Ψήφος αποδήμων και αποκομματικοποίηση του κράτους

Ανήμερα της επετείου από την Αποκατάσταση της Δημοκρατίας, σήμερα, Δευτέρα 24 Ιουλίου, αναμένεται να γίνει νόμος του κράτους με την απαιτούμενη αυξημένη πλειοψηφία, άνω των 200 ψήφων, το νομοσχέδιο για την άρση των περιορισμών στην ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού.

  • της Έλλης Τριανταφύλλου

Η επιλογή της κυβέρνησης να εγκαινιάσει τη νέα νομοθετική περίοδο με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, όπως σημειώνουν συνεργάτες του πρωθυπουργού Κυρ. Μητσοτάκη, έχει ουσιαστικό αλλά και συμβολικό χαρακτήρα, διότι αποτυπώνει τη βούλησή της να προωθήσει εμβληματικές μεταρρυθμίσεις, που απαιτούν ευρύτερες συναινέσεις.

Με το προς ψήφιση νομοσχέδιο, αίρονται όλοι οι περιορισμοί στην άσκηση εκλογικού δικαιώματος των Ελλήνων που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους και είτε ζουν μόνιμα στο εξωτερικό είτε βρίσκονται στο εξωτερικό την ημέρα των εκλογών, με μόνη «απαίτηση» να έχουν διαμείνει συνολικά δύο έτη στην Ελλάδα την τελευταία 35ετία και να έχουν υποβάλει φορολογική δήλωση.

Στο Μέγαρο Μαξίμου εκτιμούν ότι το νομοσχέδιο θα συγκεντρώσει τα δύο τρίτα του κοινοβουλευτικού σώματος, δηλαδή τις 200 ψήφους που απαιτούνται, προκειμένου να γίνει νόμος του κράτους.Μία πρόβλεψη που επιβεβαιώθηκε και από τις τοποθετήσεις των κομμάτων, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου που ξεκίνησε το πρωί της Πέμπτης στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.

Οι πολιτικοί αρχηγοί

Υπενθυμίζεται ότι η ΝΔ και η Πλεύση Ελευθερίας τάχθηκαν εξαρχής και δημόσια υπέρ του νομοσχεδίου. Το κομβικό, για την επίτευξη του δύσκολου «200», ήταν η στάση του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ των 32 βουλευτών, το οποίο τελικά, παρά τις προτάσεις, τις ενστάσεις και τους αστερίσκους που «τοποθέτησε» στο τραπέζι, θα ψηφίσει τη ρύθμιση. Όπως είχε πράξει, δηλαδή, και λίγα χρόνια πριν, όταν και είχε τοποθετηθεί θετικά απέναντι στο ίδιο νομοσχέδιο.

Στάση στήριξης και υπερψήφισης του νομοσχεδίου θα κρατήσουν τα δύο κόμματα που βρίσκονται στα δεξιά και δεξιότερα της ΝΔ, η Νίκη και οι Σπαρτιάτες. Σε αυτή την περίπτωση, εφόσον, εντέλει, στοιχηθούν θετικά απέναντι στο νομοσχέδιο ΝΔ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Πλεύση Ελευθερίας, Νίκη και Σπαρτιάτες, ο πήχης του «200» καταρρίπτεται με άνεση, αφού φτάνει τις 220 ψήφους και πλέον το νομοσχέδιο περνάει από την Βουλή και οι προβλέψεις του μπορούν να εφαρμοστούν από τις ευρωεκλογές το ερχόμενο καλοκαίρι.

Από την πλευρά τους, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ και Ελληνική Λύση φαίνεται πως δεν προτίθενται, για διαφορετικούς λόγους το κάθε κόμμα, να στηρίξουν το νομοσχέδιο. Πηγές της Κουμουνδούρου υποστηρίζουν ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα επαναφέρει και πάλι την πρόταση που είχε καταθέσει το 2021 και πιο πριν, το 2019, ζητώντας να υπάρξει διαβούλευση και σύνθεση απόψεων.

Το ΚΚΕ από την πλευρά του–η εμμονή του οποίου σε πρόσθετες προϋποθέσεις είχε οδηγήσει την προηγούμενη κυβερνητική θητεία σε σημαντικές υποχωρήσεις προκειμένου να υπερψηφιστεί η προηγούμενη διάταξη– συνέδεσε τη βιασύνη, όπως τη χαρακτήρισε, της κυβέρνησης για την ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου με έκτακτες πολιτικές εξελίξεις με αφορμή τις εξελίξεις στα ελληνοτουρκικά.

Εντυπωσιακή «στροφή»

Η πιο εντυπωσιακή στροφή, ωστόσο, καταγράφεται από την Ελληνική Λύση του Κυρ. Βελόπουλου, με πρόσχημα την απόφαση του κόμματος να μην υπερψηφίσει πλέον κανένα κυβερνητικό νομοσχέδιο.

Η αλήθεια, ωστόσο, η οποία προκύπτει ανάγλυφα από τα ποσοστά, είναι ότι η συντριπτική πλειονότητα των Ελλήνων του εξωτερικού, στις τελευταίες εκλογές, υπερψήφισε τη ΝΔ.

Συγκεκριμένα, στις εκλογές της 25ης Ιουνίου, ψήφισαν μόλις 17.365 Έλληνες του εξωτερικού –εξαιτίας των περιορισμών που είχαν τεθεί μετά από απαίτηση του ΚΚΕ–ως εξής:

  • ΝΔ, 43,63%
  • ΣΥΡΙΖΑ, 16,61%
  • ΜέΡΑ25, 12,1%
  • ΚΚΕ, 11,92%
  • ΠΑΣΟΚ 6,91%
  • Πλεύση Ελευθερίας, 2,86%
  • Νίκη, 2,16%
  • Πράσινο & Μωβ, 1,34%
  • Ελληνική Λύση 0,94%

«Προσέρχονται στον δημόσιο διάλογο ως ιεροκήρυκες του πατριωτισμού, ως το κόμμα που προστατεύει τα δικαιώματα των Ελλήνων σε όλο τον κόσμο, και έρχεται μετά από ενάμιση χρόνο στην ακριβώς ίδια διάταξη και παίρνει μια άλλη θέση, βρίσκοντας αστείες δικαιολογίες που δεν βασίζονται πουθενά», δήλωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, καυτηριάζοντας τη στάση του Κυριάκου Βελόπουλου.

Πώς εξηγείται η στάση του Κ. Βελόπουλου

Κυβερνητικοί παράγοντες έλεγαν ότι ο κ. Βελόπουλος, βλέποντας πιθανόν τα ποσοστά που έλαβε από τους απόδημους Έλληνες (σε απόλυτους αριθμούς μόλις 163 ψήφους), προβάλλει διάφορες δικαιολογίες και αναζητεί πρόσχημα για να μην ψηφίσει τη ρύθμιση. Και για τον λόγο αυτόν, με αφορμή συνέντευξη του πρωθυπουργού στην οποία μίλησε για τα Ελληνοτουρκικά, ο κ. Βελόπουλος αμέσως μετά έκανε λόγο για «παράνομη κυβέρνηση Μητσοτάκη» και για «εθνική προδοσία». Τρεις μέρες μετά, η Ελληνική Λύση τόνιζε σε ανακοίνωσή της: «Για λόγους αρχής, πιστεύουμε ότι μία παράνομη κυβέρνηση δεν μπορεί να νομοθετεί και, φυσικά, η Ελληνική Λύση δεν πρόκειται να συναινέσει σε οποιαδήποτε κυβερνητική νομοθετική πρωτοβουλία, αφού κάτι τέτοιο θα την καθιστούσε συνένοχη στην παρανομία». Κάτι που θα μπορούσε εύκολα να θυμίσει το «όχι σε όλα» του κ. Τσίπρα, όταν ήταν αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Αλλαγές με στόχο την αξιοκρατία

Μία μεγάλη λαϊκή απαίτηση θέλει να ικανοποιήσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, αυτή της αξιοκρατίας στον δημόσιο τομέα (φορείς, οργανισμούς κ.ά.) με παράλληλη αποκομματικοποίηση της κρατικής μηχανής. Πρόθεσή του είναι, ουσιαστικά, να αλλάξει ένα σύστημα αξιοποίησης κομματικών στελεχών στην κρατική μηχανή, το οποίο δεν ήταν αποτελεσματικό.

  • του Σωτήρη Πίκουλα

Γι’ αυτό και έχει δώσει εντολή στην αρμόδια υπουργό Εσωτερικών Νίκη Κεραμέως να καταρτίσει ένα σχέδιο νόμου που θα κατατεθεί το φθινόπωρο και θα περιέχει δραστικές αλλαγές στη διαδικασία στελέχωσης εποπτευόμενων φορέων και οργανισμών των υπουργείων.

Κρίσιμο σημείο της νέας νομοθετικής πρωτοβουλίας θα είναι η επιλογή διοικητών-μάνατζερ με στοχευμένα κριτήρια πέρα από τα αντικειμενικά (πτυχίο, εργασιακή εμπειρία κ.ά.), όπως για παράδειγμα προσωπική συνέντευξη και γραπτό διαγωνισμό με όρους ΑΣΕΠ, ακόμα και ψυχομετρικά τεστ που γίνονται σε κρίσιμους κλάδους. Από το φιλτράρισμα των παραπάνω εξετάσεων των υποψηφίων, εν τέλει, θα αποφασίζει ή ο αρμόδιος υπουργός ή το Υπουργικό Συμβούλιο για το ποιος θα παίρνει τη θέση.

Μπόνους ή παύση

Παράλληλα θα καθιερωθεί ένα σύστημα μπόνους παραγωγικότητας για στόχους που θα πιάνονται στο μέσο της θητείας τού κάθε διοικητή φορέα. Μιλάμε για δημοσιονομικούς στόχους ή αύξηση των εσόδων του οργανισμού. Σε περίπτωση, όμως, που δεν πιάνεται, θα μπορεί ακόμα και να χάσει τη θέση του. Για τον λόγο αυτόν, τα πρόσωπα που θα επιλέγονται για διοικητές ή υποδιοικητές κρατικών φορέων θα υπογράφουν σύμβαση εργασίας η οποία θα συνοδεύεται από συμβόλαιο απόδοσης. Το συμβόλαιο θα περιγράφει αναλυτικά τους στόχους που καλούνται να φέρουν εις πέρας, τα μπόνους παραγωγικότητας, όπως και τις ποινές που θα επιβάλλονται αν δεν εκπληρωθούν οι στόχοι. Η θητεία τους, από 3 χρόνια που είναι τώρα, μπορεί να αυξηθεί και να πάει στα 4 χρόνια, που σημαίνει ότι στα 2 χρόνια θα αξιολογούνται.

Παράλληλα, σε άλλο σχέδιο του υπουργείο Εσωτερικών που θα ενταχθεί στο νομοσχέδιο του επιτελικού κράτους, το οποίο θα έρθει αργότερα το φθινόπωρο –και θα περιλαμβάνει και την αύξηση των μισθών του Δημοσίου– θα εμπεριέχεται όλο το πλαίσιο για τα μπόνους στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων, των προϊσταμένων αλλά και των γενικών διευθυντών, πέρα από την καθορισμένη τους μισθοδοσία. Τα μπόνους αυτά θα σχετίζονται με την παραγωγικότητά τους και αντικειμενικούς στόχους της υπηρεσίας, αλλά και τα παράπονα που μπορεί να δέχεται η συγκεκριμένη υπηρεσία. Συνδυαστικά, λοιπόν, με αυτά τα δύο νομοσχέδια,η κυβέρνηση Μητσοτάκη εξασφαλίζει λογοδοσία και αξιολόγηση των διοικητών καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας τους.

Σε πάνω από 500 φορείς

Το νέο σύστημα στελέχωσης του κράτους θα εφαρμοστεί σε πάνω από 500 φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ και δημόσιων εταιρειών. Οι συγκεκριμένοι φορείς θα χωριστούν σε τρεις μεγάλες κατηγορίες ανάλογα με τη σπουδαιότητα των υπηρεσιών που παρέχουν στους πολίτες, το ύψος των κονδυλίων που διαχειρίζονται και την κρισιμότητα του ρόλου τους για την εκπόνηση του συνολικού στρατηγικού σχεδίου της κυβέρνησης για την οικονομία, την παραγωγική διαδικασία και την κοινωνία.

Πρώτα τα νοσοκομεία

Το σχέδιο προβλέπει πως στην πρώτη κατηγορία θα τοποθετηθούν οι 7 διοικητικές υγειονομικές περιφέρειες (ΔΥΠΕ) και τα 106 νοσοκομεία της επικράτειας. Στη δεύτερη θα ενταχθούν φορείς που έχουν υπό την ευθύνη τους κρίσιμες υποδομές της χώρας ή διαχειρίζονται δημόσιο χρήμα, όπως ΟΑΕΔ, ΟΠΕΚΕΠΕ, Αττικό Μετρό, Αναπτυξιακή Τράπεζα, Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων, ΕΟΤ, ΕΡΓΟΣΕ, Κτιριακές Υποδομές, ΕΤΑΔ κ.ά. Στην τελευταία κατηγορία θα βρεθούν επιμέρους φορείς διαχείρισης προστατευμένων περιοχών, επαρχιακών αθλητικών εγκαταστάσεων ή βιβλιοθηκών.

Για σύγχρονο Δημόσιο

Συνολικά, η μεγάλη μεταρρύθμιση Μητσοτάκη για το κράτος δημιουργεί ένα νέο απλό περιβάλλον για τον πολίτη και την εξυπηρέτησή του. Όπως εξηγούν σχετικές κυβερνητικές πηγές, την προηγούμενη τετραετία «ψηφιοποιήσαμε τις υπηρεσίες για να καλυτερέψουμε την καθημερινότητα του πολίτη», τώρα έχουμε στόχο «την καλύτερη οργάνωση και λειτουργία του δημόσιου τομέα και των φορέων» μέσω της αξιοκρατίας και της αποκομματικοποίησης.

 

Δημοσιεύθηκαν στην εφημερίδα Παρασκήνιο