«Στοχεύουμε στη βελτίωση της καθημερινότητας των δημοτών μας και γι’ αυτόν τον λόγο επενδύσαμε στην καθαριότητα, σε κυκλοφοριακές παρεμβάσεις και στην ασφάλεια των πολιτών»
«Οι δήμοι πρέπει να λειτουργήσουν αποτελεσματικά, στο πλαίσιο της σύγχρονης διοικητικής διάρθρωσης του κράτους», τονίζει σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξή του στο «Π» ο δήμαρχος Λεβαδέων Δημήτρης Καραμάνης, προσθέτοντας ότι απαιτείται αποκέντρωση των αρμοδιοτήτων, εξεύρεση και διασφάλιση πόρων.
Ποια είναι η πρώτη προτεραιότητα που είχατε θέσει για τον δήμο;
Από την πρώτη στιγμή της ανάληψης των καθηκόντων μας δώσαμε έμφαση στη βελτίωση της καθημερινότητας των δημοτών μας και γι’ αυτόν τον λόγο επενδύσαμε στην καθαριότητα, σε κυκλοφοριακές παρεμβάσεις στους δρόμους και στην ασφάλεια των πολιτών. Ταυτόχρονα προωθήσαμε και την επανέναρξη της Δημοτικής Αστικής Συγκοινωνίας, ενώ θέσαμε τις βάσεις για έργα υποδομών, αλλά και το γενικότερο όραμα που έχουμε για τον δήμο μας, εκμεταλλευόμενοι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα, τη γεωργική θέση και την πολιτιστική μας κληρονομιά.
Μιλήσατε για έργα υποδομών. Έχετε αξιοποιήσει το Πράσινο Ταμείο για τα έργα αυτά;
Ασφαλώς. Μάλιστα στα τέλη Οκτωβρίου, στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Πράσινου Ταμείου, εντάχθηκε για χρηματοδότηση η πρόταση του Δήμου Λεβαδέων με τίτλο «Ενίσχυση προσβασιμότητας πεζών στο πλαίσιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας με αρχές βιοκλιματικού σχεδιασμού σε πεζοδρόμια», συνολικού προϋπολογισμού 280.000 ευρώ. Με το έργο αυτό ενισχύεται η αύξηση του πρασίνου της περιοχής μέσω νέων φυτεύσεων, προσβλέποντας ταυτόχρονα στη βέλτιστη εξασφάλιση της προσβασιμότητας και προσπελασιμότητας για όλες τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, στη βιοκλιματική αναβάθμιση του υπαίθριου χώρου, έτσι ώστε να συμβάλει ουσιαστικά και στη βελτίωση του μικροκλίματος της γύρω περιοχής και στην ύπαρξη ανεμπόδιστης και ασφαλούς κίνησης ΑμεΑ με ζώνη όδευσης τυφλών καθ’ όλο το μήκος του πεζοδρομίου και την υποβίβασή του με ράμπες πρόσβασης.
Αναφερθήκατε και στην καθαριότητα. Ωστόσο είναι γεγονός πως αρκετοί δήμοι σε ολόκληρη τη χώρα αντιμετωπίζουν προβλήματα.
Στον δήμο σας υπάρχουν τα μέσα ή απαιτούνται επιπλέον πόροι;
Στην καθαριότητα έχουμε δώσει προτεραιότητα. Σίγουρα –όπως και το οικονομικό– αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι δήμοι όλης της χώρας. Στον δήμο μας η συλλογή των απορριμμάτων γίνεται από την αρμόδια υπηρεσία και η διαχείρισή τους από τη Διαδημοτική Επιχείρηση Περιβάλλοντος & Οργάνωσης Διαχείρισης Απορριμμάτων Λιβαδειάς ΑΕ (ΔΕΠΟΔΑΛ). Μία από τις πρώτες παρεμβάσεις μας ήταν να συλλέγουμε απορρίμματα και το Σάββατο, δεδομένου ότι υπάρχει μεγαλύτερη επισκεψιμότητα. Ταυτόχρονα συνδυάζουμε τις δράσεις καθαριότητας με την Πολιτική Προστασία και την αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων για εξοπλισμό από την Περιφέρεια και τα προγράμματα «Αντώνης Τρίτσης», «Φιλόδημος», αλλά και το Πράσινο Ταμείο.
Ποια είναι η στρατηγική σας στόχευση και τι είναι αυτό
που θέλετε να πετύχετε στη θητεία σας;
Το όραμά μας είναι να αναδείξουμε τον δήμο μας σε πολιτιστική πρωτεύουσα της Περιφέρειας. Αυτό θα επιτευχθεί με την αναβάθμιση των εκδηλώσεων που ήδη υπάρχουν, π.χ. Πάσχα, Τροφώνια, αλλά και με τη δημιουργία νέων πολιτιστικών θεσμών. Παράλληλα προχωράμε σε ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων του δήμου σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Βοιωτίας. Είναι σημαντικό να αναδείξουμε το Κάστρο, την Κρύα, το ποτάμι της Έρκυνας. Στους άμεσους στόχους είναι να επιτευχθεί συμφωνία με την ΕΤΑΔ για τη λειτουργία, για πολιτιστικό σκοπό, των ακινήτων στην Κρύα. Επίσης διεκδικούμε Μεταδευτεροβάθμιο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα.
Έχετε τη στήριξη της Κεντρικής Διοίκησης για να υλοποιήσετε τους στόχους σας;
Οι σχέσεις του δήμου με την Κεντρική Διοίκηση, σε σχέση με την επίτευξη των στόχων, είναι θέμα ευρύτερο που αφορά συνολικά την Αυτοδιοίκηση. Εδώ και πολλά χρόνια αποτελεί ζητούμενο μία μεταρρυθμιστική προσπάθεια για την αποκέντρωση και την εμβάθυνση της Αυτοδιοίκησης, προκειμένου να μπορέσει να αντεπεξέλθει στον ρόλο της. Οι δήμοι πρέπει να λειτουργήσουν αποτελεσματικά στο πλαίσιο της σύγχρονης διοικητικής διάρθρωσης του κράτους και απαιτείται αποκέντρωση των αρμοδιοτήτων, εξεύρεση και διασφάλιση πόρων.
Όπως με κάθε ευκαιρία τονίζει η ΚΕΔΕ, τα οικονομικά προβλήματα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης αποτελούν προτεραιότητα, καθώς οι πόροι που διατίθενται δεν επαρκούν για την κάλυψη των βασικών αναγκών των τοπικών κοινωνιών. Η ενίσχυση της χρηματοδότησης των δήμων, η διασφάλιση της βιωσιμότητάς τους και η παροχή πρόσθετων εργαλείων για την οικονομική διαχείριση είναι απαραίτητες για την ομαλή λειτουργία τους. Ας ελπίσουμε ότι με τον νέο Κώδικά Αυτοδιοίκησης, που αφορά τη λειτουργία των ΟΤΑ πρώτου και δευτέρου βαθμού, θα δοθεί λύση σε προβλήματα που χρονίζουν και αποτελούν τροχοπέδη.
Πρόσφατα, το ΥΠΕΣ και το υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης ανακοίνωσαν μια σειρά πρωτοβουλιών για τον εκσυγχρονισμό των διαδικασιών στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Εσείς έχετε λάβει τέτοιες πρωτοβουλίες για την εξυπηρέτηση των δημοτών;
Η αναβάθμιση των ψηφιακών υπηρεσιών προς τους πολίτες, τις επιχειρήσεις και τους επισκέπτες του δήμου μας είναι στις προτεραιότητες που θέσαμε από την αρχή της θητείας μας. Είμαστε στην τελική φάση για την ένταξη στο Πρόγραμμα «Ψηφιακός Μετασχηματισμός του ΕΣΠΑ 2021-2027», συνολικού προϋπολογισμού 850.000,00 ευρώ. Αντικείμενο του έργου είναι η προμήθεια νέων εφαρμογών και τεχνολογικών μέσων που θα βελτιώσουν τη διαχείριση και τη λειτουργικότητα του αστικού περιβάλλοντος και θα οδηγήσουν και θα υποστηρίξουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό του δήμου. Πιο συγκεκριμένα, το έργο περιλαμβάνει ένα συνεκτικό πλέγμα δράσεων και παρεμβάσεων για τη σταδιακή, οργανωμένη και ομαλή μετάβαση της πόλης σε μια ψηφιακή πόλη του μέλλοντος. Στόχος του έργου δεν είναι άλλος από τον ψηφιακό μετασχηματισμό της πόλης στην κατεύθυνση της βελτιστοποίησης της απόδοσης και της αποτελεσματικότητας της Δημόσιας Διοίκησης, καθώς και της ουσιαστικής αναβάθμισης και ενίσχυσης του επιπέδου των ολοκληρωμένων υπηρεσιών προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις του δήμου.

