Η δημοσιοποίηση του ανεξάρτητου από «επιρροές» και καθ’ όλα εμπεριστατωμένου πορίσματος «ακυρώνει» την προσπάθεια της αντιπολίτευσης να αποδοθούν ευθύνες σε πρόσωπα της κυβέρνησης για δήθεν απόπειρα απόκρυψης στοιχείων
Καταρρέει με πάταγο το αφήγημα περί συγκάλυψης και εκτίθενται οι λαϊκίζοντες της αντιπολίτευσης. Το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Μεταφορών αναδεικνύει με τον πλέον επίσημο τρόπο τα αίτια του αιματηρού δυστυχήματος στα Τέμπη τον Φεβρουάριο του 2023, που στοίχισε τη ζωή σε 57 συνανθρώπους μας.
Και μέσα από τις σελίδες του σημειώνονται τα λάθη και οι παθογένειες που οδήγησαν στην πολύνεκρη τραγωδία. Ως εκ τούτου, είναι απορίας άξιο γιατί καταβλήθηκε προσπάθεια, ώστε να μην κοινοποιηθεί χθες το πόρισμα· ίσως να ευθύνεται η περιρρέουσα ατμόσφαιρα, η οποία δημιουργεί κλίμα αμφισβήτησης για περίπου τα
πάντα.
Μικροκομματικά οφέλη
Η δημοσιοποίηση βάζει τα πράγματα στη θέση τους. Όποιος και αν διαβάσει το πόρισμα, στο οποίο έχουν πρόσβαση όλοι ανεξαιρέτως, αντιλαμβάνεται πως πρόκειται για μια ανεξάρτητη από «επιρροές» και καθ’ όλα εμπεριστατωμένη έρευνα ειδικών, χωρίς καμία διάθεση «απόκρυψης» στοιχείων ή «συγκάλυψης», στην οποία κάποιοι, δίνοντας ρεσιτάλ ανευθυνότητας, αναφέρονταν και αναφέρονται, προκειμένου να αποκομίσουν μικροκομματικά οφέλη.
Με την πάροδο του χρόνου λοιπόν, αποκαλύπτεται η αλήθεια και αναδεικνύονται τα πραγματικά αίτια του σιδηροδρομικού δυστυχήματος και οι ευθύνες των εμπλεκόμενων. Και αυτό διευκολύνει τη -βαλλόμενη από την αντιπολίτευση- δικαιοσύνη στο έργο της.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης τόνισε χθες ότι το πόρισμα
«επί της ουσίας απαντά κατηγορηματικά με ένα “όχι” στην συγκάλυψη. Κατηγορηματικά. Για τρεις λόγους, για να μη μιλάμε στον αέρα. Ο πρώτος λόγος είναι η ίδια η ύπαρξη και η στελέχωση αυτού του οργανισμού, ενός ανεξάρτητου οργανισμού. Κατηγορία την οποία εμείς θέλουμε να απορρίψουμε και το κάνουμε, μάλιστα, με μεγάλη ένταση, όχι απέναντι στους συγγενείς και τους πολίτες, αλλά απέναντι στην αντιπολίτευση -είναι η κατηγορία της συγκάλυψης. Ένας ο οποίος θέλει να συγκαλύψει, μια κυβέρνηση που υποτίθεται πως θέλει να συγκαλύψει, δεν συστήνει και στελεχώνει αυτόν τον οργανισμό»
Και δίνοντας άλλο ένα στοιχείο που αποδεικνύει ότι δεν υπάρχει συγκάλυψη, αναφέρθηκε στο πόρισμα λέγοντας πως «αφήνει ανοιχτό το ζήτημα της ύπαρξης κάποιου υλικού. Όπως είδατε, όμως, δεν παίρνει θέση. Λέει ότι πρέπει να διερευνηθεί περαιτέρω».
«Άπλετο φως»
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας στον Alpha τον Μάρτιο του 2023, είχε πει για το δυστύχημα ότι «θα φροντίσω να πάρουμε έναν μεγάλο προβολέα και να ρίξουμε άπλετο φως, ακριβώς στο τι έγινε». Και έμεινε πιστός στη διακήρυξή του αυτή, όπως άλλωστε αποδεικνύει η σύσταση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και η δημοσιοποίηση χθες του πορίσματός του.
Εκεί, υπό τον τίτλο «Υποκείμενοι παράγοντες», διαβάζουμε ότι
«ο ελληνικός σιδηροδρομικός τομέας υπέφερε σε μεγάλο βαθμό από τις οικονομικές κρίσεις που ξεκίνησαν στα τέλη του 2009 και κορυφώθηκαν το 2010. Αυτό οδήγησε σε κακοσυντηρημένες και όλο και πιο υποβαθμισμένες υποδομές και σε διαρθρωτική έλλειψη προσωπικού που παρείχε τις συνήθεις υπηρεσίες. Το σιδηροδρομικό σύστημα δεν είχε ανακάμψει από αυτή την κατάσταση στις αρχές του 2023»
Όπως άλλωστε είναι πλέον γνωστό αμέσως μετά το δυστύχημα, παρά τη ρητή δέσμευση ότι δεν θα απολυθούν ή μεταταχθούν -ελέω μνημονιακών προβλέψεωναπό τον ΟΣΕ υπάλληλοι κρίσιμων ειδικοτήτων, αυτό τελικά έγινε, με σοβαρότατες συνέπειες. Κάποιοι προσπαθούσαν να πετύχουν «στόχους», προκειμένου να εξευμενίσουν την τρόικα και χωρίς να υπολογίζουν τους κινδύνους. Μερικοί εξ αυτών σήμερα φωνάζουν, επικρίνοντας την κυβέρνηση και μιλώντας για «συγκάλυψη». Από πολιτικό θράσος, άλλο τίποτα.
Υπενθυμίζουμε ότι ο ΟΣΕ πουλήθηκε το 2017 στην ιταλική κρατική εταιρεία Ferrovie dello Stato Italiane (FSI), έναντι τιμήματος μόλις 45 εκατομμυρίων ευρώ. Όμως, η κυβέρνηση Σαμαρά είχε κατηγορηθεί σφοδρά από τον ΣΥΡΙΖΑ, όταν εκδήλωσε το 2013 την πρόθεσή της να ιδιωτικοποιήσει τον ΟΣΕ έναντι τιμήματος 1,2 δισεκατομμυρίου ευρώ (για την πώληση ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ). Αυτά, διότι κάποιοι στην Αριστερά «ξεχνούν» και λειτουργώντας τυχοδιωκτικά, σήμερα πρωταγωνιστούν στη δημιουργία τοξικού κλίματος.
«Δεν αντλήθηκαν διδάγματα από προηγούμενα δυστυχήματα»
Κι επειδή ορισμένοι λαϊκίζοντας «εύκολα» μιλούν για «συγκάλυψη»: στο πόρισμα διαβάζουμε ότι
«στις αρχές του 2023, όπως και την προηγούμενη δεκαετία, η Ελλάδα δεν είχε λειτουργικό Εθνικό Ανακριτικό Φορέα που θα μπορούσε να διερευνήσει, ανεξάρτητα, σιδηροδρομικά ατυχήματα και συμβάντα. Ως αποτέλεσμα, λόγω έλλειψης ανεξάρτητων ερευνών, δεν αντλήθηκαν διδάγματα σε ολόκληρο τον κλάδο από προηγούμενα δυστυχήματα και περιστατικά. Αυτό ενισχύεται από τη γενικώς αποδεκτή πεποίθηση ότι η ασφαλής λειτουργία του σιδηροδρομικού συστήματος, υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, μπορεί να επιτευχθεί με αυστηρή συμμόρφωση με τον κανόνα, ακόμη και αν δεν υπάρχουν υποστηρικτικός εξοπλισμός ή συστήματα προστασίας»
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι όπως σημειώνεται στη σελίδα 116 του πορίσματος,
«η κυβέρνηση ήταν παρούσα στο σημείο από τις πρώτες ώρες μετά το ατύχημα με εν ενεργεία υπουργούς και γενικούς γραμματείς διαφορετικών υπουργείων, αλλά όλοι λειτουργώντας σε ρόλο “παρατηρητή”, χωρίς να ενεργεί κάποιος με επίσημο τρόπο δίνοντας εντολές»
Αυτή η διατύπωση «ακυρώνει» εν πολλοίς την προσπάθεια να αποδοθούν ευθύνες σε πρόσωπα της κυβέρνησης για δήθεν απόπειρες «συγκάλυψης».

