Με επικεφαλής τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής, Χρήστο Στυλιανίδη, πολυμελής και καλά καταρτισμένη ελληνική αποστολή, θα βρεθεί στο Λονδίνο από 27 Νοεμβρίου έως 6 Δεκεμβρίου 2023, με στόχο την επανεκλογή της Ελλάδας σε υψηλή θέση, μέσα στην πρώτη πεντάδα, στην πρώτη κατηγορία των κρατών μελών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).
Οι εκλογές θα γίνουν στο πλαίσιο της 33η συνόδου του ΙΜΟ. Στην θητεία που λήγει η Ελλάδα είχε καταλάβει την πρώτη θέση με 157 ψήφους από 157 χώρες μέλη του ΙΜΟ σε σύνολο 174 χωρών.
Οι ανεπτυγμένες χώρες πίεζαν μία πιο γρήγορη και με μεγαλύτερη ένταση διαδικασιών μετάβαση, οι αναπτυσσόμενες θεωρούσαν ότι έπρεπε η μετάβαση να γίνει ομαλά και να τεθούν τα ορόσημα και για μετά το 2050 γιατί σε διαφορετική περίπτωση θα πληγεί η οικονομία τους. Βρέθηκε η χρυσή τομή και η Γενική Συνέλευση αναμένουμε ότι θα εγκρίνει την στρατηγική για την σταδιακή απανθρακοποίηση έως το 2050.
«Κάθε τόνος πετρελαίου εκπέμπει 3,2 τόνους διοξειδίου του άνθρακα. Αν σε ένα ταξίδι από τον Πειραιά στην Κρήτη κάψει το πλοίο 20 τόνους πετρελαίου αντιστοιχεί περίπου σε 64 τόνους CO2» επεσήμανε ο Χρήστος Κοντορούχας, Αρχιπλοίαρχος του Λιμενικού Σώματος και Συντονιστής του Αρχηγείου Λιμενικού.
Η πάγια θέση της Ελλάδας είναι ότι ο ρόλος του ΙΜΟ πρέπει να είναι τεχνοκρατικός, να θεσπίζει νόμους με παγκόσμια ισχύ για τη ναυτιλία και όχι να αποκτήσει πολιτική χροιά η οποία μακροπρόθεσμα θα αποδυναμώσει τον ρόλο του.
«Η Ελλάδα δεν ήταν ένθερμος υποστηρικτής της γραμμής αυτής» ανάφερε ο Χρήστος Κοντορούχας, Αρχιπλοίαρχος του Λιμενικού Σώματος και Συντονιστής του Αρχηγείου Λιμενικού: «Η Ελλάδα δεν έχει ακραίες γραμμές. Ο ΙΜΟ πρέπει να συνεχίσει να είναι ένας τεχνοκρατικός Οργανισμός που θα οριοθετεί το πλαίσιο για ένα δίκαιο πεδίο ανταγωνισμού» και προσέθεσε: «Η Ελλάδα δεν βλέπει τον ΙΜΟ ως πολιτικό οργανισμό. Θα είναι το μεγαλύτερο λάθος να γίνεται στον ΙΜΟ υψηλή πολιτική γιατί στην περίπτωση αυτή δεν θα μπορεί να παρέχει καλές υπηρεσίες στην παγκόσμια ναυτιλία».
Το ανώτατο όργανο του Οργανισμού, συνεδριάζει μία φορά κάθε δύο έτη και είναι αρμόδια για την υιοθέτηση αποφάσεων που αφορούν την αποστολή και τη λειτουργία του Οργανισμού.
Κυριότερα θεματικά αντικείμενα της 33ης συνόδου αποτελούν:
(α) Στρατηγικό Σχέδιο του Οργανισμού περιόδου 2024-2029 – Πυλώνες δράσης για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των τρεχουσών και μελλοντικών προκλήσεων της ναυτιλίας.
(β) Σύστημα ελέγχου των Κρατών Μελών του Οργανισμού (IMSAS) – Διασφάλιση ότι τα Κράτη Μέλη του Οργανισμού εκπληρώνουν αποτελεσματικά τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις Διεθνείς Συμβάσεις που έχουν κυρώσει.
(γ) Έγκριση αποτελεσμάτων των Επιτροπών του Οργανισμού – Ενημέρωση και έγκριση υιοθέτησης Αποφάσεων των Οργάνων του ΙΜΟ, οι οποίες θα ενισχύσουν σημαντικά τα επίπεδα ασφάλειας της ναυσιπλοΐας και προστασίας θαλασσίου περιβάλλοντος
(δ) Εκλογή νέων μελών Συμβουλίου- Η χώρα μας έχει υποβάλει υποψηφιότητα στη Κατηγορία «Α» με στόχο την επανεκλογή της.
(ε) Ρωσο-Ουκρανική κρίση – Προτεραιότητα η διασφάλιση της ανθρώπινης ζωής, η προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος και η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
(στ) Έγκριση διορισμού νέου Γενικού Γραμματέα του ΙΜΟ κ. Arsenio Antonio Dominguez Velasco (Παναμάς) για την πενταετία 2024-2029.
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) ιδρύθηκε το 1948 και αποτελεί εξειδικευμένο Οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών με κύρια αποστολή την υιοθέτηση διεθνών κανόνων για την ασφάλεια & προστασία της διεθνούς ναυτιλίας και την πρόληψη της προερχόμενης από τα πλοία ρύπανσης, τη διευκόλυνση της διεθνούς θαλάσσιας κυκλοφορίας καθώς και τις νομικές πτυχές της διεθνούς ναυτιλίας, συμπεριλαμβανομένων ζητημάτων ευθύνης και αποζημίωσης από ναυτικές απαιτήσεις.
Ο ΙΜΟ έχει 174 Κράτη Μέλη και 3 Συνδεδεμένα Μέλη. 63 Διακυβερνητικοί Οργανισμοί έχουν υπογράψει συμφωνίες συνεργασίας και 80 ΜΚΟ έχουν συμβουλευτικό καθεστώς.
Ο Οργανισμός αποτελείται από τη Συνέλευση (Assembly), το Συμβούλιο (Council) και πέντε κύριες Επιτροπές: την Επιτροπή Ναυτικής Ασφάλειας (MSC), την Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC), τη Νομική Επιτροπή (LEG), την Επιτροπή Τεχνικής Συνεργασίας (TC) και την Επιτροπή Διευκόλυνσης (FAL). Υπάρχει, επίσης, ένας σημαντικός αριθμός υποεπιτροπών, που υποστηρίζουν το έργο των κύριων τεχνικών επιτροπών.