Σε τρεις μήνες η πλήρης λειτουργία του
Το σύστημα εντοπισμού HEPOS (Hellenic Positioning System) εγκαταστάθηκε σε τρένο το οποίο ξεκίνησε από τον Άγιο Ιωάννη Ρέντη και κατέληξε στη Θεσσαλονίκη.
Στόχος της πιλοτικής εφαρμογής αυτού του συστήματος είναι η λεπτομερής χαρτογράφηση της πορείας των τρένων. Πρόκειται για ένα σύστημα που τριγωνοποιεί το δορυφορικό σήμα, με απόκλιση μόλις λίγων εκατοστών και επιτρέπει τον προσδιορισμό θέσης με υψηλή ακρίβεια αξιοποιώντας το σύνολο των υφιστάμενων δορυφορικών συστημάτων εντοπισμού GNSS.
Το σύστημα HEPOS είναι ένα ελληνικό σύστημα το οποίο αναπτύχθηκε από το Κτηματολόγιο με σκοπό τον εκμοντερνισμό της γεωδαιτικής υποδομής της χώρας και την κάλυψη των αναγκών σύνταξης του Εθνικού Κτηματολογίου.
Ως έργο υποδομής βρίσκει σειρά εφαρμογών σε όλους τους τομείς όπου απαιτείται υψηλής ακρίβειας γεωδαιτικός εντοπισμός, όπως στην περίπτωση των τρένων, και ως μέτρο άμεσης εφαρμογής η εγκατάστασή του και η πλήρης λειτουργία του στα τρένα πάνω στο δίκτυο θα ολοκληρωθεί σε διάστημα μόλις τριών μηνών.
Άμεση λήψη στοιχείων και για την ίδια την υποδομή
«Το σύστημα HEPOS μας επιτρέπει, για πρώτη φορά, σε αντίθεση με το GPS, να έχουμε ακριβή γεωεντοπισμό τρένου με απόκλιση έως 5 εκατοστών, σε πραγματικό χρόνο. Μας δίνει δεδομένα όχι μόνο για την οριζόντια θέση του επί της Γης αλλά και στοιχεία κάθετου άξονα. Με το σύστημα αυτό, εκτός από τον εντοπισμό του τρένου, θα λαμβάνουμε στοιχεία και για την ίδια την υποδομή. Έτσι, πιθανές καθιζήσεις, στρεβλώσεις, ή όποια άλλα προβλήματα στις ράγες, θα διαπιστώνονται άμεσα και άμεσα θα επιλύονται», σημείωσε ο υπουργός αναπληρωτής Μεταφορών Κώστας Κυρανάκης, μιλώντας σε πάνελ στο πλαίσιο του 10ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.
Το σύστημα αυτό χρησιμοποιήθηκε και στους πρόσφατους σεισμούς της Σαντορίνης,
καθώς η διέγερση εντοπίστηκε από το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο χάρη στον σταθμό που διαθέτει το HEPOS κοντά στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης, ο οποίος λειτουργεί διαρκώς και έτσι οι σεισμολόγοι διαπίστωσαν με ακρίβεια πως ο φλοιός μετακινήθηκε κατά 7 χιλιοστά.
Το σύστημα HEPOS θα εγκατασταθεί σε κάθε τρένο και με τη συνεχή ροή δεδομένων που θα προσφέρει η μόνιμη σύνδεση ίντερνετ μαζί με την ενσωμάτωση μιας κάμερας στη μηχανή του τρένου, το νέο Κέντρο Κυκλοφορίας θα λαμβάνει όλα τα ψηφιακά δεδομένα, τα οποία θα διασταυρώνει την ίδια στιγμή και σε πραγματικό χρόνο. Παράλληλα, το υπουργείο προχωρά και την εγκατάσταση όλων των υπόλοιπων συστημάτων ασφάλειας, του ETCS και του GSMR, ενώ να σημειωθεί πως για το τμήμα της βασικής γραμμής που καταστράφηκε από τις θεομηνίες «Daniel» και «Elias» ήδη προωθείται νομοθετικά η υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων και των έργων οδοποιίας, έτσι ώστε ο ανάδοχος να φέρει την εγγυητική του και να ξεκινήσουν εντός του μήνα να υλοποιούνται.
«Το νέο Κέντρο Κυκλοφορίας θα έχει την αποκλειστική δουλειά να προβλέπει, να προλαβαίνει εγκαίρως όποια πιθανά λάθη γίνουν από τον άνθρωπο, ώστε να μηδενίσουμε την πιθανότητα σύγκρουσης. Πρόθεσή μας είναι τα πράγματα να τρέξουν πάρα πολύ γρήγορα και με όρους διαφάνειας», σημείωσε ο Κώστας Κυρανάκης.
Τι είπε για το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ
H Hellenic Train, η οποία έχει την αποκλειστική χρήση του δικτύου στην εκτέλεση του μεταφορικού έργου, μισθώνει τα τρένα από το ελληνικό Δημόσιο. Η σύμβαση που έχει συνάψει με την ελληνική Πολιτεία ανανεώνεται κάθε χρόνο, ενώ από την πρώτη εβδομάδα η νέα ηγεσία του υπουργείου ξεκίνησε τη διαπραγμάτευση, προκειμένου η ιταλικών συμφερόντων εταιρεία να επενδύσει με δικά της χρήματα σε τρένα και παράλληλα στην αναβάθμιση του δικτύου.
Όσον αφορά το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ο κ. Κυρανάκης έκανε λόγο για μια προχειρότητα όσον αφορά το μεγαλύτερο μέρος της δημόσιας συζήτησης, καθώς, όπως εξήγησε, το υπουργείο ζητά από τον ΕRΑ να δώσει στη δημοσιότητα τις συμβάσεις των επιστημονικών πορισμάτων για τις αιτίες που προκάλεσαν την πυρόσφαιρα.
Μάλιστα, όπως αναφέρεται στο ίδιο το πόρισμα του Οργανισμού, ζητείται η περαιτέρω επιστημονική τεκμηρίωση των αιτιών που προκάλεσαν την πυρόσφαιρα. Ο κ. Κυρανάκης ξεκαθάρισε ότι ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών δεν έχει καμία δυνατότητα παύσης μελών του ΔΣ του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, καθώς έχουν πενταετή θητεία.
Σε ό,τι αφορά τον υποστελεχωμένο ΟΣΕ, ο υπουργός επεσήμανε πως σύντομα θα γίνουν προσλήψεις, καθώς η νέα εταιρεία θα λειτουργήσει με κριτήρια του ιδιωτικού τομέα, ενώ, όπως ανέφερε, ήδη έχει γίνει κάλεσμα σε Έλληνες του εξωτερικού που δραστηριοποιούνται σε σιδηροδρομικές εταιρείες να εργαστούν στον ελληνικό σιδηρόδρομο με καλύτερους μισθούς για να μπει μια τάξη σε φαινόμενα παθογενειών.
Ο κ. Κυρανάκης υπογράμμισε, επίσης, πως η αποτύπωση για τις παραβάσεις και τα παραπτώματα του προσωπικού θα γίνεται με ψηφιακό τρόπο, ενώ στα τρία σοβαρά λάθη ο υπαίτιος θα οδηγείται σε απόλυση. Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκονται οι πρωτοβουλίες για την αξιολόγηση των εργαζομένων, σε συνδυασμό με ψυχομετρικά τεστ, που ήδη διενεργούνται και από τα οποία, ήδη, εντοπίστηκαν και απομακρύνθηκαν εργαζόμενοι οι οποίοι έκαναν χρήση ναρκωτικών ουσιών.

