Με τον πόλεμο τώρα, τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο περίπλοκα για το 2022 και είναι δύσκολο να γίνουν προβλέψεις για τις θαλάσσιες μεταφορές, ενώ μαίνονται οι συγκρούσεις στην Ουκρανία, μας εξηγεί ο Γιάννης Κοτζιάς, πρόεδρος της Hellenic Shipbrokers Association (Ένωση Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων) και ιδρυτικό μέλος της Xclusiv Shipbrokers Inc: «Το 2021 μπορεί να χαρακτηριστεί σε γενικές γραμμές ως μία καλή χρονιά για την παγκόσμια ναυτιλία. Ειδικά για τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου, ξηρού φορτίου και κοντέινερ, η αγορά κινήθηκε σε πολύ καλά επίπεδα και σε ό,τι αφορά τους ναύλους αλλά και τις τιμές των πλοίων. Σα τάνκερ, παρά την αναιμική αγορά των ναύλων, τα πλοία διατήρησαν καλές τιμές».

Ελληνικά συμφέροντα

Ο Δημήτρης Ρουμελιώτης, προϊστάμενος τμήματος αναλύσεων της Xclusiv Shipbrokers Inc., δίνει αναλυτικά τα στοιχεία: «Το 2021, καταγράψαμε πάνω από 1.820 αγοροπωλησίες στις τέσσερις βασικές κατηγορίες εμπορικών πλοίων: DryBulk (ξηρό φορτίο), Tanker (δεξαμενόπλοια), Containers, Gas (αέριο).

Στα φορτηγά πλοία ξηρού φορτίου, το 2021 έγιναν 973 πωλήσεις αξίας 15 δισ. δολαρίων ΗΠΑ, με αύξηση 150% σε σχέση με το 2020. Το 50% από αυτά πουλήθηκαν σε ελληνικά και κινέζικα συμφέροντα – 246 πλοία αγόρασαν Έλληνες και 245 Κινέζοι. Το 2022, η πρωτοκαθεδρία των Ελλήνων αγοραστών διατηρήθηκε, έχοντας το 18% από τις 109 πωλήσεις μέχρι σήμερα, ενώ ακολουθούν οι Κινέζοι αγοραστές με 15%. Τα πλοία ξηρού φορτίου μεταφέρουν κυρίως κάρβουνο, σίδηρο, διάφορα μεταλλεύματα και σιτηρά».

Η ενεργειακή κρίση, συνεχίζει ο Κοτζιάς, η οποία «ξεκίνησε με την άνοδο των τιμών του πετρελαίου και με την ακόλουθη άνοδο του φυσικού αερίου, ήταν βασικός παράγοντας στήριξης των πλοίων ξηρού φορτίου, καθώς η απότομη αύξηση της ζήτησης του κάρβουνου, σε συνάρτηση με την εκτόξευση της τιμής του, διατήρησαν τα ναύλα σε υγιή επίπεδα. Στις παραγγελίες πλοίων ξηρού φορτίου, παρατηρούμε ότι περίπου 740 πλοία είναι υπό παραγγελία – πάνω από 430 μέσα στο 2021 (61%) και τα 10 μέσα στο 2022 (1%)».

Αγορές τάνκερ

Η Xclusiv Shipbrokers Inc επισημαίνει: «Οι Έλληνες πλοιοκτήτες κυριάρχησαν και στις αγορές των τάνκερ μέσα στο 2021. Από τα 518 τάνκερ αξίας 10 δισ. δολαρίων ΗΠΑ που πουλήθηκαν, το 19% αγοράστηκε από Έλληνες πλοιοκτήτες, ενώ δεύτεροι ήταν και εδώ οι Κινέζοι αγοραστές με 13%. Από την αρχή του 2022 μέχρι σήμερα, έχουν πωληθεί 99 τάνκερ, από τα οποία τα 24 πήγαν σε ελληνικά χέρια και τα 14 σε κινέζικα. Η αγορά των τάνκερ έχει κυμανθεί σε «ρηχά» επίπεδα, έχοντας επηρεαστεί κυρίως από τη μειωμένη ζήτηση για αεροπορικά καύσιμα, τη συγκρατημένη παραγωγή πετρελαίου από τον OPEC, αλλά και τις πολύ υψηλές τιμές πετρελαίου, που κυριάρχησαν ειδικά μέσα στο 2ο εξάμηνο του 2021. Οι παραγγελίες δεξαμενοπλοίων σε ναυπηγεία αγγίζουν τα 560, περίπου τα μισά δηλαδή, το 47% από αυτές έγιναν μέσα στο 2021 και το 2022 μόνο 2%».

Εκτίναξη LNG

Όπως διευκρίνισε ο Δημήτρης Ρουμελιώτης, «αντίθετα με τις αγορές πλοίων ξηρού φορτίου και τάνκερ, η αγορά των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου ήταν πιο “ρηχή” το 2021. Μόλις 35 πλοία άλλαξαν χέρια, με κυρίαρχους αγοραστές ξανά τους Έλληνες με 20% και τους Κινέζους με 9%. Η ενεργειακή κρίση όμως, σε συνδυασμό με την αύξηση ζήτησης υγροποιημένου αερίου, έχει εκτινάξει τις αγοραπωλησίες της κατηγορίας αυτής μέσα στο 2022 – έχουν γίνει 24 πωλήσεις μέχρι στιγμής, με το Κατάρ να κυριαρχεί έχοντας αγοράσει το 43% αυτών. Οι παραγγελίες νέων πλοίων ανέρχονται στα 350 πλοία στα ναυπηγεία, με το 53% αυτών να έχουν γίνει μέσα στο 2021 και το περίπου 7% μέσα στην τρέχουσα χρονιά, το 2022.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία και η προσπάθεια απεξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό αέριο είναι πολύ πιθανό να αυξήσουν το ενδιαφέρον για πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου, από εναλλακτικές πηγές πλέον».

Η αγορά που «ζει πραγματικά στιγμές δόξας, από την έναρξη της πανδημίας και μετά, είναι εκείνη των πλοίων μεταφοράς κοντέινερ».

Ο πρόεδρος της Hellenic Shipbrokers Association έχει τον λόγο: «Τα συγκεκριμένα πλοία αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του παγκόσμιου λιανικού εμπορίου, καθώς μεταφέρουν εμπορεύματα από χώρες παραγωγής προς τις αγορές διάθεσής τους. Το 2021, ελβετικά συμφέροντα (MSC) πραγματοποίησαν το 20% από τις 299 αγοροπωλησίες, ενώ οι Έλληνες ήταν δεύτεροι, έχοντας ολοκληρώσει το 10%. Τους πρώτους μήνες του 2022, οι Ελβετοί συνέχισαν να έχουν τη μερίδα του λέοντος, έχοντας πραγματοποιήσει το 20% από τις 59 αγοραπωλησίες. Το τεράστιο ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη κατηγορία φαίνεται και από τις παραγγελίες των πλοίων, όπου το 73% από τις 777 παραγγελίες έγιναν το 2021, ενώ, αν υπολογίσουμε και τις 46 παραγγελίες του 2022, βλέπουμε πως σχεδόν το 80% των παραγγελιών έχουν γίνει τους τελευταίους 14 μήνες, αυξάνοντας το βιβλίο παραγγελιών κατά 400%!».

Ελληνόκτητος στόλος

«Ο ελληνόκτητος στόλος αριθμεί περίπου 4.900 πλοία. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν περίπου 20% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών ξηρού φορτίου, 30% των δεξαμενόπλοιων, 15% των πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου και 9% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Από τις 1,825 αγοροπωλησίες πλοίων του 2021, οι Έλληνες κατέχουν 21%, οι Κινέζοι 17%, οι Ελβετοί 4% και οι Νορβηγοί με τους Γερμανούς 2% έκαστος. Από την αρχή του χρόνου μέχρι σήμερα, η πρωτιά ανήκει και πάλι στις ελληνικών συμφερόντων εταιρείες, με ποσοστό 16%».

 

του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο