Η πρότασή μας έχει στόχο να έρθουν «όλα στο φως» και να ελεγχθούν όλα τα πρόσωπα που εμπλέκονται στην υλοποίηση της σύμβασης 717, «από την αρχή μέχρι το τέλος», τόνισε η εισηγήτρια της αξιωματικής αντιπολίτευσης Θεοδώρα Τζάκρη, τοποθετούμενη στο πλαίσιο της συζήτησης των προτάσεων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, να συσταθεί προανακριτική επιτροπή για την υπόθεση της σύμβασης «717» (ευθύνη υπουργών σχετικά με τη σύμβαση αναβάθμισης του συστήματος τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού άξονα Αθηνών-Θεσσαλονίκης-Προμαχώνα).

Όπως είπε η κ. Τζάκρη, εννέα μήνες μετά το έγκλημα των Τεμπών, συνεχίζεται η απαξίωση και εγκατάλειψη του πιο οικονομικού, οικολογικού και λαϊκού μέσου μετακίνησης», γεγονός που αποτελεί «σταθερή επιλογή και στρατηγική των κυβερνήσεων της ΝΔ». Έθεσε μάλιστα το ερώτημα, πως εξηγούμε «ότι μόλις χθες εκτροχιάστηκε τρένο του προαστιακού της Πάτρας, καθώς το δίκτυο απαρτίζεται από γραμμές σε διάλυση, μισογκρεμισμένους σταθμούς και ξύλινες ράγες: Δεν σας έφταναν πραγματικά πέντε χρόνια να συντηρήσετε μια γραμμή που μετακινείται τόσος λαϊκός κόσμος, φοιτητές και εργαζόμενοι;».

Αναφερόμενη στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, για προανακριτική επιτροπή, είπε ότι γίνεται στη βάση του πορίσματος της ευρωπαϊκής εισαγγελικής αρχής με το οποίο παραπέμπεται προς εξέταση για κακουργηματική απιστία ο υπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής του Αχιλλέως, ενώ με το ίδιο έγγραφο δεν προκύπτει τίποτα συγκεκριμένο για τον υπουργό Χρήστο Σπίρτζη. «Όσον αφορά την υποτιθέμενη ευθύνη του υπουργού Σπίρτζη, αυτός, δεν έχει καμία απολύτως αρμοδιότητα απόφασης ή έγκρισης επί της συμβάσεως, καθώς, η εποπτεύουσα αρχή της σύμβασης 717, σύμφωνα με τη διακήρυξη, είναι το ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ, και όχι ο υπουργός» είπε η κ. Τζάρκη και πρόσθεσε: «Όμως, στο πλαίσιο της καθολικής διερεύνησης όλων των πτυχών της υπόθεσης [..] ζητούμε προκαταρκτική ποινική διερεύνηση για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος και για τον Χρήστο Σπίρτζη, όπως και ο ίδιος άλλωστε το ζήτησε».

Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ περιλαμβάνει επίσης την περίοδο διακυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, οπότε πραγματοποιήθηκε ο διαγωνισμός και υπογράφηκε η ελλιπέστατη σύμβαση 717 του 2014, σε αντίθεση με το ΠΑΣΟΚ- Κίνημα Αλλαγής που δεν περιλαμβάνει την περίοδο που συγκυβερνούσε με τη Νέα Δημοκρατία, πρόσθεσε η κ. Τζάκρη: «Γι’ αυτό το λόγο ζητούμε την προκαταρκτική ποινική διερεύνηση για τους υπουργούς της περιόδου 2012-2014 Κωνσταντίνου Χατζηδάκη και Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος, αναφορικά με τις σκανδαλωδώς ελλιπέστατες μελέτες δημοπράτησης του έργου, ανάταξης και σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, που οδήγησαν την τεράστια καθυστέρηση ολοκλήρωσης της σύμβασης». Αντιθέτως, τόνισε η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, «προκύπτουν επαρκείς ενδείξεις ότι διαπράχθηκε το έγκλημα της κακουργηματικής απιστίας και της παράβασης καθήκοντος από τον πρώην υπουργό Μεταφορών και Υποδομών Κωνσταντίνο Καραμανλή».

Παράλληλα, η κ. Τζάκρη είπε ότι αδυνατεί να κατανοήσει, «γιατί ο έμπειρος νομικός Μάκης Βορίδης κλείνει τα μάτια στη σαφή διαπίστωση της ευρωπαϊκής εισαγγελικής αρχής ότι, η εκ μέρους του κ. Καραμανλή υπογραφή δύο παρατάσεων της σύμβασης 717, και απόδοσης θετικών ζημιών 2,7 εκατομμυρίων ευρώ για καθυστερήσεις, εμπεριέχει σαφείς ενδείξεις τέλεσης κακουργηματικής απιστίας και ζημία του ελληνικού Δημοσίου και των οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πάνω από 10 εκατομμύρια ευρώ. Η κατασπατάληση δημοσίου χρήματος, την οποία επισημαίνουν οι ευρωπαϊκοί θεσμοί, γιατί άραγε δεν ενδιαφέρει τον κ. Βορίδη και τη Νέα Δημοκρατία; Φαντάζομαι όλοι μπορούμε να καταλάβουμε». παρατήρησε η κ. Τζάκρη.

Η πρότασή μας, κατέληξε, έχει στόχο μέσα από την διαδικασία της προανακριτικής επιτροπής να έρθουν όλα στο φως. Να ελεγχθούν όλα τα πρόσωπα που εμπλέκονται στην υλοποίηση της σύμβασης 717 από την αρχή μέχρι το τέλος. Η πρότασή μας αποτελεί ταυτόχρονα χρέος προς την ελληνική κοινωνία, αλλά και προς τους νεκρούς των Τεμπών, υπογράμμισε η κ. Τζάκρη.