Μπαίνει στο στόχαστρο Αρχής Διαφάνειας και Συνηγόρου του Πολίτη
Πριν περίπου 60 ημέρες, η «Political» είχε αναφερθεί σε μια καταγγελία που έφτασε στα χέρια της από τον κύριο Θεόδωρο Δασούλα, ο οποίος έχει στείλει λεπτομερέστατη αναφορά στους αρμόδιους φορείς, υπουργείο Εσωτερικών, Αρχή Δημόσιας Διαφάνειας και Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας, ζητώντας να ελεγχθεί η νομιμότητα συγκεκριμένων συμβάσεων, οι οποίες επιλέχθηκαν ενδεικτικά από τον καταγγέλλοντα μέσα στον ορυμαγδό παρόμοιων αποφάσεων και αναθέσεων.
Υπουργείο προς Αποκεντρωμένη: «Απαντήστε στην καταγγελία»
Στις 6/11, το υπουργείο Εσωτερικών απάντησε στην έγγραφη καταγγελία του κ. Δασούλα και όπως ανέφερε, γνωστοποιούσε στην Αποκεντρωμένη ότι έχει ενημερωθεί για την καταγγελία και στην ουσία την πιέζει να απαντήσει επί της καταγγελίας τόσο στον καταγγέλλοντα όσο και στο ίδιο το υπουργείο για το τι συμβαίνει.
Από τότε λοιπόν πέρασαν σχεδόν δύο μήνες, μέσα στους οποίους η Αποκεντρωμένη θα έπρεπε να έχει απαντήσει τόσο στο υπουργείο Εσωτερικών όσο και στον καταγγέλλοντα επί της νομιμότητας των ενταλμάτων αυτών.
Ούτε φωνή ούτε ακρόαση
Καθώς είναι εκπρόθεσμη, στο «παιχνίδι» μπαίνουν λοιπόν η Αρχή Διαφάνειας και ο Συνήγορος του Πολίτη, οι οποίοι χθες το πρωί έλαβαν σχετική ενημέρωση από τον καταγγέλλοντα για την καθυστέρηση στο να απαντήσει η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου και Δυτικής Μακεδονίας για όλα τα θέματα που έχουν προκύψει. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στην αναφορά του προς Αρχή Διαφάνειας και Συνήγορο του Πολίτη: «Στις 26/9/2024 & 2/10/2024 υπέβαλα στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου-Δυτικής Μακεδονίας δύο αναφορές με θέμα, έλεγχο νομιμότητας, αποφάσεων, αναθέσεων και ενταλμάτων πληρωμής της Περιφέρειας Ηπείρου. Παρότι από τότε έχουν περάσει πάνω από πενήντα ημέρες, δεν έχω λάβει καμία απάντηση. Με την παρούσα αναφορά μου σας παρακαλώ και σας καλώ να προβείτε στα κατά τον νόμο ενημερώνοντάς με σχετικά. Συνημμένα: Τις από 26/9/2024 & 2/10/2024 αναφορές μου με τα σχετ. (26) συνημμένα και το από 5 Νοεμβρίου 2024 έγγραφο του υπουργείου Εσωτερικών προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου-Δυτικής Μακεδονίας».
Τι προβλέπει ο νόμος
Σύμφωνα με την ΙΚΑ Εγκύκλιο 103/02.09.2004 (Αρ. Πρωτ. Γ41/4) και τις σχετικές Εγκυκλίους 71/91, 96/91, 98/91, 67/99, 99/99, 31/02 & 39/02, οι προθεσμίες διεκπεραίωσης υποθέσεων πολιτών και η αποζημίωσή τους για τη μη τήρηση προθεσμιών διεκπεραίωσης έχουν ως εξής:
α) Ο γενικός κανόνας προθεσμιών που θέτουν οι κοινοποιούμενες διατάξεις είναι:
• 50 ημέρες (αντί των 60 που ίσχυε) για τη διεκπεραίωση-απάντηση αιτημάτων πολιτών. Η προθεσμία των 50 ημερών παρατείνεται κατά 10 ημέρες (αντί των 15 που ίσχυε) όταν είναι συναρμόδιες περισσότερες υπηρεσίες.
• 3 ημέρες (αντί των 5 που ίσχυε) για τη διαβίβαση της αίτησης στην αρμόδια υπηρεσία.
• 5 ημέρες πριν την εκπνοή της προθεσμίας για τη γνωστοποίηση στον αιτούντα πολίτη όταν δεν είναι δυνατό για αντικειμενικούς λόγους να διεκπεραιωθεί η υπόθεσή του εντός της οριζόμενης προθεσμίας.
Στη γνωστοποίηση αναφέρονται:
– Οι λόγοι καθυστέρησης
– Ο υπάλληλος που έχει την υπόθεση και ο αριθμός τηλεφώνου του
– Κάθε άλλη χρήσιμη πληροφορία.
Η προθεσμία των 10 ημερών για την παροχή πληροφοριών, τη χορήγηση πιστοποιητικών και βεβαιώσεων παραμένει σε ισχύ. Ως γνωστόν η προθεσμία αρχίζει από την καταβολή της αίτησης στην αρμόδια υπηρεσία και την υποβολή ή συγκέντρωση των απαιτούμενων δικαιολογητικών, πιστοποιητικών ή στοιχείων. Εάν κατά την υποβολή της αίτησης δεν υποβάλλονται τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, πιστοποιητικά ή στοιχεία, η προθεσμία αρχίζει από την υποβολή όλων των απαιτούμενων για τη διεκπεραίωση της υπόθεσης δικαιολογητικών, πιστοποιητικών ή στοιχείων. Ο αρμόδιος υπάλληλος είναι υποχρεωμένος να ειδοποιήσει τον ενδιαφερόμενο όταν δεν έχει προσκομίσει κάποιο από αυτά ή το έχει προσκομίσει, αλλά είναι ελλιπές, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να προωθηθεί η υπόθεσή του. Στις περιπτώσεις αυτές η προθεσμία διακόπτεται από την ημέρα της ειδοποίησης και αρχίζει πάλι από την ημερομηνία υποβολής όλων των στοιχείων.
Το θέμα της αποζημίωσης των πολιτών (καταβολή χρηματικού ποσού) όταν δεν τηρούνται οι προθεσμίες, έχει αντιμετωπιστεί με τις διατάξεις του άρθρου 5 του Ν. 1943/91 του άρθρου δεύτερου παρ. 2 του Ν. 2690/99 και έχουν δοθεί οδηγίες με τις Εγκυκλίους 98/91 και 99/99. Η κοινοποιούμενη διάταξη (άρθρο 7) επαναφέρει το θέμα της καταβολής αποζημίωσης σε περίπτωση υπέρβασης προθεσμιών κατά τα ειδικότερα αναφερόμενα στην κοινοποιούμενη εγκύκλιο του υπουργείου Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης & Αποκέντρωσης. Καθιερώνεται η καταβολή της πλήρους αποζημίωσης από τον οικείο φορέα και καταργείται η έννοια της καταβολής χρηματικού ποσού, καθώς και το όριο του ύψους αυτού. Το ύψος της καταβλητέας αποζημίωσης καθορίζεται από τις αρμόδιες επιτροπές του άρθρου 5 παρ. 13 του Ν. 1943/91 από τις οποίες εκδίδεται απόφαση η οποία κοινοποιείται στην αρμόδια για την καταβολή της αποζημίωσης υπηρεσία, η οποία οφείλει να καταβάλει αυτήν σε έναν μήνα από την κοινοποίηση.

