Μετά το deal για την απόκτηση σημαντικού μετοχικού ποσοστού της INTRAKAT, από την πλευρά των επιχειρηματιών Μπάκου, Καϋμενάκη και Εξάρχου, η τράπουλα ανακατεύεται και ο συγκεκριμένος κλάδος βρίσκεται στο επίκεντρο.

Με αυτό το δεδομένο για τον κατασκευαστικό όμιλο, ανοίγει μια νέα σελίδα τόσο σε μετοχικό όσο και διοικητικό επίπεδο, με την εισηγμένη να βρίσκεται υπό νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς και με εφοπλιστές στο τιμόνι της. Την Τρίτη, η αρχή έγινε με την ανακοίνωση των INTRACOM (βασικού μετόχου της κατασκευαστικής) -INTRAKAT για την ολοκλήρωση της συμφωνίας μεταβίβασης ποσοστού 31,7% (ήτοι 23.795.107 μετοχές) από τη μητρική προς την πλευρά των εφοπλιστών Μπάκου και Καϋμενάκη, αλλά και του στενού τους συνεργάτη Αλ. Εξάρχου, παλιότερα CEO της ΑΚΤΩΡ. Το deal «έκλεισε» στα 2,95 ευρώ ανά μετοχή ανεβάζοντας το ύψος της συναλλαγής στα επίπεδα των 70,19 εκατ. ευρώ. Η INTRACOM μάλιστα, για την ώρα, έμεινε με μερίδιο λίγο άνω του 5%.

Επιπλέον ποσοστό

Ωστόσο, αν και δεν υπήρξαν επίσημες ανακοινώσεις, σύμφωνα με πληροφορίες οι δύο άλλοι εφοπλιστές, οι κ.κ. Ηλ. Γκότσης (της Eurotankers) και Κ. Αγγέλου (της Benelux Overseas), φέρονται να αποκτούν πρόσθετο ποσοστό της κατασκευαστικής εταιρείας. Σύμφωνα δε με τις ίδιες πηγές, είναι θέμα λίγων ημερών να ανακοινωθεί η εξαγορά ποσοστών ύψους 15,7% συνολικά των Λ. Λαζαράκη, Δ. Στασινόπουλου και Π. Σουρέτη (διευθύνων σύμβουλος της κατασκευαστικής) από τον εφοπλιστή Ηλία Γκότση αλλά και ποσοστών του Δ. Θεοδωρίδη (ή και άλλων στελεχών της κατασκευαστικής) ύψους 13,6% από τον επίσης εφοπλιστή Κώστα Αγγέλου. Συνολικά, με την ολοκλήρωση όλων των συμφωνιών θα έχει αλλάξει ιδιοκτήτη το 61% της INTRAKAT.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, επισήμως, ήδη νέος βασικός μέτοχος της εισηγμένης κατασκευαστικής εταιρείας αναδεικνύεται η Winex, εξέλιξη που σηματοδοτεί την επιστροφή των εφοπλιστών Δ. Μπάκου-Γ. Καϋμενάκη στον κλάδο, μερικούς μόλις μήνες μετά την έξοδό τους από τον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ.

«Ολική επαναφορά» με έργα 12 δισ. ευρώ

Το παραπάνω deal καταδεικνύει πως ο κλάδος των υποδομών – κατασκευών μετά από πολλά χρόνια ανακτά σημαντικό μέρος της χαμένης αίγλης του, επανέρχεται στο προσκήνιο, προσελκύει επενδυτικό ενδιαφέρον και «γερά πορτοφόλια» από ξένα σχήματα και family offices (Reggeborgh, Μ. Λάτση κ.ά.) μέχρι εφοπλιστικά κεφάλαια και διεθνή funds.

Η συμφωνία της INTRAKAT αποτελεί μια ακόμα σημαντική κίνηση στον κατασκευαστικό κλάδο,που το τελευταίο διάστημα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο επιχειρηματικό γίγνεσθαι, καθώς ήδη έχουν προχωρήσει διαγωνισμοί για μεγάλα έργα (δημόσια, ΣΔΙΤ, ιδιωτικά projects κ.ά.). Παράλληλα οι μεγάλοι παίκτες θα διασταυρώσουν τα ξίφη τους για την «πίτα» άνω των 30-40 δισ. ευρώ, αν συνυπολογιστούν τα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ, οι ιδιωτικές επενδύσεις, οι αποκρατικοποιήσεις κ.ά., σε πληθώρα projects, όπως οδικά -σιδηροδρομικά έργα, ενέργεια, απορρίμματα, ακίνητα.

Μια δεκαετία «αναμονή»

Οι κατασκευαστικοί όμιλοι βρίσκονται σε θέση μάχης, καθώς μετά από σχεδόν δέκα χρόνια, στη διάρκεια των οποίων δεν δημοπρατήθηκε σχεδόν κανένα μεγάλο, με αποτέλεσμα οι εταιρείες να διαμαρτύρονται για την απουσία νέων μαζικών διαγωνισμών, πλέον οι 5 εισηγμένοι κατασκευαστικοί όμιλοι ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, INTRAKAT και ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, έχουν ανακτήσει μέρος από τη χαμένη τους δυναμική. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο που διαθέτουν οι ισχυροί του κλάδου, εάν συνυπολογιστούν και κάποια έργα που απομένει μόνο η υπογραφή, ανέρχεται μεταξύ 10 και 12 δισ. ευρώ, με την προοπτική να «δείχνει» σε νούμερα πλησίον των 15 δισ. ευρώ μόνο από projects (δημόσια, ΣΔΙΤ, ιδιωτικά κ.ά.) που είναι «έτοιμα» για να περάσουν στο τελικό στάδιο (ελέγχου, προσωρινού ανάδοχου, υπογραφής). Στην περίπτωση μάλιστα που ξεμπλοκάρουν και κάποιες mega συμβάσεις παραχώρησης (ΒΟΑΚ, Ζεύξη Σαλαμίνας κ.ά.) και διαγωνισμοί που είναι σε εξέλιξη και υπολογίσουμε και τις ιδιωτικοποιήσεις, τότε το νούμερο αυξάνεται σημαντικά και διευρύνονται οι τομείς δραστηριοτήτων.

Οι «χρυσές» συμφωνίες

Αναφορικά με τις ανακατατάξεις στον κλάδο των υποδομών, αξίζει να αναφερθεί πως το προηγούμενο χρονικό διάστημα υπήρξαν ενδιαφέρουσες εξελίξεις. Εκτός από τη συμφωνία για την INTRAKAT, στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ προέκυψε και το deal με τη Motor Oil για τον τομέα ΑΠΕ. Η επιχειρηματική συμφωνία έχει αρχική αποτίμηση 1 δισ. ευρώ, ενώ ο Όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ διαθέτει ως δεύτερο βασικό μέτοχο τηMotοr Oil της οικογένειας Βαρδινογιάννη, η οποία, πέραν της απόκτησης του 29,87% του μετοχικού κεφαλαίου, αποκτά την πλειοψηφία (75%) του «ασημικού» που διέθετε ο όμιλος, ήτοι το χαρτοφυλάκιό του σε μονάδες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.

Επίσης η ΑΒΑΞ πούλησε τη δραστηριότητα της Volterra στη ΔΕΗ Ανανεώσιμες, με τα κέρδη να υπολογίζονται σε 40 εκατ. ευρώ. Όπως ανέφεραν κύκλοι της εταιρείας, ο Όμιλος ΑΒΑΞ έχει ως πάγια τακτική την αποεπένδυση με ελκυστικές αποτιμήσεις από ώριμες δραστηριότητες και την επανεπένδυση σε νέες δραστηριότητες με αντίστοιχες αποδόσεις (όπως ενδεικτικά ευκαιρίες ΣΔΙΤ / Παραχωρήσεις στις οποίες ο Όμιλος θα παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο το προσεχές διάστημα).

