Στην ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του τομέα των Μεταφορών αναφέρθηκε μεταξύ άλλων ο αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης της Περιφέρειας Αττικής, κ. Βασίλης Γιαννακόπουλος, μιλώντας στο «Π».

Ο κ. Γιαννακόπουλος επίσης ανέπτυξε όλες τις πρωτοβουλίες της Περιφέρειας Αττικής σε σχέση με την αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση του πολίτη και τη διαφάνεια. Ενώ τόνισε πως η οδική συμπεριφορά θα πρέπει να καταστεί υποχρεωτική, ως αυτοτελές μάθημα, σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.

Δίπλωμα οδήγησης και μεταβίβαση Ι.Χ. με εφαρμογή στο κινητό. Μία πρόταση της περιφερειακής Αρχής από το 2020 υλοποιείται. Πώς συμβάλλει στην εξυπηρέτηση των πολιτών η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών στον τομέα των Μεταφορών;

Επιτρέψτε μου τον όρο λυτρωτική απαλλαγή από τον«βραχνά» του γκισέ, της πολύμηνης αναμονής, του γρηγορόσημου και κάθε είδους διαμεσολαβήσεων. Σχεδόν το σύνολο των ρηξικέλευθων προτάσεων που επεξεργαστήκαμε,πρωτοστατούντος του ίδιου του Περιφερειάρχη Γ. Πατούλη,για λιγότερη γραφειοκρατία, περισσότερες ψηφιακές υπηρεσίες και αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση, υιοθετήθηκαν από την κεντρική κυβέρνηση και εφαρμόζονται ήδη στο σύνολο των Περιφερειών της χώρας. Η αρχή έγινε με τη νομοθέτηση της προσωρινής άδειας οδήγησης,που αποτέλεσε το σημείο μηδέν για την ηλεκτρονική αντικατάσταση-ανανέωση των διπλωμάτων οδήγησης και την ταχυδρομική τους αποστολή. Ακολούθησε η υιοθέτηση της πρότασης για την αυτοδίκαιη άρση της παρακράτησης κυριότητας οχήματος, η οποία είναι ο προπομπός της ηλεκτρονικής μεταβίβασης οχημάτων ιδιωτικής χρήσης. Με ένα κλικ από το σπίτι ή το γραφείο, χωρίς φυσική παρουσία στα γκισέ των υπηρεσιών. Και όλα αυτά πολύ σύντομα θα είναι διαθέσιμα στο κινητό μας, στο ατομικό μας ψηφιακό πορτοφόλι. Με όραμα, σχέδιο και «έξυπνες» λύσεις πετύχαμε μέσα σε τρία χρόνια όσα οι συμπολίτες μας προσδοκούσαν επί δεκαετίες.

Ποιες ακόμη προτάσεις και ενέργειες έχετε κάνει για την αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση του πολίτη;

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν μπορεί να περιορίζεται στην ψηφιοποίηση της υφιστάμενης γραφειοκρατίας. Πρέπει, ταυτόχρονα, να απλουστεύει διοικητικές διαδικασίες και να εξαλείφει παρωχημένες αγκυλώσεις και αντινομίες. Το εγχείρημα, λοιπόν, χρήζει και άλλων ρυθμίσεων, ώστε να μη μείνει «λειψό». Για παράδειγμα,έχουμε προτείνει να καταργηθεί η υποχρέωση του πολίτη να επιστρέφει την παλαιά –και χωρίς ισχύ–άδεια και η ταχυδρομική της αποστολή να γίνεται απευθείας από την εκδίδουσα υπηρεσία της ΕΛ.ΑΣ. Επίσης, έχουμε προτείνει την καθιέρωση ψηφιακού φακέλου υποψηφίου οδηγού και οδηγού –που θα τον ακολουθεί στο διηνεκές–,γεγονός που θα καταργήσει αυτόματα τους αμέτρητους χάρτινους φακέλους που εδώ και δεκαετίες στοιβάζονται σε υπόγεια και τεράστιες αποθήκες και «πνίγουν» κυριολεκτικά τις Περιφέρειες της χώρας. Όπως και την καθιέρωση ενός ενιαίου παραβόλου, που θα καταβάλλεται εφάπαξ και θα είναι το μοναδικό που θα απαιτείται μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία χορήγησης διπλώματος, περιλαμβανομένων των θεωρητικών και πρακτικών εξετάσεων.

Πόσο σημαντική είναι η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών για την οδηγική συμπεριφορά και την οδική ασφάλεια;

Η εκπαίδευση της συνείδησης είναι μονόδρομος στην αέναη προσπάθεια να περιορίσουμε δραστικά τα θύματα της ασφάλτου.Είναι το μοναδικό μας όπλο, για να εξουδετερώσουμε την αντίληψη που κυριαρχεί πως τροχαίο δεν θα συμβεί ποτέ σε εμάς, θα συμβεί μόνο στους άλλους. Όμως, όλοι μας είμαστε «εμείς και οι άλλοι» είτε είμαστε οδηγοί, συνοδηγοί, επιβάτες, ποδηλάτες, πεζοί. Πρέπει, λοιπόν, όλοι να πιστέψουμε πόσο σημαντικότερο για τη ζωή μας είναι η απώλεια της αγκαλιάς του παιδιού μας, του αγαπημένου μας προσώπου, του συγγενή μας, του συνανθρώπου μας. Ευθύνη και χρέος μας είναι να διαμορφώσουμε οδηγική συμπεριφορά και συνείδηση από την παιδική ηλικία έως την ενηλικίωση.Γι’ αυτό και επιμένουμε η Οδική Παιδεία να καταστεί υποχρεωτική, ως αυτοτελές μάθημα, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης με απώτερο στόχο οι θεωρητικές εξετάσεις να διεξάγονται και στις πρώτες τάξεις των Λυκείων της χώρας.Με εντολή του Περιφερειάρχη, θα συνεχιστούν το φθινόπωρο τα προγράμματα βιωματικής εκπαίδευσης σε Γυμνάσια και Λύκεια της Αττικής, καθώς και τα σεμινάρια οδικής συμπεριφοράς στη γειτονιά και στην πόλη με ομιλητή τον θρυλικό Ιαβέρη.

Ποιες πρωτοβουλίες σχεδιάζετε για την κατοχύρωση ενός αδιάβλητου συστήματος εκπαίδευσης και εξέτασης οδηγών;

Στη δέσμη των θεσμικών μας προτάσεων περιλαμβάνεται η ριζική αναμόρφωση του εγχειριδίου θεωρητικών εξετάσεων, ώστε να δίνει έμφαση σε ζητήματα που ελέγχουν την ικανότητα οδήγησης, συμπεριφοράς και γνώσης του ΚΟΚ. Να περιέχει κατανοητές ορολογίες, να λαμβάνει υπόψη όσους ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες (ΑμΕΑ, Ρομά κ.ά.) και να ισχύει για όλους ανεξαιρέτως. Ως προς το αδιάβλητο των εξετάσεων, προτείνουμε να ψηφιοποιηθεί το δελτίο εκπαίδευσης και εξέτασης,ώστε να αποτραπούν φαινόμενα πλαστογραφίας της ταυτοπροσωπίας, καθώς και να υπάρξει θεσμικό πλαίσιο που θα επιτρέπει την τοποθέτηση στις αίθουσες εξετάσεων «κλωβού» διακοπής ασύρματης επικοινωνίας, απενεργοποίησης κινητών και κάθε ηλεκτρονικού μέσου.Ως Περιφερειακή Αρχή, έχουμε ξεκινήσει τις διαδικασίες για την εγκατάσταση κεντρικού server, μέσω του οποίου θα διανέμονται ταυτόχρονα οι ερωτήσεις και θα εξάγονται σε πραγματικό χρόνο τα αποτελέσματα. Απώτερος στόχος μας είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου εξεταστικού κέντρου, το οποίο αφού στελεχωθεί με εξειδικευμένο προσωπικό, πρόκειται να εξυπηρετεί καθημερινά τουλάχιστον 500 υποψήφιους οδηγούς και οδηγούς.

 

Συνέντευξη στον Γιώργο Λαιμό

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο