Μεγάλη ανασκόπηση 60 μελετών δείχνει ότι η καθημερινή κατανάλωση περίπου 30 γραμμαρίων συνδέεται με έως και 25% χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου από καρδιοπάθεια.
Ισχυρή σχέση μεταξύ διατροφικών συνηθειών και υγείας της καρδιάς επιβεβαιώνουν ολοένα και περισσότερες επιστημονικές μελέτες, αναδεικνύοντας τόσο τρόφιμα που επιβαρύνουν το καρδιαγγειακό σύστημα όσο και επιλογές που λειτουργούν προστατευτικά.
Σε αυτή τη δεύτερη κατηγορία, ξεχωριστή θέση φαίνεται να καταλαμβάνουν οι ξηροί καρποί, οι οποίοι σύμφωνα με νέα εκτενή ανασκόπηση που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Food and Nutrition, συνδέονται με σημαντικά οφέλη για την καρδιαγγειακή υγεία και τη μείωση του κινδύνου θανάτου από καρδιοπάθεια.
Η μελέτη πραγματοποιήθηκε από ερευνητές του Πανεπιστημίου του Όσλο και του Ινστιτούτου Karolinska στη Στοκχόλμη και αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες ανασκοπήσεις που έχουν γίνει μέχρι σήμερα στον συγκεκριμένο τομέα. Οι επιστήμονες ανέλυσαν δεδομένα από 60 μελέτες, που αφορούσαν συνολικά περίπου 1,9 εκατομμύρια συμμετέχοντες, εξετάζοντας τη συσχέτιση μεταξύ κατανάλωσης ξηρών καρπών και κινδύνου καρδιοπάθειας, καρδιαγγειακών νοσημάτων, εγκεφαλικού επεισοδίου και διαβήτη τύπου 2.
Σημαντική μείωση κινδύνου με καθημερινή κατανάλωση
Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι όσοι κατανάλωναν τις μεγαλύτερες ποσότητες ξηρών καρπών – περίπου μία χούφτα ή 30 γραμμάρια την ημέρα – εμφάνιζαν:
- 19% χαμηλότερο κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου
- 23% μειωμένο κίνδυνο θανάτου από καρδιαγγειακά αίτια
- 18% χαμηλότερη πιθανότητα εμφάνισης καρδιοπάθειας
- 25% μειωμένο κίνδυνο θανάτου από έμφραγμα ή εγκεφαλικό
Οι ξηροί καρποί είναι πλούσιοι σε φυτικές ίνες, πρωτεΐνες, βιταμίνες και κυρίως σε «καλά» λιπαρά οξέα, τα οποία φαίνεται πως συμβάλλουν στη μείωση της χοληστερόλης και στην προστασία των αρτηριών από τη δημιουργία λιπιδικών εναποθέσεων — έναν από τους βασικούς παράγοντες κινδύνου για έμφραγμα.
Τι δείχνουν τα ευρήματα για άλλες παθήσεις
Παρά τα ενθαρρυντικά αποτελέσματα για την καρδιά, η ανασκόπηση δεν εντόπισε σαφή συσχέτιση μεταξύ κατανάλωσης ξηρών καρπών και μείωσης του κινδύνου για διαβήτη τύπου 2 ή εγκεφαλικό επεισόδιο. Σύμφωνα με τους ερευνητές, αυτό ενδέχεται να σχετίζεται με το γεγονός ότι οι ξηροί καρποί δεν φαίνεται να επηρεάζουν άμεσα την αρτηριακή πίεση ή τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.
Όπως σημείωσε ο ερευνητής του Πανεπιστημίου του Όσλο, δρ. Erik Arnesen, τα δεδομένα δεν επιβεβαιώνουν ισχυρή επίδραση σε αυτούς τους παράγοντες κινδύνου, γεγονός που μπορεί να εξηγεί την απουσία αντίστοιχων συσχετίσεων.
Ποιοι ξηροί καρποί ξεχωρίζουν
Σύμφωνα με τα ευρήματα, τα αμύγδαλα, τα καρύδια και τα φιστίκια φαίνεται να έχουν τη μεγαλύτερη συμβολή στη μείωση της χοληστερόλης, ενώ οι ερευνητές επισημαίνουν ότι τα οφέλη αυξάνονται όσο μεγαλύτερη είναι η κατανάλωση, εντός φυσικά λογικών ορίων.
Με μέτρο η κατανάλωση
Από την πλευρά του, το Εθνικό Σύστημα Υγείας της Βρετανίας (NHS) υπενθυμίζει ότι οι ξηροί καρποί πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο, καθώς είναι τρόφιμα με υψηλή θερμιδική και λιπαρή περιεκτικότητα.
Παρά τις επιφυλάξεις, οι ειδικοί συμφωνούν ότι η συστηματική κατανάλωσή τους μπορεί να αποτελέσει ένα απλό και προσιτό διατροφικό εργαλείο πρόληψης για τον γενικό πληθυσμό, στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης διατροφής.