Την ίδια στιγμή,ξένα fundsεκδήλωσαν ενδιαφέρον για την πώληση μετοχικού ποσοστού της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή (Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ). Όπως φαίνεται, οι διαπραγματεύσεις της διοίκησης του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την πώληση σημαντικού ποσοστού της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής είναι προχωρημένες. Πριν από λίγους μήνες, η εταιρεία είχε δεχθεί κρούσεις τόσο από την αυστραλιανή Macquarie όσο και από ακόμα έναν επενδυτικό όμιλο, το όνομα του οποίου δεν έχει γίνει γνωστό. Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ζήτησε από τους κατόχους ομολογιών που είχαν εκδοθεί το 2018 και το 2020 να συναινέσουν στη «χρήση καθαρών εσόδων, από την εκποίηση εξαιρούμενου περιουσιακού στοιχείου». Ουσιαστικά δηλαδή ζητείται το «πράσινο φως» για την πώληση ενός περιουσιακού στοιχείου που δεν σχετίζεται με τους όρους έκδοσης των ομολόγων, αλλά που συνιστά αντικείμενο ουσιαστικής αλλαγής του φορέα έκδοσής του, δηλαδή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι το αίτημα αυτό συνδέεται με μια πιθανή συμφωνία για την πώληση ποσοστού της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής.

Επενδύουν στην ενέργεια

Αλλά και ο Μυτιληναίος ενίσχυσε το αποτύπωμά του στον χώρο, ενώ τρέχουν τα μεγάλα projects της Lamda και άλλων εταιρειών ακινήτων. Και μπορεί υπό μία έννοια κάποιες συμφωνίες να σχετίζονται με ενεργειακές μπίζνες ή συμμετοχές, ωστόσο οι κατασκευαστικές εταιρείες αποσκοπούν στη χρηματοοικονομική τους ενδυνάμωση ώστε να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες, στα έργα δισ. ευρώ που θα πρέπει να προωθήσουν ή να διεκδικήσουν,αλλά και στις δυσκολίες του νέου οικονομικού περιβάλλοντος από την αύξηση κόστους υλικών, ενέργειας και επιτοκίων.

Υπό αυτές τις συνθήκες, οι κατασκευαστικοί όμιλοι μεταβιβάζουν δραστηριότητες όπως η ενέργεια, κεφαλαιοποιούν… μελλοντικά κέρδη και επικεντρώνονται στο πιο αμιγώς τεχνικό αντικείμενο (κατασκευή – παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ), ώστε να διεκδικήσουν με αξιώσεις τα μεγάλα έργα.

Αυτό που λένε παράγοντες της αγοράς είναι πως οι ανακατατάξεις στον κλάδο των κατασκευών θα συνεχιστούν και θα υπάρξουν νέα dealsίσως και περαιτέρω συγκέντρωση «δυνάμεων» – συγχωνεύσεις εν όψει και των μεγάλων προκλήσεων, κατασκευαστικών και χρηματοδοτικών. Γιατί ήδη στελέχη του χώρου, όχι τώρα, αλλά εδώ και κάποιο χρονικό διάστημα, εκτιμούν πως οι ανακατατάξεις στην κορυφή του κλάδου δεν θα σταματήσουν στην INTRAKAT, αλλά θα επεκταθούν τόσο σε ομίλους όπου ήδη είχαμε εξελίξεις όσο και σε σχήματα που… κυοφορούνται αλλαγές.

Σε κάθε περίπτωση, οι εταιρείες του κλάδου ποντάρουν σε μία θετική δεκαετία, κατά την οποία θα κατορθώσουν να αυξήσουν τα οικονομικά τους μεγέθη και να ισχυροποιηθούν.

 

της Αμαλίας Κάτζου

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο