Η βιομηχανία κρουαζιέρας «καινοτομεί» με μια σειρά μέτρων,τα οποία υιοθετούνται ή εφαρμόζονται στις πλωτές πολιτείες της, που αρμενίζουν με ρότα ένα πράσινο μέλλον.

Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας -οι γραμμές της οποίας αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 95% της παγκόσμιας χωρητικότητας-μας πληροφορεί ότι «επενδύει σε περιβαλλοντικές τεχνολογίες στα πλοία της,χαράζοντας πορεία προς την καθαρή κρουαζιέρα με μηδενικό άνθρακα έως το 2050».Περισσότερα από το 15% των νέων πλοίων που θα δρομολογηθούν τα επόμενα πέντε χρόνια θα είναι εξοπλισμένα για να ενσωματώνουν κυψέλες καυσίμου ή μπαταρίες, ως μέρος μιας υβριδικής προσέγγισης για τη μείωση του αποτυπώματος του ταξιδιού.

Η Διεθνής Ένωση εκτιμά ότι η κρουαζιέρα θα προσελκύσει το 2023-σε όλο τον κόσμο- μέχρι και 33 εκατομμύρια επιβάτες ξεπερνώντας τα 29,7 εκατομμύρια το 2019, πριν ξεσπάσει η πανδημία.

Σημειώνεται ότι η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας περιλαμβάνει «τις πιο διάσημες γραμμές κρουαζιέρας στους ωκεανούς, τα ποτάμια και τις ειδικές θαλάσσιες διαδρομές αναψυχής, τη γειτονιά μας, τη Μεσόγειο, η οποία έχει οριστεί ως Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών Θείου (SECA)».

Πριν περάσουμε στα καινοτόμα συστήματα που φέρουν τα κρουαζιερόπλοια, επισημαίνουμε ότι οι γραμμές κρουαζιέρας θεωρούν «το LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) ως μεταβατικό καύσιμο,το οποίο έχει ουσιαστικά: μηδενικές εκπομπές θείου, μειωμένες 95% έως 100% τις εκπομπές σωματιδίων, 85% τις εκπομπές NOx (οξείδια αζώτου) και έως και 20% συνολικά τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου».

Παράλληλα η βιομηχανία κρουαζιέρας «βρίσκεται στην πρώτη γραμμή εξερεύνησης εναλλακτικών λύσεων για βιώσιμα καύσιμα, συμπεριλαμβανομένων των βιοκαυσίμων,το βιοντίζελ, τη μεθανόλη, την αμμωνία, το υδρογόνο και τις ηλεκτρικές μπαταρίες».

Καινοτόμα συστήματα

Στις περιβαλλοντικές και αντιρρυπαντικές τεχνολογίες περιλαμβάνονται:

-Συστήματα καθαρισμού καυσαερίων EGCS, που βελτιώνουν την ποιότητα του αέρα στη θάλασσα και στο λιμάνι Τα συστήματα αφαιρούν το 99% του θείου και πάνω από το 50% των σωματιδίων, συμπεριλαμβανομένου του οργανικού άνθρακα (SOC).

-Καταλυτικό φίλτρο που μειώνει περαιτέρω τα σωματίδια πάνω από 30% και τα οξείδια του αζώτου έως και 12%.

-Συστήματα λίπανσης αέρα στο κύτος των πλοίων για μείωση της οπισθέλκουσας και της κατανάλωσης καυσίμου για μεγαλύτερη απόδοση.

-Ενεργειακά αποδοτικοί κινητήρες που καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα και μειώνουν τις εκπομπές.

-Πρακτικές κύκλωσης (για ορισμένα πλοία), όπου ανακυκλώνεται το 100% των απορριμμάτων.

-Ειδικές βαφές για τη γάστρα των πλοίων, που μειώνουν την κατανάλωση καυσίμου έως και 5%.

-Εγκατάσταση φιμέ τζαμιών, υψηλότερη απόδοση και συστήματα HVACκαι παραθύρων, που δεσμεύουν και ανακυκλώνουν θερμότητα.Τα συστήματα εξαερισμού, θέρμανσης και κλιματισμού HVAC μπορεί να καταναλώνουν μέχρι και το 30% της ενέργειας που καταναλώνει μια επιχείρηση.

-Φωτισμός LED,που διαρκεί 25 φορές περισσότερο και καταναλώνει 80% λιγότερη ενέργεια.

-Προηγμένα συστήματα καθαρισμού λυμάτων.

