Ποιες κοινωνικές ομάδες θεωρούνται κρίσιμες για την επόμενη εκλογική αναμέτρηση

Περίπου δύο μήνες πριν στηθούν οι κάλπες, και τα επιτελεία όλων των κομμάτων έχουν καταλήξει πλέον στο οργανόγραμμα βάσει του οποίου θα κινηθούν καθ’ όλη την προεκλογική περίοδο. Πέραν της βασικής πολιτικής γραμμής που έχουν χαράξει και θα αναπτύξουν οι αρχηγοί, τα κομματικά επιτελεία–λαμβάνοντας υπ’όψιν και τα ευρήματα των δημοσκοπήσεων– καταρτίζουν προγράμματα που έχουν σχέση με τις ξεχωριστές (για κάθε κόμμα) κοινωνικές ομάδες στις οποίες θα δώσουν ιδιαίτερη βαρύτητα, επικεντρώνοντας σ’ αυτές την καμπάνια τους.

Στη ΝΔ εστιάζουν το ιδιαίτερο ενδιαφέρον τους σε διάφορες «δεξαμενές» ψηφοφόρων, που θεωρούν κρίσιμες για την επίτευξη του τελικού στόχου της αυτοδυναμίας. Η στόχευση αυτή έχει προκύψει έπειτα από έρευνες, που υποδεικνύουν με ποιον τρόπο πρέπει η ΝΔ να επιχειρήσει να προσεγγίσει τα συγκεκριμένα κοινά, τα οποία και «φωτογραφίζονται» ουσιαστικά στην πρώτη για το 2023 ανάρτηση απολογισμού από τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Ο πρωθυπουργός αναφέρει καθαρά αυτό που εδώ και μήνες έχει ενταχθεί στη στρατηγική κατεύθυνση της ΝΔ προς συγκεκριμένα ακροατήρια ενόψει εκλογών.

«Δεν θα σταθώ στους δείκτες της οικονομίας…» –αναφέρει στον πρόλογο–, «θα εστιάσω περισσότερο στις πολιτικές υπέρ των νέων, των γυναικών και των νέων οικογενειών». Και αμέσως ξεκινά με τις πρωτοβουλίες για τους νέους εργαζομένους.

Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της ΝΔ:

·       Η μεσαία τάξη είναι για το κυβερνών κόμμα αναμφίβολα η πιο κρίσιμη κοινωνική τάξη. Είναι εκείνη που σε μεγάλο ποσοστό θα κρίνει και την αυτοδυναμία, λένε στην Πειραιώς. Μεταξύ των άλλων κυβερνητικών αποφάσεων και μέτρων υπέρ της μεσαίας τάξης, που θα προβληθούν κατά την προεκλογική περίοδο, είναι και η γενναία μείωση του ΕΝΦΙΑ, η οποία αποτελεί την εμβληματικότερη απόφαση για τη ΝΔ υπέρ της μεσαίας τάξης, αλλά και οι μειώσεις φόρων που υποσχέθηκε ο πρωθυπουργός προτού εκλεγεί (και έχουν υλοποιηθεί). Αυτά θα αποτελέσουν το βασικό περιεχόμενο που θα στηρίζει το σλόγκαν «το είπαμε, το κάναμε».

·       Μία ιδιαίτερη κατηγορία στην οποία θα επικεντρώσει το ενδιαφέρον της η ΝΔ είναι οι νέοι, καθώς στις εκλογές του 2019 ήταν η μόνη κοινωνική ομάδα όπου η ΝΔ δεν κατάφερε να περάσει τον ΣΥΡΙΖΑ. Αυτήν τη στιγμή, η ΝΔ στις ηλικίες 25-34 βρίσκεται σε ποσοστά πέριξ του 25%, ενώ πιο υψηλά είναι τα ποσοστά της στις ηλικίες 17-24, που κινούνται γύρω στο 29%-30%.Σε όλες τις δημοσκοπήσεις από το 2015 και μετά, αλλά και στις μετεκλογικές αναλύσεις των αποτελεσμάτων, ένα στοιχείο παραμένει αδιαμφισβήτητο και με αυξητική διαρκώς τάση. Η αδιαφορία των νέων για την πολιτική και για τους κομματικούς ανταγωνισμούς, αλλά και για να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα. Στις δημοσκοπήσεις εκτιμάται ότι, από τα «λευκά», τα «δεν ξέρω-δεν απαντώ» και «απέχω», το αισθητά μεγαλύτερο τμήμα τους προέρχεται από τους νέους!

Αυτό το συγκεκριμένο κομμάτι του εκλογικού σώματος μπορεί (σε ραγδαία γηράσκουσα χώρα ζούμε…) να μην είναι πλειοψηφικό, είναι όμως απολύτως κρίσιμο για τη διαμόρφωση των αποτελεσμάτων. Και όλοι οι αναλυτές είναι πεπεισμένοι ότι τα διαρκώς αυξανόμενα (και για την Ελλάδα πρωτόγνωρα) ποσοστά της «αποχής», κυρίως, αφορούν τους νέους!Πάντως, όλα δείχνουν πως χρειάζεται πολλή δουλειά για να αποφευχθούν εκπλήξεις, με δεδομένο μάλιστα ότι στις επόμενες εκλογές θα προστεθούν περίπου 400.000 νέοι ψηφοφόροι.

Στεγαστικό πρόγραμμα

·       Μια άλλη κατηγορία ψηφοφόρων, στην οποία δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η ΝΔ, είναι τα νέα ζευγάρια. Τα οικονομικά, η ανεργία, οι αμφίβολες εργασιακές προοπτικές, η έλλειψη πόρων σε ένα νέο ζευγάρι προκειμένου να κάνει οικογένεια, σε συνδυασμό με το αυξημένο κόστος ζωής (νοίκι, διατροφή, λογαριασμοί, θέρμανση, καύσιμα), δεν επιτρέπουν σε νέους ανθρώπους, ανεξαρτήτως πολιτικής-κομματικής προτίμησης, να αισιοδοξούν, να πιστέψουν ότι θα βρεθούν λύσεις στα προβλήματά τους. Η κυβέρνηση της ΝΔ έχει επιδείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα νέα ζευγάρια, με το να ανακοινώσει είτε στεγαστικό πρόγραμμα ύψους 1,5 δισ. ευρώ, είτε κοινωνικά και οικονομικά βοηθήματα για μονογονεϊκές ή πολύτεκνες οικογένειες.

Στόχος του στεγαστικού προγράμματος είναι να αποκτήσουν φθηνή στέγη οι νέοι εργαζόμενοι όλων των κατηγοριών, είτε είναι δηλαδή μισθωτοί είτε ελεύθεροι επαγγελματίες, και βασίζεται κατά ένα μέρος σε επιδοτούμενα προγράμματα του παλιού ΟΕΚ που είχαν απήχηση (π.χ. δάνειο για αγορά με επιδοτούμενο επιτόκιο), ενώ η κεντρική φιλοσοφία είναι παρόμοια με τα στεγαστικά προγράμματα άλλων ευρωπαϊκών κρατών (Ισπανία, Πορτογαλία κ.ά.), όπου τα νέα ζευγάρια έχουν πολλές εναλλακτικές επιλογές για την απόκτηση στέγης με ευνοϊκούς όρους.

Κρατά τις δυνάμεις της

·       Οι αγρότες, που αριθμούν πληθυσμό πάνω από 500.000 σε όλη την Ελλάδα, αποτελούν ακόμα μία κρίσιμη κοινωνική ομάδα. Στις εκλογές του 2019 η νίκη της ΝΔ στον αγροτικό κόσμο ήταν σαρωτική, με το τεράστιο 47% έναντι 26% του ΣΥΡΙΖΑ. Σήμερα τα πράγματα είναι ρευστά, καθώς η ενεργειακή κρίση και η εκτόξευση των τιμών στις ζωοτροφές και στα λιπάσματα έχουν δημιουργήσει δυσκολίες. Η ΝΔ, με μπόνους, φοροαπαλλαγές και επιδοτήσεις, κρατάει σταθερή την επαφή της με αυτό το κοινό και, ακόμα κι αν υπάρξει μια φυσιολογική κάμψη, θεωρεί πως θα κρατήσει τις κρίσιμες δυνάμεις της στον αγροτικό κόσμο.

·       Οι γυναίκες, που αποτελούν το μισό εκλογικό σώμα, είναι η κοινωνική ομάδα στην οποία θα επικεντρώσει επίσης το ειδικό ενδιαφέρον της η ΝΔ. Έχει να επιδείξει εξάλλου σημαντικό έργο, που αφορά τη λήψη μέτρων για την ισότητα των γυναικών, την προστασία της μητρότητας, την υπογεννητικότητα, τις ιατρικές εξετάσεις κ.ά. «Στη σημερινή συγκυρία, το γυναικείο κοινό έχει αποκτήσει ακόμη πιο ευδιάκριτα χαρακτηριστικά, καθώς οι συνεχείς γυναικοκτονίες, το κίνημα #MeToo, αλλά και η μετάβαση σε μια πιο χειραφετημένη και πιο δυναμική γενιά έχουν αλλάξει και την εκλογική συμπεριφορά βάσει φύλου. Γι’ αυτό επιβάλλεται πια διαφορετική προσέγγιση», εκτιμά κομματικό στέλεχος της Πειραιώς,που μελετάει διαρκώς τους ποιοτικούς δείκτες των μετρήσεων. Η εμφάνιση, μάλιστα, του Κυριάκου Μητσοτάκη σε μια εκπομπή με ψυχαγωγικά χαρακτηριστικά και γυναικείο κατά κύριο λόγο κοινό (στη Ναταλία Γερμανού) συνιστά μια πρώτη ένδειξη για τα επικοινωνιακά μέσα που το Μέγαρο Μαξίμου σκοπεύει να επιστρατεύσει προκειμένου να κερδίσει τη γυναικεία ψήφο.

·       Οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα είναι μία άλλη κοινωνική ομάδα στην οποία η Νέα Δημοκρατία θα δώσει μεγάλη βαρύτητα έως τις εκλογές, με την ανάδειξη κυρίως του ότι έχουν εκπληρωθεί όλες οι εξαγγελίες για μείωση φόρων και εισφορών και έχουν δημιουργηθεί νέες θέσεις εργασίας, ενώ έχει προωθηθεί με αρκετά νομοθετήματα η στήριξή της.

Αυτές μπορεί να είναι κάποιες από τις βασικές «δεξαμενές», από τις οποίες η ΝΔ ευελπιστεί να αντλήσει ψήφους.Υπάρχουν όμως και άλλα κοινά, από τα οποία προσδοκά μια αυξημένη δυναμική όταν έρθει η ώρα της πρώτης Κυριακής με την απλή αναλογική, με ιδιαίτερο αυτό των αναποφάσιστων ή όσων προσανατολίζονται προς την αποχή ή κυρίως τη χαλαρή ψήφο. Εξ ου και η ΝΔ θα προσαρμόσει τώρα τη ρητορική και τα μηνύματά της στον κρίσιμο στόχο της να βάλει φρένο στη χαλαρή –ακόμα και σε μια τιμωρητική– ψήφο, διαμαρτυρίας ή πειραματισμού. Κεντρικός άξονας πάντως της προεκλογικής καμπάνιας της ΝΔ, μιας καμπάνιας που πρωτίστως θα απευθύνεται στις προαναφερθείσες «δεξαμενές», θα είναι το τρίπτυχο «συνέπεια, συνέχεια και σταθερότητα». Και τελικός στόχος είναι να προβληθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Νέας Δημοκρατίας έναντι της αξιωματικής αντιπολίτευσης και του αρχηγού της, καθώς στο Μέγαρο Μαξίμου είναι εδραιωμένη η άποψη πως το τελικό ερώτημα, που θα αφορά όλες τις κοινωνικές ομάδες, θα είναι «Μητσοτάκης ή Τσίπρας».

Νέα πρόσωπα στην «ομάδα κρούσης»

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ετοιμάσει ήδη το σχέδιο για τη στελέχωση του Μεγάρου Μαξίμου, εφόσον την επομένη των (δεύτερων) εκλογών βρεθεί για μία ακόμη θητεία στην καρέκλα του πρωθυπουργού.Η πρώτη τετραετία χαρακτηρίστηκε από το μοντέλο διακυβέρνησης του επιτελικού κράτους και τους ρόλους που είχαν αναλάβει συγκεκριμένα πρόσωπα σε αυτό: Οι υπουργοί Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης και Άκης Σκέρτσος, ο πρώην γ.γ. του πρωθυπουργού Γρηγόρης Δημητριάδης, ο διάδοχός του, υφυπουργός στον Πρωθυπουργό, Γιάννης Μπρατάκος, η διευθύντρια Επικοινωνίας Κύρα Κάπη και σε έναν ευρύτερο, ομόκεντρο κύκλο, πρόσωπα όπως ο πρωθυπουργικός σύμβουλος Γιάννης Βλαστάρης, ο γενικός γραμματέας Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων Στέλιος Κουτνατζής, ο σημερινός υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Θοδωρής Λιβάνιος, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου, ο διευθυντής του Γραφείου Τύπου Δημήτρης Τσιόδρας, η αναπληρώτρια κυβερνητική εκπρόσωπος Αριστοτελία Πελώνη κ.ά.

Οι αλλαγές «εν πτήσει» δεν έλειψαν στα τριάμισι χρόνια της διακυβέρνησης, ωστόσο ο πυρήνας των συνεργατών του Κυριάκου Μητσοτάκη παρέμεινε ο ίδιος. Διαταράχθηκε πάντως σε σημαντικό βαθμό το καλοκαίρι, με το σκάνδαλο των υποκλοπών και την αποπομπή του Γρηγόρη Δημητριάδη.

Τις τελευταίες εβδομάδες, εν αναμονή και εν όψει εκλογών, νέα πρόσωπα έχουν προστεθεί στον κύκλο συνομιλητών και άτυπων, προς το παρόν, συμβούλων του πρωθυπουργού.

Μεταξύ αυτών, ο Σταύρος Παπασταύρου, πρώην στενός συνεργάτης του Αντώνη Σαμαρά κατά το διάστημα 2012-2014, με νευραλγικό ρόλο την περίοδο εκείνη στις (όχι ανέφελες) επαφές της ελληνικής κυβέρνησης με την τρόικα και με μεγάλη εμπειρία στο νομικό πεδίο και στα παρασκήνια της διακυβέρνησης. Τον τελευταίο καιρό συμμετέχει σε συσκέψεις στο Μέγαρο Μαξίμου με αντικείμενο την εκλογική προετοιμασία. Εκτιμάται ότι, δεδομένης της εμπλοκής του από σήμερα, θα βρίσκεται στο πλευρό του Κυριάκου Μητσοτάκη και την επόμενη μέρα των εκλογών, εφόσον η ΝΔ τις κερδίσει, και πιθανόν σε μία από τις θέσεις των υπουργών Επικρατείας ή με καθήκοντα γενικού γραμματέα του πρωθυπουργού.

Το άλλο πρόσωπο που, κατά πληροφορίες, έχει φέρει κοντά του ο Κυριάκος Μητσοτάκης τις τελευταίες εβδομάδες είναι ο επίσης πρώην συνεργάτης του Αντώνη Σαμαρά και διάδοχος του Σταύρου Παπασταύρου ως συνδέσμου με την τρόικα, μετά την απομάκρυνσή του το 2014, Δημήτρης Πτωχός. Διαθέτει εμπειρία στο πεδίο της επικοινωνίας, των νέων μέσων και της διαχείρισης της πληροφορίας (συμμετείχε στο αρχικό επιτελείο της «Ομάδας Αλήθειας»). Δεν αποκλείεται μετεκλογικά να αναλάβει κάποιον νευραλγικό ρόλο, είτε στο Μέγαρο Μαξίμου είτε στην κυβέρνηση.

 

του Φώτη Σιούμπουρα

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο