Μαρς

Πληρώσαμε για 12, παραλάβαμε 8 και πετάει ένα (μόνο για λίγο)!

Η ιστορία της αγοράς των μέσων μεταγωγικών αεροσκαφών C-27J SPARTAN είναι και για γέλια και για κλάματα, που όμως κοστίζουν πολύ ακριβά στον Έλληνα φορολογούμενο πολίτη.

Συνοπτικά, το ελληνικό Δημόσιο αποφάσισε (το ΚΥΣΕΑ, μετά από πρόταση του ΥΠΕΘΑ και κατόπιν εισήγησης του ΓΕΑ) την παραγγελία 12 μεταγωγικών αεροσκαφών από την ιταλική εταιρεία Alenia τον Ιανουάριο του 2003. Οι παραδόσεις των αεροσκαφών, σύμφωνα με τη σύμβαση,θα έπρεπε να γίνουν μεταξύ Μαρτίου 2005 και Οκτωβρίου 2006. Τελικά, 8 από τα 12 αεροσκάφη παραδόθηκαν τον Ιούνιο του 2007.Το κόστος ανήλθε στα 22 εκατ. ευρώ το ένα.Το ελληνικό Δημόσιο πλήρωσε 264 εκατ. ευρώ για την αγορά 12 αεροσκαφών, πήραμε 8 και τελικά πετάει το ένα και μερικές φορές άλλο ένα ακόμη,δύο στην καλύτερη περίπτωση, αλλά «μόνο για λίγο». Τα υπόλοιπα 6 ή 7 είναι καθηλωμένη στο έδαφος λόγω σοβαρών τεχνικών προβλημάτων, από το 2007! Τον Απρίλιο του 2012, επί υπουργίας του Δημήτρη Αβραμόπουλου,το ΚΥΣΕΑ αποφάσισε την ακύρωση της παραγγελίας των 4 από τα 12 μεταφορικά αεροσκάφη τύπου C-27J SPARTAN της ιταλικής εταιρείας Alenia Aeronautica. Ακυρώσαμε την παραγγελία των 4 αεροσκαφών και οι Ιταλοί μάς επέστρεψαν 40 εκατ. ευρώ.Όμως, τα 4 αεροσκάφη μάς κόστισαν 88 εκατ. ευρώ. Άμεση «χασούρα» 44 εκατ. ευρώ, από την ακύρωση της παραγγελίας.

Ποια είναι η θέση του ΓΕΑ για αυτή την κωμικοτραγική κατάσταση; Σύμφωνα με επίσημα έγγραφα που διαθέτει το «ΜΑΡΣ», σήμερα, εννέα χρόνια μετά την ολοκλήρωση της παραλαβής των 8 μεταγωγικών αεροσκαφών C-27J SPARTAN, το ΓΕΑ υποστηρίζει ότι «η σύμβαση 004Γ/03 υπεγράφη στις 29 Ιανουαρίου 2003, ενεργοποιήθηκε στις 8 Αυγούστου 2003 και αφορούσε την προμήθεια Α/Φ μέσης μεταφορικής ικανότητας, τύπου C-27J, της εταιρείας LMATTS, καθώς και του συναφούς εξοπλισμού και υπηρεσιών (εκπαίδευση, βιβλιογραφία, ανταλλακτικά – επίγειος εξοπλισμός αρχικής υποστήριξης).

Στις 22 Δεκεμβρίου 2003 υπεγράφη η 1η τροποποίηση της σύμβασης για την ενσωμάτωση της εξάσκησης ορισμένων δικαιωμάτων προαίρεσης για τη διαμόρφωση των Α/Φ. Τον Σεπτέμβριο του 2006 υπογράφηκε η 2η τροποποίηση της Σύμβασης, που αφορούσε κυρίως τροποποιήσεις στις συνθέσεις υλικών.

Στο πλαίσιο εκτέλεσης της Σύμβασης, υλοποιήθηκε η παραλαβή 8 Α/Φ, ανταλλακτικών, επίγειου εξοπλισμού και βιβλιογραφίας.
Στις 16 Μαΐου 2014, υπεγράφη από τη ΓΔΑΕΕ και την Alenia Aermacchi η Νο 3 τροποποίηση της Σύμβασης, που αφορούσε τον περιορισμό του αριθμού των υπό προμήθεια Α/Φ C-27J, από 12 σε 8, καθώς και στην αξιοποίηση 4 εκ των 8 παρεληφθέντων Α/Φ. Έως την παρούσα χρονική στιγμή έχουν παραληφθεί οι υπηρεσίες αποκατάστασης των 3 εκ των 4 Α/Φ και βρίσκονται σε εξέλιξη διαδικασίες αποκατάστασης του 4ου Α/Φ.
Σχετικά με την εξασφάλιση εν συνεχεία υποστήριξης (FollowOnSupport – FOS) για τον στόλο των Α/Φ C-27J της ΠΑ έχει ήδη εγκριθεί η σχετική Μελέτη Ολοκληρωμένης Πρότασης Υποπρογράμματος από το ΣΑΓΕ και τελούν σε εξέλιξη υλοποίησης τα λοιπά στάδια ενεργοποίησης υποπρογράμματος, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και τον Εθνικό Αμυντικό Σχεδιασμό (ΕΑΣ). Το υποπρόγραμμα έχει συμπεριληφθεί στο υπό έγκριση προσχέδιο για το «Μακροπρόθεσμο Πρόγραμμα Προμηθειών Αμυντικού Υλικού των Ε/Δ 2015-29».

Επιπλέον, η ΠΑ συμμετέχει σε διεθνή φόρα (SpartanUser’sGroup, EDA AdHocWorkingGroup), με σκοπό να παρακολουθεί στενά και να ενημερώνεται για τις διεθνείς εξελίξεις και πρακτικές χρήσης – εκμετάλλευσης και συντήρησης των Α/Φ C-27J.

Χρήστος Καπούτσης

* Από το ένθετο ΜΑΡΣ που κυκλοφόρησε με την εφημερίδα ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ το Σάββατο 24/09/2016

Σχολιάστε ...

Εφημερίδες

Διαβάστε όλες τις εφημερίδες online

ΑΡΧΕΙΟ

NEWSLETTER

 

 



 

 

 

Karfitsa