Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εξετάζει 23 αιτήματα χορήγησης αδειών υδατοδρομίων, εκ των οποίων τα 18 αφορούν στη χορήγηση άδειας ίδρυσης και τα πέντε σε άδεια ίδρυσης και λειτουργίας σε Σκύρο, Αλόννησο, Σκόπελο, Πάτμο και Τήνο. Στις αρχές Ιουνίου,με Κοινή Υπουργική Απόφαση εγκρίθηκε άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου, η οποία χορηγήθηκε στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Καλαμάτας στην περιοχή του Λιμένα Καλαμάτας.

Στο πρόσφατο «5ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών-ITC 2022»(με διοργανωτές ταypodomes.comκαι metaforespress.rg),η Μαρία Τόκτωρ, επικεφαλής της Grecian Air Seaplanes και της «Ελληνικά Υδατοδρόμια» –φορέα λειτουργίας τριών υδατοδρομίων σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα» (γκρουπ γερμανικών και ελβετικών συμφερόντων), μίλησε για τη στρατηγική ανάπτυξης των δύο εταιρειών και απάντησε σε ερωτήσεις που της θέσαμε.

Τι κενό έρχονται να καλύψουν τα υδροπλάνα ως μεταφορικό μέσο, ποιες οι προοπτικές και πόσο ανταγωνιστικά είναι με την ακτοπλοΐα, την αεροπλοΐα, όχι μόνο ως μέσο αλλά και ως κόστος;

Τα υδροπλάνα, δοκιμασμένα εδώ και πολλές δεκαετίες σε άλλες χώρες, μπορούν να αποτελέσουν στην Ελλάδα μια αξιόπιστη λύση ως επιπλέον συγκοινωνιακή επιλογή για νησιωτικές, παράκτιες και παραλίμνιες περιοχές. Σε κάποιες δε περιπτώσεις, ίσως και να αποτελούν τη βασική διέξοδο, ιδίως τους χειμερινούς μήνες, για τα μικρά και απομακρυσμένα νησιά μας, που δεν διαθέτουν χερσαίο αεροδρόμιο.Έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν γρήγορα, ευέλικτα και με ασφάλεια επιβάτες από μικρά και μεγάλα νησιά σε περιφερειακά κέντρα και αντιστρόφως, καθώς και να εκτελούν διαφορετικά και συνδυασμένα είδη πτήσεων, όπως τακτικές και έκτακτες επιβατικές, τουριστικές και περιηγητικές, φορτίου, νοσοκομειακές, έρευνας και διάσωσης, πυρόσβεσης κ.λπ. Θα λειτουργούν συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά σε σχέση με τα υφιστάμενα μέσα μεταφοράς (καράβια, αεροπλάνα). Το κόστος πτήσης τους,η τιμή του εισιτηρίου, θα είναι εξαιρετικά προσιτή,αν υπολογίσουμε την ποιότητα, την ταχύτητα, την ευελιξία και την ασφάλεια που θα προσφέρουν.

Ποια προβλήματα πρέπει να επιλυθούν ακόμα για να ξεκινήσουν οι πτήσεις υδροπλάνων; Γιατί καθυστερούν οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων και τι χρειάζεται ακόμα για να λειτουργήσουν υδατοδρόμια;Σε ποιες περιοχές προβλέπεται να χωροθετηθούν;

Το βασικό πρόβλημα που πρέπει να επιλυθεί είναι η δημιουργία εκτενούς δικτύου υδατοδρομίων ώστε να καθίσταται βιώσιμη η λειτουργία των υδροπλάνων. Δυστυχώς μέχρι σήμερα υπάρχουν μόνο τρία πλήρως αδειοδοτημένα υδατοδρόμια στην Ελλάδα (Κέρκυρας, Παξών, Πάτρας). Θα πρέπει πολύ σύντομα να αδειοδοτηθούν υδατοδρόμια και σε άλλα νησιά, παράκτιες και παραλίμνιες περιοχές.Οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων κατά κανόνα καθυστερούν πολύ. Η λύση που δόθηκε(μετά από ουσιαστική παρέμβαση της εταιρείας μας προς τον υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νίκο Ταγαρά) είναι ότι άλλαξε η κατηγοριοποίηση των υδατοδρομίων από κατ. Α2! σε κατ.Β! και πλέον απαιτείται έκδοση πρότυπων περιβαλλοντικών δεσμεύσεων (ΠΠΔ), οι οποίες εγκρίνονται εντός 20-30 ημερών.Βρισκόμαστε σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία ώστε να προχωρήσουν οι αδειοδοτήσεις των υδατοδρομίων και να μπορέσει η αεροπορική μας εταιρεία Grecian Air Seaplanesνα ξεκινήσει τις πτήσεις υδροπλάνων.Ως προς τις περιοχές χωροθέτησης υδατοδρομίων, προηγείται το Ιόνιο και ακολουθούν το Νότιο Αιγαίο (Κυκλάδες, Δωδεκάνησα) η Κρήτη, η Πελοπόννησος και η Βόρεια Ελλάδα.

Πόσο«πράσινα» -φιλικά προς το περιβάλλον είναι τα υδροπλάνα που θα πετούν στα υδατοδρόμια της ελληνικής επικράτειας; Τι καύσιμα θα χρησιμοποιούν; Η τεχνολογία που φέρουν μειώνει την ηχορύπανση;

Από στοιχεία έγκριτων διεθνών μελετών για τις επιπτώσεις των υδροπλάνων στο περιβάλλον, που έχουν διενεργηθεί σε χώρες όπου λειτουργούν πολλές δεκαετίες και μάλιστα με σημαντικό αριθμό πτήσεών τους σε αυστηρά προστατευμένες περιβαλλοντικά περιοχές (λίμνες, εθνικά πάρκα κλπ.), αποδεικνύεται ότι είναι από τα πιο φιλικά μεταφορικά μέσα για το φυσικό περιβάλλον, καθώς τα μετρήσιμα ποσοστά περιβαλλοντικών οχλήσεών τους είναι από τα πλέον χαμηλά στη βιομηχανία των συγκοινωνιών.Το 2019 πραγματοποιήθηκε στον Καναδά η πρώτη δοκιμαστική πτήση, με ηλεκτρικό κινητήρα, σε υδροπλάνο της Harbour Air, της μεγαλύτερης παγκοσμίως εταιρείας.Πλέον, προχωρά η απαιτούμενη ρυθμιστική έγκριση ώστε να μπορούν τα υδροπλάνα με ηλεκτρικούς κινητήρες να πραγματοποιούν εμπορικές πτήσεις, προσφέροντας στους επιβάτες τους μια ασύγκριτα «πράσινη» εμπειρία με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Τα υδροπλάνα κινούνται με αεροπορικό καύσιμο Jet-A1 –διέπεται από πολύ αυστηρές προδιαγραφές ποιότητας.

Έχετε συναντήσει αντιδράσεις από κατοίκους ή φορείς παραθαλάσσιων ή παραλίμνιων περιοχών;

Η λειτουργία των υδατοδρομίων και η συνεπακόλουθη δραστηριοποίηση των υδροπλάνων θα αποτελέσει ένα έργο πνοής για τα νησιά και θα βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα ζωής των κατοίκων τους. Με βάση το αδιαμφισβήτητο αυτό γεγονός, οι τοπικοί φορείς και οι μόνιμοι κάτοικοι είναι ένθερμοι υποστηρικτές υλοποίησης του εγχειρήματος, καθώς το υδροπλάνο μπορεί να γίνει ο συνδετικός κρίκος του συγκοινωνιακού μας δικτύου, ώστε να επιτευχθεί η εύρυθμη και αδιάλειπτη συνδεσιμότητα μεταξύ της νησιωτικής και της ηπειρωτικής Ελλάδας. Μια συνδεσιμότητα που είναι το μεγάλο ζητούμενο για λόγους κοινωνικούς, τουριστικούς και ευρύτερα αναπτυξιακούς.

Επειδή το υδροπλάνο συνδυάζει αέρα και θάλασσα, ποιους κανονισμούς πρέπει να ακολουθεί ως μεταφορικό μέσο;

Το υδροπλάνο είναι ένα μοναδικό μεταφορικό μέσο, καθώς από τη στιγμή της αποθαλάσσωσής του λειτουργεί ως αεροσκάφος, ενώ, όταν προσθαλασσωθεί, λειτουργεί ως πλωτό μέσο.Οι πτήσεις πραγματοποιούνται υπό κανόνες πτήσεως εξ όψεως (VFR) κατά τη διάρκεια της αεροπορικής ημέρας. Η παροχή εξυπηρέτησης πληροφοριών πτήσης από την αποθαλάσσωση του υδροπλάνου μέχρι την προσθαλάσσωσή του ασκείται από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) και διέπεται από τη νομοθεσία που αφορά την Πολιτική Αεροπορία. Αντίστοιχα, η κίνηση του υδροπλάνου στην επιφάνεια του ύδατος πραγματοποιείται σύμφωνα με τις διατάξεις των Διεθνών Κανονισμών Αποφυγής Συγκρούσεων (ΔΚΑΣ) και των κατά περίπτωση Κανονισμών Λιμένων.

«Μέγιστη ασφάλεια»

Μαρία Τόκτωρ: Όλα τα στελέχη της εταιρείας μας έχουν απτή και πολυετή εμπειρία από τη λειτουργία των υδατοδρομίων και των υδροπλάνων, από τη χρονική περίοδο 2004-2009, που λειτούργησε η πρώτη αεροπορική εταιρεία υδροπλάνων στην Ελλάδα με την ονομασία «Airsealines» και δραστηριοποιήθηκε κυρίως στην περιοχή του Ιονίου. Λειτουργούμε με τα standards που χρησιμοποιούν οι πιο έμπειροι πιλότοι, μηχανικοί υδροπλάνων και υπεύθυνοι λειτουργίας υδατοδρομίων του Καναδά, γεγονός που εγγυάται τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια στο operation των υδατοδρομίων και των υδροπλάνων στην Ελλάδα.

 

του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο