσιάσαμε τον περασμένο Φεβρουάριο με τον υπουργό Κώστα Καραμανλή, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, είναι για εμένα μια σημαντική πολιτική παρακαταθήκη. Συμπυκνώνει έναν εθνικό στόχο, τη μείωση των νεκρών κατά 50% την επόμενη δεκαετία, τα εργαλεία για να τον πετύχουμε, όπως η Κυβερνητική Επιτροπή και το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας, και μια σειρά από επιμέρους δράσεις και θεσμικές ενέργειες.

Πολλές από αυτές, όπως τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, η Μικροκινητικότητα, η σύσταση της Κυβερνητικής Επιτροπής, η θέσπιση Μητρώου Εποπτών ΚΤΕΟ, έχουν γίνει ήδη νόμοι του κράτους. Άλλες, όπως η αναθεώρηση του ΚΟΚ, βρίσκονται σε ένα πολύ ώριμο στάδιο, ενώ κάποιες μόλις ολοκληρώθηκαν. Μία εξ αυτών αφορά το σχέδιο νόμου για τη θεωρητική και πρακτική εξέταση των υποψήφιων οδηγών, το οποίο ψηφίστηκε την περασμένη εβδομάδα. Είναι μια σημαντική τομή που αλλάζει πολλά πράγματα στην κατεύθυνση της βελτίωσης της εκπαίδευσης των υποψήφιων οδηγών.

Πόσο ασφαλές είναι να κυκλοφορεί κάποιος σήμερα χωρίς το αυτοκίνητό του σε μια μεγαλούπολη όπως η Αθήνα; Για παράδειγμα, ένας ποδηλάτης;

Θα έλεγα πολύ λίγο. Η αλήθεια είναι ότι, για δεκαετίες, το όραμα πολλών κυβερνήσεων και αιρετών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σε σχέση με τις μεταφορές, εξαντλούνταν γύρω από έναν βασικό στόχο: τη διευκόλυνση και την περαιτέρω ανάπτυξη της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας. Ως αποτέλεσμα, η κινητικότητα στις πόλεις μας έχει εισέλθει προ πολλού σε έναν φαύλο κύκλο. Η εντεινόμενη χρήση των μηχανοκίνητων μέσων μεταφοράς επιβάλλει νομοτελειακά την αύξηση της χωρητικότητας των οδικών υποδομών. Οι υποδομές με τη σειρά τους αυξάνουν περαιτέρω τη χρήση των μηχανοκίνητων μέσων μεταφοράς, που με τη σειρά τους γεννούν την ανάγκη για νέες υποδομές. Το αδιέξοδο είναι νομίζω προφανές σε όλους μας.

Χρειαζόμαστε τολμηρές αλλαγές σε όλα τα επίπεδα. Στον σχεδιασμό και τη χρηματοδότηση των υποδομών, τους κυκλοφοριακούς κανόνες, στα κίνητρα για τη συστηματική χρήση των δημόσιων μέσων μαζικής μεταφοράς και κυρίως στη νοοτροπία. Για να το πω απλά, απαιτείται να «ξεβολευτούμε» όλοι μας. Ο βασικός στόχος δεν μπορεί να είναι αποκλειστικά η κυκλοφοριακή ικανότητα και η ταχύτητα του αυτοκινήτου, αλλά η προσβασιμότητα και η ποιότητα ζωής. Αυτόν τον στόχο υπηρετούν τα Σχέδια Βιώσιμης Κινητικότητας που θεσμοθετήσαμε τον περασμένο Μάρτιο.

Ποιο είναι το προσωπικό στοίχημα που έχετε θέσει για το Ρέθυμνο;

Η ολοκλήρωση όλων των αναγκαίων θεσμικών ενεργειών προκειμένου να αρχίσει η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης. Είναι ένα στοίχημα που έθεσα από τη πρώτη μέρα που εκλέχθηκα βουλευτής το 2012 και το οποίο παρακολούθησα ακόμη πιο στενά, κατά τη θητεία μου στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μαζί με τον υπουργό Κώστα Καραμανλή.

Έχουν γίνει βήματα προόδου στο έργο;

Το πρώτο και ίσως το πιο σημαντικό βήμα για την υλοποίηση του ΒΟΑΚ έγινε τον περασμένο Μάιο με την κατάθεση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Για πρώτη φορά οι πολίτες της Κρήτης είδαν και άκουσαν πολύ συγκεκριμένα πράγματα. Για να το συνδέσω και με τη προηγούμενη ερώτησή σας, πρόκειται για ένα έργο υποδομής που δεν θα βελτιώσει απλώς την ποιότητα ζωής των κατοίκων και θα συμβάλλει στην ανάπτυξη του νησιού. Θα αναβαθμίσει σημαντικά και την οδική ασφάλεια που, ιδιαίτερα στην Κρήτη, αποτελεί ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα.

Κατάγεστε από μια πολύ σημαντική και ισχυρή πολιτική οικογένεια της Κρήτης. Το γεγονός αυτό εσείς το εκλαμβάνετε ως ηθικό βάρος ή ως προίκα;

Η πολιτική καταγωγή είναι συχνά ένα είδος «διαβατηρίου» για την είσοδο στην πολιτική. Το διαβατήριο αυτό όμως μπορεί να αποδειχθεί και εμπόδιο. Η κληρονομιά του ονόματος συχνά δημιουργεί συγκεκριμένες προσδοκίες. Όσοι αρχικά σε έχουν στηρίξει λόγω του ονόματος περιμένουν από εσένα συγκεκριμένη πολιτική συμπεριφορά, συγκεκριμένο τρόπο δράσης, ακόμη και συγκεκριμένο πολιτικό ύφος. Το να πέσεις σε μια τέτοια παγίδα είναι το πιο επικίνδυνο πράγμα για έναν νέο πολιτικό. Η πρώτη μάχη λοιπόν που δίνει ένας νέος πολιτικός είναι αυτή. Θα μπορούσα να πω ότι είναι ο αγώνας να επικοινωνήσει με τους πολίτες για τον δικό του τρόπο αντίληψης των πραγμάτων. Να δώσει και να αφήσει το δικό του προσωπικό στίγμα.

Στην πολιτική είναι προτιμότερη μια νέα ή μια πιο έμπειρη «ματιά» στην αντιμετώπιση ενός προβλήματος;

Χρειάζονται και οι δύο. Υπάρχει ένας κανόνας στην πολιτική που ακούει στο περίεργο όνομα «ο Φράχτης του Τσέστερτον», ο οποίος πήρε το όνομά του από τον ομώνυμο Άγγλο συγγραφέα. Φανταστείτε ότι οδηγείτε το αυτοκίνητό σας και ξαφνικά συναντάτε, στη μέση του πουθενά, έναν φράχτη, κάθετα στον δρόμο σας. Το πιο πιθανό είναι να αναρωτηθείτε: «Σε τι στο καλό χρησιμεύει αυτός ο φράχτης; Μοιάζει παντελώς αχρείαστος, ας τον κατεδαφίσουμε». Αν όμως δεν καταλάβεις σε τι χρησιμεύει ο φράχτης, ισχυρίζεται ο Τσέστερτον, δεν μπορείς να είσαι σίγουρος αν πρέπει να κατεδαφιστεί.

Ποιοι είναι αυτοί οι «φράχτες»;

Οι θεσμοί και τα πιθανά προβλήματα που μπορεί να δημιουργούν είναι σαν αυτούς τους φράχτες. Για να τους «κατεδαφίσεις», πρέπει πρώτα να καταλάβεις σε τι χρησιμεύουν. Εδώ χρειάζεσαι την έμπειρη ματιά. Όταν καταλάβεις τη χρησιμότητά τους μπορείς να τους αλλάξεις, υιοθετώντας μια νέα προσέγγιση. Αυτή είναι για μένα η διαφορά ανάμεσα σε έναν αφελή και έναν σοβαρό μεταρρυθμιστή.

Με μια φράση, τι σημαίνει για εσάς ο όρος «πολιτική»;

Η δημοκρατικά οργανωμένη προσπάθεια να διαμορφώσεις τους κανόνες με τους οποίους οι άνθρωποι μπορούν να ακολουθήσουν τον επιθυμητό από αυτούς τρόπο ζωής.

Υπάρχει μυστικό της επιτυχίας για έναν πολιτικό;

Ναι, υπάρχει. Καθαρές θέσεις, υπεύθυνη στάση, συνεπής συμπεριφορά. Μπορεί να μην οδηγεί πάντα σε περισσότερες ψήφους, αλλά σίγουρα κοιμάσαι καλά το βράδυ.

Εδώ και αρκετά χρόνια συμμετέχετε στην ομάδα μπάσκετ του Κοινοβουλίου και, από όσο γνωρίζω, όλοι σας θέλουν για συμπαίκτη τους. Κερδίζετε πόντους λόγω ύψους ή λόγω τεχνικής;

Θέλω να πιστεύω και για τα δύο! Στα σοβαρά τώρα, ο αθλητισμός αποτελεί ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της ζωής μου, από το οποίο συνεχώς ανακαλύπτω καινούργιες πτυχές του εαυτού μου. Σε εκπαιδεύει να βάζεις στόχους και να δουλεύεις με μεθοδικότητα για να τους πετύχεις. Πάνω απ’ όλα σε διδάσκει να κοιτάζεις προς τον εαυτό σου όταν πάει κάτι στραβά και ταυτόχρονα να λειτουργείς ως μέρος ενός ευρύτερου συνόλου.

Στη Βουλή μπήκατε νωρίς. Παρ’ όλα αυτά είχατε καταφέρει να χτίσετε ένα βαρύ βιογραφικό με σπουδές στο Κολούμπια και είχατε εργαστεί ως δικηγόρος δίπλα στον Αλέξανδρο Λυκουρέζο. Πώς ήταν η εμπειρία σας δίπλα σε έναν τόσο μεγάλο ποινικολόγο;

Η θητεία δίπλα στον Αλέξανδρο Λυκουρέζο υπήρξε για μένα ένα μεγάλο σχολείο. Μεταλαμπάδευσε σε εμένα με μεγάλη γενναιοδωρία όχι μόνο τις γνώσεις του αλλά και την αναλυτική του σκέψη, τη μεθοδικότητα και τον επαγγελματισμό του. Τον κρατώ πάντα στη σκέψη μου με πολλή αγάπη και απεριόριστη εκτίμηση.

Δείχνετε ένας άνθρωπος πολύ ήρεμος, πολύ ευγενικός και χαμογελαστός. Κάτι που δεν συνάδει και πολύ με το πρότυπο του θερμόαιμου και αψύ Ανωγειανού που έχουν οι περισσότεροι στο μυαλό τους. Αλήθεια, τι στοιχεία του χαρακτήρα σας έχετε πάρει από τα Ανώγεια;

Κρατώ στοιχεία της δωρικότητας των ανθρώπων των Ανωγείων. Λίγα λόγια, μεστά, έπειτα από σκέψη και ακοή. Τον λιτό τρόπο ζωής που αναδεικνύει το μεγαλείο της απλότητας στις ανθρώπινες σχέσεις.

Πριν από λίγα χρόνια, χάσατε τον πατέρα σας. Τι συμβουλή κρατάτε από εκείνον;

Να δίνεις όλο σου το είναι για την πατρίδα, την οικογένεια και τους φίλους. Να σέβεσαι τους αντιπάλους και να πολεμάς την αδικία.

Και η μητέρα σας τι σας συμβουλεύει και τι σας προτρέπει να κάνετε στη ζωή σας;

Να μην προδίδω ποτέ τα όνειρά μου.

Μεγαλώσατε σε μια πολιτικοποιημένη οικογένεια και αναμφίβολα στις παιδικές μνήμες σας θα υπάρχουν σημαντικά πολιτικά γεγονότα. Τι θυμάστε από την πολιτική δράση του θείου σας.

Τον αγώνα και την αγωνία του για την πρόοδο του τόπου μας σε κάθε τι με το οποίο καταπιάστηκε, μεγάλο ή μικρό.

Χορεύετε κρητικούς παραδοσιακούς χορούς;

Δεν αποτελώ εξαίρεση. Το πόσο καλά τα καταφέρνω θα πρέπει να ρωτήσετε άλλους!

Ποια είναι η αγαπημένη σας κρητική μαντινάδα;

«Πάντα ψηλά στέκει η κορυφή / αν είν’ και χιονισμένη / τον βράχο δέρνει η θάλασσα / μα πάντα βράχος μένει».

 

Συνέντευξη στην Άννα Καραβοκύρη

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο