Όλα όσα ετοιμάζει για Δημοτικά, Γυμνάσια, Λύκεια ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης

Επαναστατικές αλλαγές, που θα εκσυγχρονίσουν, θα αναδιοργανώσουν και θα ανασυντάξουν πλήρως τα δημόσια σχολεία, Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια,ετοιμάζει «συστηματικά και οργανωμένα ο υπουργός Παιδείας Κυρ. Πιερρακάκης.

Θέλοντας να αντιστρέψει τις επικρατούσες τάσεις οπισθοχώρησης του δημόσιου σχολείου, όπως ο ίδιος λέει, θα επιχειρήσει να το καταστήσει ξανά ανταγωνιστικό προς τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια και ελκυστικό για τους μαθητές και τους γονείς. Την προαγγελία της μεγάλης μεταρρύθμισης στα σχολεία (χωρίς να ανακοινώσει όμως λεπτομέρειες) έκανε ο κ. Πιερρακάκης μιλώντας την περασμένη Τρίτη στο 34th Greek Economic Summit του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου. Είπε συγκεκριμένα: «Το νέο σχολείο χρειάζεται να υπακούει σε ένα τρίγωνο: Αλγοριθμική (και όχι απλώς μαθηματική) σκέψη, λογοτεχνία, δηλαδή φαντασία και ήπιες δεξιότητες, και εθελοντισμός με την έννοια της κοινωνίας, της ομάδας, του ανήκειν. Να νοιάζεται ο μαθητής για όσα συμβαίνουν γύρω του και τον περιλαμβάνουν. Αυτό το τρίγωνο θα χαρακτηρίζει το νέο σχολείο, με αποστολή να κάνουμε ευτυχισμένα παιδιά και να αρνηθούμε τον υπερανταγωνισμό που δεν οδηγεί πουθενά».

Οι επιδιωκόμενες αλλαγές, που περιλαμβάνονται σε Σχέδιο Νόμου, το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή το πρώτο τρίμηνο του 2024,πιστεύει ο κ. Πιερρακάκης, θα καταστήσουν πιο ελκυστικό το νέο «ανοιχτό σχολείο», που δρομολογείται.

Οι αλλαγές αυτές, σύμφωνα με πληροφορίες,είναι οι εξής:

·         Όλα τα βιβλία θα αλλάξουν. Το «πολλαπλό βιβλίο», πέραν του ενός ανά μάθημα, έχει ήδη δρομολογηθεί και θα εφαρμοστεί στα σχολεία από το 2025. Στην παρούσα φάση έχει ολοκληρωθεί η πρόσκληση για την κατάθεση προτάσεων από τις συγγραφικές ομάδες. Σε αυτό το πλαίσιο ενισχύεται το μάθημα της λογοτεχνίας.

·         Οι μαθητές, πέραν της αποσπασματικής προσέγγισης των λογοτεχνικών έργων, θα διδάσκονται τουλάχιστον δύο βιβλία κατ’ έτος, θα ολοκληρώνουν την ανάγνωσή τους στη διάρκεια της χρονιάς και θα κάνουν εργασίες επ’ αυτών. Επιπλέον προετοιμάζεται και πρόκειται να εισαχθεί πιο εντατικά στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση η έννοια του πρότζεκτ, των συλλογικών δηλαδή εργασιών κατά ομάδες μαθητών, με προφανή σκοπό την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και του ομαδικού πνεύματος.

·         Οι διαδραστικοί χάρτες επίσης ήδη παραδίδονται και μέχρι το προσεχές καλοκαίρι θα έχουν παραδοθεί σε όλα τα σχολεία της χώρας. Ταυτόχρονα θα υπάρξουν οι απαραίτητες προσθήκες στα σχολικά προγράμματα σπουδών, για την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων τους και τον πλήρη εμπλουτισμό τους με περισσότερο οπτικοποιημένο υλικό.

Ψηφιακή ενισχυτική διδασκαλία

Ο κ. Πιερρακάκης πιστεύει ότι η ψηφιακή ενισχυτική διδασκαλία, που θα ξεκινήσει από την επόμενη εκπαιδευτική χρονιά στα μαθήματα των μαθηματικών και της γλώσσας σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού, αποσκοπεί στην υποστήριξη όλων ανεξαιρέτως των μαθητών σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια. Θα υπάρξει πρόβλεψη για μαθητές με προβλήματα ακοής, δηλαδή μαθήματα σε νοηματική γλώσσα, και ειδικώς για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου θα υπάρχει live μετάδοση μαθημάτων και θα τους παρασχεθεί δυνατότητα να θέτουν ερωτήματα στους εκπαιδευτικούς.

Με την ολοκλήρωση του Λυκείου, οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να λαμβάνουν πιστοποίηση στο μάθημα της Πληροφορικής. Και για τον επαγγελματικό προσανατολισμό καθιερώνονται τεστ ανίχνευσης δεξιοτήτων και κλίσεων των μαθητών.

·         Για την αρτιότερη και χωρίς προβλήματα ψηφιακή μετάδοση των μαθημάτων, το υπουργείο Παιδείας εντατικοποιεί την εγκατάσταση και τη διασύνδεση όλων των σχολείων με σύγχρονα δίκτυα οπτικών ινών σε συνεργασία με άλλα αρμόδια υπουργεία.

·         Επιπλέον, σύντομα θα τεθούν σε λειτουργία δύο ψηφιακές πλατφόρμες. Η μία θα αφορά την άμεση και ακριβή αποτύπωση των κενών, ώστε να καταγράφονται έγκαιρα και οι εκπαιδευτικοί να ενημερώνονται πολύ νωρίς για την περιοχή πρόσληψής τους. Η δεύτερη θα είναι πλατφόρμα e-parents, η οποία θα αντικαταστήσει το σύνολο της έγχαρτης επικοινωνίας των γονέων και κηδεμόνων με το σχολείο και την εκπαιδευτική κοινότητα, ώστε να ενημερώνονται για τις απουσίες των μαθητών, να δίνουν τη συναίνεσή τους για εκδρομές κ.λπ.

·         Πέραν του «ανοιχτού σχολείου», ο υπουργός Παιδείας αποδίδει εξαιρετική σημασία στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, όπως προκύπτει και από το κατατεθέν στη Βουλή σχετικό νομοσχέδιο. Ο χώρος της παλαιάς τεχνικής εκπαίδευσης ενοποιείται και δημιουργούνται νέες δομές, ικανές να αποδίδουν ενεργούς επαγγελματίες σε πλήθος τεχνικών τομέων.Για τον σκοπό αυτόν θα ιδρυθούν Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης σε όλη την επικράτεια.

Στη Βουλή τα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια

Ανοίγει σύντομα ο δρόμος και για τη λειτουργία ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα. Την επόμενη εβδομάδα πρόκειται να κατατεθεί στη Βουλή και το Σχέδιο Νόμου «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο», το οποίο περιλαμβάνει διατάξεις για τα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια και τα δημόσια ΑΕΙ.Και όπως επισημαίνει ο κ. Πιερρακάκης: «Με ναυαρχίδα το δημόσιο πανεπιστήμιο, χρειάζεται να ανατρέψουμε τη ροή των φοιτητών μας προς το εξωτερικό για λόγους εκπαιδευτικής ανάγκης, καθώς δεν μπορούν να σπουδάσουν εδώ το αντικείμενο που θέλουν, και να απελευθερώσουμε το δημόσιο πανεπιστήμιο από την κρατική γραφειοκρατία. Πρέπει να σπάσουμε επιτέλους αυτά τα δεσμά και να καταργήσουμε το κρατικό μονοπώλιο».

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο