Κοινωνία

ΕΣΠΑ: Τα έργα που θα αλλάξουν την εικόνα της Ελλάδας

Μπουλντόζα ΕΣΠΑ

Του Αλέξη Λυγδιανού

Το τελευταίο χρονικό διάστημα ακούμε συνεχώς για έργα ανάπτυξης και ο κύκλος συζητήσεων που έχει ανοίξει γύρω από αυτό το θέμα είναι μεγάλος, ενώ η βαθιά περίοδος κρίσης που περνάει η χώρα μας δεν βοηθά στην πράξη να γίνουν πραγματικότητα οι εξαγγελίες και οι δεσμεύσεις όλων των πλευρών. Το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2007-2013 έχει βοηθήσει τα μέγιστα στην προσπάθεια εκσυγχρονισμού της χώρας με μεγάλα έργα και υποδομές. Με λίγα λόγια, όλα τα μεγάλα έργα γίνονται με την οικονομική στήριξη του ΕΣΠΑ.
Το νέο πακέτο που έρχεται κυμαίνεται περίπου στα 19 δισ. ευρώ και θα είναι ένα ισχυρό αναπτυξιακό εργαλείο για την κυβέρνηση και μια μεγάλη «πνοή» ανάπτυξης για τα αμέσως επόμενα χρόνια. Το θέμα είναι να δούμε πώς θα χρησιμοποιηθεί αυτό το εργαλείο από την κυβέρνηση και να αρχίσουν να υλοποιούνται στην πράξη τα έργα που προς το παρόν είναι μακέτες. Το «Π» θα σας παρουσιάσει σήμερα ποια είναι τα σημαντικότερα έργα που θα δημιουργήσουν και νέες θέσεις εργασίας, αλλά ταυτόχρονα θα είναι έργα πνοής και εκσυγχρονισμού της χώρας.

Παίρνουν μπρος οι μπουλντόζες

Είναι μεγάλη η λίστα των έργων που θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2014 και θα μπουν στην καθημερινότητά μας. Τα έργα αυτά καθυστέρησαν χρονικά λόγω της οικονομικής κρίσης, αφού οι προτεραιότητες της κυβέρνησης ήταν άλλες. Ηρθε, όμως, το πλήρωμα του χρόνου όπου πλέον οι… μπουλντόζες παίρνουν μπροστά και τα χρήματα που είχαν ξεμείνει στα ταμεία θα ριχτούν στην αγορά. Το επόμενο 18μηνο, και συγκεκριμένα από τις αρχές Δεκεμβρίου, θα λειτουργήσει και τρίτη επέκταση του Μετρό Αθήνας, από το Αιγάλεω στο Χαϊδάρι (σταθμός Αγία Μαρίνα), ενώ μέσα στο έτος αναμένουμε και τη λειτουργία του Φράγματος Γαδουρά στη Ρόδο και του Φράγματος Ιλαρίωνα Κοζάνης. Να σημειωθεί ότι στα τέλη του έτους περιμένουμε την ολοκλήρωση των έργων στο λιμάνι του Αιγίου.
Δύσκολα, αν και είναι προγραμματισμένα, θα ολοκληρωθούν το οδικό έργο Μάνδρα-Ψαθάδες, το έργο Κομοτηνή-Σύνορα και οι σταθμοί του Προαστιακού Πύργος Βασιλίσσης, Λυκότρυπα. Στο μεταξύ, μέσα στο 2014 περιμένουμε την ολοκλήρωση πολύ σημαντικών έργων όπως η λειτουργία του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στου Φιξ και τα έργα Ανάπλασης της Νέας Παραλίας Θεσσαλονίκης που αναμένουμε τον Μάρτιο. Το ερχόμενο καλοκαίρι θα λειτουργήσει το οδικό τμήμα Καρτέρι-Πάργα, ενώ στο ίδιο διάστημα θα ολοκληρωθούν τα έργα σύνδεσης του λιμένα Θεσσαλονίκης με ΠΑΘΕ και Εγνατία. Μέσα στο επόμενο έτος περιμένουμε την ολοκλήρωση των έργων στα Αεροδρόμια Ιωαννίνων και Σητείας. Προς το τέλος του έτους περιμένουμε τη λειτουργία του Μουσείου στη Μεσσαρά Κρήτης, τον Ανισόπεδο Κόμβο σύνδεσης του νέου λιμανιού Πάτρας με τις Παραγλαύκιες Αρτηρίες. Επίσης, αναμένεται η ολοκλήρωση στο Φράγμα Πείρου-Παραπείρου και Αχυρών Αιτωλοακαρνανίας. Τέλος, λίγες πιθανότητες έχουν να ολοκληρωθούν τα έργα στα οδικά έργα Θίσβη-Κανάβαρι και Μαρκόπουλο-Καλύβια-Ανάβυσσος.

ΤΡΑΜ: Πιάνει… λιμάνι

Μπορεί το τραμ να μην έτυχε αποδοχής από τους πολίτες της Αθήνας για πολλούς και διαφόρους λόγους, κυρίως της ταχύτητας, δεν παύει όμως να είναι ένα έργο ανάπτυξης που έδωσε μία άλλη διάσταση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στο Λεκανοπέδιο της Αττικής. Εντούτοις, η επέκταση της γραμμής τού τραμ μέχρι τον Πειραιά είναι υψίστης σημασίας, αφού το μέσο προς το παρόν είναι μη ανταγωνιστικό, καθώς για να φτάσει κάποιος στην πόλη του Πειραιά απαιτείται μετεπιβίβαση σε άλλο μέσο (μετρό ή λεωφορείο). Με την επέκταση αυτή, θα καταστεί εμπορικά βιώσιμο, καθώς θα προσθέσει 25.000 νέους επιβάτες σε καθημερινό επίπεδο, ενώ θα ανοίξει τον δρόμο σε μελλοντικές επεκτάσεις που σχεδιάζονται προς Καλλίπολη, Φρεατίδα, Δραπετσώνα, Κερατσίνι και Πέραμα.
Οταν ολοκληρωθεί το έργο, θα καλυφθεί το εμπορικό κέντρο και το λιμάνι και αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να διακοπούν αρκετές λεωφορειακές γραμμές που δημιουργούν κυκλοφοριακό κομφούζιο στην πόλη. Το έργο θα έχει συνολικό μήκος 5,4 χιλιομέτρων και θα αφορά την κατασκευή μονής γραμμής που θα ξεκινά από τη Μικράς Ασίας και μέσω Λαμπράκη και Βασιλέως Γεωργίου θα καταλήγει στην Ακτή Ποσειδώνος. Από εκεί, πάλι σε μονή γραμμή, θα επιστρέφει στο Φάληρο μέσω Εθνικής Αντιστάσεως και Ομηρίδου Σκυλίτση.
Το έργο έχει προϋπολογισμό 95 εκατ. ευρώ και η σύμβαση υπογράφηκε τον Φεβρουάριο του 2013 με στόχο την ολοκλήρωση στις αρχές του 2015. Η απόσταση από το Λιμάνι έως το ΣΕΦ θα καλύπτεται μόλις σε οκτώ λεπτά. Οι στάσεις που θα δημιουργηθούν είναι οι εξής: Γήπεδο Καραϊσκάκη, Μ. Ασίας, Γ. Λαμπράκη, Ευαγγελίστρια, Πλατεία Δεληγιάννη, Δημαρχείο, Ακτή Ποσειδώνος και Αγία Τριάδα, Πλατεία Ιπποδαμείας, 34ου Συντάγματος, Ανδρούτσου και Ομηρίδου Σκυλίτση στην επιστροφή.

Εργα σιδηροδρόμου

Στην Αθήνα περιμένουμε να δούμε το έργο της επέκτασης από το Κορωπί μέχρι το Λαύριο για τον Προαστιακό, που θα γίνει το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Το σημαντικό είναι, όμως, άλλο έργο που αφορά έξω από τα σύνορα της Αττικής. Πρόκειται για ένα έργο, μήκους περίπου είκοσι χιλιομέτρων, συνολικού προϋπολογισμού 3,4 εκατομμυρίων ευρώ, με χρονοδιάγραμμα αποπεράτωσης και παράδοσής του στα τέλη Ιουνίου του 2015, που αφορά τη νέα διπλή γραμμή από τον Ψαθόπυργο μέχρι την Πάτρα με ηλεκτροκίνηση. Η επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου προς την Κάτω Αχαΐα εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί καθημερινά χιλιάδες επιβάτες, αφού προβλέπεται η λειτουργία επτά στάσεων. Πρόκειται για ένα έργο μεγάλης σημασίας που θα βοηθήσει στην προστασία του περιβάλλοντος, αλλά θα είναι και ένα μέσο φθηνής μετακίνησης τώρα που τα οικονομικά εισοδήματα έχουν συρρικνωθεί. Επί της ουσίας, καθημερινά 8.000 συμπολίτες μας θα τον χρησιμοποιούν και θα καταστεί βιώσιμο χωρίς να χρειαστεί οικονομική βοήθεια από το κράτος.

ΜΕΤΡΟ: Δεν σταματά η επέκταση

Το Μετρό είναι ένα από τα έργα που, πέρα από το λειτουργικό και πρακτικό κομμάτι, έδωσαν και μία ευρωπαϊκή εικόνα στην πόλη της Αθήνας. Το επόμενο χρονικό διάστημα θα γίνουν δημοπρατήσεις του πρώτου τμήματος της Γραμμής 4 από το Αλσος Βεΐκου στο Γαλάτσι μέχρι τον Ευαγγελισμό με εννέα νέους σταθμούς. Ταυτόχρονα, θα γίνει και η επέκταση της Γραμμής 2 από την Ανθούπολη μέχρι το Ιλιον με τρεις σταθμούς. Επίσης, θα δούμε την υπόγεια Γραμμή 1 από το Φάληρο στον Πειραιά με έναν καινούργιο σταθμό. Στο μεταξύ, ήδη προσχωρούν με εντατικούς ρυθμούς οι εργασίες για να παραδοθούν οι σύγχρονοι σταθμοί του Μετρό, σε μια σειρά νέων περιοχών της Αθήνας, όπως στην Αγία Μαρίνα, την Αγία Βαρβάρα, τον Κορυδαλλό, τη Νίκαια, τα Μανιάτικα, το λιμάνι του Πειραιά και στο Δημοτικό Θέατρο της πόλης.
Τα έργα στο Μετρό της Αθήνας από το 1992 και μετά δεν έχουν σταματήσει καθόλου. Σήμερα η Αθήνα διαθέτει 3 Γραμμές Μετρό με 64 σταθμούς. Επίσης, υπάρχει μία νέα Γραμμή (Γραμμή 4) που θα εξυπηρετεί το κέντρο και τα βόρεια προάστια της πόλης. Αυτή η νέα Γραμμή εδώ και πολλά χρόνια είναι σε μελέτες και από το 2010 απέκτησε έναν νέο κλάδο που θα καταλήγει στην Ανω Ηλιούπολη. Να σημειωθεί ότι, από τον Μάιο 2007, έχει δοθεί σε λειτουργία η επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό από το Μοναστηράκι προς το Αιγάλεω, μήκους 4,3 χμ., με τρεις σύγχρονους σταθμούς με πολλαπλά οφέλη και στο κυκλοφοριακό κομμάτι, αλλά και στη διευκόλυνση των κατοίκων στο μεγαλύτερο πληθυσμιακά δήμο της χώρας. Και η ανάπτυξη του Μετρό δεν σταματά εδώ. Αφού ο Δήμος Περιστερίου έχει αποκτήσει δύο νέους σταθμούς που λειτουργούν από τον Απρίλιο του 2013 (Περιστέρι-Ανθούπολη), μετά την επιτυχή ολοκλήρωση και τη λειτουργία του σταθμού του Αγίου Αντωνίου από το καλοκαίρι 2004.
Τέλος, η μεγάλη έκπληξη και «επανάσταση» θα είναι το Μετρό στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για ένα έργο, για το οποίο εδώ και καιρό χρησιμοποιούσαν την έκφραση «μετρό Θεσσαλονίκης» ως ανέκδοτο, και πλέον θα δούμε την επέκταση Δημοκρατίας-Σταυρούπολη-Ευκαρπία, με πέντε ολοκαίνουργιους και σύγχρονους σταθμούς. Δεν θα ήταν έκπληξη να βλέπαμε και την επέκταση από τη Μίκρα μέχρι το Αεροδρόμιο Μακεδονία, αν και αμφίβολη παραμένει η επέκταση Ν.Σ. Σταθμός – Ελευθέριο/Κορδελιό.

Τελειώνει ο «Γολγοθάς» και ανοίγουν… στοιχειωμένοι δρόμοι

Το μεγάλο εγχείρημα είναι το οδικό δίκτυο, όπου δεν υπήρχε κανένα έργο σε εξέλιξη. Ηρθε η ώρα της Κρήτης, με το νέο ΕΣΠΑ να υπόσχεται την ολοκλήρωση ενός από τους χειρότερους οδικούς άξονες της Ευρώπης με δεκάδες θύματα κάθε χρόνο. Ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρητης έχει πολλές ελπίδες να ολοκληρωθεί σε κλειστό ασφαλή αυτοκινητόδρομο. Σύμφωνα με πολλές φήμες, στο νέο ΕΣΠΑ θα δούμε την αναβάθμιση του οδικού τμήματος Πάτρα-Πύργος, ενώ το ίδιο θα γίνει και με το τμήμα του Ε65 Τρίκαλα-Καλαμπάκα και Ξυνιάδα-Λαμία. Θα δούμε επιτέλους την αναβάθμιση του στοιχειωμένου διαμήκη άξονα της Εύβοιας, καθώς και των κάθετων αξόνων Ξάνθη-Εχίνος και Ιωάννινα-Κακαβιά. Εργα περιμένουμε και στους οδικούς άξονες Αγρίνιο-Καρπενήσι, Τρίκαλα-Αρτα, Κόρινθος-Επίδαυρος, Κολύμπια-Λίνδος.
Στο μεταξύ, η ανοικτή δημοπρασία έργων συντήρησης και βελτίωσης σε τρεις σημαντικούς οδικούς άξονες της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας εγκρίθηκε στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου. Συγκεκριμένα, πρόκειται για ένταξη στο Τεχνικό Πρόγραμμα της Π.Δ.Ε. με διασφαλισμένους πόρους και παράλληλη έναρξη των διαγωνιστικών διαδικασιών της Συντήρησης, Βελτίωσης, Αποκατάστασης και Αρσης της Επικινδυνότητας τριών σημαντικών οδικών αξόνων: της Εθνικής Οδού «Πάτρα-Λεβίδι» στα τμήματα αρμοδιότητας της ΠΔΕ της διαδρομής «Πάτρα-Τριπόταμα-Διασταύρωση με Ε.Ο. Πύργου-Τρίπολης» (Ε.Ο.111), συνολικού προϋπολογισμού 4,5 εκατ. ευρώ, και τμημάτων της Ευρωπαϊκής Οδού 55 που ξεκινά από την Πάτρα και καταλήγει στη Νότια Μεσσηνία, αυτών της Εθνικής Οδού «Πύργος-Καλό Νερό» (στα τμήματα αρμοδιότητας της ΠΔΕ) και της Νέας Εθνικής Οδού «Πάτρα-Πύργος», συνολικού προϋπολογισμού 4 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για οδικά έργα εξαιρετικής σημασίας για τη Δυτική Ελλάδα, τα οποία προετοίμασε τάχιστα η Διεύθυνση Τεχνικών Εργων της Περιφέρειας, τα Τεχνικά Δελτία απεστάλησαν στις 22 Αυγούστου προς το υπουργείο, το οποίο έδωσε την έγκρισή του στις 19 Σεπτεμβρίου και πλέον τα έργα εντάσσονται στο Τεχνικό Πρόγραμμα της Π.Δ.Ε. με διασφαλισμένους πόρους, ενώ παράλληλα θα ξεκινήσουν άμεσα και οι διαγωνιστικές διαδικασίες.

Ρεπορτάζ απο το ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ που κυκλοφορεί

Σχολιάστε ...

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

NEWSLETTER

 

 



 

 

 

Karfitsa