Εφαρμοσμένες λύσεις

-Περισσότερα από 150 πλοία της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας είναι εξοπλισμένα με συστήματα καθαρισμού καυσαερίων (EGCS).

-182 πλοία διαθέτουν προηγμένο σύστημα επεξεργασίας λυμάτων επί του σκάφους, εγκεκριμένο(χρησιμοποιείται) και ικανό να πληροί ή να υπερβαίνει τα πρότυπα απόρριψης του παραρτήματος IV MARPOL του IMO(International Maritime Organisation).Σε ποσοστά, το 78% της χωρητικότητας του στόλου των θαλάσσιων γραμμών κρουαζιέρας εξυπηρετείται από προηγμένα συστήματα επεξεργασίας λυμάτων. Και το 100% των νέων πλοίων κατά παραγγελία προσδιορίζεται ότι διαθέτουν προηγμένα συστήματα επεξεργασίας λυμάτων.

-Ξεπερνούν τα 20 τα πλοία που είναι εξοπλισμένα με φίλτρα σωματιδίων.

-Περίπου 37 είναι εξοπλισμένα με συστήματα (SCR) για μείωση των επιπέδων οξειδίων του αζώτου NOx.

-Πάνω από 230 έχουν εγκατεστημένες αντιρρυπαντικές επιστρώσεις γάστρας.

Ηλεκτρική σύνδεση

Τα μέλη της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας «πραγματοποιούν σημαντικές επενδύσεις για τα κρουαζιερόπλοια που συνδέονται με την ηλεκτρική ενέργεια της ακτής-με τη συντριπτική πλειονότητα των νέων πλοίων να είναι σε θέση έως το 2028 να συνδεθούν με την ηλεκτρική ενέργεια στην ξηρά».

Προς το παρόν, περίπου 29 λιμάνια παγκοσμίως διαθέτουν τουλάχιστον ένα αγκυροβόλιο κρουαζιέρας εξοπλισμένο με χερσαία ισχύ,που αντιπροσωπεύει λιγότερο από το 2% των λιμένων.

Έλλειψη υποδομών

Πολλά λιμάνια, εξάλλου, δεν διαθέτουν τις κατάλληλες υποδομές για τα μεγαθήρια της κρουαζιέρας, τα οποία, σύμφωνα με περιβαλλοντικές οργανώσεις, ρυπαίνουν και δεν ωφελούν όσο λέγεται τις τοπικές οικονομίες:«π.χ.,μελέτη από τον δήμο της πόλης Μπέργκεν της Νορβηγίας αναφέρει ότι έως και το 40% των επιβατών των κρουαζιερόπλοιων δεν εγκατέλειψαν ποτέ το πλοίο. Και όσοι βγήκαν στην ξηρά, η μέση δαπάνη τους ήταν μικρότερη από 23 ευρώ».

Οι οργανώσεις υποστηρίζουν ότι όσο πιο κλειστή η περιοχή τόσο μεγαλύτερο το περιβαλλοντικό πρόβλημα.Ο αντίλογος της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (τομέας Ανατολικής Μεσογείου) είναι ότι«όλα τα κρουαζιερόπλοιά μας τηρούν τις απαιτήσεις που έχουν υιοθετηθεί από τον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας(IMO) για την πρόληψη της ρύπανσης του αέρα, συμπεριλαμβανομένης της υποχρέωσης των πλοίων να χρησιμοποιούν καύσιμο με τη χαμηλότερη περιεκτικότητα θείου (0,1%) στην περιοχή των λιμένων».

Ημίκλειστες θάλασσες

Η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Περιβάλλοντος αναφέρει ότι«η περιοχή της Μεσογείου -η μεγαλύτερη από τις ημίκλειστες ευρωπαϊκές θάλασσες- περιβάλλεται από 22 χώρες, οι οποίες μοιράζονται από κοινού μια ακτογραμμή μήκους 46.000 χλμ. Φιλοξενεί επίσης περίπου 480 εκατομμύρια ανθρώπους που ζουν σε τρεις ηπείρους: Αφρική, Ασία και Ευρώπη. Και εξακολουθεί να είναι μία από τις πιο πολυσύχναστες ναυτιλιακές διαδρομές στον κόσμο, με περίπου το ένα τρίτο της συνολικής εμπορικής ναυτιλίας στον κόσμο να διασχίζει τη θάλασσα κάθε χρόνο. Περίπου το ένα τρίτο του πληθυσμού της Μεσογείου είναι συγκεντρωμένο κατά μήκος των παρακτίων περιοχών της».

 

Του Φίλη Καϊτατζή

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο