Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς και η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή, σε συνέντευξή της στο «Π», αναφέρεται στις αλλαγές που θα γίνουν με το «πρώτο κουδούνι», όπως η επέκταση του ωραρίου αλλά και ο σημαντικός αριθμός μόνιμων προσλήψεων.

Μία εβδομάδα πριν χτυπήσει το κουδούνι για τη νέα σχολική χρονιά. Ποιες αλλαγές θα γίνουν;

Η φετινή σχολική χρονιά αρχίζει στις 12 Σεπτεμβρίου και η έναρξη αυτή φέρνει σημαντικές καινοτομίες στο ελληνικό σχολείο, καινοτομίες που αναβαθμίζουν το σχολικό περιβάλλον και τη μαθησιακή διαδικασία.

Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω από τους σχεδόν 8.600 νέους διορισμούς σε Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια, Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, που ανεβάζουν τον αριθμό σε 25.000 μόνιμους διορισμούς μέσα σε δύο χρόνια. Μια μεγάλη κατάκτηση για το εκπαιδευτικό μας σύστημα, μια δίκαιη και αυτονόητη επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό του κλάδου των εκπαιδευτικών.Μεγάλη αλλαγή και η επέκταση του προγράμματος στα ολοήμερα τμήματα, μια μεταρρύθμιση που θα εφαρμοστεί αρχικά στα μισά των ήδη λειτουργούντων ολοήμερων τμημάτων της χώρας, δηλαδή σε περίπου 5.000 τμήματα Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Περιφέρεια.Το διευρυμένο πρόγραμμα, όπως είχε εξαγγείλει ο ίδιος ο πρωθυπουργός, θα ολοκληρώνεται στις 5:30 το απόγευμα, αντί στις 4 μ.μ., φέρνοντας πιο κοντά το σχολικό ωράριο με το ωράριο των εργαζόμενων γονέων.

Από την 1η έως και τις 12 Σεπτεμβρίου, οι γονείς και οι κηδεμόνες των μαθητών σχολείων που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα του διευρυμένου ολοήμερου μπορούν να επικοινωνούν με τη διεύθυνση του σχολείου τους, ώστε να εγγράψουν τα παιδιά τους.

Εισάγουμε νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με περισσότερες δημιουργικές δράσεις για τα παιδιά, εξοπλίζουμε με ψηφιακά εργαλεία τις σχολικές αίθουσες, όπως διαδραστικούς πίνακες και σετ ρομποτικής, και φέρνουμε στο δημόσιο σχολείο τους εκπαιδευτικούς ομίλους με αντικείμενα και δράσεις όπως δημιουργική απασχόληση, αθλητισμός, εικαστικές τέχνες, εκμάθηση μουσικών οργάνων, εκπαιδευτική ρομποτική.Επιπλέον, οι σχολικές μονάδες αποκτούν παιδαγωγικό σύμβουλο-μέντορα, ο οποίος καλείται να υποστηρίξει κάθε νεοδιοριζόμενο, ενώ εισάγουμε και τον θεσμό του ενδοσχολικού συντονιστή.

Ποιες μεταρρυθμίσεις έχουν υλοποιηθεί τα τελευταία τρία χρόνια στην εκπαίδευση;

Να αναφέρω, έστω και επιγραμματικά, σπουδαίες μεταρρυθμίσεις, όπως το νηπιαγωγείο από τα 4 έτη,αγγλικά από το νηπιαγωγείο, εργαστήρια δεξιοτήτων, 166 νέα προγράμματα σπουδών, τον διπλασιασμό των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων από 62 σε 120, την ίδρυση, για πρώτη φορά,Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων και τη λειτουργία 24 Πρότυπων ΕΠΑΛ σε όλη τη χώρα. Είμαστε υπερήφανοι για τον ψηφιακό μετασχηματισμό στην εκπαίδευση, για την ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων, για την ενισχυτική διδασκαλία Ειδικών Πανελλαδικώς Εξεταζόμενων Μαθημάτων,που δεν διδάσκονταν στο παρελθόν στα δημόσια σχολεία.Ταυτόχρονα, εργαζόμαστε για μία ποιοτική, συμπεριληπτική και προσβάσιμη εκπαίδευση, την οποία ενισχύσαμε με 6.000 μόνιμους εκπαιδευτικούς, τους πρώτους μόνιμους διορισμούς στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση μέσω ΑΣΕΠ στην ιστορία της χώρας, και δημιουργήσαμε νέο ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό για μαθητές με αναπηρία.Στο ίδιο συμπεριληπτικό πλαίσιο, καταφέραμε να εντάξουμε το σύνολο σχεδόν των προσφύγων μαθητών στην ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα, για πρώτη φορά σε ποσοστό-ρεκόρ της τάξης του 95%.

Το διαχρονικό πρόβλημα με τα κενά στις θέσεις των εκπαιδευτικών θα το δούμε φέτος ή έχουν ήδη καλυφθεί;

Προτεραιότητά μας είναι να εξαλείψουμε χρόνιες παθογένειες στη δημόσια εκπαίδευση, όπως αυτή που αναφέρετε με τα κενά στα σχολεία,και αυτό αποδεικνύεται περίτρανα με τους 25.000 διορισμούς εκπαιδευτικών σε μία διετία.

Για τη σχολική χρονιά που ξεκινά έχει ήδη καλυφθεί σχεδόν το 90% των κενών, που είχαν δηλωθεί από τις διευθύνσεις εκπαίδευσης. Ωστόσο, όπως κάθε χρονιά, περιμένουμε ότι τα κενά θα αυξηθούν, αλλά είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε τις ανάγκες που θα προκύψουν.

Από τη σχολική χρονιά 2021-2022, για πρώτη φορά, οι προσλήψεις των αναπληρωτών εκπαιδευτικών έγιναν με πλήρως ψηφιοποιημένες διαδικασίες με τις e-τοποθετήσεις, οπότε και καθιερώθηκαν σημαντικές ψηφιακές καινοτομίες για τους αναπληρωτές και τις διοικητικές δομές. Προτεραιότητά μας είναι πάντα η έγκαιρη στελέχωση των σχολικών μονάδων, η απλούστευση, η επιτάχυνση και η βελτίωση της διαδικασίας καθώς και η ενίσχυση της διαφάνειας.

Μέσω του ίδιου συστήματος εξασφαλίσαμε την ψηφιακή ανάληψη υπηρεσίας, τη σύναψη ψηφιακής σύμβασης και την αλγοριθμική τοποθέτηση των αναπληρωτών στις σχολικές μονάδες.Επίσης, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι φέτος γνωρίζουμε τον τελικό αριθμό των αιτήσεων συνταξιοδότησης νωρίτερα από πέρσι, δηλαδή από τον Μάρτιο.

Μετά από περίπου δύο χρόνια πανδημίας, οι μαθητές θα επιστρέψουν στα σχολεία χωρίς μάσκες και διενέργεια self-tests;

Η κυβέρνηση έκανε αποδεκτή την ομόφωνη εισήγηση της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων.Μαθήτριες, μαθητές και εκπαιδευτικοί θα επιστρέψουν στα σχολεία και στην κανονικότητα με ήπια μέτρα και συστάσεις.

Παραμένει προαιρετική η χρήση της μάσκας.Ως γενική οδηγία, όταν ένα παιδί εμφανίσει συμπτώματα παραμένει σπίτι, ενώ συστήνεται η διενέργεια self-test σε περίπτωση συμπτωμάτων.Σε περίπτωση θετικού κρούσματος, εφαρμόζονται τα μέτρα απομόνωσης που ισχύουν για τον γενικό πληθυσμό.

Επιπρόσθετα, συστήνεται η τήρηση της υγιεινής των χεριών, επαρκής αερισμός των χώρων, ενώ τα υγειονομικά μέτρα θα επανεξεταστούν σε περίπτωση αλλαγής των επιδημιολογικών δεδομένων.Εύχομαι, από καρδιάς, καλή αρχή και δημιουργική σχολική χρονιά στα παιδιά και στους εκπαιδευτικούς!

 

Συνέντευξη στον Σωτήρη Σταθόπουλο

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο