Γράφει o Γιάννης Ξιφαράς *

Η αστική κινητικότητα αλλάζει προς την κατεύθυνση των πράσινων μεταφορών και της βιωσιμότητας. Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχουμε προγραμματίσει μια σειρά έργων, δράσεων και πρωτοβουλιών, με στόχο να δοθεί νέα πνοή στις μεταφορές, να προωθηθούν καθαρότερες μορφές ενέργειας και ηπιότερες μορφές μετακίνησης, με μοναδικό μας στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών. Μένουμε προσηλωμένοι στο τρίπτυχο «ΗλεκτροκίνησηΒιώσιμη Κινητικότητα-Πράσινες Μεταφορές». Αδιαμφισβήτητα, η υγειονομική κρίση κατέδειξε την ανάγκη ταχείας υιοθέτησης καινοτόμων λύσεων για την αποσυμφόρηση των αστικών συγκοινωνιών.

Στην Αθήνα, η σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ υλοποιήθηκε επιτυχώς, με αποτέλεσμα την ένταξη 200 συνολικά οχημάτων. Ταυτόχρονα, μέσω της διαδικασίας leasing, προστίθενται σταδιακά 293 οχήματα στον στόλο της ΟΣΥ. Αντιστοίχως, στη Θεσσαλονίκη, έχουν ενταχθεί 120 οχήματα ΚΤΕΛ και μέσω της διαδικασίας leasing έχουν προστεθεί 180 οχήματα στον στόλο της πόλης, ενώ έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες για τη μίσθωση ακόμα 80 λεωφορείων. Είναι εμφανές λοιπόν ότι, σε σχέση με δυο χρόνια πριν, ο στόλος της Αθήνας έχει αυξηθεί περισσότερο από 50%, ενώ ο στόλος των λεωφορείων της Θεσσαλονίκης έχει διπλασιαστεί. Και δεν μένουμε εκεί. Μέσα στο επόμενο διάστημα, αναμένεται η προκήρυξη διαγωνισμού προμήθειας περίπου 800 λεωφορείων χαμηλών και μηδενικών ρύπων, το μείγμα των οποίων περιλαμβάνει ηλεκτρικά, CNG και υβριδικά λεωφορεία.

Τα λεωφορεία αυτά έρχονται να δώσουν ανάσα στους υφιστάμενους γηρασμένους στόλους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, και αναμένεται να βελτιώσουν αισθητά το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Και αυτό αποτελεί μόνον την πρώτη φάση ενός μεγαλύτερου, πιο φιλόδοξου σχεδίου το οποίο περιλαμβάνει 1.300 νέα, «πράσινα» λεωφορεία. Τα ηλεκτρικά λεωφορεία θα είναι ένας συνδυασμός οχημάτων αργής και γρήγορης φόρτισης, που θα ενισχύσουν σημαντικά το παραγόμενο μεταφορικό έργο, μειώνοντας παράλληλα τις αρνητικές επιπτώσεις των μεταφορών στην ποιότητα του αέρα και στο περιβάλλον συνολικά.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η αστική κινητικότητα αντιπροσωπεύει περίπου το 40% των συνολικών εκπομπών CO2 των οδικών μεταφορών, άρα η ανανέωση του στόλου θα επιφέρει σημαντική βελτίωση για το περιβάλλον των δύο μεγαλύτερων πόλεων της χώρας. Εκτός από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, στο άμεσο μέλλον δρομολογούμε και αντίστοιχες ενέργειες σε όλη την επικράτεια.

Πρώτο βήμα σε αυτή την κατεύθυνση είναι η εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας για τις υπεραστικές μεταφορές με τη σχετική ευρωπαϊκή οδηγία 1370, ώστε έτσι να μπορούμε να διεκδικήσουμε χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους και για άλλες ελληνικές πόλεις. Η στρατηγική μας για τις αστικές μεταφορές περιλαμβάνει ένα σύνολο από ενέργειες για τη βελτίωση της παρεχόμενης υπηρεσίας μετακίνησης στους Έλληνες. Ξεκινάει όμως από την προμήθεια νέων οχημάτων, με στόχο να καταστεί το λεωφορείο ένα πραγματικά ποιοτικό μέσο μεταφοράς, φιλικό στο περιβάλλον αλλά και τον επιβάτη.

* Γενικός Γραμματέας Μεταφορών