Η έκθεση-κόλαφος και το πρόστιμο-μαμούθ 4,2 εκατ. ευρώ για τις παρανομίες
Το πλήρωμα του χρόνου για τις παρανομίες που διαπίστωσε η Αρχή Διαφάνειας για την κατάσταση που επικρατεί στο ΚΤΕΛ Ιωαννίνων έφτασε, παρ’ όλες τις απεγνωσμένες, όπως σημειώνει η εφημερίδα «Political», προσπάθειες του περιφερειάρχη Ηπείρου Αλέξανδρου Καχριμάνη να κρατήσει την υπόθεση στο σκοτάδι για να την «τακτοποιήσει», ενώ πλέον είναι επιβεβλημένη η άμεση εισαγγελική παρέμβαση.
Κάλλιο αργά παρά ποτέ
Σύμφωνα με τον «Τύπο Ηπείρου», ο σταθμός του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Ιωαννίνων στην οδό Παπανδρέου πρέπει άμεσα να βάλει λουκέτο διότι είναι παράνομος και επιπλέον να καταβληθούν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καθώς και στο Πράσινο Ταμείο 4.203.800 ευρώ ως πρόστιμο! Ποσό που έρχεται να προστεθεί στα πολλά εκατομμύρια χρέους που έχει ήδη το ΚΤΕΛ.
Αυτή είναι η απόφαση της Πολεοδομίας, η οποία αφυπνίστηκε μετά από είκοσι περίπου χρόνια και θυμήθηκε να πράξει το καθήκον της, παρά το γεγονός ότι υπήρξαν αποκαλυπτικά δημοσιεύματα και καταγγελίες. Η Αρχή Διαφάνειας όμως ήταν αμείλικτη και τελικώς τελεσφόρησε η επιμονή της στη νομιμότητα. Μάλιστα δε, σε εκκρεμότητα και ανεκτέλεστη παρέμενε από το 2011 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που έκρινε ως παράνομη την ανέγερση του κτηρίου και τη λειτουργία του σταθμού λεωφορείων, όπως και πρόστιμα που είχαν επιβληθεί.
Όπως σημειώνει το δημοσίευμα, η ευθύνη βαρύνει τον πρόεδρο του ΔΣ του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Γρηγόρη Γκίκα, τον περιφερειάρχη Ηπείρου Αλέξανδρο Καχριμάνη, τη Διεύθυνση Συγκοινωνιών, την Πολεοδομία, αλλά και δημάρχους που ανέχτηκαν τη χονδροειδή παρανομία.
Καταπέλτης
Ο «Τύπος Ηπείρου» είχε παρουσιάσει το 2023 τη διάσταση του προβλήματος, δημοσιεύοντας έκθεση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, η οποία ήταν καταπέλτης όχι μόνο για το παράνομο του κτηρίου και τη λειτουργία του «σταθμού», αλλά και για τη γενικότερη διαχείριση του ΚΤΕΛ από τους Γρηγόρη Γκίκα και Δημήτρη Φίλη υπό την «προστασία» του Καχριμάνη. Αντί απαντήσεων όμως οι Γκίκας, Φίλης κατέθεταν μηνύσεις εναντίον όποιου τόλμησε να τους ξεσκεπάσει, με τη δικαιοσύνη να κρέμεται πάνω από τα κεφάλια τους ως δαμόκλειος σπάθη και με τον Καχριμάνη να πασχίζει εναγωνίως ακόμη και τώρα να τους διασώσει. Ο ίδιος έχει μεγάλο μερίδιο ευθύνης, αφού είχε δώσει παρανόμως άδεια, με συνυπεύθυνη όμως την πρώην διευθύντρια της Πολεοδομίας και νυν ειδική του σύμβουλο Μάτα Κουμπούρη που συν τοις άλλοις κρατούσε στα συρτάρια αποφάσεις που όφειλε να είχε κοινοποιήσει στην Εισαγγελική Αρχή.
Στο στόχαστρο της Περιφέρειας ο Δήμος Ιωαννιτών
Το θέμα όμως δεν είναι μόνο τι θα γίνει στη συνέχεια, αν θα κλείσει ο σταθμός του ΚΤΕΛ και πώς θα εξυπηρετούνται όσοι επιθυμούν να ταξιδέψουν ή οι φοιτητές. Η Πολεοδομία θέλει το πρόστιμο να το βεβαιώσει στον δήμο, αλλά αυτό θα τον τινάξει στον αέρα, αφού πρέπει να εγγραφεί στον προϋπολογισμό του, που σημαίνει ότι θα παρουσιάσει κατακόρυφη αύξηση των οφειλών, γεγονός που θα δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα και στη χρηματοδότησή του.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Τύπου Ηπείρου» από έγκυρη πηγή, το πρόστιμο πρέπει να βεβαιωθεί στη ΔΟΥ Ιωαννίνων για να εισπραχθεί από το Πράσινο Ταμείο και το υπουργείο Υποδομών. Αξίζει να ληφθεί υπόψη ότι στα 4.203.800 του τωρινού προστίμου πρέπει να προστεθούν 1 εκατ. ευρώ που είναι υπόχρεο το ΚΤΕΛ να επιστρέψει από πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, 2,5 εκατ. ευρώ από ζημίες και άλλα 9 εκατ. ευρώ περίπου που δεν κατατέθηκαν σε λογαριασμούς που έπρεπε, συν τα δάνεια που οφείλει.
Η έκθεση-κόλαφος για το παράνομο ΚΤΕΛ
Μία από τις πολλές παρανομίες ήταν ότι το κτήριο χτίστηκε σε περιοχή που απαγορευόταν και που είχε αγοράσει το ΚΤΕΛ, αλλά είχε εκδώσει αρχικά άδειες όχι για σταθμό λεωφορείων αλλά για… γκαρσονιέρα με πάρκινγκ.
Η απόφαση του ΣτΕ δεν ανασχέθηκε ούτε από τη συνδρομή του κ. Καχριμάνη και της Διεύθυνσης Συγκοινωνιών, με τις ευθύνες να βαραίνουν πλέον και τους δύο. Ο κ. Καχριμάνης έσπευσε να «διευκολύνει» το ΚΤΕΛ αλλάζοντας την άδεια για την οδό Παπανδρέου από πρακτορείο σε σταθμό μετεπιβίβασης, με το αιτιολογικό ότι ο σταθμός φιλοξενείται στην καφετέρια, την οποία κατέχει ιδιοκτήτης λεωφορείου.
«Σκανδαλώδεις αποφάσεις»
Για όλα αυτά ο «Τύπος Ηπείρου» έγραφε από τον Ιούλιο του 2023, αλλά όλοι έκαναν πως δεν καταλάβαιναν. «Ρεσιτάλ παρανομιών, ετσιθελισμός, ασυδοσία, σκανδαλώδεις αποφάσεις και πράξεις, εικονικά οικονομικά στοιχεία, ελλείμματα εκατομμυρίων, διασπάθιση των χρημάτων κρατικών επιχορηγήσεων, των μετόχων και των επιβατών, ρεμούλα δηλαδή και με μια λέξη χάος, είναι η κατάσταση στο Υπεραστικό ΚΤΕΛ Ιωαννίνων, στις θυγατρικές και κοινοπραξίες του, με ευθύνη πρωτίστως του προέδρου του ΔΣ Γρηγόρη Γκίκα, με τη συνέργεια του αρχιλογιστή Δημ. Φίλη, την κάλυψη-στήριξη-σύμπραξη του περιφερειάρχη Ηπείρου Αλ. Καχριμάνη, της Διεύθυνσης Μεταφορών-Επικοινωνιών της Περιφέρειας Ηπείρου και άλλων αρχών και υπηρεσιών…», αναφερόταν στο σχετικό δημοσίευμα.
Ο «Τύπος Ηπείρου» λοιπόν έγραφε πως τα ευρήματα της Αρχής καταλαμβάνουν 383 σελίδες στην εμπιστευτική έκθεσή της, η οποία υπογράφτηκε τον Μάρτιο 2023 και κοινοποιήθηκε στους εμπλεκομένους και σε όλες τις αρμόδιες Αρχές, ενώ σημείωνε πως είναι αξιοσημείωτο ότι η διοίκηση του ΚΤΕΛ, ο Γκίκας και ο Φίλης, στα περισσότερα που ζήτησε διευκρινίσεις η Αρχή, αρνήθηκαν να παράσχουν στοιχεία, ενώ όσα εξήγησαν κρίθηκαν ανεπαρκή.
Συγκλονιστικές διαπιστώσεις
Σύμφωνα δε με την Αρχή Διαφάνειας, μεταξύ άλλων συγκλονιστικών:
• Διαπιστώθηκε ότι το ΚΤΕΛ στην οδό Παπανδρέου λειτουργεί παρανόμως. Διότι η άδεια που εκδόθηκε το 2013 με την υπογραφή του Καχριμάνη ήταν προσωρινή και αφορούσε την εγκατάσταση πρακτορείου-εκδοτηρίου εισιτηρίων και όχι σταθμού λεωφορείων, ενώ πριν λειτουργούσε χωρίς καμία άδεια.
• Το κτίσμα είναι αυθαίρετο, ενώ επισημαίνεται και ο κίνδυνος που διατρέχουν εργαζόμενοι και επιβάτες, λόγω της θέσης που λειτουργεί το ΚΤΕΛ στην οδό Παπανδρέου. Σε αυτό το σημείο μάλιστα να αναφέρουμε πως η Αρχή ξεκαθάριζε ότι αν συμβεί οτιδήποτε -και όταν λέμε οτιδήποτε, το εννοούμε- δεν θα αποζημιωθεί κανείς για κανέναν λόγο και με κανέναν τρόπο.
• Γκίκας και Φίλης διέθεταν και χωρίς φειδώ μερίσματα στους μετόχους για να τους έχουν με το μέρος τους, αλλά όπως σημειώνεται στην έκθεση και είπαν αρκετοί μέτοχοι, αυτό ήταν ζημιογόνο για την επιχείρηση, η οποία δεν είχε καν αποθεματικό, αλλά παρουσίαζε κάθε χρόνο ζημίες που μεταφέρονταν στο νέο έτος, οπότε πλέον αυτές έφτασαν να ξεπερνούν τα 2,7 εκατ. ευρώ.
• Χρησιμοποιήθηκαν το διάστημα 2002-2021 πάνω από 9,5 εκατ. ευρώ των ειδικών εισφορών.
• Δεν κατατέθηκαν στους ειδικούς τραπεζικούς λογαριασμούς πολλά εκατομμύρια, ενώ δεν υπήρξε πρόβλεψη σχηματισμού αποθεματικού.
• Δανείζονταν συνεχώς από τράπεζες με εκχώρηση… μελλοντικών εισπράξεων ειδικών εισφορών του 5%, το οποίο καταβάλλουν οι επιβάτες, ενώ απαγορεύεται τέτοιου είδους διαχείριση και είναι απορίας άξιο πώς οι τράπεζες αποδέχτηκαν τέτοια συναλλαγή.

