Μετά από τρία σχεδόν χρόνια πανδημίας, διαδοχικές καραντίνες, χιλιάδες κρούσματα και εκατοντάδες θανάτους, η κοινωνία έχει ανάγκη από ένα μόνο πράγμα. Από χαρά. Ένα μήνυμα που θα πρέπει να το λάβουν όλοι όσοι έχουν βιώσει πρωτόγνωρες καταστάσεις, που άλλαξαν συμπεριφορές και καθοριστικές τάσεις των πολιτών ακόμη και στην πολιτική επικοινωνία.

Με τη χρήση των social media, ένα νέο τοπίο έχει διαμορφωθεί στους κλάδους της εμπορικής και πολιτικής επικοινωνίας. Οι αναλύσεις των τάσεων στον τομέα της πολιτικής επικοινωνίας αλλάζουν τα δεδομένα και διδάσκουν τον νέο τρόπο με τον οποίο πολιτικοί αναλυτές, επικοινωνιολόγοι και πολιτικό προσωπικό θα πρέπει να δραστηριοποιηθούν.

Τα μηνύματα των τελευταίων δημοσκοπικών ερευνών δείχνουν τον δρόμο και είναι σαφή. Άγχος, κούραση, κατάθλιψη, έλλειψη ύπνου, αλλά και πρωτόγνωρες εθιστικές συμπεριφορές, απόρροια της τριετούς πανδημίας του κορονοϊού, δημιουργούν νέο κοινωνικό κλίμα και διαμορφώνουν νέες συμπεριφορές και τάσεις στην πολιτική επικοινωνία. Η υπερχρήση των social media επέτεινε τα οικονομικά και ψυχολογικά «βαρίδια» των πολιτών. Τα ζητούμενα των πολιτών είναι πλέον διαφορετικά, με πρώτο τον πιο υγιεινό και εξωστρεφή τρόπο ζωής, την επανεξέταση ηθικών αξιών και, φυσικά, τον μη προβλέψιμο τρόπο όσον αφορά την ψήφο τους.

Το «ζήστε την πραγματική ζωή, όχι τη ζωή των social» θα μπορούσε να είναι από σύνθημα πολιτικό μέχρι ένα κοινωνικό κίνημα, ένα νέο συναρπαστικό «trend», για όσους πρωτοστατούν με θετικότητα στον νέο τρόπο ζωής.

Η πολιτική επικοινωνία θα πρέπει να στηρίζεται, από εδώ και πέρα, σε καμπάνιες που θα ξεχειλίζουν από υποσχέσεις χαράς και αισιοδοξίας. Οι παραδοσιακές μέθοδοι αναμέτρησης των πολιτικών κομμάτων δεν έχουν πολλά περιθώρια προσέλκυσης των πολιτών.

Οι καλύτερες ημέρες, η ήρεμη ζωή, η ασφάλεια των πολιτών και η δυνατότητα μακροχρόνιου προγραμματισμού είναι μερικά από τα αυτονόητα του χθες, αλλά σημερινά ζητούμενα.

Η ψυχική διάθεση των πολιτών, απαλλαγμένη από τις φοβίες του ιού και τις ανασφάλειες της οικονομίας, θα κρατήσει ζωντανό τον δίαυλο επικοινωνίας πολίτη – πολιτικού. Πέραν από την υλοποίηση των προεκλογικών δεσμεύσεων, οι πινελιές αισιοδοξίας και οι προκλήσεις για μια ποιοτική ζωή δημιουργούν θετικό «δέσιμο» με τον πολίτη και είναι το κλειδί κάθε εκλογικής επιτυχίας.

Οι «έξυπνοι» αυτοδιοικητικοί και πολιτικοί, με μπαράζ περιοδειών και επαφών με τις τοπικές κοινωνίες, θα πρέπει να γίνουν καθημερινοί «πρεσβευτές» των νέων μηνυμάτων, χαράς και αισιοδοξίας για το μέλλον. Φυσικά, αυτό θα πρέπει να γίνεται παράλληλα με τις πτυχές του προγράμματός του και το συνολικό όραμα του πολιτικού.

Να έχει προσωπική επαφή με τους πολίτες, σκεπάζοντας τον «θόρυβο» που προκαλούν τα social media, σκρολάροντας με μεγεθυντικό φακό τα αρνητικά της καθημερινότητας.

Ο πολιτικός με τον πολίτη θα πρέπει να έχει σχέση συναισθηματική και πολλές φορές στα όρια της καρμικής εξάρτησης.

Στις επόμενες εκλογές, τα πολιτικά αφηγήματα του πολιτικού μας συστήματος θα πρέπει να στηριχτούν στα ευρήματα ερευνών που προτείνουν χαρά, αισιοδοξία και ηρεμία των πολιτών. Για τις καλύτερες μέρες, όπως το αλήστου μνήμης σύνθημα, του άλλοτε κραταιού ΠΑΣΟΚ της δεκαετίας του ’80!

 

του Θανάση Παπαμιχαήλ, επικοινωνιολόγου

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο