Η πολύχρονη και πολυδιάστατη φιλία του Πάμπλο Πικάσο με τον κουρέα φίλο του και εξόριστο αντιστασιακό Εουχένιο Άριας είναι το θέμα της νέας διεθνούς έκθεσης που εγκαινιάστηκε στο MOMus Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης – Συλλογή Κωστάκη, στη Θεσσαλονίκη.
Στην εμβληματική συλλογή με τίτλο «Pablo Picasso: Εξορία και Νοσταλγία» φωτίζεται με έναν εξαιρετικά ιδιαίτερο τρόπο η ταραχώδης περίοδος του εμφύλιου πολέμου στην Ισπανία και η μετέπειτα εποχή (1936-1952), μέσα από την αλληλογραφία των δύο πολύ καλών φίλων.
Σχέδια και κεραμικά προερχόμενα από τις συλλογές του «Museo Casa Natal de Picasso» στη Μάλαγα εκτίθενται για πρώτη φορά εκτός Ισπανίας, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν μικρά σχέδια ταύρων, ταυρομάχων, πικαδόρων ή άλλες σκηνές της αρένας, φωτογραφίες, χαρακτικά και λιθογραφίες, που δίνουν μια εικόνα της αγάπης του καλλιτέχνη για τον κόσμο της Μεσογείου. Στην έκθεση, που επιμελείται ο Κάρλος Φερέρ Μπαρέρα και συντονίζει η Μαρία Τσαντσάνογλου, δημοσιεύονται στα ελληνικά, σε μετάφραση της Άντρης Μιχαήλ, δύο ποιήματα σουρεαλιστικής γραφής του ιδιοφυούς εικαστικού.
Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Πάμπλο Πικάσο μπόρεσε ν’ ανακτήσει έναν παράδεισο στο Vallauris, στην Κυανή Ακτή της Νότιας Γαλλίας, Εκεί γνωρίστηκε με τον Εουχένιο Άριας, ο οποίος είχε διαφύγει ως αριστερός πολιτικός εξόριστος από το καθεστώς του Φράνκο και εργαζόταν ως κουρέας.
Λίγο μετά τον θάνατο του δεύτερου το 2008, η οικογένειά του βρήκε μια δέσμη φύλλων από την ισπανική δεξιά και μοναρχική εφημερίδα «ABC», στα οποία ο ζωγράφος είχε παρέμβει με σχέδια και σημάδια στο περιθώριο των χρονικών των ταυρομαχιών. Αυτή η συλλογή φυλασσόταν στο σπίτι της οικογένειας των κληρονόμων του κουρέα, έως ότου το 2016 η Μαντλίν και η Παουλίνα Άριας επισκέφτηκαν το Κέντρο Τεκμηρίωσης του Museo Casa Natal Picasso στη Μάλαγα και το επόμενο έτος αποφάσισαν να παραχωρήσουν εκεί για φύλαξη ένα σημαντικό corpus από σχέδια, χαρακτικά, εικονογραφημένα βιβλία και άλλο υλικό. Η συλλογή συνοδευόταν από ένα μοναδικό αντίγραφο του βιβλίου «Dibujos y Εscrutons» που επιζωγραφίστηκε από τον Πικάσο το 1966, ως δώρο γενεθλίων ειδικά για τον κουρέα φίλο του.

