Ικανοποιητικά ξεκίνησε η εφετινή εορταστική κίνηση στην αγορά, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του εμπορικού κόσμου. Μετά την πρώτη διερευνητική Κυριακή του Δεκεμβρίου, ανοικτά είναι σήμερα τα εμπορικά καταστήματα, δεύτερη και τελευταία εργάσιμη Κυριακή για εφέτος.

Παράλληλα, αυξάνεται η κίνηση και στα σούπερ μάρκετ με τους καταναλωτές να αξιοποιούν τις προσφορές και το καλάθι του νοικοκυριού για να οργανώσουν εγκαίρως το εορταστικό τραπέζι. Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων ‘Αδωνις Γεωργιάδης έχει δηλώσει ότι οι έλεγχοι θα είναι διαρκείς και εκτεταμένοι σε όλο το εύρος της αγοράς ενώ σημείωσε: «θα δούμε αυτές τις εβδομάδες, μέχρι τις 4 Ιανουαρίου, πως θα πάνε τα προϊόντα στο εορταστικό καλάθι για να μπορέσουμε να πάρουμε και άλλες αποφάσεις στην πορεία».

«Η φετινή εορταστική κίνηση στην αγορά ξεκίνησε ικανοποιητικά και αναμένεται να εξελιχθεί πολύ καλύτερα τις τελευταίες δύο εβδομάδες του έτους, με αποκορύφωση βεβαίως τις παραμονές των Χριστουγέννων. Μετά την πρώτη διερευνητική Κυριακή του Δεκεμβρίου με ανοικτά τα εμπορικά καταστήματα, ακολουθεί η δεύτερη και τελευταία εργάσιμη για εφέτος, με σαφώς μεγαλύτερη αγοραστική κίνηση, παρά το μειονέκτημα ότι δεν έχει καταβληθεί ακόμα ο 13ος μισθός στον ιδιωτικό τομέα» αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης.

Ο ίδιος, αναφέρει, ότι η χριστουγεννιάτικη αγορά, «ζεσταίνεται» με το δώρο των Χριστουγέννων, που πρέπει να καταβληθεί μέχρι τη Τετάρτη 21 Δεκεμβρίου και υπολογίζεται στα περίπου 1,6 δισ. ευρώ.
Όπως τονίζει ο κ. Κορκίδης, προσδοκούν εφέτος μεγαλύτερο εορταστικό τζίρο από τα 3,6 δισ. ευρώ, του περυσινού Δεκεμβρίου, ενώ οι καταναλωτές εύλογα αναζητούν προσιτές τιμές, ανάλογες με το «ψαλιδισμένο» διαθέσιμο εισόδημα τους. Γι’ αυτό ακριβώς τον λόγο οι καταναλωτές έχουν στη διάθεση τους από τις 14 Δεκεμβρίου έως τις 4 Ιανουαρίου το «χριστουγεννιάτικο καλάθι» και μέχρι τις 11 Ιανουαρίου το «καλάθι του Αϊ Βασίλη» με παιδικά παιχνίδια, ώστε να βοηθήσουν τα νοικοκυριά να ανταποκριθούν στις οικογενειακές και κοινωνικές τους υποχρεώσεις.

Επιπλέον, αναφέρει, ότι στο διαδίκτυο και στον «χάρτη των e-shop» υπάρχουν 15.000 ελληνικές επιχειρήσεις με οργανωμένο κανάλι ψηφιακών πωλήσεων, αλλά και αρκετά καταστήματα έχουν πλέον σημαντικές online ετήσιες πωλήσεις που μπορούν να επιλέγουν πρωταρχικά και με ασφάλεια οι Έλληνες αγοραστές. «Θα πρέπει επίσης να λάβουμε υπόψη πως το πακέτο του e-Commerce έφτασε το 2021 στη χώρα μας τα 6,1 δισ. ευρώ, καταγράφοντας άνοδο μέχρι και 40%, δηλαδή περίπου 2 δισ. ευρώ περισσότερα από το 2020, με το πλήθος των συναλλαγών την ίδια περίοδο να αυξάνεται 20% και να έχει φτάσει τα 125 εκατ. εμπορικές κινήσεις».

«Στις νέες καταναλωτικές συνήθειες και προτιμήσεις, κανείς σύγχρονος έμπορος δεν πρέπει να βλέπει το online εμπόριο ανταγωνιστικά, αλλά συμπληρωματικά του τζίρου της φυσικής έδρας του καταστήματος του» τονίζει ο κ. Κορκίδης. Συγκεκριμένα τα πρώτα στοιχεία σχετικής έρευνας δείχνουν ότι από την άρση των μέτρων της πανδημίας παρατηρείται πως 1 στους 2 χρήστες του διαδικτύου προέβη σε κάποια αγορά μέσω διαδικτύου σε ποσοστό χαμηλότερο από την μέτρηση του περυσινού Δεκεμβρίου που έφτασε το 61%, υπερδιπλάσιο σε σχέση με τον προ πανδημίας Δεκέμβριο του 2019 που ήταν 26%. Με αναγωγή στο «στερητικό σύνδρομο», που δημιούργησαν οι περιορισμοί, αυτό σημαίνει ότι τουλάχιστον το 50% των καταναλωτών που χαρακτηρίζονται online αγοραστές, θα επιστρέψουν εφέτος στις παραδοσιακές εορταστικές αγορές, με φυσική παρουσία στα εμπορικά καταστήματα. «Ο χρόνος μέχρι τέλος του μήνα, δεν είναι πολύς, η ένταση όμως της κατανάλωσης δείχνει να μπορεί εφέτος να ικανοποιήσει τόσο τις μεγάλες, όσο και τις μικρές εμπορικές επιχειρήσεις» σημειώνει.

Κορύφωση της αγοραστικής κίνησης αναμένει ο εμπορικός κόσμος τις επόμενες ημέρες με τις προσδοκίες να ενισχύονται από την καταβολή του δώρου Χριστουγέννων που αναμένεται να ενισχύσει την καταναλωτική δυναμική των Ελλήνων. «Μπήκαμε στην καρδιά της εμπορικής περιόδου» αναφέρει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, αντιπρόεδρος GRECA και εκπρόσωπος για την Ελλάδα και μέλος ΔΣ της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ηλεκτρονικού Εμπορίου. «Με τα καταστήματα ανοικτά περιμένουμε τους καταναλωτές να έρθουν στις κεντρικές και περιφερειακές αγορές να κάνουν τα ψώνια τους για τις γιορτές» τονίζει και συμπληρώνει: «Η κορύφωση της αγοραστικής κίνησης αναμένεται από την επόμενη εβδομάδα, οπότε και θα καταβληθεί το δώρο των Χριστουγέννων».

Σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη, πέρυσι ο τζίρος των λιανεμπορικών επιχειρήσεων ξεπέρασε τα 3 δισ. ευρώ την εορταστική περίοδο. «Φέτος περιμένουμε ο τζίρος του λιανικού εμπορίου να σπάσει το ρεκόρ των 4 δισ. ευρώ» τονίζει.

Επιπλέον, εκτιμά, ότι η δυναμική των ηλεκτρονικών πωλήσεων θα συνεχιστεί και εφέτος στις γιορτές. «Παρά το γεγονός ότι έχει ανοίξει η αγορά και περίμεναν όλοι τη μείωση της κίνησης στα ηλεκτρονικά καταστήματα, αυτό δεν επιβεβαιώθηκε. Έγινε το αντίθετο και συνεχίζει η ανοδική χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου και γενικότερα του ίντερνετ στην Ελλάδα» υπογραμμίζει.

Σύμφωνα με τον ίδιο, ανάσα στους καταναλωτές φέρνει και το καλάθι του νοικοκυριού. Όπως επισημαίνει «Το καλάθι που πρότεινε και επέβαλε η κυβέρνηση έχει δώσει αποτέλεσμα. Τα πρώτα νούμερα έδειξαν ότι οι τιμές μειώθηκαν και στη διάρκεια ενός έτους γλιτώνει ο καταναλωτής έναν μισθό αν αγοράζει τα προϊόντα του καλαθιού. Αυτό είναι σημαντικό. Υπάρχουν παραλείψεις, υπάρχει ανάγκη για διόρθωση του καλαθιού όμως δεν παύει αυτό να ακυρώνει την επιτυχία του εγχειρήματος».

Σύμφωνα με την έρευνα, οι καταναλωτές δηλώνουν έτοιμοι να εκμεταλλευτούν κάθε εκπτωτικό γεγονός, προκειμένου να κάνουν αγοράσουν εκ των προτέρων δώρα, ποτά αλλά και είδη διατροφής για τις εορτές. Τυρί (81%), φρέσκο κρέας (74%) και χριστουγεννιάτικα γλυκά (64%) είναι οι τρεις ποιο συχνές κατηγορίες τροφίμων που οι καταναλωτές προγραμματίζουν να αγοράσουν τα Χριστούγεννα. Ενώ ανάμεσα στις κατηγορίες ποτών, οι μπύρες (61%) και το κρασί (60%) θα προστεθούν στο καλάθι. Παρά το γεγονός ότι οι Έλληνες καταναλωτές ψάχνουν για προωθητικές ενέργειες, δεν θα διστάσουν να αγοράσουν πολυτελή προϊόντα κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων : 25% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι θα αγοράσουν πολυτελή προϊόντα στη κατηγορία του φρέσκου κρέατος, ενώ στη κατηγορία των ποτών, πολυτελής μάρκες και είδη θα επιλεχθούν ανάμεσα στα κρασιά (20%) και τις σαμπάνιες (22%).

Ανάμεσα στα χριστουγεννιάτικα δώρα, οι Έλληνες καταναλωτές θα επιλέξουν εφέτος να δωρίσουν κατά κύριο λόγο ρούχα / παπούτσια (55%) και παιχνίδια (43%). Προϊόντα τεχνολογίας (28%), ομορφιάς (37%) καθώς και δώρα που θα χαρίσουν «Εμπειρία» (27%) στους αγαπημένους βρίσκονται ψηλά στη λίστα αγορών. Ποσοστό 71% των καταναλωτών θα επισκεφθούν το διαδίκτυο για να πάρουν ιδέες και να εμπνευστούν για τα δώρα που προγραμματίζουν να κάνουν. Το ηλεκτρονικό κατάστημα (69%) για τα προϊόντα τεχνολογίας θα επιλεχθεί ως κανάλι αγοράς σε μεγαλύτερο βαθμό από το φυσικό κατάστημα (52%).