Στις παρεμβάσεις που προγραμματίζονται αλλά και υλοποιούνται στο επίπεδο των έργων στον Δήμο Αθηναίων αναφέρθηκε, μιλώντας στο «Π», ο αντιδήμαρχος Αστικών και Κτιριακών Υποδομών και Σχεδίου Πόλεως του Δήμου Αθηναίων Βασίλης-Φοίβος Αξιώτης. Ο κ. Αξιώτης τόνισε πως «ως νέα δημοτική αρχή αποφασίσαμε να βάλουμε τον πήχη ψηλά».

Ποιες παρεμβάσεις γίνονται από τον Δήμο Αθηναίων στο επίπεδο των υποδομών για τη βελτίωση της ζωής των πολιτών αλλά και των επισκεπτών της πρωτεύουσας;

Ως νέα δημοτική αρχή αποφασίσαμε να βάλουμε τον πήχη ψηλά. Να δώσουμε έμφαση στο πρόγραμμα υποδομών, για να πετύχουμε αυτό ακριβώς που αναφέρατε. Να καλυτερεύσουμε τη ζωή των πολιτών και των επισκεπτών της πόλης. Προχωρήσαμε, λοιπόν, άμεσα, στον σχεδιασμό των έργων, χωρίζοντάς τα σε δύο κατηγορίες: Έργα υποδομής και έργα ανάπλασης. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι το σύνολο του τεχνικού προγράμματός μας είναι ύψους 300 εκατ. ευρώ και πρόκειται για το μεγαλύτερο μετά την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων.

Τα έργα υποδομής αφορούν τα τακτικά έργα (ασφαλτοστρώσεις, πεζοδρόμια, φρεάτια κτλ.). Αυτήν τη στιγμή, ο Δήμος Αθηναίων εκτελεί πρόγραμμα ασφαλτοστρώσεων, ύψους 42 εκατ. ευρώ, και στόχος μας είναι να ασφαλτοστρώσουμε το 50% του οδικού δικτύου της πόλης. Σε 11 μήνες, που τρέχει το πρόγραμμα, έχουμε ασφαλτοστρώσει περίπου 800 δρόμους. Σε όλες τις δημοτικές κοινότητες. Και στις 129 γειτονιές της πόλης.

Παράλληλα, προσπαθούμε να κάνουμε την Αθήνα «φιλόξενη» για τους πεζούς της. Για τον λόγο αυτόν, έχουμε δεσμεύσει 24 εκατ. ευρώ από τον προϋπολογισμό, με στόχο να φτιάξουμε ξανά τα πεζοδρόμια της πόλης, σε όλες τις δημοτικές κοινότητες. Αποκαθιστούμε 400 πεζοδρόμια σε κάθε γειτονιά. Πρόκειται για συμβασιοποιημένες εργολαβίες, που είναι σε εξέλιξη.

Πώς εξελίσσεται ο προγραμματισμός της δημοτικής αρχής σχετικά με τα μεγάλα έργα και τις αναπλάσεις, όπως, για παράδειγμα, της Πανεπιστημίου και του Εθνικού Κήπου;

Τα έργα που αναφέρετε αφορούν τη δεύτερη κατηγορία, αυτή των αναπλάσεων, με επίκεντρο τον «Μεγάλο Περίπατο».

Πρώτο έργο του «Μεγάλου Περιπάτου» αποτέλεσε η ανάπλαση της Πλατείας Ομονοίας, η οποία «άλλαξε» την περιοχή τόσο αισθητικά όσο και περιβαλλοντικά, καθώς λόγω των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν και του σιντριβανιού βελτιώθηκε το μικροκλίμα στο σημείο.

Δεύτερο κομμάτι υλοποίησης αποτελεί η ανάπλαση της κάτω πλευράς της Πλατείας Συντάγματος. Τα έργα έχουν ξεκινήσει και, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, θα αποδοθεί, πλήρως ανακαινισμένη, τέλος Μαρτίου.

Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων της οδού Πανεπιστημίου, ενώ ήδη έχουν ξεκινήσει και τα έργα στον Εθνικό Κήπο.

Γήπεδο του Παναθηναϊκού. Πώς προχωράει αυτή η παρέμβαση και τι προβλέπεται βάσει των χρονοδιαγραμμάτων;

Αρχικά, θα ήθελα να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Δεν μιλάμε μόνο για το γήπεδο του Παναθηναϊκού. Κεντρικό σημείο του σχεδιασμού της δημοτικής αρχής για την ανάπτυξη της Αθήνας αποτελεί η Διπλή Ανάπλαση, μέρος της οποίας είναι φυσικά και το νέο γήπεδο του Παναθηναϊκού. Στη Διπλή Ανάπλαση, λοιπόν, περιλαμβάνονται –εκτός από το γήπεδο ποδοσφαίρου και τις εγκαταστάσεις του Ερασιτέχνη της ιστορικής ομάδας της πόλης– η δημιουργία ενός «πνεύμονα πρασίνου» στη θέση του νυν γηπέδου της Λεωφόρου Αλεξάνδρας και η «επέκταση» της πόλης στον Βοτανικό, ο οποίος θα μετατραπεί, πλέον, σε μία κανονική γειτονιά.

Ο Δήμος Αθηναίων έχει εξασφαλίσει 255 εκατ. ευρώ, τα οποία αντιστοιχούν σε 115 εκατ. ευρώ για το γήπεδο (έως 40.000 θέσεων, το οποίο θα δημοπρατηθεί σύντομα) και τις εγκαταστάσεις του Ερασιτέχνη, και άλλα 140 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης για την αναβάθμιση των υποδομών της περιοχής.

Ποια έργα υλοποιούνται σχετικά με την αντιπλημμυρική θωράκιση του δήμου συνολικά, αλλά και των περιοχών όπου έχουν παρατηρηθεί προβλήματα;

Προσπάθησα, ως αρμόδιος αντιδήμαρχος, από την αρχή να ασχοληθώ με το κομμάτι της πρόληψης για να μην «τρέχουμε πίσω» από κάθε κακοκαιρία. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η αντιπλημμυρική θωράκιση της πόλης. Ενδεικτικά θα αναφέρω ότι στον Δήμο Αθηναίων, μέσα στο 2021, καθαρίστηκαν 10.500 φρεάτια ενώ έχουν ελεγχθεί και τα 18.000 ήδη δύο φορές. Κάτι που είχε χρόνια να συμβεί.

Την ίδια στιγμή, έχει ξεκινήσει η αντιπλημμυρική θωράκιση του λόφου του Λυκαβηττού.

Το μεγαλύτερο, όμως, πρόβλημα εντοπίζεται στον Κολωνό, όπου από το 1998 δεν έχει εφαρμοστεί η μελέτη της ΕΥΔΑΠ, δηλαδή δεν έχουν κατασκευαστεί φρεάτια, δεν υπάρχουν οι αγωγοί. Επειδή, όμως, τον πολίτη δεν τον νοιάζει ποιος έχει την αρμοδιότητα, πήγαμε στο ΥΠΟΜΕΔΙ (πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ) και ζητήσαμε να μας εκχωρηθεί η αρμοδιότητα, να επικαιροποιήσουμε τη μελέτη, με στόχο να ξεκινήσουμε την κατασκευή τώρα, 24 χρόνια μετά.

Πώς οραματίζεστε τον Δήμο Αθηναίων σχετικά με τις υποδομές στο τέλος αυτής της δημοτικής περιόδου;

Το όραμά μας για την Αθήνα δεν αφορά το τέλος της δημοτικής περιόδου. Όλος ο σχεδιασμός μας έχει ορίζοντα δεκαετίας, γιατί πιστεύουμε ότι μόνο έτσι η Αθήνα θα μπορέσει να γίνει η σύγχρονη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που ονειρευόμαστε. Αυτό προσπαθούμε να πετύχουμε, με καθημερινή δουλειά, σε κάθε γωνιά της πόλης. Γι’ αυτό μας εμπιστεύτηκαν οι Αθηναίες και οι Αθηναίοι στις εκλογές του 2019. Ας κριθούμε στο τελικό μας αποτέλεσμα. Άλλωστε, ο κόσμος πάντοτε είναι ο καλύτερος κριτής. Υπομονή, λοιπόν, για να δούμε όλοι την Αθήνα μας λίγο λίγο να αλλάζει.

 

Συνέντευξη στον Γιώργο Λαιμό

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο