Υπάρχει και μία σημαντική παράμετρος στο θέμα των παρακολουθήσεων που κάνει η ΕΥΠ και η οποία ασφαλώς πρέπει να ληφθεί υπόψη στα πλαίσια των θεσμικών αλλαγών που πρότεινε ο πρωθυπουργός.

Αν σκεφτεί κανείς ότι πάνω από το 80% των νόμιμων παρακολουθήσεων γίνονται σήμερα για λόγους «εθνικής ασφαλείας» και ότι, σύμφωνα με τον νόμο, τις παρακολουθήσεις αυτές μπορεί να τις ζητήσει από τον αρμόδιο εισαγγελέα όχι μόνο η δικαστική αρχή (π.χ. ο ανακριτής σε μια υπόθεση κατασκοπείας), αλλά οποιαδήποτε «άλλη στρατιωτική ή αστυνομική ή δημόσια αρχή», θα αντιληφθεί το μέγεθος των καταχρήσεων που μπορεί να γίνουν. Γιατί, όσο έντιμος, φιλότιμος και ανεξάρτητος και αν είναι ο εισαγγελέας, διερωτάται κανείς με ποια στοιχεία θα αμφισβητήσει την πρόταση που του υποβάλλει η ΕΥΠ ή κάποια άλλη αρχή που ισχυρίζεται π.χ. ότι ο Χ ενημερώνει συστηματικά την Τουρκία για τις κινήσεις του στόλου μας;

Με άλλα λόγια, με πλήρη σεβασμό της αρχής της διάκρισης των λειτουργιών, μήπως θα έπρεπε, ειδικά για τις περιπτώσεις εθνικής ασφαλείας να προβλεφθεί ότι τα αιτήματα της ΕΥΠ και των άλλων αρμόδιων αρχών, προτού υποβληθούν στον αρμόδιο εισαγγελέα, να υποβάλλονται στον έλεγχο της ΑΔΑΕ; Κατά τα άλλα: Η χώρα έχει υποφέρει διαχρονικά από την έλλειψη αυστηρής θεσμικής επίβλεψης των μυστικών υπηρεσιών της και των παρακολουθήσεων που διεξάγει το ελληνικό κράτος.

Για μία ακόμη φορά κινδυνεύει να βυθιστεί σήμερα γι’ αυτόν τον λόγο σε πολιτική κρίση και έναν ανεξέλεγκτο κατήφορο αποκαλύψεων, με ή χωρίς εισαγωγικά. Είναι ασφαλώς σημαντικό να πέσει άπλετο φως στην υπόθεση των παρακολουθήσεων και να τεθούν φραγμοί και δικλίδες ασφαλείας στο πιο ευαίσθητο κομμάτι του κράτους. Και είναι θετικό ότι ο πρωθυπουργός δείχνει αποφασισμένος να καθαρίσει το τοπίο, γεγονός που φάνηκε και από το προφίλ του κρατικού λειτουργού, του μέχρι χθες γενικού γραμματέα του υπουργείου Εξωτερικών, πρέσβη Θεμιστοκλή Δεμίρη, που ανέλαβε τα ηνία της ΕΥΠ.

ΦΩ.Σ

Δημοσιεύθηκε ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 12 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2022 στην εφημερίδα ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